ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2021 року
м. Київ
справа № 820/6962/16
адміністративне провадження № К/9901/39470/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної фіскальної служби України
на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 року (Судді: Мельников Р.В., Мар`єнко Л.М., Полях Н.А.),
та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 року (Судді: Бондар В.О., Калитка О.М., Кононенко З.О.),
у справі № 820/6962/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дівайс"
до Державної фіскальної служби України
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дівайс" (далі - позивач, ТОВ "Дівайс") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач, ДФС України), в якому просило суд визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо незабезпечення автоматичного збільшення суми, на яку ТОВ "Дівайс" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року в розмірі 333 783 грн. на підставі поданого ТОВ "Дівайс" 04.11.2016 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2016 р. та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 р.; зобов`язати Державну фіскальну службу України збільшити у системі електронного адміністрування ПДВ, на яку ТОВ "Дівайс" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину суми ПДВ, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року в розмірі 333 783 грн. на підставі поданого ТОВ "Дівайс" 04.11.2016 р. уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з додатку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2016 р. та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 р.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 року позов задоволено.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просив скасувати судові рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування касаційної скарги ДФС України зазначає, що при розгляді справи судами попередніх інстанцій не враховано, що в обрахунку реєстраційної суми для платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 Податкового кодексу України, не беруть участь суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01 липня 2015 року, за якими право на включення таких сум до податкового кредиту виникає після 1 липня 2015 року у складі уточнюючого розрахунку з ПДВ за звітні періоди з січня 2016 року. Також, внесення змін до даних системи електронного адміністрування здійснюється автоматично, а операції з перерахування коштів у цій системі здійснюється виключно Держказначейством.
З врахуванням надісланого на адресу суду відзиву на касаційну скаргу, позивач просив скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.03.2018 року касаційну скаргу разом з матеріалами справи було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ "Дівайс" обчислює податок на додану вартість по касовому методу, згідно зі ст. 187.10 Податкового кодексу України.
ТОВ "Дівайс" 16.02.2016 року подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за звітний (податковий) період січень 2016 року, а також розшифровку податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів за звітний (податковий) період січень 2016 року, розрахунок (перерахунок) частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях звітний (податковий) період січень 2016 року.
Зазначена податкова звітність прийнята контролюючим органом без зауважень, про що свідчать наявні в матеріалах справи квитанції № 1 та № 2 (а.с. 18-19).
У зв`язку з самостійним встановленням помилок, а саме у зв`язку з не заповненням таблиці 3 додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2016 року згідно з пунктами 9 та 15 розділу ІІІ "Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21, 04.11.2016 року ТОВ "Дівайс" подано до контролюючого органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за звітний (податковий) період січень 2016 року та розшифровку податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів за звітний (податковий) період січень 2016 року (а.с. 13-15), де визначені податкові накладні, складені до 01.07.2015 року.
Зазначена податкова звітність прийнята контролюючим органом без зауважень, про що свідчать наявні в матеріалах справи квитанції № 1 та № 2 (а.с. 16-17).
У зв`язку з тим, що подання вказаної податкової звітності не було автоматично відображено контролюючим органом в розрахунку суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних для системи електронного адміністрування податку на додану вартість, ТОВ "Дівайс" 17.11.2016 року звернулось до відповідача зі скаргою з проханням надання пояснень та вжиття необхідних заходів та дій щодо внесення змін до даних систем електронного адміністрування ПДВ згідного поданого уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 року від 04.11.2016 року (а.с. 20-21).
Листом № 160 від 17.11.2016 року Головним управлінням ДФС у Харківській області на виконання листа ДФС України від 08.12.2016 року №39211/7/99-99-12-03-01-18 "Про надання відповіді" за результатами розгляду скарги позивача повідомлено, що у таблиці 3 додатка 5 (Д5) до податкової декларації з ПДВ платники податків, що застосовують касовий метод податкового обліку, мають право одноразово за звітний (податковий) період відобразити суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01.07.2015 року, які були включені до складу податкового кредиту до набрання чинності Порядком № 21 у зв`язку із застосуванням такого методу податкового обліку, а також вказано, що внесення змін до даних системи електронного адміністрування ПДВ, згідно до Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 із змінами і доповненнями, здійснюються автоматично на рівні ДФС (а.с. 23).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з протиправності дій відповідача щодо незабезпечення автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року на підставі поданого уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість (у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2016 року та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 року), оскільки доказів відмови у прийнятті вказаної податкової звітності або її невідповідності нормам діючого законодавства до суду не надано.
Колегія суддів суду касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, виходячи з наступного.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" запроваджено систему електронного адміністрування податку на додану вартість (пункт 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу): з 1 січня до 1 липня 2015 року (або до дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення терміну перехідного періоду відповідно до пункту 7 Прикінцевих положень Закону № 71) - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.
Згідно з пунктами 200-1.1, 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 2 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" рахунок у системі електронного адміністрування податку - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.
29.07.2015 року набрав чинності Закон України від 16.07.2015 №643-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", яким підрозділ 2 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено пунктом 34, відповідно до якого станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових ? НаклОтр, ? НаклВид та ? Митн, що були сформовані, починаючи з 01.07.2015.
Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом до 31.07.2015 для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року) (підпункт 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Прикінцеві положення Податкового кодексу України).
Законом України від 24.12.2015 року №909-VIIІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" були внесені зміни до розділу XX Перехідних положень шляхом доповнення пунктом 34-1, у відповідності до якого для платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, у обрахунку суми SНакл беруть участь суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01.07.2015 року, за якими право на включення таких сум до податкового кредиту виникає після 01.07.2015.
Такі суми податку беруть участь у обрахунку суми SНакл на підставі податкової декларації з податку за звітний період, у якому платник податку, що застосує касовий метод податкового обліку, відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, включає такі суми податку до податкового кредиту (з урахуванням вимог пункту 198.6 статті 198 цього Кодексу), у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку.
Відповідно до пункту 201.15 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року №21 було затверджено форму та Порядок заповнення і надання податкової звітності з податку на додану вартість (далі - Порядок заповнення і надання податкової звітності з ПДВ).
Пунктом 15 розділу III Порядку заповнення і надання податкової звітності з податку на додану вартість передбачено, що у таблиці 3 (Д5) платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 Кодексу, одноразово за звітний (податковий) період, за який декларація вперше заповнюється і подається за цим Порядком, відображають суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01 липня 2015 року, які були включені до складу податкового кредиту до набрання чинності цим Порядком у зв`язку із застосуванням такого методу податкового обліку.
Відповідно до пунктів 49.8, 49.9 статті 49 Податкового кодексу України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу і за умови дотримання платником податку цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому на обліку перебуває платник податку, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання. За умови дотримання всіх вимог податкова декларація вважається прийнятою у разі, якщо контролюючий орган не надає платнику податку повідомлення про відмову у прийнятті декларації тощо.
Як встановлено судами, податкова звітність подана ТОВ "Дівайс" з врахуванням уточненого розрахунку податкових зобов`язань та прийнята контролюючим органом, що підтверджено квитанцією №2 (а.с. 19).
Система електронного адміністрування ПДВ організована на центральному рівні Державної фіскальної служби України, на цьому ж рівні відбувається автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі №820/6964/16 (№К/9901/42006/18).
У зв`язку з невключенням ДФС України в дані системи електронного адміністрування ПДВ дані податкової декларації за січень 2016 року, у позивача відсутня можливість зареєструвати податкові накладні на суму 333 783 грн.
За таких обставин, суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що відповідачем протиправно не забезпечено автоматичне збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року у розмірі 333 783 грн у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а відтак висновки судів попередніх інстанцій про задоволення позовних вимог є правильними.
Доводи касаційної не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанції.
Згідно частини 1 статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 246, 250, 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -