ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2021 року
м. Київ
справа № 0740/854/18
провадження № К/9901/11647/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів: Желєзного І.В., Коваленко Н.В.,
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.12.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Іщук Л.П., суддів Обрізка І.М., Онишкевича Т.В.)
у справі №0740/854/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо перерахунку його пенсії з урахуванням складу грошового забезпечення, що діяло на момент проведення перерахунку та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату його пенсії в розмірі, розрахованому від складу грошового забезпечення, що діяло на момент звернення за пенсією.
2. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 12.09.2019 позов задоволено.
3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.12.2019 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
4. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Закарпатській області та з 10 листопада 2013 року отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
6. 06 квітня 2018 року Управління Служби безпеки України у Закарпатській області виготовило довідку № 196 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, відповідно до постанови № 103, в якій було зазначено розмір грошового забезпечення в сумі 13383,50 грн, в тому числі: посадовий оклад - 7750,00 грн, оклад за військовим званням "полковник" - 1480 грн, надбавка за вислугу років (45 %) - 4153,50 грн, на підставі якої Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області було здійснено перерахунок пенсії позивача відповідно до Постанови № 103.
7. Не погоджуючись із перерахунком пенсії на підставі постанови № 103 із врахуванням вищевказаних складових грошового забезпечення, ОСОБА_1 звернувся з відповідною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
8. Листом від 25 червня 2018 року № 298/Д-99-01 Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області повідомило позивача про те, що пенсія йому перерахована у відповідності до вимог чинного законодавства на підставі належним чином складеної уповноваженим органом довідки про розмір грошового забезпечення без врахування додаткових його видів, а відтак, правових підстав для перегляду розміру перерахованої пенсії відповідач не вбачає.
9. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що додаткові види грошового забезпечення, право на виплату яких позивач отримав під час проходження служби та які належали до складових грошового забезпечення при призначенні пенсії, підлягають врахуванню при перерахунку пенсії позивача.
11. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області в межах визначених повноважень та на законних підставах здійснило перерахунок пенсії позивачу, оскільки такий перерахунок пенсії був проведений з врахуванням видів грошового забезпечення, які включені у чинну довідку Управлінням Служби безпеки України у Закарпатській області від 06 квітня 2018 року № 196. Окремо суд апеляційної інстанції послався на позицію Верховного Суду, висловлену в постанові від 13.03.2019 у зразковій справі №240/6263/18.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. У своїй касаційній скарзі відповідач наголошує, що суди застосували позицію Верховного Суду, висловлену в постанові, яка не набрала законної сили.
13. Окремо зазначає, що щодо спірних правовідносин відсутня стала практика Верховного Суду. Звертає увагу суду касаційної інстанції на той факт, що Постановою Кабінетом Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 рок № 103 (далі - Постанова № 103) у частинах, що мають визначальне значення для вирішення цього спору, скасована (відповідне судове рішення набрало законної сили 05.03.2019).
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з наступного.
15. Відповідно до частини першої статті 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ) перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
16. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45). На час проведення перерахунку пенсії позивачу діяв цей Порядок із змінами, внесеними Постановою № 103, яка набрала чинності 24 лютого 2018 року.
17. Відповідно до пункту 1 Порядку № 45 пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
18. Згідно з пунктом 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
19. Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
20. Пунктом 1 Постанови № 103 було постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
21. Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45 пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
22. Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).
23. Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
24. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
25. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
26. Аналіз зазначених норм свідчить, що пенсійний орган в межах визначених повноважень здійснює перерахунок пенсії не інакше, ніж на підставі довідки, виданої уповноваженим органом, з якого особа була звільнена зі служби, та відомостей, зазначених у ній.
27. Судами встановлено, що Управлінням Служби безпеки України у Закарпатській області виготовлено довідку від 06 квітня 2018 року № 196 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до Постанови № 103.
28. Після отримання зазначеної довідки Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області в межах визначених повноважень здійснило перерахунок пенсії позивачу. Такий перерахунок пенсії був проведений з врахуванням видів грошового забезпечення, які включені у вищезазначену довідку.
29. Дійсно, 05 березня 2019 року набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку № 45.
30. Проте скасування в судовому порядку вказаних вище пунктів Постанови № 103 (після проведення в квітні 2018 року перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року) не є підставою для задоволення позовних вимог, оскільки оскаржувані дії відповідача відповідали вимогам чинного на час їх вчинення законодавства.
31. Пенсійний фонд України та його головні управління не мають права самостійно визначати розміри складових грошового забезпечення, що впливають на обчислення розміру пенсії при її перерахунку,
32. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі №240/6263/18.
33. Позивач слушно посилався на той факт, що суд апеляційної інстанції безпідставно послався на правовий висновок Верховного Суду, висловлений в постанові, яка не набрала законної сили. Проте, зазначена обставина не призвела до невірного вирішення цього спору.
34. Доводи касаційної скарги щодо невірного застосування судом апеляційної інстанції норм чинного законодавства (статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей") ґрунтуються на невірному тлумаченні позивачем зазначеної правової норми.
35. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову. Доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
36. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій.
37. Відповідно до ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суд апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
38. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 343, 356 КАС України, Суд -