1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 березня 2021 року

м. Київ

справа № 826/7878/18

адміністративне провадження № К/9901/21731/19, № К/9901/19766/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/7878/18

за позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

за касаційними скаргами ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 квітня 2019 року, прийняте    в складі головуючої судді Добрівської Н.А., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, прийняту в складі головуючого судді: Кузьменка В.В., суддів Василенка Я.М., Шурка О.І.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1.                    У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- поновити його на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області;

- стягнути з відповідача на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу.

2.                    На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що постановою Київського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року в справі № 823/653/17 його позовні вимоги задоволені частково, а саме було визнано протиправним та скасовано наказ Пенсійного фонду України від 29 березня 2017 року № 213-о "Про звільнення керівників територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Черкаській області" в частині звільнення ОСОБА_1 з посади начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області та поновлено позивача на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області з 03 квітня 2017 року. На виконання вказаної постанови суду, Пенсійним фондом України видано наказ від                    24 квітня 2018 року № 183-о "Про поновлення на посаді ОСОБА_1 ", з яким позивач ознайомлений 04 травня 2018 року. Однак 04 травня 2018 року наказом Пенсійного фонду України №201-о його було звільнено з посади начальника управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області у зв`язку з реорганізацією, на підставі пункту 4 частини 1 статті 83 та пункту 1 частини 1 статті            87 Закону України "Про державну службу". Вважаючи дії відповідачів протиправними та такими, що порушують його права, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції і мотиви їхнього ухвалення

3.                    Рішенням    Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 квітня                                2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, позов задоволено: визнано протиправним та скасовано наказ Пенсійного фонду України від 04 травня 2018 року № 201-к про звільнення ОСОБА_1 з посади начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області у зв`язку з реорганізацією, пункт 4 частини 1 статті            83            та пункт 1 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу"; визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 05 травня 2018 року № 213-о "Про оголошення наказу Пенсійного фонду України від 04 травня 2018 року № 201-о "Про звільнення ОСОБА_1 "; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області з 05 травня 2018 року; стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області    на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 05 травня 2018 року по 02 квітня 2019 року у розмірі 97 615 (дев`яносто сім тисяч шістсот п`ятнадцять) гривень 50 коп.

4.                    Задовольняючи частково позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій, з врахуванням приписів частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України,    виходили з того, що звільнення позивача відбулось із порушенням установленого законом порядку, зокрема, в частині дотримання двомісячного строку з дня попередження позивача про наступне вивільнення з державної служби у зв`язку з реорганізацією, у зв`язку з чим суди вважали за недоцільне надання оцінки наявним у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області вакантним посадам, які були запропоновані позивачу станом на 04 травня 2018 року, на предмет їх відповідності кваліфікації позивача та рівнозначності з посадою, з якою останнього звільнили.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг

5.                    Не погоджуючись із постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить змінити пункт 5 резолютивної частини рішення суду апеляційної інстанції, а саме викласти у наступній редакції: "Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області    на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 05 травня 2018 року по 02 квітня 2019 року у розмірі 96 615 00 грн та кошти, які належать ОСОБА_1 після підвищення посадових окладів в період, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, в сумі 33 580,94 грн, а всього 130 195, 94 грн без урахування обов`язкових податків та зборів".

6.                    Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не застосували до спірних правовідносин пункт 10 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995, а саме коригування розміру середньої заробітної плати на коефіцієнт підвищення посадових окладів, що відбувся з 01.01.2018 та з 01.01.2019. Таким чином, відповідачу необхідно доплатити позивачу 33 580, 94 грн без урахування обов`язкових податків та зборів. Також посилався на те, що судами помилково було стягнуто середній заробіток за час вимушеного прогулу з 05 травня 2018 року по 02 квітня 2019 року у розмірі 97 615,50 грн, а не 96 615, 00 грн та при стягненні вказаної суми, не зазначено у резолютивній частині рішення суду першої інстанції вказану суму без утримання обов`язкових податків та зборів.

7.                    Не погоджуючись із рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 квітня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області    подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти    нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

8.                    Касаційна скарга обґрунтована тим, що звільнення, яке оскаржив позивач, відбулося не у зв`язку з реорганізацією, а у зв`язку з відмовою позивача від запропонованих йому вакантних посад, тобто через його особисте небажання працювати. До реорганізації Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області позивач не має відношення, оскільки в трудових відносинах із управлінням не перебував, а тому відсутні підстави для попередження про наступне вивільнення.

IV. Позиція інших учасників справи

9.                    Пенсійний фонд України надав до суду відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення.

10.                    У відзиві на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, Пенсійний фонд України підтримав доводи касаційної скарги та просив суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

11.                    Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від                          05 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 квітня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року.

12.                    Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від                      06 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року.

13.                    Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від                        16 березня 2021 року справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 18 березня 2021 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

14.                    Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 з 24.05.2002    перебував на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області.

15.                    Наказом Пенсійного фонду України від 26 грудня 2016 року № 177 з метою реалізації            постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 988 "Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України"            та у зв`язку із скороченням посад, призначення на які і звільнення з яких здійснює Голова правління Пенсійного фонду України, начальників Головних територіальних управлінь Пенсійного фонду України в областях зобов`язано попередити про наступне вивільнення осіб, які працюють на посадах, звільнення з яких віднесено до повноважень Голови правління Пенсійного фонду України та запропонувати особам, вказаним в пункті 1.1. цього наказу, іншу роботу у відповідному управлінні.

16.                    Наказом Пенсійного фонду України від 29 березня 2017 року № 213-о "Про звільнення керівників територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Черкаській області" ОСОБА_1 звільнено з посади начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області у зв`язку з реорганізацією, пункт 4 частини 1 статті 83 та пункт 1 частини 1 статті            87 Закону України "Про державну службу" (пункт 4 наказу).

17.                    Постановою Київського окружного адміністративного суду від 07 лютого                    2018 року, яка набрала законної сили на підставі постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року, у справі № 823/653/17 за позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області, за участю третіх осіб - Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області - про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені частково, а саме: визнано протиправним та скасовано наказ Пенсійного фонду України від 29 березня 2017 року № 213-о "Про звільнення керівників територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Черкаській області" в частині звільнення ОСОБА_1 з посади начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області з 03 квітня 2017 року; стягнуто зі Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області на користь ОСОБА_1 суму середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу у розмірі 90630,00 грн без урахування обов`язкових податків та зборів; допущено негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області з 03 квітня          2017 року; звернуто до негайного виконання постанову суду в частині стягнення зі Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області на користь ОСОБА_1 суми середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу у межах одного місяця у розмірі 4488,75 грн без урахування обов`язкових податків та зборів; в частині позовних вимог про визнання протиправними дій голови правління Пенсійного фонду України, пов`язаних із виданням і підписанням п. 4 наказу Пенсійного фонду України від 29 березня 2017 року № 213-о "Про звільнення керівників територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Черкаській області" - у задоволенні позову відмовлено.

18.                    Наказом Пенсійного фонду України від 24 квітня 2018 року № 183-о "Про поновлення на посаді ОСОБА_1 " позивача поновлено на посаді начальника управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області з 03 квітня 2017 року на підставі рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року в справі № 823/653/17.

19.                    На виконання вимог            постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня                                  2016 року № 988 "Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України"            Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області реорганізовано шляхом приєднання до Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області і на день розгляду справи проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04 квітня 2017 року за №10141120011000363.

20.                    Водночас, на виконання вимог            постанови Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2017 року № 821 "Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України"            Звенигородське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області і на день розгляду справи проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 31 березня 2018 року внесено відповідний запис за № 10041340000000846.

21.                    Таким чином, Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області є правонаступником Звенигородського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області, яке, відповідно, було правонаступником Управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області.

22.                    На адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області 27 квітня 2018 року Пенсійним фонду України направлено 2 примірника наказу № 183-о "Про поновлення на посаді ОСОБА_1 ".

23.                    Як вбачається з копії наказу № 183-о, яка була направлена на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, 04 травня 2018 року, ОСОБА_1 ознайомився з вказаним наказом.

24.                    04 травня 2018 року позивачу надано пропозиції за вакантними посадами в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області станом на 04 травня 2018 року, з якими позивач ознайомлений 04 травня 2018 року, про що свідчить відповідна розписка на вказаній пропозиції.

25.                    Відповідно до копії акта від 04 травня 2018 року, складеного працівниками Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, 04 травня 2018 року о 09 годині 45 хвилин у кабінеті №64 Головного управління після ознайомлення ОСОБА_1 з наказом Пенсійного фонду України від 24 квітня 20118 року № 183-о "Про поновлення на посаді ОСОБА_1 " ОСОБА_2 повідомив ОСОБА_1, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року та відповідно до            статті 49-2 КЗпП України, частини 3            статті 87 Закону України "Про державну службу"            у січні 2017 року його було попереджено про наступне вивільнення. ОСОБА_2 також повідомив, що Звенигородське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Черкаській області відповідно до            постанови Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2017 року №821            реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, у зв`язку з чим ОСОБА_1 запропоновано вичерпний перелік вакантних посад у Головному управлінні станом на 04 травня 2018 року.

26.                    У вказаному акті також зазначено, що після ознайомлення з вакансіями ОСОБА_1 запропоновано вибрати одну із вакантних посад у Головному управлінні, на що він повідомив, що йому потрібно від одного до двох місяців для прийняття рішення стосовно наданих пропозицій.

27.                    Наказом Пенсійного фонду України від 04 травня 2018 року "Про звільнення ОСОБА_1 " № 201-о ОСОБА_1 звільнено з посади начальника управління Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкаської області у зв`язку з реорганізацією, пункт 4 частини першої статті            83            та пункт 1 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу", з яким позивач ознайомився 05 травня 2018 року.

28.                    05 травня 2018 року наказом Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області № 213-о ОСОБА_1 оголошено наказ Пенсійного фонду України від 04 травня 2018 року "Про звільнення ОСОБА_1 " № 201-о.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

29.                    Конституція України від 28 червня1996 року № 254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

30.                    Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)

Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

31.                    Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях, врегульовані Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закон № 889-VIII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Частинами 2, 3 статті 5 Закону № 889-VIII            передбачено, що відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом; дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.

Відповідно до            статті 43 Закону № 889-VIII підставою для зміни істотних умов державної служби, зокрема, є скорочення чисельності або штату працівників у зв`язку з оптимізацією системи державних органів чи структури окремого державного органу.

У відповідності до пункту 4 частини 1            статті 83 Закону № 889-VIII            державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення.


................
Перейти до повного тексту