1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 березня 2021 року

м. Київ

справа №428/11102/16-а

адміністративне провадження №К/9901/23222/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у письмовому провадженні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 09.03.2017 (суддя Баронін Д.Б.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.04.2017 (колегія у складі суддів Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А., Сухарька М.Г.)

у справі №428/11102/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Луганського обласного військового комісаріату

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди.

І. РУХ СПРАВИ

1. 18.10.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Луганського обласного військового комісаріату, в якому просив:

- визнати право на призначення та отримання пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення, до якого входить

щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Луганського обласного військового комісаріату щодо не внесення у довідку від 05.11.2015 №500/2 про додаткові види грошового забезпечення, які отримані протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо невиконання завдань покладених п.п.1,3, п.4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києва та Севастополі, яке затверджено Постановою Правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 щодо здійснення контролю за призначенням і виплатою пенсії розмір якої обчислений з грошового забезпечення до якого не були включені щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо обчислення розміру та виплати пенсії з грошового забезпечення без урахування щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які отримані останні 24 місяці перед місяцем звільнення з військової служби, протиправними та такими що порушують права людини передбачені ст..1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;

- зобов`язати згідно довідки Луганського ОВК від 15.09.2016 №ВФЗ-651 про додаткові види грошового забезпечення, які отримані протягом останніх 24 місяці підряд перед звільненням з військової служби, призначити та виплачувати пенсію у розмірі який обчислений з грошового забезпечення до складу якого включені щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, які отримані протягом останніх 24 місяці підряд перед місяцем звільнення з військової служби з 10.11.2015 до змін у законодавчому регулюванні щодо розміру та строків нарахування пенсії;

- зобов`язати здійснити виплату суми недоплаченої частини основного розміру пенсії з 10.11.2015;

- стягнути моральну шкоду в розмірі суми 78 300,00 грн. з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України шляхом безпосереднього списання коштів з Єдиного казначейського рахунку.

2. Ухвалою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 25.10.2016 позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання дій Луганського обласного військового комісаріату щодо не внесення у довідку від 05.11.2015 № 500/2 певних відомостей - залишено без розгляду на підставі ч. 2 ст. 99 КАС України.

3. Постановою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 09.03.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.04.2017, у задоволенні позову відмовлено.

4. 10.05.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача на вищезазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.05.2017 відкрито касаційне провадження у справі.

6. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу передано для розгляду до Верховного Суду.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачеві з 10.11.2015 призначено пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ, а з 11.04.2016 отримує пенсію за вислугу років за цим же Законом.

8. Відповідно до копії довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії № 500/2 від 05.11.2015, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом, сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії позивач, які враховуються під час обчислення пенсії становить 59156,68 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, премії.

9. Згідно з копією подання про призначення пенсії № СЄ-43, виданого Луганським обласним військовим комісаріатом 07.12.2015, позивач був представлений до призначення пенсії по інвалідності та відповідно до наказу Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 01.09.2015 № 694, параграф 2, пункт 6 звільнений в запас за станом здоров`я з 09.11.2015. Вислуга років станом на 01.09.2015 для призначення пенсії складає 28 років 04 місяці 26 днів, у тому числі календарних 25 років 03 місяці 08 днів.

10. 04.01.2016 позивач звернувся до Луганського обласного військового комісаріату з заявою, в якій він просив скласти та надати до відповідного органу Пенсійного фонду України для проведення належного обчислення його пенсії довідку про його грошове забезпечення на день звільнення, до якої включити всі види грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

11. На це звернення Луганський обласний військовий комісаріат листом №ВСЗ-15/сє-43 від 13.01.2016 повідомив позивача про те, що довідка про додаткові види грошового забезпечення для обчислення його пенсії від 05.11.2015 № 500 була складена за формою та у повній відповідності до додатку 1 до листа Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 17.04.2008 №248/6/С/468-д та у відповідності до вимог статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Згідно вимог Закону, до довідки повинні включатися лише щомісячні додаткові види грошового забезпечення, які відносяться до надбавок, доплат, підвищень та премій. Обчислення пенсій з урахуванням таких складових грошового забезпечення, як винагороди та допомоги, діючим законодавством не передбачено. Тому видана довідка була складена вірно, будь-яких інших складових грошового забезпечення включати до довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії за останні 24 місяці перед звільненням законних підстав не має.

12. Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з заявою від 24.03.2016 про проведення перерахунку призначеної йому пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з врахуванням середнього розміру додаткових видів грошового забезпечення в сумі 9497,30 грн. (227935,13/24=9497,30) відповідно довідки Луганського обласного військового комісаріату № ВФЗ-105 від 19.02.2015 з дня її призначення.

13. Листом від 13.04.2016 №131/П-11 Управління Пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області повідомило позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії.

14. Позивачем 11.04.2016 було подано до Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заяву про призначення/перерахунок пенсії, в якій він просив перевести його з одного виду пенсії по інвалідності на інший - за вислугу років.

15. Згідно з копією довідки про грошове забезпечення, з якого утримувався (нараховувався) єдиний соціальний внесок № ВФЗ-651 від 05.09.2016, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом, сума додаткових видів грошового забезпечення та премії позивача, з яких сплачено єдиний соціальний внесок, становить 319194,65 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення СПП, індексації грошових доходів населення, щомісячної додаткової грошової винагороди, надбавки та доплати, вихідної допомоги у разі звільнення та премії.

16. Також згідно з копією довідки про грошове забезпечення, з якого утримувався (нараховувався) єдиний соціальний внесок № ВФЗ-652 від 05.09.2016, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом, сума додаткових видів грошового забезпечення та премії позивача, з яких сплачено єдиний соціальний внесок, становить 303129,34 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення СПП, індексації грошових доходів населення, щомісячної додаткової грошової винагороди, надбавки та доплати, вихідної допомоги у разі звільнення та премії.

17. Позивач 22.09.2016 вдруге звернувся до Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з заявою, в якій просив провести перерахунок призначеної йому пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з врахуванням середнього розміру додаткових видів грошового забезпечення в сумі 13299,78 грн. (319194,65/24=13299,78) відповідно довідки Луганського обласного військового комісаріату № ВФЗ-651 від 15.09.2016 з дня її призначення.

18. Листом від 12.10.2016 за № 40/П-11 Управління повідомило позивача про те, що за нормами статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. Відповідно до п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, уповноважений орган, силові міністерства та відомства у п`ятиденний строк повідомляють Пенсійному фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсій військовослужбовцям. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк із моменту надходження зазначеної інформації списки за встановленою формою та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На теперішній час інформація щодо підстав для перерахунку пенсії позивача від уповноваженого структурного підрозділу МО України не надходила.

19. Позивач з відмовою не погодився і звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

20. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що набув право на отримання пенсії в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення, до якого включено: щомісячну додаткову грошову винагороду, винагороду за АТО, грошову допомогу для оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію грошових доходів громадян та одноразову грошову допомогу у разі звільнення з 10.11.2015.

21. Також позивач вважає, що протиправні дії відповідачів призвели до його моральних страждань та настанні інших негативних наслідків для нього, а саме внаслідок невиплаченої частини основного розміру пенсії була знижена якість його життя. Судова тяганина викликала в нього душевні переживання, це порушує його звичайний ритм життя, він змушений докладати значних зусиль для захисту власних прав, витрачати кошти на правову допомогу тощо. Тому він просить стягнути на свою користь спричинену моральну шкоду в сумі 78300 грн. з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України шляхом безпосереднього списання коштів з Єдиного казначейського рахунку.

22. Луганський обласний військовий комісаріат заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначаючи про те, що згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено вичерпний перелік складових грошового забезпечення військовослужбовців, з яких нараховується пенсія, в якому відсутня така щомісячна складова, як винагорода, а також відсутні складові, які не виплачуються щомісяця, та відсутня індексація. Крім того, заперечував проти стягнення на користь позивача моральної шкоди в розмірі 78300 грн.

23. Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області заперечувало проти задоволення позовних вимог. Зазначало, що пенсія позивачу призначалась на підставі документів, поданих Луганським обласним військовим комісаріатом. Інформація про додаткові види грошового забезпечення, які враховуються під час призначення пенсії, містилась в довідці від 05.11.2015 № 500/2, до якої було включено тільки ті додаткові види грошового забезпечення, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб". Довідок з інформацією про інші види винагороди, у тому числі за безпосередню участь в антитерористичній операції, від структурного підрозділу не надходило.

24. Також, відповідач зазначав про неможливість виконання позовних вимог в частині проведення перерахунку пенсії позивача, оскільки в управлінні відсутні документи, які містять всю необхідну інформацію, а саме довідку Луганського обласного військового комісаріату №ВФЗ-651 від 15.09.2016.

25. Щодо вимог про відшкодування моральної шкоди, то на думку Головного управління, правовідносини, що є предметом даного спору не підпадають під дію ч.2 ст. 1167 ЦК України, а тому можливість відшкодування моральної шкоди відповідачем без його вини виключається.


................
Перейти до повного тексту