1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2021 року

м. Київ

справа № 823/2019/17

адміністративне провадження № К/9901/60038/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Блажівської Н.Є.,

суддів: Дашутіна І.В., Шишова О.О.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Черкаській області (правонаступник - Головне управління ДПС у Черкаській області)

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року (суддя Гаращенко В.В.)

та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року року (головуюча суддя: Безименна Н.В., судді: Аліменко В.О., Кучма А.Ю.)

у справі за позовом Приватного акціонерного товариства «Черкаський ремонтно-механічний завод»

до Головного управління ДФС у Черкаській області (правонаступник - Головне управління ДПС у Черкаській області)

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1.1. Короткий зміст позовних вимог

Приватне акціонерне товариство «Черкаський ремонтно-механічний завод» (надалі також - Позивач, ПрАТ «Черкаський ремонтно-механічний завод») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Черкаській області (правонаступник - Головне управління ДПС у Черкаській області; надалі також - Відповідач, скаржник) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Відповідачем безпідставно застосовано ставку податку на нерухоме майно у розмірі, визначеному у пункті 6.2 Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 25 червня 2015 року №2-1312, без урахування коефіцієнта 0,5. Оскільки міською радою не приймалось рішення про встановлення податку на нерухоме майно відповідно до Закону України від 20 грудня 2016 року №1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» (надалі також - Закон №1791-VIII), в силу положень пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону ставка податку на нерухоме майно у 2017 році застосовується із коефіцієнтом 0,5.

1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року, позов задоволено повністю.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову суд першої інстанції, з яким погодився й апеляційний суд, виходив з того, що оскільки Черкаською міською радою до 15 липня 2016 року не було прийнято рішення про встановлення на 2017 рік ставок податку на нерухоме майно, тому до ставки податку, яка встановлена попереднім рішенням, застосовується коефіцієнт 0,5.

1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї

Не погоджуючись із рішенням судів першої та апеляційної інстанцій Відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення судів скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові повністю.

У відзиві на касаційну скаргу Позивач просив Суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Суди першої та апеляційної інстанції встановили, що Приватне акціонерне товариство «Черкаський ремонтно-механічний завод» є власником комплексу будівель площею 1686 кв. м, які розташовані в м. Черкаси по вул. Сурікова, 10.

Позивачем було подано податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2017 рік із застосуванням ставки податку 0,5% розміру мінімальної заробітної плати, з розрахунку 16 грн за 1 кв.м, який за розрахунком платника склав 13488 грн.

Вказана сума повністю сплачена відповідно до платіжних доручень від 13 квітня 2017 року №149 на суму 6744 грн та від 24 липня 2017 року №993 на суму 6744 грн.

19 вересня 2017 року Позивачем подано уточнюючу податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2017 рік, де, з урахуванням сплачених сум, у рядку 10 декларації зменшено нараховані податкові зобов`язання з податку на 2017 рік на всю задекларовану суму податкових зобов`язань.

19 жовтня 2017 року Відповідачем проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2017 рік щодо виявлених помилок (порушень) ПрАТ «Черкаський ремонтно-механічний завод».

За результатам перевірки складено акт від 19 жовтня 2017 року №2462/23-00-12-0506/01267248, в якому встановлено, що Позивачем при визначенні суми податку в уточнюючій податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2017 рік, не застосовано ставку податку, яка в 2017 році становить 16 грн за 1 кв.м (0,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року), що призвело до заниження суми податкового зобов`язання за І-ІІ квартали 2017 року на 13488 грн.

На підставі зазначеного акту Відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 7 листопада 2017 року №0031761205, згідно з яким за порушення підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України, пункту 6.2 Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 25 червня 2015 року №2-1312, збільшено суму податкового зобов`язання за основним платежем 13488 грн та штрафними санкціями на суму 3327 грн.

3. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

3.1. Доводи Відповідача (особи, яка подала касаційну скаргу)

Свої вимоги скаржник обґрунтовує порушенням судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що ним правомірно не застосувано у 2017 році коефіцієнт 0,5 до ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який передбачено у пункті 3 «Перехідних та прикінцевих положень» Закону України від 20 грудня 2016 року №1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році».А тому податкові донарахування по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за І-ІІ квартали 2017 року визначені у спірному податковому рішенні правомірно.

3.2. Доводи Позивача (особи, яка подала відзив на касаційну скаргу)

У відзиві Позивач стверджує, що дія Закону №1791-VIII спрямована на забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році, зокрема, із введенням прикінцевими та перехідними положеннями цього Закону застосування коефіцієнта 0,5 до ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у разі неприйняття органом місцевого самоврядування рішення про визначення таких ставок відповідно до положень цього Закону.

З огляду на те, що Черкаською міською радою не прийнято до 15 липня 2016 року відповідного рішення про встановлення на 2017 рік ставок податку на нерухоме майно на території міста Черкаси, до ставки податку, встановленої у попередньому рішенні, застосуванню підлягає коефіцієнт 0,5. Враховуючи сплату Позивачем податку на належне нерухоме майно виходячи з його площі 1686 кв. м у сумі 13488 грн, стверджує про повне виконання свого податкового обов`язку та безпідставність висновків перевірки, чим зумовлено додаткове податкове навантаження на Позивача.

4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

4.1. Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також - КАС України), колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до змісту частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств врегульовані положеннями Податкового кодексу України (надалі також - ПК України), що підлягає застосуванню у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з підпунктом 10.1.1 пункту 10.1 статті 10, підпункту 265.1.1 пункту 265.1 статті 265 ПК України податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки належить до місцевих податків, особливості введення якого передбачені статтею 12 ПК України.

Відповідно до пункту 10.3 статті 10 ПК України місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.

Підпунктами 12.3.1, 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 ПК України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом. При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Відповідно до підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 ПК України ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за один квадратний метр бази оподаткування.

Згідно з пунктом 24 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів, відповідно до Податкового кодексу України.

Підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК України визначено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з підпунктом 12.4.1 пункту 12.4 статті 12 ПК України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням другої сесії Черкаської міської ради від 25 червня 2015 року №2-1312 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси» затверджено Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Черкаси, відповідно до пункту 6.2 якого ставка податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюється у розмірі 0,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування.

28 січня 2016 року Черкаською міською радою прийнято рішення №2-136 «Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 25 червня 2015 року №2-1312 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси» згідно з яким пункт 6.2 Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Черкаси викладено у наступній редакції - ставка податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюється у розмірі 1 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої зако

................
Перейти до повного тексту