1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 березня 2021 року

м. Київ

справа №810/1220/18

адміністративне провадження №К/9901/55919/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М.,    Мельник-Томенко Ж.М.,

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2018 (головуючий суддя - Панченко Н.Д.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12.06.2018 (головуючий суддя - Ісаєнко Ю.А., судді - Земляна Г.В., Мельничук В.П.)



ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

1.      У березні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №44 "Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 ";

- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії "Про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою №45 від 11.03.2018;

- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії "Про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області" від 11.03.2018 №46.

2. Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю визначених у законі підстав, які б давали можливість ініціювати процедуру відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Позивач вказував, що розгляд питання про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою Великоолександрівською сільською виборчою комісією було здійснено з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, без повідомлення ОСОБА_1, усіх членів виборчої комісії та інших заінтересованих осіб про дату, час та місце засідання комісії; без з`ясування комісією фактів, що мають істотне значення, а саме, достовірності    відомостей про осіб, які зазначені у підписних листах, існування визначених у законів підстав для відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3.      Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2018 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №44 "Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 ". Визнано протиправною та скасовано постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 "Про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою". Визнано протиправною та скасовано постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №46 "Про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області".

4. ОСОБА_2, який вказував на те, що рішенням суду першої інстанції вирішено питання про його права, подано апеляційну скаргу на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2018. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 12.06.2018 апеляційну скаргу залишено без задоволення, рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2018 залишено без змін.

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що всупереч вимогам законодавства, про засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії, призначене на 05.03.2018, членів виборчої комісії повідомляли у день проведення засідання телефоном без оголошення порядку денного. При цьому, повідомлення здійснювалось іншим членом Великоолександрівської сільської виборчої комісії, а не її секретарем. Судами встановлено, що перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, Великоолександрівською сільською виборчою комісією була здійснена без залучення Державного реєстру виборців, тобто у порядку, що не відповідає вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"; Великоолександрівська сільська виборча комісія не перевіряла наявність визначених у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, що не відповідає вимогам ч. 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". На цій підставі суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії, оформлені протоколами №18 від 05.03.2018 та №18 від 11.03.2018, були скликані та проведені з порушенням вимог чинного законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

6.          ОСОБА_2 подано касаційну скаргу на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12.06.2018. У касаційній скарзі ОСОБА_2, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

7. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що висновки судів попередніх інстанцій не відповідають дійсним обставинам справи. Так, відповідачем було направлено звернення до Державного реєстру виборців для здійснення перевірки відомостей про громадян, однак листом Бориспільської районної державної адміністрації Київської області відповідача було повідомлено про відсутність правових підстав проведення перевірки. Крім того, вказує, що норми чинного законодавства не визначають, у який спосіб члени комісії мають бути повідомлені про проведення засідання виборчої комісії, відтак суди безпідставно встановили факт неповідомлення членів комісії про проведення засідання. Також зазначає про те, що відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є законодавчо закріпленим правом виборців, а тому висновок судів попередніх інстанцій про те, що Великоолександрівська сільська виборча комісія не перевіряла наявність визначених у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, є безпідставним.

8. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує на порушення процедури скликання та проведення засідання виборчої комісії, встановлені під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанції. Вважає, що оскаржуваними рішеннями не було порушено прав та законних інтересів ОСОБА_2 .

9. Відповідачем також подано відзив на касаційну скаргу, в якому він проти позову не заперечує, а також зазначає, що у справі №810/1677/18 адміністративними судами були встановлені обставини, які мають значення для вирішення даної справи, зокрема надано оцінку доводам ОСОБА_1 щодо організації та проведення засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії, яке відбулося 05.03.2018, визнано зазначені доводи обґрунтованими, а також встановлено, що постанови №45 та №46 від 11.03.2018 прийняті з порушенням законодавства про вибори.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

10.      Ухвалою Верховного Суду від 30.07.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2, встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

11. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.06.2019 для розгляду справи №810/1220/18 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко      Ж.М.

12. Ухвалою Верховного Суду від 18.03.2021 адміністративну справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів та призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

13. ОСОБА_1 обраний депутатом Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області за результатами голосування в одномандатному виборчому окрузі №16 на чергових виборах депутатів, що відбулись 25.10.2015.

14. 25 лютого 2018 року були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015, за результатами яких складений протокол від 25.02.2018.

15. Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 25.02.2018, вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 на розгляд виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015.

16. 27 лютого 2018 року до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області надійшло повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 .

17. 04 березня 2018 року до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області надійшов протокол від 25.02.2018 зборів виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015, до якого були додані, зокрема, підписні листи.

18. 05 березня 2018 року Великоолександрівська сільська виборча комісія скликала засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

19. 11 березня 2018 року постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №44 затверджений протокол про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 від 11.03.2018 №18-1. Вказаною постановою встановлено дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; визнано такими, що відповідають вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

20. Постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №45 від 11.03.2018 вирішено вважати відкликаним за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 та визнано достроково припиненими повноваження депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 .

21. Постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №46 від 11.03.2018 вирішено призначити на 06.05.2018 проміжні вибори депутата Великоолександрівської сільської ради по одномандатному виборчому округу №16.

22. На підставі скарги ОСОБА_1 та окремих членів Великоолександрівської сільської виборчої комісії була проведена перевірка законності постанов Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 та №46, за результатами якої встановлено, що під час розгляду питання про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, Великоолександрівською сільською виборчою комісією були порушені вимоги:

- частини 1 статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" внаслідок неповідомлення ОСОБА_1 та усіх членів виборчої комісії про скликання засідання;

- частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" внаслідок не здійснення перевірки наявності фактичних та правових підстав для відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою; не залучення до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів; не здійснення перевірки правильності оформлення підписних листів, кількості підписів.

23. Судом першої інстанції також встановлено, що за наслідками розгляду скарги ОСОБА_1 та за результатами перевірки викладених у ній фактів, Великоолександрівською сільською виборчою комісією була прийнята постанова від 05.04.2018 №47, якою були скасовані оспорювані постанови Великоолександрівської сільської виборчої комісії №45 від 11.03.2018 про відкликання за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_1 та №46 від 11.03.2018 про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради по одномандатному виборчому округу №16.

24. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2018 №810/1677/18 постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 05.04.2018 №47 визнано незаконною та скасовано. Київський апеляційний адміністративний суд у постанові від 11.04.2018 №810/1677/18 зазначив, що доводи ОСОБА_1 в частині протиправності постанов Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 та №46 є обґрунтованими, проте повноваження щодо їх скасування належать територіальній виборчій комісії вищого рівня, Центральній виборчій комісії або суду.

ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

25. Конституція України

25.1. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Закон України "Про статус депутатів місцевих рад"

26.1. Відповідно до частини 1 статті 38 Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

26.2. Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата для відкликання депутата сільської, селищної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб.


................
Перейти до повного тексту