ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2021 року
м. Київ
справа № 580/3651/20
провадження № К/9901/34347/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 09.09.2020 (суддя Трофімова Л.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 (головуючий суддя Горяйнов А.М., судді Костюк Л.О., Кузьмишина О.М.)
у справі №580/3651/20
за позовом ОСОБА_1
до державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко Ірини Олександрівни та державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Семко Яни Андріївни
про визнання дій неправомірними, скасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. та державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Семко Я.А., у якому просив:
- визнати неправомірними дії державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:002:0816;
- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0816;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:002:0816;
- визнати неправомірними дії державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Семко Я.А. щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:002:0819;
- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0819;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Семко Я.А. внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:002:0819;
- визнати неправомірними дії державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:002:0799;
- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0799;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:002:0799;
- визнати неправомірними дії державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:002:0803;
- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0803;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:002:0803;
- визнати неправомірними дії державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:002:0804;
- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0804
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:002:0804
2. Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду 09.09.2020, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020, відмовлено у відкритті провадження у справі з мотивів непідсудності справи адміністративним судам.
3. ОСОБА_1 з вищевказаними судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції й скерувати справу до Черкаського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що на виконання постанови Верховного Суду від 21 липня 2020 року у справі № 823/176/17 державним кадастровим реєстратором управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко І.О. було розглянуто заяву ОСОБА_1 від 13 січня 2017 року про державну реєстрацію земельної ділянки площею 12,677 га, яка розташована за адресою: Черкаська обл., Смілянський р-н, адміністративні межі Ташлицької сільської ради. За результатами розгляду вказаної заяви було прийняте рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 31 липня 2020 року № 1. Підставою для прийняття такого рішення стало розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки, а саме - земельних ділянок з кадастровими номерами: 7123789000:02:002:0816, 7123789000:02:002:0819, 7123789000:02:002:0799, 7123789000:02:002:0803 та 7123789000:02:002:0804.
5. ОСОБА_1 вважає, що державну реєстрацію вказаних земельних ділянок було здійснено незаконно, у зв`язку з чим звернувся до суду із адміністративним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
6. Відмовляючи у відкритті касаційного провадження, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що заявлені позивачем вимоги не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
7. Суд першої інстанції врахував, що реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:002:0816, 7123789000:02:002:0819, 7123789000:02:002:0799, 7123789000:02:002:0803, 7123789000:02:002:0804 відбулась не на підставі заяв позивача та дійшов висновку, що відповідачі, приймаючи оскаржувані рішення про державну реєстрацію земельних ділянок, не мали публічно-правових відносин саме з позивачем.
8. Суд апеляційної інстанції наголосив у постанові на тому, що оскаржувані рішення державних кадастрових реєстраторів про державну реєстрацію земельних ділянок стали однією з передумов для державної реєстрації права власності на відповідні земельні ділянки за Ротмістрівською сільською радою, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, а відомості про їх кадастрові номери - 7123789000:02:002:0816, 7123789000:02:002:0819, 7123789000:02:002:0799, 7123789000:02:002:0803, 7123789000:02:002:0804 внесені до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Вирішення позовних вимог про скасування державної реєстрації земельних ділянок є неможливим без одночасної перевірки законності підстав набуття права власності на відповідні земельні ділянки Ротмістрівською сільською радою, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 .
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
9. Касаційну скаргу мотивовано порушенням місцевим та апеляційним адміністративними судами норм процесуального права і неповним дослідженням обставин справи. Зокрема, позивач вказує, що у державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру відсутні функції здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно, як на те вказав окружний адміністративний суд, приймаючи оскаржувану ухвалу.
10. ОСОБА_1 вважає, що державна реєстрація земельних ділянок у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрових номерів не є тотожній процедурі реєстрації речових прав на ці земельні ділянки. У цій справі адміністративний позов до державних кадастрових реєстраторів пред`явлений саме з метою з`ясування всіх обставин справи з обов`язком суб`єкта владних повноважень Доказувати правомірність своїй дій щодо присвоєння кадастрових номерів 7123789000:02:002:0816, 7123789000:02:002:0804, 7123789000:02:002:0803, 7123789000:02:002:0799, 7123789000:02:002:0819 за наслідками проведення перевірки цими кадастровими реєстраторами відповідності поданих документів вимогам законодавства, на підставі яких здійснювалася державна реєстрація земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, що узгоджується з критеріями розмежування судової юрисдикції спорів між адміністративними справами та цивільними справами.
11. На думку скаржника, суди попередніх інстанцій застосували не релевантну практику Великої Палати Верховного Суду, викладену у постановах від 04.09.2018 у справі №823/2042/16 та від 16.01.2019 у справі №815/1121/17.
12. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що суди попередніх інстанцій проігнорували правовий висновок, викладений в постанові Верховного Суду від 06.05.2020 у справі №707/234/19.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
14. Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у ч. 1 ст. 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, не передбаченої законом.
15. Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів і свобод фізичних та юридичних осіб, державних і суспільних інтересів.
16. Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства - цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.
17. Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб і суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
18. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.