1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 березня 2021 року

м. Київ

справа № 817/462/18

адміністративне провадження № К/9901/64986/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А.,    Пасічник С.С.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Рівненської митниці ДФС на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2018 року (суддя Зозуля Д.П.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року (головуючий суддя Шидловський В.Б., судді: Мацький Є.М., Шевчук С.М.) у справі №817/462/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Павер Трейд" до Рівненської митниці ДФС про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Павер Трейд" (надалі - позивач, підприємство, товариство, платник податків) звернулось до Рівненського окружного адміністративного суду із позовом до Рівненської митниці ДФС (надалі відповідач, митний орган, митниця), в якому просило визнати протиправною та скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA204010/2017/00138, зобов`язання продовжити митне оформлення вантажного автомобіля марки MAN, модель TGL 7.150, ідентифікаційний номер (кузова) НОМЕР_1 за поданою митною декларацією від 24 липня 2017 року типу IM40ДЕ №UA204010/2017/219069.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставністю відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення та відмови у митному оформленні (випуску) автомобіля. Позивач зазначив, що інформація про те, що Компанія "POL-AWTO" не значиться зареєстрованою в електронній базі підприємств/підприємців Республіки Польща не стосується об`єкту декларування, а дані, зазначені в ній, не стосуються повноважень на здійснення зовнішньоекономічних операцій Компанією "POL-AWTO" та не може бути підставою для прийняття рішення про відмову в митному оформленні.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2018 року, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA204010/2017/00138, Зобов`язано митний орган продовжити митне оформлення вантажного автомобіля марки MAN, модель TGL 7.150, ідентифікаційний номер (кузова) НОМЕР_1 за поданою митною декларацією від 24 липня 2017 року типу IM40ДЕ №UA204010/2017/219069.

Рішення суду першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, мотивовані тим, що відповідачем не доведена правомірність винесення картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленню випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA204010/2017/00138, з огляду на непідтвердження факту відсутності реєстрації Компанії "POL-AWTO" в електронній базі підприємств/підприємців Республіки Польща.

Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2018 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року і прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права. Вказує на невідповідність висновків судів попередніх інстанцій фактичним обставинам справи, які, на думку скаржника, полягають у тому, що судами не враховано, що Компанія "POL-AWTO", яка є продавцем (відправником) вантажного транспортного засобу, зазначеного в митній декларації, не значиться зареєстрованою в електронній базі підприємств Республіки Польщі та вказана компанія відповідно не може пред`явити товар для вивозу. Зазначає, що документи надані позивачем є незаконно одержаними та містять недостовірні дані щодо відправника, одержувача та вартості товарів. Посилається на неврахування судами судової практики по даній категорії справ, зокрема ухвали Вищого адміністративного суду України від 6 вересня 2017 року у справі №К/800/18314/17.

Позивачем 17 грудня 2018 року подано до суду відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність та обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити без задоволення касаційну скаргу та без змін судові рішення першої та апеляційної інстанцій.

Верховний Суд, переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 24 липня 2017 року уповноваженою особою товариства на митний пост "Рівне-Центральний" митного органу подано в електронному вигляді митну декларацію типу IM40ДЕ №UA204010/2017/219069 для проведення митного оформлення вантажного автомобіля марки "MAN", модель "TGL 7.150", ідентифікаційний номер (кузова) НОМЕР_1, а також зовнішньоекономічний контракт від 10 січня 2017 року №10/01, комерційний інвойс (faktura) від 17 липня 2017 року №РТ8/3/17, автотранспортну накладну від 17 липня 2017 року б/н, декларацію про походження товару від 17 липня 2017 року №РТ 8/3/17, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 13 травня 2016 року WM091474, висновок про вартісні характеристики товару, підготовлений спеціалізованою експертною організацією "Звіт ОТ-220/07" від 24 липня 2017 року, інформацію про позитивні результати здійснення радіологічного контролю 0380 від 17 липня 2017 року та висновок від 20 липня 2017 року №648/1.

Продавцем відповідно до зовнішньоекономічного контракту від 10 січня 2017 року №10/01 та відправником товару за митною декларацією типу IM40ДЕ №UA204010/2017/219069 є Компанія "POL-AWTO".

Листом ВВБ ГУ ДФС у Рівненській області від 25 липня 2017 року за вих. №3056/7/17-00-22-01-28 до митного органу скеровано відповідь митної адміністрації Республіки Польща, яка надійшла на адресу Департаменту адміністрування митних платежів ДФС України 11 липня 2017 року за вих. №18684/5 на запит про надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки автентичності документів, поданих до митного оформлення. Митна адміністрація Республіки Польща повідомила митним органам України, що компанія "POL-AWTO" (55-100 Trzebnice, ul.Janusza Korczaka,38 POLSKA) не значиться зареєстрованою в електронній базі підприємств/підприємців Республіки Польщі, та не володіє номером EORI, внаслідок чого, вказана компанія не може пред`явити товар для вивозу.

З огляду на вказану інформацію та результати перевірки наданих для цілей митного оформлення товару за МД документів, митним органом було встановлено ознаки порушень законодавства України питань державної митної справи, складено протокол про порушення митних правил за ознаками частини першої статті 483 Митного кодексу України та прийнято рішення про неможливість здійснення митного оформлення товару та відмовлено товариству у митному оформленні товару шляхом оформлення картки відмови від 15 серпня 2017 року №UA204010/2017/00138.

Судами встановлено, що єдиною підставою для відмови в митному оформленні було твердження митного органу про те, що Компанія "POL-AWTO" не значиться зареєстрованою в електронній базі підприємств/підприємців Республіки Польща, та не володіє номером EROI, внаслідок чого вказана компанія не може пред`явити товар для вивозу.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених    статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною першою статті 248 Митного кодексу України визначено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Засвідчення органом доходів і зборів прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (частина друга статті 248 Митного кодексу України).

За приписами частини першої статті 255 Митного кодексу України митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення органу доходів і зборів товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.

Частиною п`ятою статті 255 Митного кодексу України визначено, що митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується органом доходів і зборів шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.


................
Перейти до повного тексту