1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2021 року

м. Київ

справа № 826/5513/17

провадження № К/9901/23813/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛІ-С" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - ОСОБА_1, про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва у складі колегії суддів: Огурцова О.П., Арсірія Р.О., Кузьменка В.А. від 08 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ісаєнко Ю.А., Земляної Г.В., Сорочка Є.О. від 17 січня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ТОВ "СОЛІ-С" звернулось до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - ОСОБА_1, про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити дії, у якому, ураховуючи уточнення, просило:

- визнати протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з проведення 13 квітня 2017 року позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ТОВ "СОЛІ-С" щодо об`єкта будівництва на АДРЕСА_1, складання акта перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 13 квітня 2017 року та протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 13 квітня 2017 року стосовно ТОВ "СОЛІ-С";

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 27 січня 2015 року № 27-д;

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 06 квітня 2017 року № 109 "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації";

- визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 квітня 2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, виданий ТОВ "СОЛІ-С";

- зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України поновити запис про реєстрацію декларації про готовність об`єкту до експлуатації від 29 грудня 2014 року № КВ 143143630584 в єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2018 року, позовні вимоги ТОВ "СОЛІ-С" було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06 квітня 2017 року № 109 "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації".

Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 квітня 2017 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, виданий ТОВ "СОЛІ-С".

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що декларація про готовність об`єкта до експлуатації вичерпує свою дію моментом державної реєстрації права власності на новостворене нерухоме майно.

На підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, яку скасовано наказом від 06 квітня 2017 року № 109, станом на 06 квітня 2017 року зареєстровано право приватної власності на будівлі по АДРЕСА_1 за особою, яка не подавала відповідної декларації та набула права приватної власності на нього за відповідною угодою, а з урахуванням зазначеного, оскаржуваний припис від 13 квітня 2017 року також підлягає скасуванню.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з проведення 13 квітня 2017 року позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ТОВ "СОЛІ-С" щодо об`єкта будівництва на АДРЕСА_1, складання акта перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 13 квітня 2017 року та протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 13 квітня 2017 року стосовно ТОВ "СОЛІ-С" та про визнання протиправним та скасування наказу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 27 січня 2015 року № 27-д, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що декларація про початок виконання будівельних робіт від 12 вересня 2014 року КВ № 083142550240 була юридично значима для громадянина Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1 та надавала йому право на виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_1 (перетин АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1".

5. Оскільки позивачем будівельні роботи не виконуються, то декларація про початок виконання будівельних робіт від 12 вересня 2014 року КВ № 083142550240 не є юридично значимою для позивача.

6. Дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з проведення 13 квітня 2017 року позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил позивачем щодо об`єкта будівництва на АДРЕСА_1, складання акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 13 квітня 2017 року та протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 13 квітня 2017 року стосовно позивача є лише службовою діяльністю посадових осіб Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на виконання своїх посадових обов`язків, з огляду на що, не створюють жодних правових наслідків для позивача та не змінюють стану його суб`єктивних прав, оскільки самі по собі не породжує настання будь-яких юридичних наслідків та не впливає на права та обов`язки суб`єкта господарювання.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2018 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ТОВ "СОЛІ-С" у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Судами попередніх інстанцій установлено, що 12 вересня 2014 року інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт КВ № 083142550240 щодо об`єкта будівництва "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_1.

9. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об`єкта будівництва "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальної) у Солом`янському районі м. Києва" за результатами якої складено акт від 26 вересня 2014 року.

10. Зазначеним актом встановлено, що замовник будівництва - громадянин Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1 під час будівництва вказаного об`єкта не додержується вимог містобудівної документації та містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки і здійснює забудову земельної ділянки не в межах її цільового призначення, чим істотно порушено вимоги частини другої статті п`ятої, частини другої статті 26, частини другої статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та пунктів 3.19, 3.21 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень". Також, в акті від 26 вересня 2014 року вказано, що проектна документація розроблена та затверджена без урахування вимог містобудівної документації та вихідних даних і без дотримання вимог законодавства, чим порушено вимоги частини першої статті 31 та частини другої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

11. 26 вересня 2014 року інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві видано припис про зупинення з 26 вересня 2014 року виконання підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт щодо об`єкта будівництва "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальної) у Солом`янському районі м. Києва", до усунення допущених правопорушень та усунути допущені порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності в термін до 24 жовтня 2014 року.

12. 29 грудня 2014 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації № КВ 143143630584 щодо об`єкта будівництва "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_1 (перетин АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальної) у Солом`янському районі м. Києва".

13. 27 січня 2015 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції умісті Києві, у зв`язку з встановленням за результатами проведеної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на АДРЕСА_1 на підставі листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 055-3029 від 22 вересня 2014 року факту подання замовником будівництва - ОСОБА_1 недостовірних даних, зазначених у декларації про початок виконання будівельних робіт: "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальної) у Солом`янському районі м. Києва" від 12 вересня 2014 року № КВ 083142550240 щодо проектної документації, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки видано наказ № 27 "д" "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт", яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 12 вересня 2014 року № КВ 083142550240.

14. 06 квітня 2017 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської місткої ради (Київської міської державної адміністрації) видано наказ № 109 "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації", яким відповідно до частини другої статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 "Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів", на підставі листа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 21 лютого 2017 року № 10/26-57/2102/07, та враховуючи наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 27 січня 2015 року № 27 "д" скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації "Будівництво житлового будинку з прибудованим закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення по АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальної) у Солом`янському районі м. Києва" від 29 грудня 2014 року № КВ 143143630584, замовник будівництва - громадянин Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1 .

15. Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської місткої ради (Київської міської державної адміністрації) проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ТОВ "СОЛІ-С" щодо об`єкта будівництва "Офісний центр на вул. Нововокзальній, 3 у Солом`янському районі м. Києва".

16. За результатами перевірки складено акт від 13 квітня 2017 року, яким установлено, що об`єкт будівництва експлуатується без прийняття в експлуатацію у встановленому законодавством порядку, яким порушено вимоги частини восьмої статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

17. 13 квітня 2017 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської місткої ради (Київської міської державної адміністрації) складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 13 квітня 2017 року та видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, у якому викладено вимогу з 13 квітня 2017 року заборони експлуатацію дев`ятиповерхової будівлі на вул. Нововокзальній, 3 у Солом`янському районі м. Києва до усунення допущених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку та у термін до 01 червня 2017 року усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

18. Касаційна скарга обґрунтована тим, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено, що після реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна Департаменту заборонено реалізовувати свій обов`язок та право скасовувати документ, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта до експлуатації більше того, у разі встановлення факту наведення у ній замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом.

19. Скаржник зазначає, що суди не надали оцінки факту, що декларація про початок виконання будівельних робіт, а також декларація про готовність об`єкта до експлуатації документами декларативного характеру, тобто всю відповідальність за достовірність даних, які задекларовані замовником будівництва у вказаних документах відносно намірів будівництва, покладається на замовника будівництва.

Суди взагалі не надали оцінки, що об`єкт "Будівництво житлового будинку прибудовам закладом громадського харчування (кафе) та об`єктами обслуговування населення на АДРЕСА_2 та вул. Нововокзальна у Солом`янському районі м. Києва" є самочинним будівництвом, оскільки суб`єктами містобудування недотримано вихідних даних на проектування, зокрема містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.

20. Крім того, на думку скаржника, судом першої та апеляційної інстанції не досліджено обставини справи, що має суттєве значення, а саме, що декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 29 грудня 2014 року № КВ 143143630584 зареєстрована замовнику будівництва - громадянину Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1, а не ТОВ "СОЛІ-С". Тобто, Департамент при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства ніяким чином не порушив права, свободи та інтереси ТОВ "СОЛІ-С" у сфері публічно-правових відносин. Наказ Департаменту від 06 квітня 2017 року № 109 "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації" громадянином Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1 не оскаржувався.

21. ТОВ "СОЛІ-С" подано відзив на касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2018 року, у якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

22. Державною архітектурно-будівельної інспекції України подано відзив на касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2018 року, у якому вона просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, та ухвалити нову постанову, якою відмовити ТОВ "СОЛІ-С" у задоволенні позовних вимог.


................
Перейти до повного тексту