1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2021 року

м. Київ

справа № 806/2722/16

провадження № К/9901/44253/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Новогородецький кар`єр» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання утриматися від прийняття рішень, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Черноліхова С.В., Попової О.Г., Романченка Є.Ю. від 09 лютого 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шевчук С.М., Бучик А.Ю., Майора Г.І. від 30 травня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ТОВ «Новогородецький кар`єр» звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання утриматися від прийняття рішень, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 01 вересня 2016 року № 287 та пункт 289 додатку до цього наказу в частині встановлення ТОВ «Новогородецький кар`єр» терміну для усунення порушень вимог пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 щодо проведення повторної державної експертизи;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України утриматися від прийняття рішень про зупинення дії або анулювання спеціального дозволу на користування надрами (на Городське родовище) від 6 грудня 2007 року № 4528, наданого ТОВ «Новогородецький кар`єр», у зв`язку із непроведенням останнім повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр;

- визнати протиправним та скасувати пункт 3 наказу Державної служби геології та надр України від 11 січня 2016 року № 5 та пункт 84 додатку 3 до цього наказу (Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена з 01 березня 2017 року) в частині зупинення з 01 березня 2017 року дії спеціального дозволу на користування надрами (на Городське родовище) від 06 грудня 2007 року № 4528, наданого ТОВ «Новогородецький кар`єр».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2017 року, залишену без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, позовні вимоги ТОВ «Новогородецький кар`єр» було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 01 вересня 2016 року № 287 в частині встановлення ТОВ «Новогородецький кар`єр» терміну для усунення порушень вимог пункту 25 Положення № 865.

Визнано протиправним та скасовано пункт 3 наказу Державної служби геології та надр України від 11 січня 2016 року № 5 в частині зупинення з 01 березня 2017 року дії спеціального дозволу на користування надрами (на Городське родовище) від 06 грудня 2007 року № 4528, виданого ТОВ «Новогородецький кар`єр».

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року № 264 «Про заходи щодо справляння платежів за користування надрами для видобування корисних копалин», якою внесені зміни до пункту 25 Положення «Про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин» № 865, втратила чинність 12 січня 2011 року, а попередня редакція пункту 25 Положення № 865 не відновлювалась, тому із цього моменту попередня та наступна редакції пункту 25 Положення № 865 не є чинними.

4. Оскільки підставою для прийняття Державною службою геології та надр України наказу № 287 від 1 вересня 2016 року та пункту 3 наказу від 11 січня 2016 року № 5 визначений пункт 25 Положення № 865 у недіючій редакції, відповідно зазначені накази прийняті не на підставі, що передбачена законом, та в цій частині підлягають скасуванню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна служба геології та надр України звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ТОВ «Новогородецький кар`єр» у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ «Новогородецький кар`єр» є власником спеціального дозволу № 4528 від 06 грудня 2007 року на користування надрами Городського родовища гранітів, а саме: видобування гранітів та мігматитів, придатних для виробництва щебеню будівельного. Строк дії дозволу встановлений до 6 грудня 2027 року.

7. Листом від 04 квітня 2016 року № 5522/13/14-16 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) повідомила товариство про те, що згідно з пунктом 25 Положення № 865, повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр. Згідно з отриманою інформацією, надрокористувач не подавав на повторну державну експертизу матеріали геолого-економічної оцінки родовища корисних копалин. У зв`язку із вказаним, позивач просив повідомити у місячний строк про дату розгляду Державною комісією України по запасах корисних копалин зазначених матеріалів для повторної державної експертизи.

8. У відповідь на лист Державної служби геології та надр України від 04 квітня 2016 року № 5522/13/14-16 ТОВ «Новогородецький кар`єр» листом від 20 квітня 2016 року № 16, зазначило, що пункт 25 Положення № 865, яку наводить Держгеонадра, не діє з 01 січня 2011 року, а тому наразі не встановлений обов`язок гірничих підприємств (надрокористувачів) проводити повторну державну експертизу кожні п`ять років.

9. 1 вересня 2016 Державна служба геології та надр України винесла наказ № 287, яким, у зв`язку із порушенням ТОВ «Новогородецький кар`єр» вимог пункту 25 Положення № 865, останньому встановлено 30-денний строк для усунення недоліків.

10. Пунктом 3 наказу Державної служби геології та надр України від 11 січня 2017 року № 5, відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 та пункту 25 Положення щодо проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, - з 01 березня 2017 року зупинено дію спеціального дозволу № 4528 від 06 грудня 2007 року, виданого ТОВ «Новогородецький кар`єр».

11. Як підставу для винесення спірних наказів Державною службою геології та надр України визначено пункт 25 Положення № 865, у редакції, яка передбачає проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр.

12. Уважаючи наказ Державної служби геології та надр України від 01 вересня 2016 року № 287 в частині встановлення ТОВ «Новогородецький кар`єр» терміну для усунення порушень вимог пункту 25 Положення № 865 та пункт 3 наказу Державної служби геології та надр України від 11 січня 2016 року № 5 в частині зупинення з 01 березня 2017 року дії спеціального дозволу на користування надрами (на Городське родовище) від 6 грудня 2007 року № 4528, ТОВ «Новогородецький кар`єр» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій не врахували, що до постанови Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 протягом усього строку її дії вносилися зміни, а також не враховано позицій Державної фіскальної служби України, викладеної у листі від 03 червня 2016 року № 9651/5/99-99-12-02-03-16 і роз`яснень Міністерства юстиції України, викладених у листі від 18 вересня 2013 року № 10140-0-26-13/10.2.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

16. Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської д

................
Перейти до повного тексту