ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 березня 2021 року
м. Київ
Справа № 914/1034/18
розглянувши касаційну скаргу Харківської міської ради
на рішення Господарського суду Харківської області від 03.08.2020 (суддя Буракова А.М.) та постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.10.2020 (Гребенюк Н.В. - головуючий, судді Медуниця О.Є., Радіонова О.О.) у справі
за позовом Харківської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-технічний центр "ІСЖМ"
про стягнення 1 834 195,31 грн.
(У судове засідання з`явився представник позивача - Коваль Г.Ю.)
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У травні 2020 року Харківська міська рада звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-технічний центр "ІСЖМ" (далі - ТОВ "ІСЖМ") про стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 1834195,31 грн.
В обґрунтування позову позивач посилався на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-технічний центр "ІСЖМ" у період з 01.11.2018 по 30.01.2019 та у період з 01.12.2018 по 30.04.2019 використовувало земельні ділянки по вул. Каштановій, 14 у м. Харкові (кадастрові номери 6310136900:02:005:0165 та 6310136900:05:001:0017) та не сплачувало за користування вказаними земельними ділянками плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберегло за рахунок Харківської міської ради як власника вказаних земельних ділянок у зазначений період грошові кошти у розмірі орендної плати. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на акт обстеження земельної ділянки від 15.03.2019, витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель від 11.03.2019 №97-20-0.23,08-972/176-19 та від 11.03.2019 №97-20-0.23,08-974/176-19, витяги з Державного земельного кадастру від 14.03.2019 № НВ-6308531642019 та від 24.10.2018 № НВ-0002232702018, акт обстеження земельної ділянки по вул. Каштановій,14 у м. Харкові від 15.03.2019.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" створено в результаті виділу з Товариства з обмеженою відповідальністю "Іноваційно-виробничий центр "Машгідропривод" та є його правонаступником в частині виділених прав та обов`язків згідно з розподільчим балансом (пункт 1.2. Статуту).
31.03.2003 згідно з актом приймання-передачі до розподільчого балансу від 31.03.2003, TOB "Інноваційно-виробничий центр "Машгідропривод" передало основні засоби (нежитлові будівлі), що розташовані по вул. Каштанова, 14 в м. Харкові та право постійного користування земельними ділянками площею 8,5846 га та площею 0,4030 га для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель на підставі Державного акта на землю №831 від 06.10.2000 серії І-ХР №003513.
На підставі договорів купівлі-продажу ТОВ "ІВЦ "ІСЖМ" придбало у власність по вул. Каштановій, 14 у м. Харкові нежитлові будівлі: літ. "А-1" загальною площею 2152 кв.м. за договором №328 від 18.02.2005; літ. "Щ-1", загальною площею 890,1 кв.м. за договором №1-3153 від 09.09.2005.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 15.03.2019 № 159761322 ТОВ "ІВЦ "ІСЖМ" є власником нерухомого майна літ. "А-1" загальною площею 2152 кв.м., літ. "Б-2" загальною площею 8420,5 кв.м., літ. "В-3" загальною площею 2434,6 кв.м., літ. "Г-1" загальною площею 3041,9 кв.м., літ. "Д-1" загальною площею 924,0 кв.м., літ. "Ж-2" загальною площею 2078,6 кв.м., літ. " 3-1" загальною площею 422,3 кв.м., літ. "И-1" загальною площею 50,9 кв.м., літ. "К-1" загальною площею 113,7 кв.м., літ. "М-1" загальною площею 375,1 кв.м., літ. "Н- 1" загальною площею 539,5 кв.м., літ. "П-1" загальною площею 599,4 кв.м., літ. "Р- 2" загальною площею 1429,9 кв.м., літ. "С-2" загальною площею 840,8 кв.м., літ. Т-1" загальною площею 418,1 кв.м., літ. "Х-1" загальною площею 57,0 кв.м., літ. У-1" загальною площею 325,1 кв.м., літ. "Ш-1" загальною площею 1558,9 кв.м., літ. "Щ-1", загальною площею 890,1 кв.м., яке розташоване на земельних ділянках по вул. Каштановій 14 у м. Харкові.
В 2000 році право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 8,9876 га по вул. Каштановій, 14 в м. Харкові для експлуатації та обслуговування зазначених вище адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд було надано виконкомом Харківської міської ради Відкритому акціонерному товариству "Будгідропривод", що підтверджується Державним актом від 06.10.2000 І-ХР №003513, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №831.
Рішенням Харківської міської ради від 22.02.2012 № 625/12, припинено ВАТ "Будгідропривод" право користування земельною ділянкою загальною площею 8,9876 га по вул. Каштановій, 14 в м. Харкові у зв`язку з видаленням його з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, що підтверджується довідкою Головного управління статистики у Харківській області від 02.03.2010р. №46/2-1333.
Вказаним рішенням Державний акт на право постійного користування землею, реєстраційний №831 від 06.10.2000 визнано таким, що припиняє дію з дня видалення ВАТ "Будгідропривод" з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України - з 01.03.2010.
02.05.2018 ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" звернулось до позивача з заявами вих. № № 27, 28 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель територіальної громади м. Харкова площею орієнтовно 8,5846 га, та площею орієнтовно 0,4030 га, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Каштанова, 14 для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд.
20.06.2018 рішенням 20 сесії 7 скликання Харківської міської ради № 1132/18 надані дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель територіальної громади м. Харкова площею орієнтовно 8,5846 га, та площею орієнтовно 0,4030 га, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Каштанова, 14.
17.10.2018 рішенням 22 сесії Харківської міської ради 7 скликання №1241/18 затверджено проект землеустрою земельної ділянки площею 0,4030га, кадастровий номер 6310136900:02:005:0165 та надано ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,4030 га.
Листом від 31.10.2018 №7440/0/225-18, Харківська міська рада повідомила ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" про необхідність провести експертну грошову оцінку земельної ділянки та укласти договір про внесення авансового внеску в рахунок оплати ціни за земельну ділянку площею 0,4030 га, кадастровий номер 6310136900:02:005:0165.
05.11.2018 між Харківською міською радою та ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" укладено нотаріально посвідчений Договір про внесення авансового внеску №60/18.
23.11.2018 сформовано та проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 8,4327 га в Державному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 6310136900:05:001:0017.
28.11.2018 рішенням 23 сесії 7 скликання Харківської міської ради №1305/18 затверджено проект землеустрою земельної ділянки площею 8,4327га, кадастровий номер 6310136900:05:001:0017.
28.11.2018 рішенням 23 сесії 7 скликання Харківської міської ради №1310/18 вирішено продати відповідачу земельну ділянку, площею 0,4030 га, із земель комунальної власності міста Харкова: кадастровий номер 6310136900:02:005:0165, для експлуатації та обслуговування на нежитлових будівель літ. "Р-2" та літ. "Т-1".
21.12.2018 між Харківською міською радою та ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки №77/18 площею 0,4030 га, кадастровий номер 6310136900:02:005:0165.
31.01.2019 ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" та державний реєстратор отримали лист Харківської міськради №567/0/225-19 від 31.01.2019 щодо повного розрахунку за зазначену земельну ділянку та 01.02.2019 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" було зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 0,4030 га, кадастровий номер 6310136900:02:005:0165.
28.11.2018 рішенням 23 сесії 7 скликання Харківської міської ради №1309/18 Харківською міськрадою вирішено надати ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 8,4327 га, кадастровий номер 6310136900:05:001:0017.
21.12.2018 між позивачем та ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" укладено договір про внесення авансового внеску №69/18.
27.02.2019 рішенням 25 сесії 7 скликання Харківської міської ради №1472/19 вирішено продати відповідачу земельну ділянку із земель комунальної власності міста Харкова: кадастровий номер 6310136900:05:001:0017, для експлуатації та обслуговування на нежитлових будівель літ. "А-1", "Б-2", "В- 3", "Г-1", "Д-1", "Ж-2", " 3-1", "И-1", "К-1", "М-1", "Н-1", "П-1", "С-2", "У-1", "Х-1", "Ш-1", "Щ-1", площа земельної ділянки 8,4327 га.
23.04.2019 між позивачем та ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки №18/19 площею 8,4327 га, кадастровий номер 6310136900:05:001:0017.
22.05.2019 ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" та державний реєстратор отримали лист Харківської міськради № 3512/0/225-19 від 22.05.2019 щодо повного розрахунку за зазначену земельну ділянку та 23.05.2019 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ТОВ "ВТЦ "ІСЖМ" було зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 8,4327 га, кадастровий номер 6310136900:05:001:0017.
Отже, відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.04.2020 № 207268129 та № 207268550, за відповідачем зареєстровано право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6310136900:02:005:0165 з 01.02.2019, а на земельну ділянку кадастровий номер 6310136900:05:001:0017 з 23.05.2019.
За твердженнями позивача, відповідач, в порушення вимог статті 125 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), використовував земельні ділянки площею 0,4030 га кадастровий номер 6310136900:02:005:0165 у період з 01.11.2018 по 30.01.2019 та площею 8,4327 га кадастровий номер 6310136900:05:001:0017 у період з 01.12.2018 по 30.04.2019 по вул. Каштановій 14 у м. Харкові без документів, що посвідчують право власності або право користування, а тому відповідач, зберіг кошти, не сплачуючи орендну плату за користування земельними ділянками.
3. Короткий зміст судових рішень у справі
3.1. Рішенням Господарського суду Харківської області від 03.08.2020 у справі № 922/1453/20 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що твердження позивача про існування станом на 01.11.2018 та 01.12.2018 земельних ділянок, площею 0,4030 га та 8,4327 га, по вул. Каштановій,14, у м. Харкові, за кадастровими номерами 6310136900:05:001:0017, 6310136900:02:005:0165 як об`єктів цивільних прав, не узгоджуються з вимогами статті 79-1 ЗК України, а тому, відповідач не міг безпідставно зберегти кошти у вигляді орендної плати за землю, якої не існувало як об`єкта цивільних прав.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.10.2020 у справі № 922/1453/20 рішення господарського суду Харківської області від 03.08.2020 у справі № 922/1453/20 скасовано в частині відмови у задоволенні позову про стягнення з відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-технічний центр "ІСЖМ", м. Харків, на користь позивача, Харківської міської ради, м. Харків, безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельні ділянки по вул. Каштановій, 14 у м. Харкові (кадастрові номери 6310136900:02:005:0165 та 6310136900:05:001:0017) за період з 01.11.2018 по 30.01.2019 та з 01.12.2018 по 31.03.2019 та в цій частині закрито провадження у справі. У іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 03.08.2020 у справі № 922/1453/20 залишено без змін.
Постанова обґрунтована тим, що склад сторін, предмет та підстави позову у даній справі та у справі №922/926/19 є тотожними, при цьому постанова Східного апеляційного господарського суду від 26.11.2019 у справі № 922/926/19 є такою, що набрала законної сили. Зі змісту судових рішень у справі №922/926/19 вбачається, що судами надано правову оцінку обставинам (підставам), зазначеним у позовній заяві у даній справі № 922/1453/20, з урахуванням положень статей 1212-1214 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), акта обстеження земельної ділянки по вул. Каштановій,14 у м. Харкові від 15.03.2019 та визначеності об`єктів цивільних прав у розумінні статті 79-1 ЗК України, тобто у справі № 922/926/19 ті самі підстави позову, які позивачем також було визначено у даній справі.
Відхиляючи доводи позивача про те, що позови у справах 922/926/19 та 922/1543/20 відрізняються періодами стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками, площею 0,4030 га та 8,4327 га, на вул. Каштановій, 14, у м. Харкові з кадастровими номерами 6310136900:05:001:0017, 6310136900:02:005:0165, а саме, у справі № 922/926/19 охоплювався період як до державної реєстрації спірних земельних ділянок в Державному кадастрі, так і після такої реєстрації, суд апеляційної інстанції вказав на те, що на момент винесення постанов Східним апеляційним господарським судом від 26.11.2019 та Верховним Судом від 05.03.2020 у справі № 922/926/19 позивачу було відомо про зазначену реєстрацію спірних земельних ділянок, водночас у даній справі № 922/1453/20 позивачем не змінювались ані предмет позову, ані його підстави.
4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Харківська міська рада звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Харківської області від 03.08.2020 і постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.10.2020 у справі № 922/1453/20 скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Підставою касаційного оскарження є пункти 1, 2 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Обґрунтовуючи підставу оскарження, передбачену пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, заявник стверджує, що суди неправильно застосували положення статті 79-1 ЗК України у поєднанні зі статтею 1212 ЦК України та не врахували висновки Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду викладені у постановах від 21.02.2020 у справі № 922/981/18, від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19, від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19, від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18 та від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду викладені у постанові від 03.06.2020 у справі № 363/4852/17. Посилаючись на вказані постанови Верховного Суду, заявник стверджує, що стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати можливе з моменту формування земельної ділянки, який полягає у присвоєнні їй кадастрового номера та реєстрації у Державному земельному кадастрі, саме з цього моменту ділянка є сформованою як об`єкт цивільних прав. Водночас суд апеляційної інстанції помилково застосував положення частини 9 статті 79-1 ЗК України, які, на думку скаржника, встановлюють можливість розпоряджатися земельною ділянкою саме в якості об`єкта цивільних прав у цивільному обороті після проведення державної реєстрації права на неї, що не є необхідним під час застосування положень статті 1212 ЦК України.
Крім того, з урахуванням зазначеного, на підставі пункту 2 частини 2 статті 287 ГПК України заявник вважає за необхідне відступити від висновку Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, зазначеного у постанові від 05.03.2020 у справі № 922/926/19 щодо застосування статті 79-1 ЗК України, а саме можливості стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з моменту проведення державної реєстрації права власності на ділянку.
Також у скарзі зазначено, що стверджуючи про тотожність справи № 922/1453/20 та справи № 922/926/19, суд апеляційної інстанції не взяв до уваги, що у цих справах позовні вимоги стосуються різного періоду за який заявлено стягнення грошових коштів та різні підстави їх розрахунку, інший розмір земельної ділянки. Також при звернення із позовом у справі № 922/926/19 була відсутня нормативна грошова оцінка земельних ділянок за період з 01.03.2018 по 12.10.2018 та 23.11.2018 та було посилання на положення пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний бюджет України", якого немає у справі № 922/1453/19.
У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "ІСЖМ" вказує на безпідставність доводів скаржника та просить залишити без змін рішення судів попередніх інстанцій.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
5.2. Відповідно до статті 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.3. Предметом позовних вимог є стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
Спірним питанням у справі № 922/1453/20, на думку заявника, є момент, з якого виникає право вимагати стягнення безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати: дата формування земельної ділянки (присвоєння кадастрового номеру та реєстрації її у Державному земельному кадастрі) чи дата її державної реєстрації права власності на неї.
У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.03.2020 у справі № 922/926/19, у спорі між цими ж сторонами від висновку у якій просить відступити заявник касаційної скарги, викладено таке.
Відповідно до статті 80 ЗК України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно з положеннями частин 1 статей 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього цккупівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна, і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб, чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Відповідно до частини 1 статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Статтею 206 ЗК України установлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Частиною 1 статті 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 ЗК України).
У силу приписів статті 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Частиною 1 статті 79 ЗК України встановлено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За змістом частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.