ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2021 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.004847
адміністративне провадження № К/9901/10244/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Блажівської Н.Є.,
суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "Б.М.В."
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2019 року (суддя Гулкевич І.Р.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року (судді: Мікула О. І., Гінда О. М., Кушнерик М. П.)
у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Б.М.В."
до Головного управління ДФС у Львівській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
В С Т А Н О В И В:
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1.1. Короткий зміст позовних вимог
Приватне підприємство "Б.М.В." (надалі також - Позивач, ПП "Б.М.В") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (надалі також - Відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0009864004 від 13 травня 2019 року.
Обґрунтовуючи позов, ПП "Б.М.В." послалось на те, що оскаржуваний індивідуальний акт Відповідачем прийнято безпідставно, адже нормами податкового законодавства не передбачено відповідальності за порушення реєстрації не платниками акцизного податку строків реєстрації акцизних накладних, а стаття 120-2 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України) визначає відповідальність виключно за порушення саме платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 цього Кодексу. Крім того, у зареєстрованих Позивачем акцизних накладних відсутні суми акцизного податку, а нормами Податкового кодексу України не передбачено право контролюючого органу розраховувати суму такого податку самостійно.
1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року, у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили із того, що:
- акт камеральної перевірки свідчить, що податковим органом проводилася перевірка саме питання своєчасності реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в результаті якої було встановлено порушення термінів реєстрації акцизних накладних, і саме цього факту Позивач не заперечує;
- Позивачем здійснено реєстрацію акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, тому він повинен був дотримуватись строків їх реєстрації, визначених ПК України:
Щодо покликань на те, що до 1 січня 2017 року обов`язку складати податкові накладні при використанні палива для власних потреб не було, суди зазначили, що з 1 січня 2017 року така вимога діє і на момент реєстрації акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних підлягає застосуванню чинна на цей час редакція ПК України, а тому їх відхилено як такі, що не спростовують правомірності оскаржуваного індивідуального акта.
1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Позивач звернувся з касаційною скаргою, просив рішення судів скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Також Позивач просив стягнути з Відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань судовий збір та витрати на правничу допомогу.
У відзиві на касаційну скаргу Відповідач з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін. Вказує, що судами попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних рішень не допущено порушень норм матеріального та процесуального права.
2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що видами діяльності ПП "Б. М .В." за КВЕД є: виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі (код КВЕД 31.01); перероблення молока, виробництво масла та сиру (код КВЕД 10.51); оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами ( код КВЕД 46.71); роздрібна торгівля пальним (основний вид економічної діяльності, код КВЕД 47.30); вантажний автомобільний транспорт (код КВЕД 49.41).
Головним управлінням ДФС у Львівській області проведено камеральну перевірку даних щодо порушення Приватним підприємством "Б.М.В." порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
При цьому, Позивач у період, що підлягав перевірці, був платником акцизним податку.
За результатами цієї перевірки контролюючим органом складено акт від 17 квітня 2019 року№590/40.4/25238725, згідно з висновками якого Позивачем порушено вимоги абзацу 7 пункту 120-2.1 статті 120-2 Податкового кодексу України.
На підставі акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 13 травня 2019 року №0009864004, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 47 547,54 грн.
Фактичною підставою прийняття цього податкового повідомлення-рішення стали висновки Відповідача про те, що Позивачем з порушенням строку, визначеного Податковим кодексом України, зареєстровано акцизні накладні, а саме:
акцизна накладна №484 від 31 липня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 серпня 2019 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №468 від 31 березня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 квітня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №486 від 29 вересня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 14 жовтня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №485 від 31 серпня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 вересня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №471 від 30 червня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 липня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №483 від 30 червня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 липня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №470 від 31 травня 2017 року, граничний термін реєстрації 15 липня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №480 від 31 березня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 квітня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №472 від 31 липня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 серпня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №473 від 31 серпня 2017 року, граничний термін реєстрації 15 вересня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №467 від 28 лютого 2017 року, граничний термін реєстрації якої-15 березня 2017 року, зареєстрована 04 квітня 2019 року;
акцизна накладна №476 від 30 листопада 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 грудня 2017 року, зареєстрована 04 квітня 2019 року;
акцизна накладна №474 від 30 вересня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 жовтня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №479 від 28 лютого 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 березня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №477 від 31 грудня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 січня 2018 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №482 від 31 травня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 червня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №482 від 31 травня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 червня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року,
акцизна накладна №478 від 31 січня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 лютого 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №466 від 31 січня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 лютого 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року;
акцизна накладна №481 від 30 квітня 2018 року, граничний термін реєстрації якої 15 травня 2018 року, зареєстрована 16 квітня 2019 року;
акцизна накладна №475 від 31 жовтня 2017 року, граничний термін реєстрації якої 15 листопада 2017 року, зареєстрована 04 квітня 2019 року;
акцизна накладна №465 від 31 грудня 2016 року, граничний термін реєстрації якої 15 січня 2017 року, зареєстрована 04 квітня 2019 року;
акцизна накладна №469 від 29 квітня 2017 року, граничний термін реєстрації 14 травня 2017 року, зареєстрована 4 квітня 2019 року.
3. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
3.1. Доводи Позивача (особи, яка подала касаційну скаргу)
Посилаючись на недотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Позивач вважає, що висновки Львівського окружного адміністративного суду та Восьмого апеляційного адміністративного суду суперечать висновку Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року у справі № 805/864 /18, згідно з яким за відсутністю на час спірних правовідносин норми, яка зобов`язувала Позивача реєструвати акцизні накладні внаслідок використання пального для власного споживання (такий обов`язок виник у платника з 1 січня 2017 року (абзац 2 статті 231.1 ПК України) суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції в частині звільнення Позивача від обов`язку складати та реєструвати акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних за відсутністю факту реалізації пального, оскільки пальне використовувалось виключно для власного споживання.
Позивач наполягає на тому, що застосування відповідальності за несвоєчасну реєстрацію накладних не є абсолютною та може застосовуватись виключно до тих платників акцизного податку, щодо яких існують одночасно дві умови: порушення строку реєстрації податкової накладної та обов`язок сплати акцизного податку.
Також Позивач звертає у касаційній скарзі увагу на те, що до 1 січня 2017 року обов`язку складати податкові накладні при використанні палива для власних потреб не було, а відтак і притягнути до відповідальності за порушення строків реєстрації платників податку неможливо. Відтак, Позивач вважає, що обов`язок складання акцизної накладної від 31 грудня 2016 року відсутній, як і її реєстрація, що підтверджено однозначною судовою практикою.
3.2. Доводи Відповідача (особи, яка подала відзив на касаційну скаргу)
У відзиві на касаційну скаргу Відповідач, посилаючись на законність та обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій, вказує на те, що під час здійснення реєстрації цих накладних необхідно дотримуватись строків їх реєстрації, визначених Податковим кодексом України. У зв`язку з недотриманням строків реєстрації накладних, до ПП "Б.М.В." правомірно податковим органом застосовано штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 120-2.1 статті 120-2 ПК України та прийнято податкове повідомленням-рішенням №0009864004 від 13 травня 2019 року.
Щодо покликань на те, що до 1 січня 2017 року обов`язку складати податкові накладні при використанні палива для власних потреб не було, Відповідач вказує, що обов`язок реєструвати акцизну накладну визначений абзацом 1 пункту 231.1 статті 231 ПК України, у нього не вносились зміни, а з 1 січня 2017 року набули чинності зміни до абзацу 2 вищезазначеного пункту, згідно з яким з`явився обов`язок скласти акцизну накладну платником податку на обсяги пального, використаного для власного споживання. Беручи до уваги пункт 231.1 статті 231 Податкового кодексу України, з 1 січня 2017 року на Позивача було покладено обов`язок скласти акцизні накладні на обсяги пального, використаного для власного споживання. Так, як кінцевий термін реєстрації акцизної накладної №465 від 31 грудня 2016 року є 15 січня 2017 року, вважає, що вона підпадає під дію абзацу першого пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України.
4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
4.1. Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
Верховний Суд, обговоривши доводи касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального та матеріального права, виходить з такого.
Згідно з підпунктом 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 ПК України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).