1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 березня 2021 року

м. Київ

справа №808/2148/18

адміністративне провадження №К/9901/1740/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Желєзний І.В., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10.10.2019р. (судді - Юрко І.В., Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії по інвалідності у розмірі п`яти мінімальних заробітних плат, встановленої Законом на 1 січня відповідного року та зобов`язати відповідача перерахувати та виплатити пенсію з 01.10.2017, з урахуванням проведених виплат, на підставі п.9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої Законом на 1 січня відповідного року.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 21.08.2018р. у задоволені позову відмовлено.

Позивач звернувся до суду першої інстанції з заявою про перегляд рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21.08.2018р. за виключними обставинами.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.07.2019р. заяву про перегляд рішення суду за виключними обставинами задоволено.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21.08.2018р. скасовано.

Прийнято нове рішення, яким адміністративний позов задоволено.

Не погодившись частково з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції змінити, а саме: в абзаці 5 резолютивної частини рішення словосполучення "перерахувати з 07 травня 2018 року" замінити на словосполучення "перерахувати з 01 жовтня 2017 року", в решті рішення суду залишити без змін.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.10.2019р. апеляційну скаргу задоволено частково. Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.07.2019р. скасовано.

Прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні заяви позивача про перегляд рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21.08.2018р. у зв`язку з виключними обставинами.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні заяви позивача про перегляд рішення суду за виключними обставинами суд апеляційної інстанції виходив з того, що статтею 91 Закону України "Про Конституційний Суд України" від 13.07.2017р. №2136-VIII передбачено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

З резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 1-р(II)/2019 від 25.04.2019р. по справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19) вбачається, що словосполучення "дійсної строкової", що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991р. №796-XII зі змінами, визнане неконституційним і втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.

Враховуючи викладене, словосполучення "дійсної строкової", що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та визнано неконституційним, втратило чинність саме з 25.04.2019 року на підставі норм статті 91 Закону України "Про Конституційний Суд України".

Отже, як на час виникнення спірних правовідносин - відмови відповідача у проведенні позивачу перерахунку пенсії, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, так і на час ухвалення рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21.08.2018р., положення частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в частині словосполучення "дійсної строкової" були чинними та підлягали застосуванню відповідачем та судами.

За таких обставин, оскільки рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 року не має зворотної дії у часі та не розповсюджується на правовідносини між сторонами, які виникли у травні 2018 року, відсутні підстави як для скасування оскаржуваного рішення суду, так і для визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу в перерахунку пенсії.

Крім того, суд дійшов висновку, що рішення не може вважатись невиконаним в контексті приписів пункту 1 частини 5 статті 361 КАС України, оскільки рішення, що набрало законної сили, яким у задоволенні позову відмовлено, не передбачає примусового виконання.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції, задовольнити заяву про перегляд судового рішення за виключними обставинами та винести нове рішення, яким рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.07.2019р. змінити, а саме: в абзаці 5 резолютивної частини рішення словосполучення "перерахувати з 07.05.2018р." замінити на словосполучення "перерахувати з 01.10.2017р.", в решті рішення суду першої інстанції залишити без змін.

В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що суд апеляційної інстанції порушив принцип диспозитивності та вийшов за межі вимог апеляційної скарги, чим позбавив його права на перерахунок пенсії взагалі. Зазначив, що відповідно до частини 3 статті 59 Закону № 796-XII та постанови Кабінету Міністрів України №851 перерахунок пенсії повинен був проведений Пенсійним фондом України з 01.10.2017р. самостійно за матеріалами пенсійної справи.


................
Перейти до повного тексту