Постанова
Іменем України
24 березня 2021 року
м. Київ
справа №591/8328/19
провадження №61-13695св20
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Висоцької В. С. (суддя-доповідач),
суддів: Грушицького А. І., Литвиненко І. В., Петрова Є. В., Ткачука О. С.,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського державного університету, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Національне агентство України з питань державної служби, про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Зарічного районного суду м. Суми від 01 червня 2020 року у складі судді Сидоренко А. П. та постанову Сумського апеляційного суду від 04 серпня
2020 року у складі колегії суддів: Левченко Т. А., Ткачук С. С.,
Хвостика С. Г.
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Сумський державний університет,
представник відповідача - Заїка Наталія Юріївна,
третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Національне агентство України з питань державної служби,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Сумського державного університету (далі - СумДУ), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Національне агентство України з питань державної служби (далі - НАДС), з позовом, у якому просила визнати протиправним та скасувати наказ СумДУ від 16 липня 2019 року "Про відрахування здобувачів вищої освіти" про відрахування позивача з 14 березня 2019 року як таку, що припинила перебування на державній службі; зобов`язати СумДУ поновити її на навчанні, як слухача другого року навчання заочної форми Центру професійної та післядипломної освіти освітнього ступеню "магістр" за державним замовленням НАДС за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування ("Державна служба").
2. Позовна заява мотивована тим, що ОСОБА_1 обіймає посаду головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Сумській області, є державним службовцем категорії "В", загальний стаж державної служби - понад 18 років.
3. У липні 2018 року, з метою отримання профільної освіти та підвищення професійних компетенцій, вона прийняла рішення щодо вступу на навчання в СумДУ, успішно склала вступні іспити та
з 01 вересня 2018 року на підставі рішення конкурсної комісії НАДС з відбору виконавців державного замовлення на підготовку здобувачів вищої освіти за освітнім рівнем ступеня магістра за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
4. У 2018 році позивач була зарахована на навчання до СумДУ за державним замовленням за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування".
5. 22 лютого 2019 року наказом Управління Держпраці у Сумській області "Про звільнення ОСОБА_1" та від 19 березня
2019 року "Про внесення змін до наказу від 22 лютого 2019 року "Про звільнення ОСОБА_1" її звільнено з роботи з ініціативи роботодавця як таку, що отримала дві підряд негативні оцінки службової діяльності відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 спеціального Закону України "Про державну службу".
6. Указувала, що до навчальної сесії з 03 червня 2019 року в усній формі методистом було сказано не приступати та її запевнили, що вона зможе наздогнати та ліквідувати академічну заборгованість після поновлення на посаді.
7. За письмовим зверненням від 22 липня 2019 року, їй було надано наказ СумДУ від 16 липня 2019 року № 1236-111 "Про відрахування здобувачів вищої освіти", за яким у зв`язку із втратою нею статусу державного службовця її відраховано з 14 березня 2019 року.
8. Зазначала, що відповідач без документального підтвердження підстав її звільнення з роботи погодив з НАДС дострокове відрахування з навчання.
9. Сам наказ від 16 липня 2019 року про відрахування вважає незаконним, оскільки її відрахування із складу слухачів здійснено не у спосіб та не з підстав, встановлених законом, відраховано "заднім числом", у підставах відрахування відсутній наказ Управління Держпраці у Сумській області про її звільнення.
10. 08 серпня 2019 року Сумським окружним адміністративним судом у справі № 480/1120/19 ухвалено рішення, яким визнано протиправними та скасовано накази Управління Держпраці у Сумській області
від 21 лютого 2019 року № 69-к, від 22 лютого 2019 року та
від 19 березня 2019 року № 105-к; поновлено позивача на посаді; скасовано висновки щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця; зобов`язано стягнути з Управління Держпраці у Сумській області середній заробіток за час вимушеного прогулу.
11. 15 серпня 2019 року вона звернулася до відповідача із заявою про поновлення її на навчанні, проте отримала відповідь, якою їй було відмовлено у поновленні на навчанні у зв`язку з відсутністю вакантних місць державного замовлення та не запропоновано жодних інших варіантів.
12. Вважає, що відповідач не вжив визначених правовими нормами заходів щодо продовження її навчання. Вказувала, що відсутні перешкоди для поновлення її на другому курсі навчання. При цьому, на її думку, вона має право продовжувати навчання безкоштовно, оскільки була звільнена з роботи незаконно.
13. Посилаючись на вказані обставини, позивач просила позов задовольнити.
Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції
14. Рішенням Зарічного районного суду м. Суми від 01 червня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь держави 1 536,80 грн судового збору.
15. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що наявність діючого на час вирішення питання про відрахування позивача з навчання наказу про звільнення її з державної служби давали усі підстави для порушення питання про її відрахування з навчання за державним замовленням.
16. Відсутність вакантних місць державного замовлення на момент звернення ОСОБА_1 із заявою про поновлення на навчанні після того, як її рішенням Сумського окружного адміністративного суду
від 08 серпня 2019 року у справі № 480/1120/19 було поновлено на посаді державного службовця, не є підставою для поновлення позивача на навчанні.
Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції
17. Постановою Сумського апеляційного суду від 04 серпня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Зарічного районного суду м. Суми від 01 червня 2020 року залишено без змін. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
18. Постанова апеляційного суду мотивована тим, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що повернення або поновлення на навчанні за державним замовленням за наявності обставин повернення на державну службу можливе лише за умови погодження такого повернення з НАДС, та за умови наявності вакантних місць державного замовлення. Відповідач обґрунтовано відмовив позивачу в поновленні на навчанні за державним замовлення у зв`язку з відсутністю вакантних місць державного замовлення на момент її звернення із такою заявою.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
19. У касаційній скарзі, поданій у вересні 2020 року, ОСОБА_1 просить скасувати ухвалені у справі судові рішення, у справі ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
20. Касаційна скарга мотивована тим, що при вирішенні спору судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права.
21. Залишено поза увагою, що у матеріалах справи достатньо доказів, підтверджуючих, що відповідач при відрахуванні позивача порушив вимоги основних нормативно - правових актів, які регулюють порядок навчання, переведення та відрахування слухачів по спеціальності "Публічне управління та адміністрування", а саме Порядку прийому на навчання за освітньо - професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування галузі знань "Публічне управління та адміністрування", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року №789 та Порядку погодження НАДС зарахування осіб на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування", відрахування та переведення слухачів, затвердженого Наказом НАДС від 22 січня 2018 року №10.
22. Не дано належної оцінки тій обставині, що припинення позивачем державної служби судовим рішенням визнане незаконним, і саме незаконне звільнення з роботи стало підставою для відрахування відповідачем з навчання. Позивачем доведено необґрунтованість та протиправність прийняття відповідачем оспореного наказу від 16 липня 2019 року №1236-111 про відрахування з навчання через незаконне втрачання статусу державної служби.
23. Наголошено, що продовження існування оскарженого наказу перешкоджає відновленню порушеного конституційного права, як державного службовця, на здобуття освіти у визначеному законом порядку, тому його скасування буде ефективним способом захисту порушеного права.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
24. Доводи відзиву НАДС на касаційну скаргу зводяться до того, що спір вирішено згідно з законом. Зауважено, що рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року у справі № 480/1120/19 набрало законної сили лише 21 січня 2020 року.
25. Посилання на порушення конституційних прав позивача НАДС вважаєнедоречним, а доводи щодо незаконності прийнятих судових рішень безпідставними та надуманими. Оскаржені судові рішення ухвалені на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин у справі, з наданням оцінки доказам.
26. Відзив СумДУ на касаційну скаргу аргументовано тим, що оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанції є законними та обґрунтованими, такими, що прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуального права. Доводи касаційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів, яким вже була надана належна оцінка з дотриманням норм матеріального права, судами першої та апеляційної інстанції. Позивач не спростовує висновки судів та не надає нових даних, які би давали підстави для скасування ухвалених у справі судових рішень.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
27. Ухвалою Верховного Суду від 10 листопада 2020 року відкрито касаційне провадження у справі, справу витребувано з суду першої інстанції.
28. Ухвалою Верховного Суду від 15 березня 2021 року справу призначено до розгляду в складі колегії з п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.
Фактичні обставини, встановлені судами
29. Позивач ОСОБА_1 обіймала посаду головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Сумській області, є державним службовцем категорії "В", загальний стаж державної служби - понад 18 років.
30. У липні 2018 року, з метою отримання профільної освіти та підвищення професійних компетенцій, вона прийняла рішення щодо вступу на навчання в СумДУ.
31. Відповідно до наказу від 21 серпня 2018 року ОСОБА_1 зараховано з 01 вересня 2018 року студенткою 1 курсу заочної форми навчання за спеціальностями за державним (регіональним) замовленням.
32. Згідно протоколу № 58 засідання приймальної комісії Сумського державного університету від 21 серпня 2018 року постановлено рекомендувати до зарахування згідно рейтингового списку осіб, в тому числі і позивача, № п/п в списку - 11.
33. Відповідно до Державного контракту № 142 про надання послуг з підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування"
від 27 листопада 2018 року, НАДС, з однієї сторони, та СумДУ, з іншої сторони, уклали Державний контракт про надання послуг з підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування". Виконавець державного замовлення зобов`язаний у 2018-2019 роках за рахунок коштів державного бюджету забезпечити у повному обсязі виконання державного замовлення з підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування" у кількості 35 осіб заочної форми навчання, затвердженого наказом Національного агентства України з питань державної служби від 21 серпня 2018 року №201-18 "Про затвердження обсягів державного замовлення на підготовку здобувачів вищої освіти за освітнім ступенем магістра за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування" та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування у 2018 році".
34. 31 травня 2019 року ректор СумДУ звернувся із запитом до начальника Управління Держпраці в Сумській області, в якому просив направити довідку-підтвердження про перебування на державній службі студентки заочної форми навчання спеціальності 281 "Публічне управління та адміністрування" Центру професійної та післядипломної освіти СумДУ ОСОБА_1 .
35. Управління Держпраці у Сумській області на вказаний лист повідомило ректора СумДУ, що відповідно до наказу Управління Держпраці у Сумській області від 22 лютого 2019 року ОСОБА_1 звільнено з посади головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів 14 березня 2019 року.
36. Наказом Управління Держпраці у Сумській області від 22 лютого 2019 року №70-К звільнено позивача з посади головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Сумській області 22 лютого 2019 року, як таку, що отримала дві підряд негативні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності.
37. Наказом Управління Держпраці у Сумській області від 19 березня
2019 року "Про внесення змін до наказу від 22 лютого 2019 року
"Про звільнення ОСОБА_1" змінена дата звільнення з
22 лютого 2019 року на 14 березня 2019 року. Підставою для прийняття вказаного наказу стала тимчасова непрацездатність ОСОБА_1 .
38. 19 червня 2019 року ректор СумДУ ОСОБА_3 звернувся з листом до НАДС, в якому просив погодити відрахування слухача першого курсу ОСОБА_1 з числа слухачів через втрату зв`язку з державною службою та відповідно до листа Управління Держпраці у Сумській області від 04 червня 2019 року про звільнення; та погодити переведення ОСОБА_4, слухача першого курсу заочної форми навчання за договором, на навчання за державним замовленням НАДС.
39. НАДС надіслало на адресу СумДУ повідомлення, в якому зазначило, що відповідно до пунктів 30 та 37 Порядку прийому на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 789 погоджують дострокове відрахування слухача першого року заочної форми ОСОБА_1 та переведення ОСОБА_4, слухача першого року заочної форми навчання на контрактній основі, на навчання за державним замовленням НАДС.
40. Наказом СумДУ від 16 липня 2019 року відраховано з 14 березня 2019 року ОСОБА_1 у зв`язку з втратою статусу державного службовця здобувачів вищої освіти 1 курсу заочної форми центру професійної та післядипломної освіти освітнього ступеню "магістр" з нормативним терміном навчання, які навчалися за державним замовленням НАДС за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування ("Державна служба").
41. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08 серпня
2019 року у справі № 480/1120/19 визнано протиправними та скасовано накази Управління Держпраці у Сумській області від 21 лютого 2019 року, від 22 лютого 2019 року та від 19 березня 2019 року; поновлено ОСОБА_1 на посаді головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Сумській області.
42. Наказом Управління Держпраці у Сумській області від 08 серпня
2019 року поновлено позивача на зазначеній вище посаді з 15 березня
2019 року.
43. За результатами поданої ОСОБА_1 15 серпня 2019 року заяви на ім`я ректора СумДУ, 13 вересня 2019 року відповідачем надано відповідь про неможливість поновлення на навчанні в зв`язку з відсутністю вакантних місць державного замовлення НАДС. Також у відповіді зазначено, що СумДУ звертався із клопотанням до НАДС про можливість поновлення ОСОБА_1 на навчанні за кошти державного бюджету, проте агентство надало висновок, який повністю збігається з пунктом 39 Порядку прийому на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування" галузі знань "Публічне управління та адміністрування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 789.