ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 квітня 2021 року
м. Київ
справа № 826/13633/17
адміністративне провадження № К/9901/22102/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючої судді: Желтобрюх І.Л.,
суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,
секретаря судового засідання Вітковської К.М.,
представника позивача Поцелова А.О.,
представника відповідача Пінчука Б.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року (судді: Ганечко О.М., Шурко О.І., Федотов І.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Український центр медичних технологій" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Український центр медичних технологій" (далі - ТОВ "УЦМТ", позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 № 0834140302.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28.02.2019 у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 №0834140302 в частині нарахування зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 9 742 368 грн та штрафних санкцій у розмірі 19 650 грн. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування вимог касаційної скарги посилається на те, що під час апеляційного перегляду суд фактично перебрав на себе повноваження податкового органу щодо перевірки та аналізу первинної документації товариства, яка не була надана до перевірки, та розрахував для позивача об`єкт оподаткування податком на прибуток за 2015 рік. Поряд із цим, суд не з`ясував, які причини унеможливили подання позивачем такої первинної бухгалтерської документації до перевірки та суду першої інстанції.
Крім того, представником відповідача було заявлено клопотання про заміну відповідача, - Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, його правонаступником - Головним управлінням ДПС у м.Києві, у зв`язку із реорганізацією на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби".
Перевіривши наведені заявником обставини колегія суддів встановила наявність підстав для заміни відповідача його правонаступником, виходячи з приписів статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
Судами попередніх інстанцій було встановлено, що ГУ ДФС у м. Києві на підставі наказу від 09.03.2017 №1726 "Про проведення перевірки" та п. п. 78.1.7 п. 78.1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у зв`язку з надходженням відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації від 27.01.2015 № 10701100007029453, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "УЦМТ" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 27.03.2017, за результатами якої складено Акт від 03.04.2017 №103/1-26-15-14-03-02/35370192 (далі -Акт перевірки).
В ході вищеозначеної перевірки податковим органом встановлено порушення позивачем: п. 5 П(с)БО 11; п. 5, п. 7 П(с)БО 15; п/п14.1.11 п.14.1 ст.14, п.44.6 ст.44, п/п 134.1.1 п.134.1 ст.134, п. 138.1, п.138.2, п.138.4, п. 138.6 ст.138, п/п 139.1.9 п.139.1 ст.139 ПК України, в результаті чого в періоді, що перевірявся, занижено податок на прибуток всього у розмірі 10027542,00 грн., у тому числі за 2014 рік у розмірі 78600,00 грн. та за 2015 рік у розмірі 9948942,00 грн.
Підставою для таких висновків податкового органу слугували показники фінансової звітності позивача, на підставі якої встановлено заниження задекларованих суб`єктом господарювання показників у рядку 2120 "Звіту про фінансові результати" "Інші операційні доходи" всього у розмірі 55271818,00 грн.
Як зазначено у п. 3.1.1 Акта перевірки, згідно даних бухгалтерського обліку, а саме: за оборотно-сальдовими відомостями по всіх рахунках за 2014 рік та за 2015 рік, завірених належним чином по рахунку 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" станом на 31.12.2014 та станом на 30.06.2015, за даними Фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва (рядок 1615), обліковується кредиторська заборгованість у розмірі 55271818,00 грн, яка станом на 31.12.2015 була віднесена підприємством до складу інших операційних доходів, рахунок 71 "Інші операційні доходи".
Також в акті перевірки зазначено, що, керуючись п.85.2 та п.85.4 ст.85 ПК України, контролюючий орган 15.03.2017 надіслав на адресу ТОВ "УЦМТ" запит на надання первинних документів, а саме: видаткових і податкових накладних на придбання ТМЦ, актів виконаних робіт та придбання послуг, розшифровок та інших документів, що підтверджують кредиторську заборгованість за товари, роботи, послуги в сумі 55271818,51 грн, яка б відповідала даним звітності балансу, фінансовій звітності суб`єкта малого підприємництва, оборотно-сальдовим відомостям по всім рахункам станом на 30.06.2015.
Проте, станом на 27.03.2017, вищевказані первинні документи підприємством не надано, про що складено відповідний акт від 27.03.2017 №157/26-15-14-03-02.
З урахуванням викладеного, податковий орган дійшов висновку про порушення ТОВ "УЦМТ" вимог 5 П(с)БО 11; п. 5, п. 7 П(с)БО 15; п. п 14.1.11 п. 14.1 ст. 14, п. 44.6 ст. 44, п.п. 134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, в результаті чого ТОВ "УЦМТ" безпідставно не віднесено до доходів кредиторську заборгованість у сумі 55271900,00 грн, щодо якої минув термін позовної давності та яка за даними бухгалтерського обліку віднесена до складу інших операційних доходів, що призвело до заниження суми доходів всього у розмірі 55271900,00 грн, у тому числі за 2015 рік на суму 55271900,00 грн.
Також у п. 3.1.2 акта перевірки зазначено, що за період з 01.01.2014 по 27.03.2017, ТОВ "УЦМТ" задекларовано витрати, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування на загальну суму 530875,00 грн.
Перевіркою повноти визначення витрат, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, за період з 01.01.2014 по 27.03.2017 встановлено їх завищення всього на суму 533724,00 грн., у тому числі за 2014 рік на суму 533724,00 грн.
Крім того, перевіркою достовірності відображених у податкових деклараціях з податку на прибуток ТОВ "УЦМТ", за період з 01.01.2014 по 31.12.2014 фінансової звітності суб`єкта малого підприємництва, оборотно-сальдової відомості по всіх рахунках, банківських виписок, встановлено завищення задекларованих ТОВ "УЦМТ" показників у рядку 05.1 всього на суму 439769,00 грн.
Також, на стор. 14 акта перевірки зазначено, що перевіркою відображеного показника за період з 01.01.2014 по 31.12.2014 у загальній сумі 114001,00 грн. встановлено завищення задекларованих ТОВ "УЦМТ" показників у рядку 06.1 Декларацій "Адміністративні витрати" у розмірі 93955,00 грн та встановлено безпідставне включення підприємством до складу адміністративних витрат сум амортизаційних витрат, які не підтверджені первинними документами, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами бухгалтерського обліку всього в сумі 5113,00 грн, у тому числі за 2014 рік в сумі 5113,00 грн.
Відповідно до п. 3.1.4 Акта перевірки встановлено, що завищення ТОВ "УЦМТ" суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток в сумі 97055,00 грн., заниження податку на прибуток всього в сумі 10027542,00 грн, у тому числі за 2014 рік в сумі 78600,00 грн за 2015 рік в сумі 9948942,00 грн.
На підставі акта перевірки та встановлених в ході перевірки порушень відповідачем прийнято, зокрема, податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 № 0834140302, яким ТОВ "УЦМТ" збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 1004192,00 грн, у тому числі за основним платежем - 10027542,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 19650,00 грн.
Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з до суду за захистом своїх прав.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, виходив з того, що під час перевірки позивачем не надано в