ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2021 року
м. Київ
справа № 804/2577/17
адміністративне провадження № К/9901/11267/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Приватного підприємства "Сігма" до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про скасування податкових повідомлень-рішень, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Приватного підприємства "Сігма" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.06.2017, прийняту у складі головуючого судді Букіна Л.Є., та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017, прийняту у складі колегії суддів: Божко Л.А. (головуючий), Лукманової О.М., Дурасової Ю.В.
І. Суть спору
1. У квітні 2017 року Приватне підприємство (далі - ПП) "Сігма" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДФС у Дніпропетровській області), в якому просив суд визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 30.03.2017:
- № 0000761203, яким позивачу за затримку до 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання у розмірі 7816,74 грн визначена сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 781,67 грн;
- № 0000771203, яким позивачу за затримку більше 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання у розмірі 954 860,74 грн визначена сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 190 972,14 коп.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ПП "Сігма" вказало, що відповідно до акту камеральної перевірки від 20.02.2017 № 56/1203/30179160 позивачу нараховані штрафні санкції при затримці до 30 календарних днів платежів на суму 7 816,74 грн та при затримці платежів більше 30 календарних днів на суму 954 860,74 грн, з яким позивач не згоден, оскільки підприємством здійснювались платежі з орендної плати за землю, що підтверджується платіжними дорученнями, податковим органом правомірно їх зараховано на погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення, проте, безпідставно нараховані штрафні санкції за несвоєчасну оплату податкового зобов`язання, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Судами попередніх інстанцій установлено, що ПП "Сігма" перебуває на податковому обліку в Криворізькій південній об`єднаній державній податковій інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області.
4. Позивачем подано до податкового органу декларацію з плати за землю за 2014 рік, де позивачем самостійно визначена сума щомісячного узгодженого податкового зобов`язання : січень-листопад - у розмірі 53 223,98 грн, грудень у розмірі 53 223,92 грн.
5. Також, позивачем подано до податкового органу декларацію за 2015 рік, де позивачем самостійно визначена сума щомісячного узгодженого податкового зобов`язання у розмірі 52 959,75 грн.
6. Крім того, позивачем подано до податкового органу декларацію за 2016 рік, де позивачем самостійно визначена сума щомісячного узгодженого податкового зобов`язання у розмірі 7 816,74 грн.
7. Податковим органом проведено камеральну перевірку з питань порушення термінів сплати узгодженої суми грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за період липень 2014 року - січень 2016 року ПП "Сігма", за результатами якої складено акт від 20.02.2017 № 56/1203/30179160.
8. За результатами перевірки встановлено порушення ПП "Сігма" термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб та за результатами перевірки податковим органом прийняті податкові повідомлення-рішення: від 30.03.2017 № 0000771203, яким позивачу за затримку більше 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання у розмірі 954 860,74 грн визначена сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 190 972,14 коп.; від 30.03.2017 № 0000761203, яким позивачу за затримку до 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання у розмірі 7816,74 грн визначена сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 781,67 грн.
9. Не погоджуючись з податковими повідомленнями-рішеннями від 30.03.2017 № 0000761203, № 0000771203 позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
10. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 02.06.2017 у задоволенні позову відмовив повністю.
11. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із того, що підприємство узгоджені податкові зобов`язання сплачувало частково в результаті чого утворилась сума податкового боргу. Сплачуючи орендну плату щомісячно, позивач частково погашав суму боргу, і, як наслідок, не сплачував задеклароване зобов`язання поточного місяця у повному обсязі. Ураховуючи несвоєчасну сплату позивачем сум узгодженого податкового зобов`язання, цей суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
12. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 16.11.2017 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
13. У касаційні скарзі ПП "Сігма", посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
14. Відзиву на касаційну скаргу не надійшло.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
15. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (стаття 1 Податкового кодексу України; далі - ПК України).
17. Згідно з пунктом 54.1 статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
18. Зокрема, базові звітні (податкові) періоди для подання податкових декларацій з податку на додану вартість визначені нормами пункту 49.18 статті 49 ПК України.
19. Відповідно до пункту 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
20. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 розділу ХІІ ПК України).
21. Згідно з абзацом 2 пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу: у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу, - при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання; у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу, - при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання.
22. При цьому, граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків мають відповідати строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним статтею 102 цього Кодексу (пункт 114.1 статті 114 ПК України).
23. Згідно з пунктом 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку. У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.