ПОСТАНОВА
Іменем України
02 квітня 2021 року
Київ
справа №809/924/18
адміністративне провадження №К/9901/695/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 809/924/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
про визнання дій неправомірними та зобов`язання до вчинення дій,
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року (у складі судді Скільського І.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (у складі колегії суддів Пліша М.А., Шинкар Т.І., Судової-Хомюк Н.М.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - відповідач, Управління), в якому просив визнати дії щодо відмови у перерахунку йому пенсії з 01 січня 2016 року протиправними та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії відповідно до довідки Ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області № 4008/8-18 від 13 квітня 2018 року, з 01 січня 2016 року без обмежень.
В обґрунтування своїх вимог зазначено, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому призначена пенсія за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон № 2262-ХІІ). Позивач вважає, що законодавством йому гарантовано право на перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, проте відповідачем протиправно, на підставі наданої позивачем заяви та довідки про розмір грошового забезпечення, не проведено перерахунок та виплату пенсії відповідно до Закону № 2262-XII та постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" № 988 від 11 листопада 2015 року (далі - постанова КМУ № 988), з підстав відсутності законних підстав та повноважень щодо перерахунку та виплати пенсії.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року, виданої Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області та зобов`язано Управління провести перерахунок та виплату пенсії позивачу з 01 січня 2016 року до 24 лютого 2018 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року, виданої Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області з урахуванням: посадового окладу - 2470,00 грн.; окладу за військовим (спеціальним) званням - 1000,00 грн.; надбавки за стаж служби 40% - 1388,00 грн.; надбавки за специфічні умови проходження служби (100%) - 4858.00 грн.; надбавки за особливо важливі завдання (50%) - 2429.00 грн.; доплату за службу в нічний час (35%) - 864.50 грн.; премії 50% - 2429.00 грн., та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії починаючи з 01 січня 2016 року по 24 лютого 2018 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що спірні правовідносини підлягають врегулюванню тими нормативно-правовими актами, які були чинні на момент виникнення права позивача на такий перерахунок.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області звернулося з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга подана 02 січня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 04 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №809/924/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1, як колишньому працівнику органів внутрішніх справ, з 31 грудня 2010 року за вислугою років 21 рік 06 місяців 24 дні, призначена та виплачується пенсія відповідно до Закону № 2262-ХІІ. З 01 січня 2016 року, згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23 грудня 2015 року № 900-VIII (далі - Закон № 900-VIII), статті 51, 63 Закону № 2262-ХІІ, постанови КМУ №988, позивач набув права на перерахунок пенсії.
07 грудня 2017 року позивач звернувся до Ліквідаційної комісії УМВС в Івано-Франківській області про надання нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, згідно встановленої форми з повною та реальною інформацією з урахуванням основних і додаткових видів грошового забезпечення.
Однак, Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області не надано довідки встановленої форми з урахуванням основних і додаткових видів грошового забезпечення. У зв`язку із не наданням Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області належної довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, позивач звернувся до Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області із відповідним позовом.
За наслідками розгляду справи, позов задоволено частково, зобов`язано Ліквідаційну комісію УМВС в Івано-Франківській області виготовити і надати ОСОБА_1, а також направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області нову повну довідку про розмір грошового забезпечення з повною та реальною інформацією згідно статті 63 Закону № 2262-ХІІ, постанови КМУ №988, наказу МВС від 06 квітня 2016 року № 260 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення.
На виконання рішення Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17 Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області виготовлено і надано ОСОБА_1, а також направлено до Управління довідку № 4008/8-18 від 13 квітня 2018 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення з 01 січня 2016 року.
02 травня 2018 року позивач звернувся до Управління з заявою про перерахунок пенсії, долучивши до заяви довідку №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Управління своїм листом від 14 травня 2018 №864/п-15 повідомило, що на даний час відсутні законні підстави та повноваження щодо перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1, з урахуванням довідки про розмір грошового забезпечення №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року, оскільки судові рішення, які набрали законної сили, виконуються виключно в межах покладених повноважень, а рішенням Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17 на Управління не було покладено жодних зобов`язань щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зазначає, що не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, оскільки згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Скаржник стверджує, що суди дійшли помилкового висновку, що довідка № 4008/8-18 відповідає вимогам вказаного Порядку № 45, оскільки вона містить виплати, які поліцейським за відповідною посадою не виплачувались, а розмір премії не відповідає середньому розміру, який фактично мав виплачуватися у січні 2016 року.
24 квітня 2019 року від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що до повноважень Управління належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій, а тому Управління не може давати оцінку складовим грошового забезпечення, які включені в довідку.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є прийнятними з огляду на наступне.
Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частиною другою статті 51 Закону №2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Головним мотивом ухвалених судом першої та апеляційної інстанції рішень стали висновки Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області, висловлені у рішенні від 12 січня 2018 року № 350/2000/17 щодо визнання протиправними дій та зобов`язання ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області виготовити та надати ОСОБА_1, а також направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області нову повну довідку про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення.
Так, з оскаржуваних судових рішень суду першої та апеляційної інстанції вбачається, що рішенням Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17, яке набрало законної сили 19 березня 2018 року, визнано протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області щодо не виготовлення для перерахунку пенсії нової довідки про розмір грошового забезпечення, з урахуванням всіх складових грошового забезпечення передбачених чинним законодавством, та не направлення її до Головного управління ПФУ в Івано-Франківській області. Зобов`язано ліквідаційну комісію УМВС України в Івано-Франківській області виготовити та надати ОСОБА_1, а також направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області нову повну довідку про розмір грошового забезпечення з інформацією, згідно статті 63 Закону № 2262-ХІІ, постанови КМУ № 988, наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення.
На виконання вищезазначеного рішення Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17, Ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області виготовлено і надано ОСОБА_1, а також направлено до Управління довідку № 4008/8-18 від 13 квітня 2018 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення з 01 січня 2016 року.
На підставі вищезазначеного, з огляду на закріплене у частині третій статті 63 Закону №2262-XII правило про те, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку про необхідність зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу згідно довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області № 4008/8-18 від 13 квітня 2018 року за період з 01 січня 2016 року із урахуванням різниці між виплаченими і нарахованими сумами пенсії з 01 січня 2016 року по 24 лютого 2018 року.
Проте, колегія суддів Верховного Суду вважає передчасними такі висновки судів першої та апеляційної інстанції виходячи із наступного.
Висновки Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області, висловлені у рішенні від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17 ґрунтуються на аналізі судом положень Порядку № 45, Постанови КМУ № 988 та наказу Міністерства Внутрішніх Справ України від 06 квітня 2016 року № 260, в контексті дослідження питання виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення, з врахуванням усіх необхідних складових грошового забезпечення та їх розмірів, станом на 01 січня 2016 року.
З огляду на вищезазначене, висновки Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області у справі № 350/2000/17, які стали підставою для ухвалення судами першої та апеляційної інстанції рішень у цій справі, стосувались безпосередньо питання видачі позивачу довідки про розміри та види грошового забезпечення.
Предметом розгляду у справі № 809/924/18, що розглядається, згідно з позовними вимогами, є визнання бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення перерахунку пенсії позивача згідно довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу згідно довідки Ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області №4008/8-18 від 13 квітня 2018 року за період з 01 січня 2016 року без обмежень.
Колегія суддів зазначає, що у разі якщо суд дійде висновку про те, що обставини у справі, що розглядається, є інакшими, ніж установлені під час розгляду іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи, то справу належить вирішити відповідно до тих обставин, які встановлені безпосередньо судом, який розглядає справу.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 23 грудня 2015 року № 6-327цс15, а також у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2018 року у справі № 825/705/17, від 06 березня 2019 року у справі № 813/4924/13-а.
Отже, як було зазначено, висновки Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області, висловлені у рішенні від 12 січня 2018 року у справі № 350/2000/17, стосувалися визнання протиправними дій та зобов`язання ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області для перерахунку пенсії з 01 січня 2016 року нової довідки про грошове забезпечення з урахуванням складових відповідно до чинного законодавства.
При цьому у цій справі суд не встановив безумовних обставин, які б підтверджували наявність або спростовували відсутність права на перерахунок пенсії у позивача у відповідних розмірах та з урахуванням необхідного переліку складових, що мають враховуватися, а також не визначив відповідного обов`язку органу Пенсійного фонду, на якого законом покладено функцію прийняття рішення про перерахунок або відмову в перерахунку пенсії.
Отже, колегія суддів Верховного суду дійшла висновку, що в судовому рішенні у справі № 350/2000/17 не встановлено обставин, які мають преюдиційне значення для вирішення справи, що розглядається.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вищенаведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Так, у справі що розглядається підлягають застосуванню положення законів, які встановлюють порядок здійснення перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), призначених відповідно до Закону 2262-ХІІ та які були чинними на момент звернення до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області за відповідним перерахунком.
Аналогічну правову позицію щодо здійснення перерахунку лише на підставі положень чинного на день звернення із заявою про перерахунок законодавства, висловив Верховний Суд у постанові від 20 січня 2021 року у справі № 815/2600/18.
У цій справі Суд також зазначив, що у Рішенні Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 встановлено, що за загальновизнаним принципом права, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Порядок здійснення перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), визначено наступними нормативно-правовими актами.
Частина друга статті 51 Закону № 2262-ХІІ передбачає, що перерахунок пенсій,, призначених особам офіцерського складу провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.
Кабінет Міністрів України постановою №988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції. Ця постанова набрала чинності 2 грудня 2015 року.
Отже, у зв`язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою КМУ № 988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону №2262-XII, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про те, що у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року.
Відповідно до частини третьої, четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії) перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з положеннями пунктів 1- 3 Порядку № 45 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України державні органи повідомляють у п`ятиденний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. ПФУ повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки). Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками.
Відповідно до абзаців першого - шостого пункту 5 Порядку № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Суд звертає увагу, що абзацом сьомим пункту 5 Порядку №45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Правова позиція щодо застосування вищевказаних положень сформована Верховним Судом у рішенні від 12 березня 2018 року у зразковій справі № 802/2196/17-а (Пз/9901/1/18), яке залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року.
У цій справі колегія суддів дійшла висновку, що у разі якщо буде встановлено, що надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії не виплачувалась, то, цю надбавку не належить вказувати у довідці про розмір грошового забезпечення.
Такий висновок ґрунтується на положеннях абзацу сьомого пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. Такий висновок ґрунтується на положеннях абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
З огляду на вищезазначене, під час вирішення справи № 809/924/18 застосуванню підлягають наведені вище висновки Верхового Суду, висловлені у зразковій справі № 802/2196/17-а, щодо застосування норм матеріального права під час перерахунку пенсій відповідних категорій військовослужбовців.
Отже, рішення суду у справі № 350/2000/17, яке стало мотивом ухвалення оскаржуваних судових рішень не має преюдиційного значення для вирішення справи № 809/924/18, оскільки спір хоча і стосується тих самих сторін, але предмет спору, положення актів законодавства та момент, який визначає редакції цих актів законодавства (для оцінки правомірності дій суб`єкта владних повноважень), є різним.
У протилежному випадку позивачу не було необхідності звертатися з новим позовом, а достатньо було, зокрема, звернутися зі скаргою на дії/бездіяльність органу Пенсійного фонду в порядку статті 383 КАС України.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що позовні вимоги про визнання бездіяльності відповідача протиправною та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу згідно довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області № 4008/8-18 від 13 квітня 2018 року за період з 01 січня 2016 року без обмежень, тобто з урахуванням складових, які не передбачені чинним, на момент перерахунку, законодавством, задоволенню не підлягають.
Також слід наголосити, що врахування органом Пенсійного фонду для здійснення перерахунку складових, які не передбачені чинним, на момент перерахунку, законодавством, або врахування їх при перерахунку у розмірі, який відрізняється від установленого законодавством, створює неоднозначну ситуацію, відповідно до якої, інші особи, які одночасно з позивачем, тобто в момент чинності одних і тих самих положень законодавства, звернулися б за перерахунком пенсії - фактично могли б мати відмінний (різний) розмір пенсії.
Така ситуація однозначно свідчила б про дискримінаційний підхід органів Пенсійного фонду, як суб`єкта владних повноважень, до громадян України, які мають право на перерахунок пенсії.
При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з пунктом 1 частини першої статті 1215 Цивільного кодексу України, не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15-ц зазначила, що у статті 1215 Цивільного кодексу України передбачені загальні випадки, за яких набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Її тлумачення свідчить, що законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності набувача такої виплати. При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.
Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статі 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.