ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2021 року
м. Київ
справа №727/81/17
адміністративне провадження №К/9901/15423/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради на постанову Шевченківського районного суду м. Чернівці у складі судді Мамчина П.І. від 11.04.2017 та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Сушка О.О., Залімського І.Г., Смілянця Е.С. від 12.06.2017,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2017 року ОСОБА_1 (далі по тексту також ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради (далі по тексту також Департамент, відповідач), у якому просила:
- визнати протиправними дії, рішення, відповідача щодо припинення, зняття пільг за житлово-комунальні послуги з 01.10.2014 по день подачі позову до суду, як учаснику війни, щодо вимоги представлення підтвердження фактичного проживання та документів, що підтверджують факт роботи в роки війни, щодо відмови у виправленні даних, що містяться в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - спірні рішення, дії);
- зобов`язати відповідача на протязі п`яти робочих днів з дня набрання постановою суду законної сили, відновити дії пільг за житлово-комунальні послуги з 01.10.2014, як учаснику війни.
2. У позові наводились аргументи про те, що спірні дії та рішення відповідача не ґрунтуються на вимогах закону і порушують її права, оскільки твердження Департаменту про факт її відсутності за місцем реєстрації та проживання за іншою адресою засновані на припущеннях і не підтверджуються доказами. При цьому, як стверджує позивачка, подані нею документи у повному обсязі підтверджували її статус як учасника війни, а тому у відповідача не виникло заснованих на законі правових підстав для зняття її з обліку як отримувача відповідних пільг і припинення їх виплати. Вимоги ж відповідача надати документи, які підтверджують факт її роботи в роки війни, позивачка також вважає протиправними, оскільки такі документи надавались нею під час звернення за отриманням статусу учасника війни й не можуть слугувати підставою для повторної перевірки цих документів та перевірки правомірності надання їй такого статусу, підтвердженого відповідним посвідченням.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 11.04.2017 позов задоволено частково, а саме: визнано протиправними дії Департаменту щодо вимоги представлення ОСОБА_1 документів, що підтверджують факт роботи в роки війни; зобов`язано Департамент відновити дії пільг за житлово-комунальні послуги ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 16.11.2016, як учаснику війни; в решті позову відмовлено.
4. Приймаючи таку постанову, в частині задоволених вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач протиправно вимагав від позивачки надання документу, який підтверджує факт її роботи в роки війни, оскільки наданий нею документ, а саме - посвідчення «Учасника війни», є саме тим документом, що підтверджує її статус.
5. Окрім цього, суд першої інстанції, встановивши, що відповідно до довідки ЖБК-45 від 16.11.2016, яка була складена головою ЖБК-45 Тильним В.М. та свідками-сусідами ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ОСОБА_1 з 02.11.2005 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 та фактично проживає за даною адресою, дійшли висновку про наявність підстав для задоволення позову в частині вимог про відновлення дії пільг саме з 16.11.2016.
6. Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд першої інстанції посилався на те, що, оскільки судовим розглядом справи встановлено факт проживання позивачки за іншою адресою і перебування її на обліку одразу у двох Уповноважених на виплату пільг органах за різними адресами, а також фактичне отримання цих пільг у двох органах, то й дії відповідача стосовно зняття з неї пільг за цей період як безпідставно виплачених, є правомірними.
7. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.06.2017 прийняту судом першої інстанції постанову скасовано та прийнято нове судове рішення, яким позов задоволено повністю. Визнані протиправними дії Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради щодо зняття ОСОБА_1 з обліку осіб, які мають право на пільги, припинення надання їй пільг як ветерану війни - учаснику війни з 01.10.2014. Зобов`язано Департамент праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради з 01.10.2014 відновити надання ОСОБА_1 пільг як ветерану війни - учаснику війни.
8. Свої висновки суд апеляційної інстанції мотивував тим, що, оскільки зареєстроване місце проживання позивача знаходиться у межах дії повноважень відповідача, і саме до нього з відповідними заявами і документами щодо надання пільг вона зверталася, то зняття з обліку осіб, які мають право на пільги, та припинення надання пільг з 01.10.2014 є протиправним.
9. Суд апеляційної інстанції зауважив, що відповідачу, у разі виявлення перебування позивача на обліку осіб, які мають право на пільги, у іншому уповноваженому органі - Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області, слід було з`ясувати, чи була вона взята на такий облік за заявою чи ні, а також повідомити цей орган про зняття її з такого обліку.
10. Зважаючи на те, що надання пільг відбувається виключно за місцем проживання, зареєстрованим у встановленому порядку, і лише за зверненням самого пільговика, то у даній справі позивач може бути на обліку осіб, які мають право на пільги, і отримувати їх тільки за адресою свого проживання з 2005 року - АДРЕСА_1 , а не за місцем призначення їй у 1989 році пенсії - АДРЕСА_2 .
11. Суд також відзначив, що згідно копії посвідчення серії НОМЕР_1 позивач є учасником війни та відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а тому має право на користування пільгами відповідно до статті 14 цього Закону, у зв`язку з чим дії відповідача щодо вимоги представлення позивачем документу, який підтверджує факт її роботи в роки війни визнав протиправними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
12. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями в частині задоволених позовних вимог, відповідачем подано касаційну скаргу в якій він, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, ОСОБА_1 є учасником війни та інвалідом першої групи, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 та довідкою серії ПВД №021480 .
14. ОСОБА_1 зареєстрована в квартирі АДРЕСА_1 , що підтверджується довідкою про склад сім`ї.
15. З 02.12.2005 ОСОБА_1 перебувала на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги по Шевченківському району м. Чернівці та користувалася пільгами з оплати за житлово-комунальні послуги за місцем реєстрації.
16. Листом Управління праці та соціального захисту населення від 25.06.2015 №4085г було повідомлено ОСОБА_1 про необхідність надання декларації про доходи сім`ї, а також довідки, які підтверджують доходи членів сім`ї за шість місяців, що передують місяцю звернення для можливості продовження надання пільг.
17. Департаментом праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради з метою встановлення реального місця проживання ОСОБА_1 та з метою підтвердження цільового використання державних коштів були направлені листи у відповідні установи та організації.
18. 14.07.2015 ОСОБА_1 подала декларацію про доходи сім`ї та довідку УПФУ в Дунаєвецькому районі Хмельницької області від 14.07.2015 №1447 про розмір пенсії, в якій зазначено, що адресою проживання позивачки є: АДРЕСА_2 .
19. З актів обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 25.02.2016 та від 15.06.2016 вбачається, що під час проведення обстеження 25.02.2016 за адресою АДРЕСА_1 ОСОБА_1 була відсутня.
20. Згідно довідки Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 17.03.2016 та від 15.05.2016 вбачається, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як дитина війни з 01.10.2014 по 01.01.2016. Знята з обліку за заявою пільговика з 01.01.2016 року.
21. З акту ЖБК-45 від 24.06.2016 слідує, що 24.06.2016 біля 20-00 години двері квартири АДРЕСА_1 відчинив зять ОСОБА_1 - ОСОБА_6 , який у квартиру комісію не впустив. ОСОБА_1 до членів комісії не вийшла і ніхто її не бачив, а тому підтвердити факт її проживання за місцем реєстрації комісія не може
22. Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області поставили ОСОБА_1 на облік, як особу, що має право на пільги як дитина війни з 01.10.2014, оскільки вона проживала в АДРЕСА_2 .
23. Як вбачається з довідки Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 17.03.2016 ОСОБА_1 даними пільгами користувалася з 01.10.2014 по 31.12.2015. З обліку була знята за своєю заявою, як пільговика з 01.01.2016, оскільки подвійне перебування на обліку особи, що має право на пільги відповідно до Положення «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» не допускається.
24. Листом Департаменту праці та соціального захисту населення від 28.03.2016 ОСОБА_1 повідомлено, що оскільки вона фактично проживає в Дунаєвецькому районі Хмельницької області, де користувалася пільгами з оплати житлово-комунальних послуг з 01.10.2014 по 31.12.2015, а тому надати пільги з 01.01.2016 за місцем реєстрації: АДРЕСА_1 немає законних підстав. Крім того, надані пільги за місцем реєстрації в м. Чернівці за період з 01.10.2014 по 31.12.2015 будуть зняті, як зайво нараховані та рекомендовано вирішити питання щодо оформлення пільг з оплати за комунальні послуги за фактичним місцем проживання в Дунаєвецькому районі Хмельницької області.
25. Листом від 25.07.2016 її також було повідомлено, що з метою відновлення пільг з оплати за житлово-комунальні послуги як учаснику війни, слід надати підтвердження фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_4 та документи, що підтверджують факт роботи в роки війни.
26. Відповідно до довідки ЖБК-45 від 16.11.2016, яка була складена головою ЖБК-45 Тильним В.М. та свідками-сусідами ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 вбачається, що ОСОБА_1 з 02.11.2005 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 та фактично проживає за даною адресою.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
27. У касаційній скарзі наводяться аргументи про те, що судом апеляційної інстанції було помилково застосовано редакцію пункту 7 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117, чинну станом на 2005 рік, оскільки позивач перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області з жовтня 2014 року за фактичним місцем проживання, тоді як відповідно до внесених постановою Кабінету Міністрів України змін до вищезгаданого акту Уряду України з вказаного пункту було виключено слова «зареєстрованого» місця проживання.
28. Скаржник зауважує, що оскільки позивачка фактично не проживала за місцем реєстрації та отримувала пільги за місцем проживання у іншому населеному пункті на території іншої адміністративно - територіальної одиниці, то й дії Департаменту стосовно зняття її з обліку і повідомлення про наявність підстав для відшкодування коштів, отриманих нею як зайво нарахованих пільг, на думку відповідача, є правомірними.
29. Наголошує скаржник і на тому, що згідно з протоколом засідання комісії для розгляду питань, пов`язаних із наданням статусу учасника війни від 25.05.2017 м. Дунаївці з позивачки знято статус учасника війни.
30. У зв`язку з вищевикладеним, відповідач наполягає, що суди першої та апеляційної інстанції дійшли помилкового висновку про протиправний характер дій Департаменту стосовно вимоги щодо надання ОСОБА_1 документів, які підтверджують факт її роботи у роки війни, оскільки повноваження з приводу перевірки достовірності поданих отримувачем пільг документів передбачені пунктом 4 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
31. Так, відповідно до статті 14 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасникам війни (статті 8, 9) надаються такі пільги, зокрема: 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання; 50-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення (пункти 5, 6 частини першої цієї статті).
32. Частиною другою вищевказаної правової норми Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» також передбачено, що пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються учасникам війни та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.
33. Ветеранам війни вручаються посвідчення та нагрудні знаки. Порядок виготовлення та видачі посвідчень і знаків встановлюється Кабінетом Міністрів України та міжнародними договорами, в яких бере участь Україна (стаття 18 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»).
34. Правила видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни регулює Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302, згідно з абзацом першим пункту 2, абзацом четвертим пункту 3 якого посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", на основі котрого надаються відповідні пільги і компенсації. Учасникам війни (стаття 9 зазначеного Закону) видаються посвідчення з написом "Посвідчення учасника війни" та нагрудний знак "Ветеран війни - учасник війни".
35. Згідно з приписами пункту 13-1 вищеназваного Положення у разі виникнення підстав, за якими особа втрачає право на статус, ви