ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2021 року
м. Київ
справа № 1840/3404/18
адміністративне провадження № К/9901/28835/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 19.06.2019 (колегія суддів у складі головучого судді Кравченка Є.Д., суддів: Опімах Л.М., Соп`яненка О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Сіренко О.І., суддів Донець Л.О., Бенедик А.П.)
у справі №1840/3404/18
за позовом ОСОБА_1
до Південного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Сумській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1, звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Великописарівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області, в якій просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення викладене в листі від 21.08.2018 року № 4426 Великописарівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області "Про відмову в перерахунку пенсії";
- зобов`язати Великописарівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області провести з 01.10.2017 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018 у задоволенні адміністративного позову відмовлено. Рішення набрало законної сили.
3. 20 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про перегляд за виключними обставинами рішення Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018 у справі № 1840/3404/18.
4. Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 19.06.2019, залишеною без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019, у задоволенні зазначеної заяви відмовлено.
5. Вважаючи зазначені ухвалу та постанову такими, що постановлені з порушення вимог процесуального закону, позивач подав касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове судове рішення про задоволення його заяви.
II. ЗМІСТ ЗАЯВИ ПОЗИВАЧА
6. ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про перегляд за виключними обставинами рішення Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018 у справі № 1840/3404/18.
7. Обґрунтовуючи заяву позивач зазначав, що рішенням Конституційного Суду України, яке ухвалене 25.04.2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19), визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.
8. Оскільки саме визнана неконституційною норма була підставою для відмови позивачу у задоволенні його позову, останній вважає, що в цьому випадку існують виключні обставини, передбачені статтею 361 КАС України.
III. ОЦІНКА CУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
9. Відмовляючи у задоволенні заяви, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що на час виникнення спірних правовідносин положення статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не були визнані неконституційними та підлягали застосуванню відповідачем.
10. За таких обставин, рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) не впливає на спірні правовідносини, що виникли раніше його ухвалення.
11. У зв`язку із викладеним, рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/199), на переконання судів, не є виключною обставиною для перегляду рішення Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) не впливає на спірні правовідносини є абсолютно безпідставним і прямо суперечить нормам статті 361 КАС України та практиці Верховного Суду в побідних правовідносинах.
13. Окремо звертає увагу, що в цьому випадку дотримані всі обставини, визначені статтею 361 КАС України як підстави для перегляду рішення за виключними обставинами.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходить з наступного.
15. Відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 361 КАС України підставою для перегляду судових рішень у зв`язку з виключними обставинами є встановлена Конституційним Судом України неконституційність (конституційність) закону, іншого правового акта чи їх окремого положення, застосованого (не застосованого) судом при вирішенні справи, якщо рішення суду ще не виконане.
16. Верховний Суд у постанові від 19.02.2021 (справа № 808/1628/18, розглянута у складі об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду) сформував правовий висновок щодо практичного застосування положень зазначеної норми КАС України.