1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 березня 2021 року

Київ

справа №855/19/21

адміністративне провадження №А/9901/17/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В.Е.,

суддів - Данилевич Н.А., Шевцової Н.В.,                   

за участю:

секретаря судового засідання -Морозенко С.П.,

представника позивача - Пономарьова Д.Т.,                                       

представника відповідача - Максименко А.І.,                                       

розглянувши у відкритому судовому засіданні, як суд апеляційної інстанції адміністративну справу № 855/19/21

за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, за участю третьої особи - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1, про визнання протиправною та скасування постанови,-

за апеляційною скаргою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2021 року (прийняте у складі колегії суддів: головуючого судді - Пилипенко О.Є., суддів - Глущенко Я.Б., Собківа Я.М.)

У С Т А Н О В И В:

1. Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

06 березня 2021 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), за участю третьої особи - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 (далі - третя особа) про визнання протиправною та скасування постанови, в якому просив:

-                                                            визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 89 від 02.03.2021 року "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року" в частині реєстрації кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1, народився ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта вища, тимчасово не працює, безпартійний, проживає в селі Дзвінкове, Фастівського р-ну, Київської області, судимість - відсутня, самовисування.

В обґрунтування позову зазначено, що висування для реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) має ознаки виборчої технології "двійників", яка вводить в оману виборців під час голосування та має своїм наслідком спотворення результатів волевиявлення громадян. Зазначає, що на відміну від позивача, який веде активну політичну діяльність, ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) такою діяльністю взагалі не займається, не має жодного відношення до виборчого округу № 87. Стверджує, що в силу положень ст. 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та ст. 2 Закону України "Про вибори народних депутатів України" ЦВК, до основних завдань якої належить вжиття заходів щодо забезпечення вільного формування та виявлення волі виборців і недопущення дій, спрямованих на її спотворення, вправі відмовити у реєстрації такої особи кандидатом у народні депутати України. Підкреслює, що документи, що були подані ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) містили помилки, так, в автобіографії ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) у графі "трудова діяльність" не зазначено з якого саме часу заявник тимчасово не працює, тому взагалі не зрозуміло до якого часового проміжку відноситься даний запис, дані у декларації щодо грошових доходів є недостовірними, адже ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) внесено грошову заставу у розмірі, що практично вдвічі перевищує доходи, отримані ним за звітний 2020 рік.             

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2021 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що частиною 3 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих кандидатами на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати. При цьому, частиною першою статті 60 цього Закону визначено виключний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України.

У свою чергу, ЦВК не уповноважена відповідно до законодавства України здійснювати оцінку достовірності даних, які наведені кандидатами в народні депутати України в поданих ними деклараціях.

Також суд зазначив, що реєстрація кандидатами в народні депутати України осіб з тотожними прізвищами, ім`ям, по-батькові не заборонена виборчим законодавством України.

3. Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги та виклад позицій інших учасників справи

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач 10 березня 2021 року подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення Шостим апеляційним адміністративним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції й прийняти нове - про задоволення позовних вимог повністю.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач зазначив, що дані у декларації щодо грошових доходів є недостовірними, адже ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) внесено грошову заставу у розмірі, що практично вдвічі перевищує доходи, отримані ним за звітний 2020 рік.              У спірному випадку виправлений документ з достовірними відомостями про доходи третьою особою не подавався, а тому, з огляду на приписи статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів" та пункту 2 Постанови ЦВК від 16 січня 2020 року №3 "Про роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України", декларація вважається неподаною. На думку скаржника, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що ЦВК не наділена повноваженнями здійснювати оцінку достовірності даних, які наведені кандидатами в народні депутати України в поданих ними деклараціях.

Також апелянт вказує про те, що висування для реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) має ознаки виборчої технології "двійників", яка вводить в оману виборців під час голосування та має своїм наслідком спотворення результатів волевиявлення громадян.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній зазначає, що доводи апеляційної скарги по суті дублюють доводи позовної заяви, яким була надана мотивована правова оцінка судом першої інстанції при прийнятті рішення та встановлена відсутність підстав для задоволення позову. Також відповідач зазначає, що реєстрація кандидатів з тотожними прізвищами, ім`ям та по-батькові не заборонена виборчим законодавством України. З доводами та вимогами позивача відповідач не погоджується, просить апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

4. Рух адміністративної справи

Ухвалою Верховного Суду від 11 березня 2021 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 12 березня 2021 року.

У судовому засіданні представник позивача вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив рішення суду першої інстанції скасувати, постановити нове судове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, просив відмовити в її задоволенні.

5. Установлені обставини справи

Судом першої інстанції установлено, що постановою Центральної виборчої комісії України від 27 листопада 2020 року № 522 призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано-Франківська область), на неділю, 28 березня 2021 року.

Постановою Центральної виборчої комісії України № 46 від 09.02.2021 року ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року та видано відповідне посвідчення кандидата у народні депутати України.

25 лютого 2021 року до ЦВК надійшла заява третьої особи про самовисування разом із іншими документами щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28.03.2021 року.       

Постановою Центральної виборчої комісії України № 89 від 02.03.2021 року "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року" вирішено зареєструвати кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року згідно з додатком.

Згідно Додатку до постанови Центральної виборчої комісії України № 89 від 02.03.2021 року (перелік кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року) одним із зареєстрованих кандидатів є ОСОБА_1, народився ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта вища, тимчасово не працює, безпартійний, проживає в селі Дзвінкове, Фастівського р-ну, Київської області, судимість - відсутня, самовисування.

На переконання позивача, висування ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 містить явні ознаки брудної виборчої технології "двійників", яка вводить виборців в оману, у зв`язку з чим вважає вищевказану постанову в частині реєстрації кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 протиправною, що й стало підставою для звернення до суду із вказаним позовом.             

6. Джерела права та акти їх застосування

Конституція України

Частиною першою статті 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.


Згідно з частиною третьою статті 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підпунктом 2 п.2 розділу ХХХХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України        визнано такими, що втратили чинність з дня набрання чинності цим Кодексом        Закон України "Про вибори народних депутатів України", крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.

Оскільки спірні правовідносини виникли в рамках організації та проведенні проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано-Франківська область) до них підлягає застосуванню Закон України "Про вибори народних депутатів України".

Закон України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI), яким установлений порядок підготовки та проведення виборів народних депутатів України,        та визначені основні засади виборів народних депутатів України.

Статтею 10 Закону України N4061-VI передбачено, що право висування кандидатів у депутати належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується ними через партії або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини десятої статті 107 Закону № 4061-VI подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати розпочинається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України або рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Реєстрація кандидатів у депутати закінчується за двадцять п`ять днів до дня голосування.

Згідно з частиною шостою статті 59 Закону №      4061-VI Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття документів, передбачених частинами першою або другою статті 55 цього Закону, приймає рішення про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному окрузі або про відмову в його реєстрації.

Відповідно до частини другої статті 55 Закону Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів:

1) заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов`язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у виборах, а також із зобов`язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);

2) автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;

3) декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата у депутати відповідно до статті 57 цього Закону;

31) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону;

5) 4 фотографії кандидата розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

6) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі:

1) порушення вимог частин четвертої, п`ятої статті 52 цього Закону;

2) відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону;

3) припинення громадянства України кандидата у депутати;

4) вибуття особи, висунутої кандидатом у депутати, за межі України для проживання чи з метою отримання політичного притулку;

5) визнання особи, висунутої кандидатом у депутати, недієздатною;

6) набрання щодо особи, висунутої кандидатом у депутати, законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення умисного злочину;

7) виявлення обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом відповідно до статті 9 цього Закону;

8) висування кандидата (кандидатів) у депутати від партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Закон України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон № 1932-IV) визначає порядок утворення, правовий статус, основні засади організації діяльності Центральної виборчої комісії як постійно діючого колегіального державного органу, до компетенції якого належить забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України і прав на участь у референдумах, суверенного права Українського народу на виявлення своєї волі.


................
Перейти до повного тексту