1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 березня 2021 року

м. Київ



Справа №    904/3623/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І.М. (головуючий), Колос І.Б., Селіваненка В.П.,

за участю    секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,

представників учасників справи:

позивача -    не з`явився

відповідача -            Чернюшок М.І. (наказ від 22.01.2020 №3-оД)

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпрогаз"

на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.09.2020 та

постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.12.2020

за позовом акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпрогаз"

до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про визнання недійсним рішення.



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. До господарського суду Дніпропетровської області звернулося акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Дніпрогаз" (далі - АТ    "Дніпрогаз", позивач) з позовом до Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - відділення АМК, відповідач) про визнання недійсним та скасувати рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.05.2020 №54/8-р/к по справі №54/3-20 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - рішення).


Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



2. Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 16.09.2020 (суддя Золотарьова Я.С.) у задоволенні позову відмовлено.



3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.12.2020 (колегія суддів у складі: Антонік С.Г., Березкіна О.В., Іванов О.Г.) рішення господарського суду Дніпропетровської області залишено без змін.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. АТ "Дніпрогаз", посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, подало касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції судові рішення попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



5. Касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі- ГПК України), з обґрунтуванням того, в чому полягає порушення норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції після апеляційного перегляду справи апеляційною інстанцією, з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України, пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах).



6. Скаржник зазначає про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права - статті 631 Цивільного кодексу України (далі -    ЦК України), пункту 15 статті 50, статті 59, 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон).



Доводи інших учасників справи



7. У відзиві на касаційну скаргу відділення АМК    доводи касаційної скарги не визнає і погоджується із висновками суду попередніх інстанцій, а також просить судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.



Розгляд клопотань



8. АТ "Дніпрогаз" надіслало на електронну пошту Верховного Суду 18.03.2021 (підписане електронним цифровим підписом) клопотання про відкладення розгляду справи, яке мотивовано участю представника позивача в розгляді іншої справи, яка призначена до розгляду на 18.03.2021. Суд не знаходить підстав для задоволення даного клопотання, оскільки: обов`язкова участь представників сторін у розгляді касаційної скарги не передбачена законом і про неї не зазначалося в ухвалі про відкриття касаційного провадження; скаржником не доведено неможливості заміни його представника, в разі необхідності в цьому, іншою особою; матеріали справи містять обсяг відомостей, достатній для розгляду касаційної скарги й за відсутності представника названого АТ "Дніпрогаз".       



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, таке.



9. В матеріалах справи наявний договір від 02.01.2019 № 32А491-620-19 та додаткова угода до договору від 01.07.2019.



10. 12.09.2019 відповідачем було направлено позивачу вимогу № 54-02/1986 про надання інформації. У вимозі зазначалося зокрема про те, що відповідно до пунктів 13,14,15 статті 50 Закону неподання інформації у встановлені строки, подання інформації в неповному обсязі у встановлені строки, а також подання недостовірної інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України визнаються порушенням законодавства про захист економічної конкуренції і тягнуть за собою відповідальність, встановлену статтею 52 цього Закону.



11. Позивачем вимогу отримано 16.09.2019, про що свідчить штамп загального відділу АТ "Дніпрогаз".



12. Відповідно до вимоги про надання інформації, яка містила 11 пунктів, позивачу необхідно надати до територіального відділення інформацію, пояснення та копії документів, зокрема:



1. Кількість суб`єктів господарювання, які надають послуги з обслуговування систем газопостачання, за період з 01.01.2018 року по 01.09.2019 року, та уклали з Товариством договори щодо локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою АТ "Дніпрогаз" (пункт 1).

2. Надати перелік суб`єктів господарювання (з зазначенням їх назви, адреси та кількості об`єктів, які обслуговуються) з якими у Товариства укладені договори, зазначені у пункті 1 цієї вимоги (пункт 2).



3. Надати копії договорів, зазначених у пункті 1 цієї вимоги (з усіма додатками) (10 примірників) (пункт 3).



4. У разі якщо договори, зазначені у пункті 1 цієї вимоги, є оплатними, пояснити, які роботи виконуються (надаються послуги) АТ "Дніпрогаз" за цими договорами? (пункт 4).



13. Листом від 04.10.2019 №491007.2-лв-7163-1019 відповідачем було надано відповідь на вимогу, в якій зазначено, що у останнього не має договорів щодо локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою підприємства з суб`єктами господарювання, які надають послуги з обслуговування систем газопостачання, за період з 01.01.2018 по 01.09.2019.



14. Для з`ясування дійсних обставин по справі відповідачем було направлено вимогу від 16.10.2019 № 54-02/2240 до ТОВ "ПМК-1" про надання копії договору щодо локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою АТ"Дніпрогаз".



15. ТОВ "ПМК-1" були надані пояснення від 04.11.2019 № 65/3, в яких зазначено, що між ТОВ "ПМК-1" та позивачем 02.01.2019 було укладено договір № 32А491-620-19 на виконання робіт з локалізації аварійних ситуацій та було надано відповідачу копію вищезазначеного договору.



16. Відповідач направив позивачу вимогу про надання інформації від 04.11.2019 №54-02/2421, у якій просив зазначити чому у відповіді на вимогу № 54-02/1986 позивач зазначив, що АТ "Дніпрогаз" не має договорів щодо локалізації аварійних ситуацій аварійно - диспетчерською службою з суб`єктами господарювання, які надають послуги з обслуговування систем газопостачання за період з 01.01.2018 по 01.09.2019, та чи наявні інші подібні договори?



17. Листом від 21.11.2019 року №491007.2-Сл-8453-1119 АТ "Дніпрогаз" зазначив, що "вимогою від 12.09.19 №54-02/1986 запитувались договори локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою підприємства з суб`єктами господарювання, які надають послуги з обслуговування систем газопостачання за період з 01.01.2018 по 01.09.2019. У відповіді на цю вимогу від 04.10.19 повідомлялось про відсутність таких видів договорів та пояснювалось, що заходи з локалізації аварійних ситуацій, що виникають на всій газорозподільній системі на території здійснення ліцензійної діяльності АТ    "Дніпрогаз" проводяться аварійно-диспетчерською службою (АДС) згідно з планом локалізації і ліквідації аварійних ситуацій в порядку, встановленому законодавством, за рахунок Оператора ГРМ без будь-яких додаткових умов. Окремі договори для виконання локалізації аварійних ситуацій не потрібні, тим більше, вони не є умовою виконання таких робіт. Дане пояснення відповідає дійсності. Вимогою від 16.10.2019 №54-02/2239 запитувався конкретний договір від 02.01.19 №32А491-620-19, укладений з ПП "ПМК-1". Незважаючи на те, що даний договір не є договором локалізації аварійних ситуацій, АТ "Дніпрогаз" надало запитуваний договір від 02.01.19 №32А491-620-1 4, який в дійсності є договором про виконання аварійних робіт (з додатками та додатковою угодою), та надало відповідні пояснення. АТ "Дніпрогаз" було укладено 11 договорів про виконання аварійних робіт (а не договорів локалізації аварійних ситуацій)".



18. За результатом розгляду відділенням АМК справи №54/3-20 прийнято рішення.



19. Вищезазначеним рішенням досліджувався зміст договору від 02.01.2019 №32А491-620-19 та встановлено таке.



(35) У відповідності до розділу 1 "ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ": - Замовник (суб`єкт господарювання) доручає, а Виконавець (АТ "Дніпрогаз") зобов`язується виконувати роботи з локалізації аварійних ситуацій згідно з вимогами розділу 8 Правил безпеки систем газопостачання.



(36) Розділом 8 Правил безпеки систем газопостачання, які затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 року №    285, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за №    674/27119, визначено, що контроль і оперативно-диспетчерське керівництво планово-профілактичними та аварійно-відновлювальними роботами на об`єктах Єдиної газотранспортної системи України з урахуванням вимог охорони праці здійснюються газорозподільними підприємствами відповідно до вимог чинного законодавства України.



(37) Локалізація і ліквідація аварійних ситуацій здійснюються аварійно- диспетчерською службою (аварійна газова служба) "104" (далі - АДС), її філіями і постами, що працюють цілодобово і без вихідних.



(38) У відповідності до умов договорів (розділ 3) Вартість робіт та порядок здійснення розрахунків), договори локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою Товариства є оплатними.



(39) Таким чином, призначення договорів було платне виконання робіт з локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою Товариства.



(40) Таким чином, вказавши що у Товариства відсутні договори на локалізацію аварійних ситуацій, АТ "Дніпрогаз" надало до територіального відділення недостовірну інформацію щодо кількості суб`єктів господарювання, які надають послуги з обслуговування систем газопостачання, за період з 01.01.2018 року по 01.09.2019 року, та уклали з Товариством договори щодо локалізації аварійних ситуацій аварійно-диспетчерською службою АТ "Дніпрогаз".


................
Перейти до повного тексту