1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 березня 2021 року

м. Київ

справа №850/9/20

адміністративне провадження №А/9901/78/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л.,

за участю секретаря судового засідання - Кравченко Т.М.,

представників:

відповідача - ОСОБА_1 та його представника -                Шумари А.М.

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - адвоката Майструка В.І., Перцової О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 850/9/20 за позовом Добропільської районної державної адміністрації Донецької області (далі - Добропільська РДА; правонаступником якої є Покровська районна державна адміністрація Донецької області) до ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Юмджи Інвест", про примусове відчуження об`єкту нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності,    провадження у якій відкрито

за апеляційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Першого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020, ухвалене у складі колегії суддів: головуючого судді Ястребової Л.В., суддів Компанієць І.Д., Гайдара А.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 10.08.2020 Добропільська РДА    звернулася до суду з позовом, у якому просила:

примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності об`єкти нерухомого майна - земельну ділянку площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8,00 га з кадастровим №1422087700:01:000:1207, викупна ціна якої складає 141 063,65 грн, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1, яка знаходиться на території Шахівської сільської ради Добропільського району Донецької області (далі - Шахівська сільрада) за межами населеного пункту, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, угіддя: пасовища, для розміщення об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення (розміщення кар`єру ТОВ "Юмджи Інвест" по видобуванню вогнетривких глин родовища "Победа"), шляхом перерахування Добропільською РДА цих коштів, джерелом фінансування яких є ТОВ "Юмджи Інвест" на зазначений                      ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит    нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом;

виділити із земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий №1422087700:01:000:1207, земельну ділянку, яка перебуває у межах спеціального дозволу на користування надрами від 21.11.2016 № 6157 площею 2,7391 га шляхом виготовлення на замовлення Добропільської РДА технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий номер 1422087700:01:000:1207 в окремі дві земельні ділянки, із яких:

земельну ділянку площею 5,2609 га - залишити у власності ОСОБА_1 ;

земельну ділянку площею 2,7391 га у межах спеціального дозволу на користування надрами від 21.11.2016 № 6157 - відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності;

зобов`язати ОСОБА_1 звільнити об`єкт нерухомості - земельну ділянку площею 2,7391 га протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.

Позовні вимоги обґрунтовані необхідністю вилучення земельної ділянки для суспільних потреб для розміщенням об`єктів, пов`язаних із видобуванням вогнетривкої глини, яка входить до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994                      № 827. Підставою для звернення до суду Добропільської РДА стала відмова відповідача - власника земельної ділянки, частина якої згідно із детальним планом території об`єктів виробничої потужності родовища " Победа ", затвердженим розпорядженням голови Добропільської РДА, входить в межі географічних координат спеціального дозволу на користування нарами від 21.11.2016 № 6157, належного ТОВ "Юмджи Інвест" у наданні згоди на викуп частини належної йому    земельної ділянки за викупною ціною    141        063, 65 грн.

2. Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2020 відкрито провадження у вказаній справі.

3. Перший апеляційний адміністративний суд рішенням від 17.11.2020 задовольнив позовні вимоги.

4. Не погоджуючись із рішенням Першого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду апеляційної інстанції в адміністративних справах відповідно до частини другої статті 292 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) із апеляційною скаргою, яка надійшла до суду 17.12.2020, у якій відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції, ухвалити нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

5. Ухвалою Верховного Суду від 22.12.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Першого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі № 850/9/20.

6. Верховний Суд провівши необхідні підготовчі дії ухвалою від 03.02.2021 призначив справу до розгляду.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Предметом позову в даній справі є земельна ділянка площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8,00 га з кадастровим №1422087700:01:000:1207, що належить на праві приватної власності                    ОСОБА_1, яка знаходиться на території Шахівська сільрада за межами населеного пункту, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, угіддя: пасовища.

12.07.2019 ТОВ "Юмджи Інвест" звернулося до Добропільської РДА з клопотанням прийняти рішення про вилучення (викуп) частини земельної ділянки, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1 у державну власність з метою подальшого надання в оренду ТОВ "Юмджи Інвест" для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, а саме: земельної ділянки площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8,00 га га з кадастровим                                                                                      № 1422087700:01:000:1207.

ТОВ "Юмджи Інвест" має спеціальний дозвіл на користування надрами від 21.11.2016 № 6157 на видобування вогнетривких глин родовища "Победа".

Вогнетривка глина, видобуток якої планує здійснювати ТОВ "Юмджи Інвест", входить до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка площею 8,00 га з кадастровим №1422087700:01:000:1207 належать на праві власності ОСОБА_1 . Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - для ведення особистого селянського господарства.

Розпорядженням голови Добропільської РДА від 24.07.2017 № 262 затверджено детальний план території об`єктів виробничої потужності родовища " Победа " на території Золотоколодязької та Шахівської сільських рад Добропільського району Донецької області за межами населених пунктів загальною площею 115 га.

Згідно з вищезазначеним детальним планом у межі географічних координат спеціального дозволу на користування надрами третьої особи потрапляє частина земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1, а саме: земельна ділянка площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8, 00 га з кадастровим                                                                                      № 1422087700:01:000:1207.

Розпорядженням голови Добропільської РДА від 22.08.2019    № 238 "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб" визначено викупити земельну ділянку для суспільних потреб у державну власність під розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий № 1422087700:01:000:1207, пасовища з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Шахівської сільради за межами населених пунктів та належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_1 .

Відповідачу надіслано повідомлення про прийняте рішення щодо викупу земельної ділянки для суспільних потреб від 22.08.2019 із зазначенням орієнтовної викупної ціни земельної ділянки площею 2,7391 га, що складає 1835,30 грн та орієнтовної вартості земельної ділянки площею 8,00 га, що складає 53 606,23 грн, розрахованої відповідно до нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. До листа додано розпорядження голови райдержадміністрації та план земельної ділянки. Повідомлення отримане відповідачем 27.08.2019.

Відповідно до листа відділу у Добропільському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 31.07.2019 земельна ділянка з кадастровим номером 1422087700:01:000:1207 площею 8,00 га була сформована її власником ОСОБА_1 за рахунок об`єднання земельних ділянок на підставі технічної документації із землеустрою, а саме: земельної ділянки площею 2, 00 га кадастровий №1422087700:01:000:0936; земельної ділянки площею 2, 00 га кадастровий №1422087700:01:000:00939; земельної ділянки площею 2, 00 га кадастровий №1422087700:01:000:941; земельної ділянки площею 2, 00 га кадастровий №1422087700:01:000:9838. У цьому листі зазначено, що на території Добропільського району немає в наявності вільної рівноцінної земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка б могла бути надана ОСОБА_1 взамін частини земельної ділянки, яка планується до викупу - площею 2,7391, або взамін всієї земельної ділянки площею 8, 00 га.

19.09.2019 на адресу відповідача направлено лист за № 614/01-36/03/01/19 із запрошенням на засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам, що буде проводитись у приміщенні Добропільської РДА 10.10.2019 о 10 годині. Також в листі висловлено    прохання до 10.10.2019 або безпосередньо на засіданні комісії: повідомити Добропільську РДА про наявність/відсутність збитків, які можуть бути заподіяні при викупі земельної ділянки; у разі наявності збитків, надати відповідний розрахунок розміру збитків та всі підтверджуючі документи на обґрунтування їх розміру та наявності.

08.10.2019 до позивача надійшов запит від відповідача про надання розпорядження голови Добропільської РДА від 22.08.2019    № 238 "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб" й обґрунтованої інформації щодо наявності суспільних потреб чи суспільної необхідності.

15.10.2019 відповідачу направлено лист за № 03/01-36/1076/19 з повторним направленням копії розпорядження голови Добропільської РДА від 22.08.2019    № 238 "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб"    та з обґрунтуванням суспільних потреб, які стали підставою для прийняття вищезазначеного розпорядження. Зокрема у цьому листі Добропільська РДА вказала на те, що суспільна необхідність у викупі земельних ділянок обумовлена, у тому числі: реалізацією права власності Українського народу на надра; нарощуванням мінерально-сировинної бази України; належним забезпеченням потреб економіки в мінерально-сировинних ресурсах; виснаженістю запасів вогнетривкої сировини; нормами Закону України від 17.11.2009 № 1559-VI "Про відчуження    земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі - Закон № 1559-VI), яким, зокрема, визначено перелік потреб (підстав суспільної необхідності) - для яких можуть відчужуватись земельні ділянки приватної власності як у добровільному порядку у тому числі для розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин, так і у примусовому порядку - під розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Також судом встановлено, що 16.10.2019 відповідача листом № 681/01-36/03/0/19 повідомлено про те, що 10.10.2019 відбулося засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам та направлено копію протоколу № 1 від 10.10.2019, яким визначено здійснити 16.10.2019 обстеження земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий номер 1422087700:01:000:1207 з метою визначення наявності на ній посівів, будівель, споруд, багаторічних насаджень, тощо.                                    Також вказаним листом позивачем повідомлено, що ТОВ "Юмджи Інвест" замовило у Державного підприємства "Центро Державного земельного кадастру" Донецької регіональної філії експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий номер 1422087700:01:000:1207. Після проведення обстеження земельної ділянки та проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, буде проведено чергове засідання комісії із запрошенням та повідомленням про дату та час ОСОБА_1 та зацікавлених осіб.

16.10.2019 відбулося виїзне засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам, оформлене протоколом № 2. Відповідач на засідання комісії не з`явився. Членами комісії візуально оглянуто земельну ділянку та встановлено, що на земельній ділянці не виявлено проведення будь-якої діяльності з особистого селянського господарства або будь-якої іншої господарської діяльності. На земельній ділянці відсутні житлові будинки, виробничі та інші будівлі і споруди, включаючи незавершене будівництво, водні джерела, зрошувальні і осушувальні системи, протиерозійні і протиселеві споруди, незавершене сільськогосподарське виробництво, тощо. Саджанці горіхових дерев на земельній ділянці не виявлені. Саджанці, за біологічними ознаками схожі на горіхові, у кількості 4 одиниць були виявлені комісією на суміжній земельній ділянці площею 7,7175 га за кадастровим №1422087700:01:000:0415, яка перебуває у державній власності та не надана у користування (землі запасу). Вирішено чергове засідання комісії провести 12.11.2019 о 10.00 год.

Згідно із звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки, складеним 31.10.2019 (термін чинності оцінки один рік з дати оцінки) вартість земельної ділянки площею 8,00 га з кадастровим № 1422087700:01:000:1207 складає 412 000,00 грн (вартість 1 кв. м 5,15 грн).

23.06.2020 відповідачу надіслано копію Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 8,00 га, кадастровий №1422087700:01:000:1207 та копію Рецензії на звіт та запрошено на проведення переговорів щодо умов викупу частини земельної ділянки 16.07.2020 о 10.00 год або 17.07.2020 о 9.00, що відбудуться в райдержадміністрації (м. Добропілля, вул. Московська, 1 актова зала).

Також відповідача запрошено на чергове засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам, яке відбудеться у приміщення Добропільської РДА 16.07.2020 о 10.30 год. для подальшого встановлення розміру збитків, які можуть бути завдані при викупі частини земельної ділянки площею 2,7391 га, що є частиною земельної ділянки площею 8,00 га кадастровий номер 1422087700:01:000:1207. Вказане запрошення відповідачем отримано 24.06.2020.

16.07.2020 відбулось засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам, оформлене протоколом № 1, на яке відповідач не з`явився, яким вирішено схвалити Акт визначення розміру збитків, що підлягають відшкодуванню у зв`язку з викупом земельних ділянок приватної власності ОСОБА_1 у державну власність для суспільних потреб для цілей видобування корисних копалин загальнодержавного значення та подати Акт на затвердження у встановленому законом порядку.

Розпорядженням голови Добропільської РДА від 22.07.2020    № 171 затверджено Акт визначення розміру збитків, що підлягають відшкодуванню у зв`язку з викупом земельних ділянок приватної власності ОСОБА_1 у державну власність для суспільних потреб для цілей видобування корисних копалин загальнодержавного значення, яким не виявлено наявності збитків, які можуть бути завдані            ОСОБА_1 при викупі земельних ділянок у державну власність для суспільних потреб.

За відсутності згоди відповідача на викуп частини земельної ділянки для суспільних потреб, що належить йому на праві приватної власності, Добропільська РДА    керуючись положеннями статей 15, 16 Закону № 1559-VI звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДУ

8. Задовольняючи позовні вимоги    Перший апеляційний адміністративний суд виходив із того, що єдиним шляхом відведення земельних ділянок відповідача загальною площею 2,7391 га для видобування корисних копалин, є їх вилучення (викуп) для суспільних потреб у державну власність у порядку, визначеному Законом № 1559-VI, з подальшою передачею в оренду із зміною цільового призначення під землі промисловості. При цьому суд першої інстанції вказав на те, що викуп земельної ділянки проводиться з повним відшкодуванням вартості земельної ділянки згідно зі звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки, складений 31.10.2019, який був дійсним на час звернення до суду.

IV. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Апеляційна скарга відповідача мотивована, зокрема тим, що рішення про викуп земельної ділянки,    про вилучення якої з мотивів суспільної необхідності виник спір, прийнято позивачем - замовником на підставі затвердженого розпорядженням голови Добропільської РДА від 24.07.2017 № 268 детального плану території об`єктів виробничої потужності родовища " Победа ", затвердження якого в порушення вимог статті 21 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закону №    3038-VI) відбулось без проведення громадських слухань. Окрім цього відповідач вказує на те, що позивачем навмисно при визначенні збитків, що підлягають відшкодуванню у зв`язку із викупом земельної ділянки    приватної власності, не врахувало той факт, що на цій земельній ділянці з 2015 року висаджені саджанці горіхових дерев у кількості 1500 штук і які вирощуються з метою подальшого ведення господарської діяльності та отримання у майбутньому прибутки з реалізації плодів горіхів. Також ОСОБА_1 вказав на те, що судом першої інстанції не звергнуто увагу на те, що решта земельної ділянки, яка йому належить на праві власності не може використовуватись ним раціонально, оскільки розміщення ТОВ "Юмджі Інвест" кар`єру по видобуванню вогнетривких глин вплине на її родючість та фактичне існування у тому вигляді, у якому вона наразі перебуває. Окрім цього, відповідачем зазначено, що оскільки на території України відсутній воєнний чи надзвичайний стан, то в силу приписів статті 41 Конституції України примусове відчуження об`єктів права приватної власності не може бути застосоване.         

10. У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "Юмджі Інвест"    вказує на те, що наявність у нього спеціального дозволу, виданого Державою на розробку родовища "Победа", свідчить про намір забезпечити виконання    Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року, затвердженої Законом України від 21.04.2011 № 3268-VI "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року" (далі - Загальнодержавна програма розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року) та задовольнити суспільні потреби у видобутку вогнетривкої глини, що неможливо здійснити без вилучення вже наданих земельних ділянок із приватної власності. При цьому ТОВ "Юмджі Інвест"    зазначає, що ним та позивачем повністю дотриманий порядок викупу земельної ділянки щодо вилучення для суспільних потреб якої виник спір.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Верховний Суд заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом апеляційної інстанції, заслухавши пояснення позивача та, переглянувши справу за наявними у ній і додатково поданими доказами, перевірив законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.

12. Відповідно до статті 41 Конституції України примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

13. Відповідно до статті 147 Земельного кодексу України підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.

14. Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначає Закон № 1559-VІ.

15. Згідно зі статтею 1 даного Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

16. Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і      9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому (частина четверта статті 4 Закону №1559-VI).

17. Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб як, зокрема, розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин.

18. Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, визначений у статті 16 Закону №1559-VІ, відповідно до якої орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.

19. Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об`єктів банківський рахунок.

20. Статтею 5 Закону № 1559-VI передбачений порядок визначення викупної ціни, згідно з яким викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.

21. Відповідно до частини другої статті 5 Закону №1559-VI вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.


................
Перейти до повного тексту