ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 березня 2021 року
м. Київ
справа №804/16538/15
адміністративне провадження №К/9901/39411/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2016 року у складі судді Борисенка П.О. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року у складі колегії суддів: Добродняк І.Ю., Бишевської Н.А. Семененка Я.В. у справі № 804/16538/15 за позовом Публічного акціонерного товариства «Дніпродзержинська теплоелектроцентраль» до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Публічне акціонерне товариство «Дніпродзержинська теплоелектроцентраль» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, в якому просить: скасувати податкове повідомлення-рішення від 07 вересня 2015 року № 0000302205, податкове повідомлення-рішення від 07 вересня 2015 року № 0000312202, податкове повідомлення-рішення від 07 вересня 2015 року №0000322207, складених на підставі акта перевірки № 0205/04/36/2207/00130820 від 19.08.2015 «Про результати документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Дніпродзержинська теплоелектроцентраль» (код ЄДРПОУ 00130820) з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014 валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014».
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2016 року, яка була залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" було задоволено.
Визнані протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області № 0000302205, № 0000312202, № 0000322207 від 07 вересня 2015 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на користь Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" витрати по сплаті судового збору в загальному розмірі 142700,39 грн.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
На підставі направлень на перевірку від 22.06.2015 № 1031 Григоренко Ю.О. - головним державним ревізором - інспектором відділу перевірок якості аудиту управління податкового та митного аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 №1032 Терентьєвим І.О. - головним державним ревізором - інспектором відділу спеціальних перевірок та перевірок окремих платників управління податкового та митного аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 №1033 Старішко В.Ю. - головним державним ревізором - інспектором інформаційно-аналітичного відділу управління податкового та митного аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 24.06.2015 №1039 Полунін Ю.О. - головний державний ревізор - інспектор відділу контролю за проведенням розрахункових операцій та проведення фактичних перевірок управління податкового та митного аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 24.06.2015 №1040 Колтун І.А. - головний державний ревізор - інспектор відділу контролю за проведенням розрахункових операцій та проведення фактичних перевірок управління податкового та митного аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 №1034 Партес Ю.І. - заступником начальника відділу перевірок платників податків управління податкового аудиту Дніпродзержинської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 № 1036 Ворніковою І.В. - старшим державним ревізором - інспектором відділу перевірок платників податків управління податкового аудиту Дніпродзержинської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 №1037 Іваненко С.А. - завідувач сектору контрольно - перевірочної роботи юридичних осіб управління доходів і зборів з фізичних осіб Дніпродзержинської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області виданих ГУ ДФС у Дніпропетровській області, від 22.06.2015 №1038 Пантелейчук Н.В. - головним державним ревізором - інспектором сектору контрольно - перевірочної роботи юридичних осіб управління доходів і зборів з фізичних осіб Дніпродзержинської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області, Наказу ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 11.06.15 №292 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ», згідно із п.п. 20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п. 75.1.2 п.75.1 ст. 75, п.77.1, п.77.4 ст.77, п.82.1 ст.82 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року за № 2755-YІ та відповідно до плану - графіка проведення планових виїзних перевірок суб`єктів господарювання, проведена планова виїзна перевірка ПАТ «Дніпродзержинська теплоелектроцентраль» (далі по тексту - ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ») з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014 відповідно до затвердженого плану перевірки, наведеного у додатку №1 до акту.
За результатами перевірки складено Акт № 0205/04/36/2207/00130820 від 19.08.2015 «Про результати документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Дніпродзержинська теплоелектроцентраль» (код ЄДРПОУ 00130820) з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014 валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014 (далі - Акт перевірки).
Відповідно до висновків Акту перевірки встановлено порушення вимог чинного законодавства:
1) У порушення вимог п.п.135.5.4 п.135.5 ст.135, п.137.10 ст.137, п.п.138.10.6 п.138.10 ст.138, п.п.139.1.9 п.139.1 ст. 139, п.146.1 ст.146, п.154.8 ст.154, п.п.159.1.1 п.159.1 ст.159, п.5 підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями) підприємством занижено податок на прибуток усього у сумі 5 077 889 грн, у тому числі у 1 кв. 2012 - 95 644 грн, у 2 кв. 2012 - 28 249 грн, у 3 кв. 2012 - 314 145 грн, у 4кв. 2012 - 805 360 грн, у 2013 - 1105249 грн, у 2014 - 2 729 242 грн.
2) У порушення п.154.8 ст.154 Податкового кодексу України підприємство неправомірно скористалося пільгою (код пільги 11020268) з податку на прибуток усього у сумі 4 349 711 грн, у тому числі у 2012 - 2 018 311 грн, у 2013 - 1 290 200 грн, у 2014 - 1 041 200 грн. Відповідно до п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.10 (зі змінами та доповненнями) контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку. Враховуючи, що граничний строк подання декларації з податку на прибуток за 1кв. 2012 - 10.05.2012, а фактично декларація подана 08.05.2012, податкове повідомлення - рішення за порушення вчинені у 1 кв .2012 не виноситься.
3) У порушення пп. 14.1.36, п.14.1, ст. 14, п.198.1, п.198.2, п.198.3, п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-YI (зі змінами та доповненнями) підприємством занижено податок на додану вартість в сумі 2 541 812 грн в т.ч.: за січень 2012 року на суму 15 995 грн, за лютий 2012 року на суму 103 418 грн, за березень 2012 року на суму 71 760 грн, за квітень 2012 року на суму 127 011 грн, за травень 2012 року на суму 1 884 грн, за червень 2012 року на суму 18 683 грн, за липень 2012 року на суму 90 208 грн, за серпень 2012 року на суму 104 936 грн, за вересень 2012 року на суму 13 162 грн, за жовтень 2012 року на суму 49 072 грн, за листопад 2012 року на суму 105 378 грн, за грудень 2012 року на суму 105 243 грн, за січень 2013 року на суму 286 223 грн, за лютий 2013 року на суму 54 659 грн, за березень 2013 року на суму 335 372 грн, за квітень 2013 року на суму 58 103 грн, за травень 2013 року на суму 22 839 грн, за червень 2013 року на суму 32 920 грн, за липень 2013 на суму 22 296 грн, за жовтень 2013 року на суму 7 542 грн, за грудень 2013 року на суму 66 359 грн, за січень 2014 року на суму 433 787 грн, за лютий 2014 року на суму 136 015 грн, за квітень 2014 року на суму 13 769 грн, за липень 2014 року на суму 1 529 грн, за серпень 2014 року на суму 4 652 грн, за вересень 2014 року на суму 210 795 грн, за жовтень 2014 року на суму 36 922 грн, за листопад 2014 року на суму 3 793 грн, за грудень 2014 року на суму 7487 грн.
4) У порушення п.2.6 Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004, № 637 «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України» (із змінами та доповненнями) підприємством не оприбутковано готівкові кошти в касі підприємства на загальну суму 26 188,01 грн.
Не погодившись з висновками Акту перевірки позивачем було подано заперечення від 26.08.2015 (вих. № 1903/06), а також додаткові пояснення від 01 вересня 2015 року (вих. № 1942/06) та від 02 вересня 2015 року (вих. № 1955/07).
За результатами розгляду заперечень на Акт перевірки було надано відповідь від 02 вересня 2015 року № 7764/10/04-36-22-02-17 «Про результати розгляду заперечень», відповідно до якої податковою інспекцію було переглянуто питання щодо трансферного ціноутворення. Відносно інших порушень, встановлених у Акті перевірки, позиція контролюючого органу залишилася незмінною.
На підставі Акту перевірки Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області було прийнято податкові повідомлення рішення: № 0000312202 від 07 вересня 2015 року на суму 3 169 279,50 грн - податок на додану вартість; № 0000322207 від 07 вересня 2015 року на суму 6 227 806,25 грн - податок на прибуток.; № 0000302205 від 07 вересня 2015 року на суму 130 940,05 грн - порушення порядку ведення касових операцій.
Не погодившись з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями позивачем було подано до Державної фіскальної служби України скаргу (вих. № 2009/06 від 11.09.2015), проте Рішенням про результати розгляду скарги від 29 жовтня 2015 року № 22888/6/99-99-10-01-01-25 скаргу було залишено без задоволення.
Судами встановлено, що в період який перевірявся позивач мав господарські відносини з наступними контрагентами, а саме: ТОВ НВК «Електропівденмонтаж», ТОВ «Глобалбуд», ТОВ «Просервіс Люкс», ПП «Дніпроелектробуд», ТОВ «Бізнеспром ТК», ПП «Металресурси», ТОВ «Спецторгінвет», ТОВ «Дніпросфера», ТОВ « 2М Груп», ТОВ ВКФ «Медея», ТОВ «Юв-сталь», ПП «Кругосвіт- 2001», ТОВ «Сіріус стандарт», ТОВ «Трейд Лайн М», ТОВ фірма «Агропромтранс», ТОВ «Віта Софт».
Під час перевірки відповідачем зроблено висновок, що по взаємовідносинам між ПАТ «ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА ТЕПЛОЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛЬ» та контрагентами, мало місце формальне складання первинних документів, які суперечать фактичним обставинам, з метою штучного завищення витрат, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування та податкового кредиту.
Відповідачем зроблено висновок, що в ТОВ «НВК «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» не має належної кількості працівників, які б могли виконати узгоджений в договорах обсяг робіт, протягом 2012 - 2014 років не придбавало необхідної кількості матеріалів для виконання робіт , крім того, всупереч умовам укладеним з ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» підрядним договорам , без згоди Замовника, залучив до виконання підрядних робіт субпідрядника ТОВ «ЛЮКС КЕПІТАЛ» (код ЄДРПОУ 37214782), яке не знаходиться за адресою реєстрації, а тому не могло виконувати роботи в ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ».
Викладене, на думку відповідача, свідчить про завищення витрат з боку ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ», що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування в сумі 1 462 241 грн, у тому числі: у 1 кв. 2012 - 327 946 грн, у 3 кв. 2012 - 30 614 грн, у 4 кв. 2012 - 36 971 грн, у 2013 - 501 488 грн, у 2014 - 565 222 грн та є порушенням п.п.139.1.9 п.139.1 ст. 139, п.146.1 ст.146 Податкового кодексу України від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями).
Крім того, на думку відповідача, з боку ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» мало місце порушення п.154.8 ст.154 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.10 (зі змінами та доповненнями) у зв`язку з тим, що підприємством неправомірно завищено р.09 ПЗ «Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності, прибуток від якої звільняється від оподаткування (+,-)» декларації з податку на прибуток усього у сумі 770 312 грн, у тому числі у 2012 - 248 402 грн, у 2013- 390 200 грн, у 2014 - 131 710 грн.
Також, викладене, на думку відповідача, свідчить про порушення вимог п.198.1. п. 198.6 ст. 198 завищення податкового кредиту в сумі 442 496 грн, у тому числі: у березні 2012 року сума ПДВ 40 834,75 грн, червні 2012 року сума ПДВ 15 362,1 грн, липні 2012 року сума ПДВ 64 927,55 грн, вересні 2012 року сума ПДВ 3 706,86 грн, грудні 2012 року сума ПДВ 59 433,41 грн, березні 2013 року сума ПДВ 91 290,62 грн, квітні 2013 року сума ПДВ 6 510,3 грн, липні 2013 року сума ПДВ 22 295,74 грн, січні 2014 року сума ПДВ 26 400 грн, вересні 2014 року сума ПДВ 69 006,71 грн, жовтні 2014 року сума ПДВ 33 114,61 грн, листопаді 2014 року сума ПДВ 2 125,85 грн, грудні 2014 року сума ПДВ 7 487,55 грн та є порушенням п.198.1, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до матеріалів перевірки ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» відмовлено у включенні витрат на ремонт основних фондів та суми до податкового кредиту по операціям з ТОВ «НВК «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» та ТОВ «ГЛОБАЛБУД» з підстав того, що відповідно до даних наданих іншими ДПІ результатів перевірки контрагентів ТОВ «НВК «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» та ТОВ «ГЛОБАЛБУД» угоди, укладені з контрагентами зазначеного підприємства мають ознаки нікчемності.
Судами було встановлено, що за спірний період контрагенти були належним чином зареєстровані як платники ПДВ та надані податкові накладні були належним чином оформлені, також роботи були виконані з метою їх подальшого використання у межах господарської діяльності ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ».
Встановлено також, що протягом 2012 року, в електричному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: капітальний ремонт трансформатора ТРДН-32000кВА/150/6,3кВ (інв. №0333); поточний ремонт та наладка трансформатору Т-4 типу ТРДН- 32000кВА ( інв.№2702); капітальний ремонт силового трансформатору ТРДН, що підтверджується договорами, актами виконаних робіт, товарно-транспортними накладними, матеріальними пропусками. Роботи виконувалися згідно наказу, планів організації робіт та графіків ремонту. Кількість робітників підрядної організації 13 осіб та виконання робіт краном - згідно листа виконавця № 0203 від 01.01.2012.
Також протягом 2012 року, в виробничій електротехнічній лабораторії (скорочено - ВЕТЛ) ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: наладка підрядних буферних блоків живлення АБ-1, АБ-2, наладка захисту електронної панелі захисту (скорочено ЕПЗ 1636 Л-195), наладка повітряного вимикача ВВШ-150 кВ Л-195, тепловізійний контроль контактних з`єднань ВРП-150кВ, ГРП-6кВ, наладка захисту ЕПЗ 1636 Л-76. Факт виконання ремонту підтверджуються актами виконаних робіт та протоколами. Роботи проводилися згідно договорів, кількість робітників підрядної організації згідно листів виконавців.
У 2013 році в електричному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: капітальний ремонт кабельних тунелів та заміна трубопроводів пожежогасіння (інв. № 0169), капітальний ремонт якоря турбонагнітача В4-120-3000 120 кВт (інв. №0338), капітальний ремонт двох трансформаторів 500 кВА/6кВ (інв. №0376), реконструкція ВРП-150 кВ в частині впровадження ізоляції заміна вводів на трансформаторі зв`язку Т-2 (інв. №0333), реконструкція ВРП-150 кВ інв. № 0336 з впровадженням ізоляції систем шин 150 кВ., що підтверджується договорами, актами виконаних робіт, товарно - транспортними накладними, матеріальними пропусками.
Також, протягом 2013 року, в виробничій електротехнічній лабораторії (скорочено - ВЕТЛ) ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: наладка повітряного вимикача ВВШ-150, ВВ Т-2, наладка повітряного вимикача ВВШ-150, ВВ Л-76, наладка захисту ДФЗ 201 Л-195, наладка захисту ДФЗ-201 Л-196, що підтверджується договорами, актами виконаних робіт, протоколами.
У 2014 році в електричному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: капітальний ремонт електродвигуна А2-82-4 55кВт 1460 об/хв 380В (інв. № 0320), капітальний ремонт електродвигуна А2-82-4 55кВт 1460 об/хв 380В (інв. № 0466), капітальний ремонт електродвигуна АД1-4А 40 кВт 1460 об/хв (інв. № 0466), капітальний ремонт трансформатора ТМ-560/6 кВ ВП №2 (інв. № 0323), капітальний ремонт трансформатора SCHORCH 1000/6 кВ ВП №1 (інв. № 0326), капітальний ремонт трансформатора ТМ-1000/6 кВ ВП №0 (інв. № 0378), реконструкція ВРП-150 кВ в частині заміни підвісної ізоляції комірок ВРП-150 кВ, обробка кабелів вогнезахисним покриттям, капітальний ремонт кабельних тунелів (інв. № 0169), капітальний ремонт контактів повітряних вимикачів ВВШ-150 кВ (інв. № 0336), що підтверджується договорами, актами виконаних робіт, товарно-транспортними накладними, матеріальними пропусками.
Також, протягом 2014 року, в виробничій електротехнічній лабораторії (скорочено - ВЕТЛ) ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» виконувались такі роботи: наладка повітряного вимикача ВВШ-150 Л-77, наладка повітряного вимикача ВВШ-150 Т-1, наладка захисту ЕПЗ 1636 Л-196, випробування опорної ізоляції ВРП 150 кВ за допомогою ультразвук, що підтверджується договорами, актами виконаних робіт, протоколами.
Також, відповідачем зроблено висновок, що по всім взаємовідносинам між ПАТ «ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА ТЕПЛОЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛЬ» та ТОВ «Глобалбуд» (в тому числі і по операціям з постачання товарів та по підрядним операціям) встановлено формальне складання первинних документів, які суперечать фактичним обставинам, з метою штучного завищення витрат, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування та податкового кредиту.
Такий висновок перевіряючими зроблений виходячи з того, ТОВ «ГЛОБАЛБУД» є припиненим, але не знятим з обліку (має стан 11). ТОВ «ГЛОБАЛБУД» протягом 2012-2013 років не подавав до органів ДПІ баланс, що свідчить про відсутність будь-яких основних засобів на підприємстві, тому залучення техніки для виконання робіт мало нереальних характер. ТОВ «ГЛОБАЛБУД» мало відносини зі своїми контрагентами ( ТОВ «ТЕХНО-МИР ДНІПРО» ЄДРПОУ 32434174, ТОВ «МЕГА КОМПАНІ» ЄДРПОУ 38530418) які, також перебувають в стані припинення, ліквідації, закриття і придбання у зазначених підприємств матеріалів, і запасних частин, які постачались на адресу ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» відсутні. Зазначені підприємства ТОВ «ГЛОБАЛБУД» не мало фізичної змоги виконувати заявлені в актах виконаних робіт роботи.
Разом з тим, в Акті перевірки зазначається, що хоча основні засоби не могли бути поставлені ТОВ «ГЛОБАЛБУД», але вони наявні на підприємстві та введені в експлуатацію, на них нараховується амортизація. На думку податкового органу, такі основні засоби є отриманими безоплатно від невстановленої особи.
Таким чином, на думку податкового органу, в порушення п.п. 139.1.9. п.139.1 ст. 139 Податкового кодексу України від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями) ПАТ «ДТЕЦ» завищено витрати, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування (собівартість) усього у сумі 1 131 808 грн, у тому числі у 3 кв. 2012 - 208 321 грн, у 4 кв. 2012 - 432 256 грн, у 2013 - 491 231 грн.
Протягом 2012 року, в котлотурбінному цеху (скорочено КТЦ) ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ «ГЛОБАЛБУД» виконувались такі роботи: капітальний ремонт фасаду будівлі головного корпусу з південного боку (договір підряду № 01/08 ВВ011-2198 від 01.08.2012).
Виконання робіт по ремонту підтверджується актами виконаних робіт. Кількість робітників, задіяних на цих роботах складала - 10 осіб, згідно листа №7 від 07.08.2012 та № 9 від 07.08.2012 (робота в вихідні дні). Матеріали для ремонту були ввезені згідно листа № 5 від 05.12.2012 матеріального пропуску №179 від 11.12.2012, ТТН №6/12/12 від 06.12.2012 та АК 26/30 від 11.12.2012.
Також, протягом 2013 року, в котлотурбінному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ «Профсервіс-Люкс» виконувались такі роботи: капітальний ремонт фасаду будівлі головного корпусу з південного боку (договір підряду №6/02 ВВ011-3074 від 06.02.2013); поточний ремонт: антикорозійне покриття бака 100 м3 № 2; деаераторів № 2, №6. (договір підряду № 27 від 27.02.2013); поточний ремонт м`якої покрівлі механічного відділення (договір підряду №12/02 від 12.02.2013); антикорозійне покриття димових труб №1, №5, №7 (договір підряду № 25 від 25.02.2013), поточний ремонт антикорозійного покриття баків ХВО -1 (№1, №4, №5 ,№6) та ремонт днища баку №1 ( (договір підряду № 26 В 014 -3099 від 26.02.2013).
Виконання робіт по ремонту підтверджується актами виконаних робіт. Кількість робітників, задіяних на цих роботах складала - 6 осіб, згідно листа № 2 від 09.03.2013. Матеріали для ремонту були ввезені згідно листів, матеріальних пропусків та товарно-транспортних накладних.
Протягом 2013 року, в котлотурбінному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ «Профсервіс-Люкс» виконувались такі роботи: капітальний ремонт фасаду будівлі головного корпусу з південного боку (договір підряду №6/02 ВВ011-3074 від 06.02.2013); поточний ремонт: антикорозійне покриття бака 100 м3 № 2; деаераторів №2, №6 (договір підряду №27 від 27.02.2013); поточний ремонт м`якої покрівлі механічного відділення (договір підряду №12/02 від 12.02.2013); антикорозійне покриття димових труб №1, №5, №7 (договір підряду №25 від 25.02.2013); поточний ремонт антикорозійного покриття баків ХВО -1 (№1, №4, №5, №6) та ремонт днища баку №1 (договір підряду № 26 В 014-3099 від 26.02.2013), що підтверджується актами виконаних робіт, листами, матеріальними пропусками та товарно-транспортними накладними.
Протягом 2014 року, в котлотурбінному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ПП «Дніпроелектробуд» виконувались такі роботи: капітальний ремонт несучих колон головного корпусу (договір підряду № 1 р /14 від 13.01.2014; капітальний ремонт стельового перекриття над димососами котла №1-котел №10 (договір підряду №2 р/14 від 14.01.2014); капітальний ремонт стін котельного відділення північного боку (договір підряду №39 р /14 від 29.01.2014); поточний ремонт турбінного відділення (договір підряду №40 р /14 від 28.01.2014); поточний ремонт: антикорозійний захист бака №3100 куб. м. (інв.№0320), антикорозійне покриття деаератора № 5 (інв. № 0314), антикорозійне покриття деаератора №7 (інв. №0316) (договір підряду №41 р/14 від 30.01.2014); антикорозійне покриття димової труби котла №8 (договір підряду №165 р /14 від 04.06.2014); капітальний ремонт живильного колектора пожежних трубопроводів паропроводів власних потреб (договір №115р/14 від 18.03.2014), що підтверджується актами виконаних робіт, листами, матеріальними пропусками та товарно-транспортними накладними.
В описовій частині Акту перевірки податковий орган посилається на договір підряду від 18.10.2012 №18/10, укладений між ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» та ТОВ «Бізнеспром ТК». Безпосередньо в тексті Акту перевірки наводиться зміст цього договору. Згідно розділу 1 «Предмет договору» Постачальник (ПАТ «ДТЕЦ») зобов`язаний поставити, а Замовник (ТОВ «Бізнеспром ТК») - забезпечити прийняття і оплати електродвигунів за цінами згідно специфікацій, що є невід`ємною частиною Договору. Тобто за цим договором здійснювалось постачання товару - електродвигунів в кількості 6 шт. Підрядні роботи за цим договором не виконувались.
Постачання товару здійснювалось на підставі видаткової накладної № 258 від 19.10.2012, довіреності від 18.10.2012 № 55, виданої на директора ТОВ «Бізнеспром ТК» Малюгіна Олексія Васильовича та товарно-транспортної накладної від 19.10.2015 № 200. Усі зазначені документи були надані перевіряючим під час перевірки. На відпуск товару виписаний матеріальний пропуск через прохідну № 56 від 19.10.2012. Податкові зобов`язання з ПДВ виникли на підставі податкової накладної від 18.10.2012 № 18. Суд зазначив, що в акті перевірки не вірно вказаний номер та дата податкової накладної. Замість «Податкова накладна № 258 від 19.10.2012» , правильно необхідно було відобразити «податкова накладна № 23 від 18.10.2012».
Враховуючи зазначене, операція з відпуску товару на суму 19720 грн, включена до складу доходу від операційної діяльності в сумі 16 433,34 грн (без ПДВ) та відображена в складі декларації з податку на прибуток за 2012 рік. Зобов`язання з ПДФ по даній господарській операції відображені в декларації з ПДВ за листопад 2012 року в сумі 3 286,67 грн.
Судами встановлено, що між ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» (орендар) та ТОВ «Бізнеспром ТК» (орендодавець) було укладено договір № 9ОР від 01.10.2012 оренди стендів для розміщення постерів. Надання послуг з оренди підтверджено Актом виконаних робіт від 31.12.2012 № 31. Зазначені витрати не є витратами виробничого призначення тому не можуть бути віднесені до складу витрат та не були включені в декларацію з податку на прибуток за 2012 рік та декларацію з ПДВ за листопад 2012 року. Це призвело до того, що відповідачем неправильно визначено розмір завищених витрат на суму 9 999,96 грн та розмір завищеного податкового кредиту на суму 1 666,66 грн.
Також протягом 2013 року, в котлотурбінному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ «СІРІУС СТАНДАРТ» виконувався капітальний ремонт живильних колекторів, стояків, пожежних трубопроводів (договір № 02 / 04П - від 08.04.2013). Виконання робіт по ремонту підтверджується актами виконаних робіт № 1, 2 від 20.11.2013. Роботи виконувались в період з 26.04.2013 по 25.08.2013. Кількість робітників, задіяних на цих роботах складала - 12 осіб, згідно листа від 25.04.2013.
У 2014 році в електричному цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» на підставі підрядних договорів з ТОВ «ТРЕЙД ЛАЙН М» виконувався капітальний ремонт контактів повітряних вимикачів ВВШ-150кВ. Роботи проводились на робочих місцях підрядника згідно договору № 27п ВВ 014-3125 від 27.03.2013. Факт виконання ремонту підтверджуються актами виконаних робіт №8016,336 від 30.04.2013 та 30.08.2013. Вивіз та ввіз виконувався згідно матеріальних пропусків (вивіз №13 від 13.04.2013, №52 від 30.07.2013, ввіз №116 від 25.04.2013, № 189 від 20.08.2013) Допуск до всіх робіт проводився згідно ДНАОП1.1.10-1.01-97 Правила безпечної експлуатації електроустановок за нарядами термін збереження котрих становить 30 діб після чого вони не збереглися.
Крім того, ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» придбало у ТОВ фірма «АГРОПРОМТРАНС» товар необхідний для здійснення ремонту основного обладнання ТЕЦ, а саме: за Договором № 23/11 від 23.08.2011 з ТОВ «АГРОПРОМТРАНС» здійснювалось придбання 4-х сердечників БО-200; за договором №4 від 02.01.2013 з ТОВ «АГРОПРОМТРАНС» здійснювалось придбання 2-х сердечників БО-200.
Сердечники на бойлера БО-200 були доставлені ТОВ «АГРОПРОМТРАНС» на територію ПАТ «ДТЕЦ». Після проходження вхідного контролю сердечники були встановлені у відповідні бойлера. Сердечникам були проведені гідравлічні випробування, про що були складені і підписані відповідні акти прийому - передачі № 19 від 14.08.2012, 330 від 18.10.2012, № 22 від 15.04.2013. З сердечниками були надані креслення сердечників і сертифікат якості на латунні трубки.
ТОВ «АГРОПРОМТРАНС є офіційним дилером ПАТ «Северодонецького КМЗ» (дилерська згода №1/15 від 15.01.2010) в Дніпропетровському регіоні. Після звернення до представників ПАТ СКМЗ, останнім було рекомендовано звернутися до ТОВ «АГРОПРОМТРАНС» так як воно є офіційним дилером в Дніпропетровському регіоні згідно п.6.2 дилерської згоди.
Також, суди встановили, що до складу витрат в декларацію з податку на прибуток за 2013 рік підприємством не включено витрати по ремонту клубу відповідно до Акту виконаних робіт від 10.12.2013 року № 1 за Договором № 248п від 01.11.2013 в сумі 17 304,86 грн та до складу податкового кредиту 3 460,97 грн за грудень 2013 року, в зв`язку з тим, що відбувся ремонт майна, що не належить ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ», а є державним майном, що не увійшло до статутного капіталу під час корпоратизації, а перебуває на балансі як державне майно. В акті перевірки це не враховано.
Під час розгляду даної справи були викликані та надали пояснення в якості свідків ОСОБА_7 (начальник цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ»), який пояснив, що протягом 2012 - 2013 років ТОВ «Глобалбуд», ТОВ «Сіріус стандарт», ТОВ фірма «Агропромтранс, ПП «Дніпроелектробуд» проводилися підрядні роботи за договорами з позивачем. Зазначені роботи оформлялися виданням наряду-допуску, акту передачі в цеху, де зазначалося, що підрядник відповідає за безпеку робіт. По закінченню виконання робіт ОСОБА_7 перевіряв їх якість та об`єм. ТОВ «Віта Софт» поставляло лічильники газу. Свідок ОСОБА_8 (начальник цеху ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ») пояснив, що протягом 2012 - 2014 років ТОВ НВК «Електропівденмонтаж» та ТОВ «Трейд Лайн М» проводилися підрядні роботи за договорами з позивачем. Свідок ОСОБА_9 (начальник відділу постачання ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ»), що він приймав товар на склад, потім товар виписувався до цехів для використання. Підтвердив поставки товарів від ТОВ «Юв-сталь», ТОВ «Дніпросфера», ТОВ «Спецторгінвет». Свідок ОСОБА_10 (начальник служби безпеки ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ») пояснив, що особисто контролює вивіз та ввіз матеріальних цінностей за відповідними документами (накладні тощо). Спочатку підпис ставить працівник охорони, потім він особисто, потім документи передаються в бюро пропусків та в бухгалтерію. Також ведеться журнал пропусків. Свідок ОСОБА_11 (інженер ПП «Дніпроелектробуд») пояснив, що їхнє підприємство проводило ремонт фасаду з південної сторони та хімічного цеху. Матеріали (окрім настилу) були ПП «Дніпроелектробуд». Виконання робіт оформлялося внутрішніми документами ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» (заяви, пропуски, документи по проходженню техніки безпеки). Свідок ОСОБА_12 (директор ПП «Кругосвіт- 2001») пояснив, що їхнє підприємство здійснювало поставки продукції ПАТ «Дніпродзержинська ТЕЦ» за власний рахунок. Товар придбавався в виробників та в посередників.
Перевіркою повноти та своєчасності оприбуткування готівкових коштів зафіксовано що 01.08.2012, операцією «службове вилучення» виведено суму готівкових коштів з реєстратора розрахункових операцій в розмірі 685,34 грн, а фактично оприбутковано в касі підприємства від «Кінцевого споживач», на підставі ПКО суму 635,34 грн. Враховуючи це, податківці прийшли до висновку, що сума не оприбуткованої готівки в касі підприємства за 01.08.2012, становить 50,00 грн (685,34 грн - 635,34грн), що є порушенням вимог п.2.6 Постанови Правління Національного банку України від 15.12.04 № 637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України» (із змінами та доповненнями).
Відповідно до наказу від 18.01.2012 № 9 «Щодо встановлення ліміту залишку готівки в касі та розмінної монети в ящику РРО» на підприємстві встановлено, що розмінна монета, яка отримана з каси підприємства в сумі 50,00 грн, зберігається в ящику РРО постійно, а виручка щоденно здається в касу підприємства, тому щоденно на початок робочого дня в книгу обліку розрахункових операцій через «Службове внесення» вноситься сума розмінної монети для відповідності суми фактичної наявності готівки у ящику РРО і готівки, яка зафіксована в пам`яті РРО. Через операцію «Службове вилучення» готівка вилучалася з реєстратора розрахункових операцій та надходила в касу підприємства, а розмінна монета залишалася в ящику РРО.
Не погоджуючись з висновками акту перевірки та прийнятим на його підставі податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з позовом до суду.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Відповідачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Доводи касаційної скарги ґрунтуються на тому, що судами не взято до уваги, що з наданих підприємством первинних документів не можливо встановити, якими ресурсами виконувались роботи, та об`єкти, на яких виконувались будівельні роботи, встановлено, що у виконавців підрядних робіт відсутні кваліфікований персонал для проведення відповідних робіт, будівельна техніка; одночасно встановлено, що жодні субпідрядні організації не залучались. Також скаржник зазначає, що віднесення дебіторської заборгованості до складу інших витрат у податковому обліку на підставі пп.138.10.6 п.138.10 ст.138 ПК України є неправомірним, адже резерв формувався фактично на безнадійну заборгованість. Крім того, відповідач наполягав на порушенні позивачем п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління НБУ від 15.12.2004 № 637, яке полягає у неповному оприбуткуванні готівки в касі підприємства на загальну суму 26188,01 грн.
Позивачем були подані заперечення на касаційну скаргу, в яких посилаючись на законність та обґрунтованість прийнятих судами попередніх інстанцій судових рішень, просив залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Господарською операцією, згідно ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
У п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 ПК України (в редакції, що діяла на момент формування позивачем податкового кредиту) визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до пп.139.1.9 п.139.1 ст.139 ПК України не включаються до складу витрат: витрати, не пов`язані з провадженням господарської діяльності, а саме витрати на: витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
У відповідності до п.198.2 ст.198 ПК України (в редакції, що діяла на момент формування позивачем податко