1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 березня 2021 року

м. Київ

справа № 640/22298/18

адміністративне провадження № К/9901/24419/20; К/9901/30224/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю.,    Рибачука А.І.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційні скарги ОСОБА_1 та Міністерства у справах ветеранів України на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року (головуючий суддя: Глущенко Я.Б., судді: Собків Я.М., Черпіцька Л.Т.) по справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України про визнання протиправними рішення та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Установлені судами фактичні обставини справи, короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції

У грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1, позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2019 року, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 31          липня 2019 року, позов задоволено частково.

Визнані протиправними дії щодо повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції документів, поданих ОСОБА_1 на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

Зобов`язано Міжвідомчу комісію з питань з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції розглянути документи ОСОБА_1 та прийняти рішення, передбачене Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №413, та Положенням про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

В іншій частині у задоволенні позовних вимог відмовлено.

22 січня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою в порядку статті          383          КАС України про визнання протиправними рішень, дій та бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду, в якій просив:

-визнати протиправною бездіяльність Міністерства стосовно незабезпечення розгляду документів про надання статуса учасника бойових дій, поданих 20          вересня 2019 року, у передбачений Законом України "Про звернення громадян", Положенням про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 10 листопада 2014 року №867 (далі - Положення №867) та Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20          серпня 2014 року №413 (далі - Порядок №413) місячний строк;

-визнати протиправним рішення Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Міжвідомча комісія) про відмову в наданні ОСОБА_2, статуса учасника бойових дій, оформлене протоколом від 27 грудня 2019 року №1 згідно листа Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 8 січня 2020 року;

-постановити окрему ухвалу про вчинення службовими особами Міністерства порушення законодавства, що містить ознаки кримінального правопорушення і направити її до органу досудового розслідування - Територіального управління Державного бюро розслідувань, встановивши строк для надання відповіді;

-встановити контроль за виконанням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2019 року, зобов`язавши Міжвідомчу комісію розглянути документи ОСОБА_1, після їх чергового подання, та прийняти рішення, передбачене Порядком №413 та Положенням №867 з урахуванням висновків суду, а також подати звіт про його виконання у встановлений судом строк.

7 лютого 2020 року ОСОБА_1 також звернувся до суду із заявою про визнання протиправними рішень, дій та бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем, на виконання рішення суду, в якій, посилаючись на положення статті 383 КАС України, просив:

-визнати протиправним рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні ОСОБА_1 статуса учасника бойових дій, оформлене протоколом від 17          січня 2020          року №1 згідно листа Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 24 січня 2020 року;

-постановити окрему ухвалу про вчинення службовими особами Міністерства порушення законодавства, що містить ознаки кримінального правопорушення і направити її до органу досудового розслідування - Територіального управління Державного бюро розслідувань, встановивши строк для надання відповіді;

-встановити контроль за виконанням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2019 року, зобов`язавши Міжвідомчу комісію розглянути документи ОСОБА_1, після їх чергового подання, та прийняти рішення, передбачене Порядком №413 та Положенням №867 з урахуванням висновків суду, а також подати звіт про його виконання у встановлений судом строк.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 травня 2020          року заява, подана позивачем 22 січня 2020 року, залишена без задоволення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2020          року заява ОСОБА_1, яка подана 7 лютого 2020 року, задоволена частково.

Скасовано рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні ОСОБА_1 статуса учасника бойових дій, оформлене протоколом від 17 січня 2020 року №1, згідно з листом Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 24 січня 2020 року за №693/02/07.1. Зобов`язано Міністерство розглянути документи ОСОБА_1 з урахуванням викладеного у мотивувальній частині даної ухвали та встановлено Міністерству місячний строк з дня набрання законної сили даної ухвалою для надання відповіді Окружному адміністративному суду міста Києва.

Не погоджуючись із ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21          травня 2020          року, позивач подав апеляційну скаргу, відповідоно до якої просив скасувати ухвалу суду першої інстанції, прийняти нове рішення, яким його заяву від 22          січня 2020 року задовольнити.

На ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2020          року апеляційні скарги були подані позивачем та відповідачем.

Так, ОСОБА_1 оскаржив ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2020          року в частині відмови у задоволенні його заяви, поданої в порядку статті 383 КАС України, а відповідач - в частині задоволення цієї заяви позивача.

Ухвалами апеляційного суду відкрито апеляційне провадження за наведеними апеляційними скаргами сторін та призначено справу до судового розгляду.

14 вересня 2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд апеляційні провадження за апеляційними скаргами ОСОБА_1 та Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України на ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 травня 2020 року та 15 червня 2020 року по справі №640/222298/18 закрив, як помилково відкриті.

Закриваючи апеляційне провадження, суд виходив з того, що оскарження рішення суду першої інстанції по суті розгляду заяви про встановлення судового контролю в порядку статті 383 КАС України процесуальним законом не передбачено.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14          вересня 2020 року, позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати ухвалу суду апеляційної інстанції, а справу направити до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.

Відповідач надіслав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, відповідно до якого проти її задоволення заперечує в повному обсязі.

Також 12 листопада 2020 року від Міністерства у справах ветеранів України до Верховного Суду надійшла касаційна скарга на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року, в якій заявник просить скасувати це судове рішення в частині закриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою відповідача на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 15          червня 2020 року, а справу направити до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.   

Провадження в суді касаційної інстанції

Верховний Суд ухвалою від 1 жовтня 2020 року відкрив касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1

23 листопада 2020 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Міністерства у справах ветеранів.

Ухвалою від 15 березня 2021 року Верховний Суд призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Касаційне провадження у справі відкрито за касаційними скаргами ОСОБА_1 та Міністерства у справах ветеранів України, що подані на судове рішення, право на касаційне оскарження якого передбачено частиною 3 статті 328 КАС України.

Підставами касаційного оскарження судового рішення, зазначеного у частині          3 статті          328 КАС України, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права (абз. 2 п. 4 ч. 4          ст. 328 КАС України).

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до статті 129 Конституції України до основних засад судочинства належить забезпечення апеляційного перегляду справи. Касаційне оскарження судового рішення допускається лише у визначених законом випадках.


................
Перейти до повного тексту