ПОСТАНОВА
Іменем України
29 березня 2021 року
Київ
справа № 2040/6485/18
провадження № К/9901/514/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М. розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду у складі судді Спірідонова М.О. від 06 вересня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Калиновського В.А., Калитки О.М., Кононенко З.О. від 26 листопада 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, у якому, з урахуванням уточнень, просив:
- визнати незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 12 лютого 2018 року № К-1416/0-862/0/95-18 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області ОСОБА_1 по заяві від 6 липня 2017 року;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області ОСОБА_1 за заявою від 06 липня 2017 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено в повному обсязі.
Визнано незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 12 лютого 2018 року № К-1416/0-862/0/95-18 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області позивача по заяві від 06 липня 2017 року.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області позивача за заявою від 06 липня 2017 року.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що законодавцем чітко визначено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів отже вирішальним фактором є включення земельних ділянок до переліку земель які виставлені на земельні торги в інших випадках законодавець не заперечував надання у користування тощо земельних ділянок.
Оскільки підставою для відмови у задоволенні заяви позивача є посилання відповідача на інформацією відділу у Балаклійському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 08 лютого 2018 року № 104/401-18-0.23,09 про те, що земельна ділянка, яка зазначена на доданих до заяви ОСОБА_1 графічних матеріалах входить до складу земельної ділянки загальною площею 13,8826 га з кадастровим номером 6320280800:01:000:0543, яка наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право на які підлягає продажу на земельних торгах, суд дійшов до висновку, що спірна земельна ділянка не включена до переліку ділянок які виставлені на торги, а є лише земельною ділянкою яка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право на які підлягає продажу на земельних торгах.
Відмова Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області ОСОБА_1 за заявою від0 6 липня 2017 року не ґрунтується на вимогах чинного законодавства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволені позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що 6 липня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області.
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області листом від 03 серпня 2017 року № К-20195/0/6-18715/0/21-17 повідомило позивача про те, що утримується від ухвалення відповідного рішення до моменту вирішення по суті питання учасника антитерористичної операції.
Не погодившись із зазначеним рішенням, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 8 листопада 2017 року у справі № 820/4431/17 зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області розглянути заяву ОСОБА_1 від 06 липня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що розташована за межами населеного пункту на території Борщівської сільської ради Балаклійського району Харківської області для ведення особистого селянського господарства та прийняти відповідне рішення про надання такого дозволу або про відмову у його наданні.
Згідно інформації Відділу у Балаклійському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області земельна ділянка з кадастровим номером 6320280800:01:000:0543, станом на 31 жовтня 2018 року у Державному земельному кадастрі не існує. Підставою скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6320280800:01:000:0543 став її поділ у зв`язку із надання іншим громадянам дозволів на розробку проекту землеустрою. Унаслідок поділу земельні ділянки із зазначеного масиву розміром 3,8826 га та 6,0000 га не були надані у власність або у користування
05 лютого 2018 року на виконання постанови суду у справі № 820/4431/17 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою про повторний розгляд заяви від 6 липня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області листом від 12 лютого 2018 року № К-1416/0-862/0/95-18 повідомило позивача про відмову у наданні відповідного дозволу, посилаючись на інформацію відділу у Балаклійському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 08 лютого 2018 року № 104/401-18-023,09 про те, що земельна ділянка на розробку проекту землеустрою якої позивач просить своєю заявою від 06 липня 2017 року надати відповідний дозвіл, згідно наказу Головного управління включена до переліку земельних ділянок, право на які підлягає продажу на земельних торгах.
6. Не погодившись із такою відмовою відповідача, ОСОБА_1 звернувся з даним позовом до суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що включення у встановленому нормами чинного законодавства порядку спірної земельної ділянки до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, виключає можливість відчуження цієї земельної ділянки її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.
Крім того, скаржник зазначив, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
8. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 6 вересня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до пункту "а" частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
10. За змістом пункту "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.
11. Частинами шостою та сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
12. Частиною першою статті 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
13. Згідно із частиною третьою статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.