ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 квітня 2021 року
м. Київ
справа №338/1115/16-а
адміністративне провадження №К/9901/24063/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 (колегія у складі суддів Шавеля Р.М., Гулида Р.М., Бруновської Н.В.)
у справі № 338/1115/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Управління Пенсійного фонду України в Богородчанському районі Івано-Франківської області (правонаступник - Тисменицьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області)
про визнання дій протиправними, зобов`язання провести перерахунок та виплату пенсії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 11.10.2016 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Богородчанському районі Івано-Франківської області, в якому просила:
- визнати неправомірними дії відповідача про відмову у перерахунку та виплаті пенсії згідно із Законом України "Про державну службу" від 16.12.1993 № 3723-ХІІ починаючи з 01.09.2016, виходячи із 87% від заробітної плати у сумі 11716,01 грн.;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії згідно із Законом України "Про державну службу" від 16.12.1993 № 3723-ХІІ починаючи з 01.09.2016, виходячи із 87% від заробітної плати у сумі 11716,01 грн., що вказано у довідці управління Державного казначейства у Богородчанському районі.
2. Постановою Богородчанського районного суду Івано-Франківської області від 24.11.2016 позов задоволено частково:
- визнано протиправною відмову управління Пенсійного Фонду України в Богородчанському районі у перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 за її заявою від 14.09.2016;
- зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в Богородчанському районі провести з 01.09.2016 перерахунок та виплату призначеної позивачці пенсії, з урахуванням фактично отриманих сум пенсії у зв`язку із підвищенням заробітної плати державним службовцям згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 та відповідно до вимог ст.37-1 Закону України "Про державну службу" в редакції, що діяла на час призначення пенсії позивачу станом на 20.10.2009, виходячи із 86% місячного заробітку, що вказаний у довідці про заробітну плату №01-41/588 від 13.09.2016, що подана позивачем і, враховуючи постанову Богородчанського районного суду від 15.10.2010 у справі №2а-333/10 та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати суми пенсії починаючи з 01.09.2016;
- в задоволенні інших вимог відмовлено.
3. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017, постанову Богородчанського районного суду Івано-Франківської області від 24.11.2016 скасовано, прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.
4. 20.03.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача на рішення суду апеляційної інстанції. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржуване рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21.03.2017 відкрито провадження у справі.
6. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.
7. Ухвалою Верховного Суду від 14.04.2021 Управління Пенсійного фонду України в Богородчанському районі Івано-Франківської області замінено його правонаступником Тисменицьким об`єднаним управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває з 20.10.2009 на обліку в УПФ України в Богородчанському районі Івано-Франківської області та отримує пенсію за віком, яка призначена відповідно до Закону України "Про державну службу".
9. 14.09.2016 позивач звернулася до відповідача із заявою, в якій просила здійснити перерахунок призначеної їй пенсії у зв`язку із збільшенням посадових окладів згідно постанови Кабінету Міністрів України № 1013 від 09.12.2015 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" на підставі довідки № 01-41/588 від 13.09.2016 про заробітну плату.
10. Згідно листа відповідача № 3743/03 від 23.09.2016 позивачу відмовлено у проведенні перерахунку її пенсії, оскільки відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" з 01.06.2015 скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначені відповідно до Закону України "Про державну службу", через що, починаючи з 01.06.2015, раніше призначені пенсії відповідно до згаданого Закону не перераховуються.
11. Не погоджуючись з відмовою відповідача, позивач звернулася до суду з даним позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
12. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на те, що у зв`язку з підвищенням посадових окладів державним службовцям, в тому числі і державним службовцям управління Державного казначейства у Богородчанському районі, згідно постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці державних службовців" № 292 від 06.04.2016, яка набрала чинності 01.05.2016, набула право на перерахунок її пенсії
13. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність його дій.
ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що на даний час всупереч ст.37-1 Закону України "Про державну службу" не визначено Кабінетом Міністрів України порядок перерахунку пенсій державним службовцям.
15. Також, скасування п.4 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії" є скасуванням права на перерахунок пенсії державного службовця, що порушує норму прямої дії - ст.22 Конституції України.
16. За висновком суду першої інстанції, норми діючого законодавства поширюються виключно на правовідносини щодо призначення пенсії, а не щодо перерахунку пенсії, а тому до спірних відносин не застосовуються, оскільки не містять заборони на перерахунок раніше призначеної пенсії.
17. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що оскільки з 01.06.2015 скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону України "Про державну службу", тому на момент підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям (тобто, станом на 12.09.2016 - згідно довідки Управління Державної казначейської служби України у Богородчанському районі Івано-Франківської області № 01-41/588 від 13.09.2016 про заробітну плату) у позивача не виникло права на перерахунок призначеної їй пенсії.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
18. У касаційній скарзі позивач посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
19. Посилання суду апеляційної інстанції на п.5 Прикінцевих положень Закону України від 02.03.2015 № 213-VІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення", як на підставу відмови у перерахунку пенсії є безпідставним, оскільки судом застосовано нові положення Закону до правовідносин, які виникли до набрання ними чинності, зміни внесені до вказаної статті стосуються саме призначення пенсії, а не її перерахунку.
20. Отже, новий порядок призначення та виплати пенсії, встановлений Законом № 213-VІІ від 02.03.2015, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ним чинності.
21. Разом з тим, до спірних правовідносин, також, не можуть бути застосовані положення Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VІІІ, що набув чинності з 01.05.2016, оскільки цим Законом на сьогодні регулюються питання пенсійного забезпечення державних службовців у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення із набуттям чинності цього Закону, а відтак не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ними чинності, що не позбавляє позивача права на перерахунок раніше призначеної пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати державного службовця за відповідною посадою, з якої призначено пенсію.
22. Скаржник зазначає, що до спірних правовідносин мають застосовуватися приписи ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" в редакції, що була чинна в момент призначення пенсії.
23. 10.05.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення відповідача на касаційну скаргу позивача, у яких останній посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.
25. Умови пенсійного забезпечення державних службовців до 01.05.2016 визначалися Законом України "Про державну службу" від 16.12.1993 № 3723-ХІІ.
26. Відповідно до статті 37-1 зазначеного Закону у редакції, чинній на момент призначення позивачу пенсії, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв`язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
27. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
28. До зазначеної статті були внесені зміни, а її зміст викладено у наступній редакції: "Умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України".
29. Умови та порядок перерахунку пенсій державним службовцям були визначені постановою Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000, зокрема у пунктах 4 та 5, за змістом яких підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця було передумовою для перерахунку пенсії.
30. Надалі, постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", якою підвищено розміри заробітку працюючих державних службовців та яка відповідно до її пункту 6 застосовується з 01.12.2015, пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України №865 виключено, а пункт 5 викладено в такій редакції: "форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики".
31. Таким чином, положень, які б закріплювали можливість перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням розміру заробітку працюючих державних службовців, постанова Кабінету Міністрів України №1013 не містить.
32. Отже, з 01.12.2015 по 01.05.2016 чинне законодавство, яке регламентувало пенсійне забезпечення державних службовців, підвищення розміру заробітку працюючих державних службовців не визначало як підставу для перерахунку пенсій, призначених за статтею 37 Закону №3723-ХІІ. При цьому, чинна у зазначений період редакція статті 37-1 Закону №3723-ХІІ не визначала передумов перерахунку пенсій, а лише відносила вирішення такого питання до компетенції Кабінету Міністрів України.
33. Крім того, з 01.05.2016 набув чинності Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII "Про державну службу" у зв`язку з чим положення Закону України від 16.12.1993 №3723-XII "Про державну службу" частково втратили чинність, у тому числі норми статті 37-1.
34. Натомість, у статті 90 Закону № 889-VIII закріплено правило, за яким пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який не містить такої підстави для перерахунку пенсії, як підвищення заробітної плати працюючим державним службовцям.
35. З огляду на зазначене, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для застосування приписів ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" № 3723 - ХІІ від 16.12.1993 в редакції, яка діяла на момент призначення пенсії позивачу.
36. Також безпідставним є посилання позивача на те, що до спірних правовідносин не можуть бути застосовані положення Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VІІІ, що набув чинності з 01.05.2016, оскільки право на перерахунок пенсії у відповідної особи виникає станом на час виникнення обставин, з якими особа пов`язує право на такий перерахунок, а не з часу її виходу на пенсію.
37. Аналогічний правовий висновок викладено, зокрема у постановах Верховного Суду від 29.08.2018 у справі № 555/2183/16-а та від 28.10.2020 у справі № 826/16182/18.
38. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судом апеляційної інстанції оскаржуваного рішення і погоджується з його висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.
39. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
40. Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -