1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



11 березня 2021 року

Київ

справа №855/18/21

адміністративне провадження №А/9901/16/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В.Е.,

суддів - Данилевич Н.А., Уханенка С.А.,                   

за участю:

секретаря судового засідання -Морозенко С.П.,

представника позивача - Барановського О.В.,                                       

представника відповідача - Зозулі Т.М.,                   

представника третьої особи - Боруха В.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні, як суд апеляційної інстанції адміністративну справу № 855/18/21

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, за участю третіх осіб: Політичної партії "Порядок" та ОСОБА_2, про визнання протиправною бездіяльності та зобовʼязання вчинити дії,

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2021 року                            (прийняте у складі колегії суддів: головуючого судді - Горяйнова А.М., суддів -        Аліменка В.О., Файдюка В.В.)



У С Т А Н О В И В:

1. Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

05 березня 2021 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року ОСОБА_1. (далі - позивач ) в порядку, встановленому    ст. 273 КАС України, звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо не прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у народні депутати України від Політичної партії "Порядок" в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року ОСОБА_2.;

- зобов`язати Центральну виборчу комісію скасувати реєстрацію кандидата у народні депутати України від Політичної партії "Порядок" в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року ОСОБА_2.

В обґрунтування позову зазначено, що Центральна виборча комісія прийняла рішення про реєстрацію кандидатом у народні депутати України особи, яка не має права бути обраною депутатом відповідно до    ст. 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Також позивач зазначає, що представник Політичної партії "Порядок" до заяви про реєстрацію кандидата у депутати не додав документів, які підтверджують його повноваження. Позивач уважає, що повідомлені ним обставини щодо проживання ОСОБА_2. у період з травня 2018 року по січень 2019 року за межами території України та щодо неодноразового виїзду на тимчасово окуповану територію Автономної Республіки Крим, є достатніми для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації вказаної особи кандидатом у депутати.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2021 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що постанова Центральної виборчої комісії від 01 березня 2021 року № 80, якою ОСОБА_2. зареєстровано кандидатом у народні депутати України, не оскаржується ОСОБА_1. у межах цього спору. Також позивач не оскаржує дії та рішення Центральної виборчої комісії щодо залишення без розгляду скарги від 01 березня 2021 року, у якій він просив відмовити в реєстрації ОСОБА_2. кандидатом у народні депутати України.

Окрім того, суд першої інстанції дійшов висновку, що докази, які є у справі, підтверджують факт перебування ОСОБА_2. за межами території України в період з липня по грудень 2018 року саме у зв`язку з лікуванням.

Також колегія суддів під час розгляду і вирішення справи виходила з того, що встановлення особливостей проведення розрахунків з клінікою Міттельбаден ( Бальгер Штрассе, 50, м. Баден-Баден, Німеччина ) за лікування ОСОБА_2. виходить за межі предмета доказування у цій справі. Водночас колегія суддів зауважила, що ОСОБА_1. посилається на відсутність відповідних видатків у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2019 рік, в той час як ОСОБА_2. перебував на лікуванні за кордоном у період з липня по грудень 2018 року.

Також суд зазначив, що, враховуючи, що перебування ОСОБА_2. у 2018 році за межами території України понад 180 днів було зумовлене лікуванням у Федеративній Республіці Німеччина, то встановлена ч. 2    ст. 76 Конституції України    та    ст. 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України"    умова щодо проживання в Україні особи, яка обирається народним депутатом, протягом останніх п`яти років - дотримана.

Підстави для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати визначені у ч. 5    ст. 62 Закону України "Про вибори народних депутатів України".    Наведений довід позивача про те, що заяву про реєстрацію кандидата в народні депутати України подав представник Політичної партії "Порядок", який не надав документ на підтвердження своїх повноважень, навіть у разі його підтвердження, не може бути підставою для скасування реєстрації ОСОБА_2. кандидатом у народні депутати України згідно з вказаною нормою права.

З урахуванням вищевикладеного, суд першої інстанції дійшов висновку щодо відсутності підстав для прийняття відповідачем рішення про скасування реєстрації ОСОБА_2. кандидатом в народні депутати, а тому останнім не допущено протиправної бездіяльності.     

3. Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги та виклад позицій інших учасників справи

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1. 09 березня 2021 року подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення Шостим апеляційним адміністративним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції й прийняти нове - про задоволення позовних вимог повністю.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач, окрім іншого, зазначив, що відповідач, надаючи оцінку копіям медичних документів, дійшов до помилкового висновку, що ОСОБА_2. не порушив ценз осілості, так як його відсутність на території України була повʼязана з поважними причинами, оскільки проживання в іншій країні з метою планового лікування не зазначено у вичерпному переліку ознак проживання в Україні, визначеному статтею 9 Закону України "Про вибори народних депутатів".

Апелянт вказує про те, що законодавець зобовʼязує без будь-яких альтернатив ЦВК приймати рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати у разі виявлення виборчою комісією обставин, які позбавляють особу права бути обраним депутатом. При цьому, не визнання відповідачем обставин, які є підставою для скасування реєстрації ОСОБА_2. кандидатом у депутати, свідчать про відсутність наміру у відповідача виконати вимоги закону, а тому зобовʼязання відповідача розглянути на засіданні питання про скасування реєстрації ОСОБА_2. не є дієвим способом усунення порушення виборчого законодавства.

Оскільки пунктом 7 статті 19 Закону України "Про центральну виборчу комісію" передбачено саме прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, то саме цей спосіб є належним способом захисту.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній з доводами та вимогами позивача не погоджується, просить апеляційну скаргу ОСОБА_1. залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін. В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначає, що, приймаючи рішення про реєстрацію кандидатом у народні депутати України від Політичної партії "Порядок" в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року ОСОБА_2., ЦВК діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені    Конституцією    та законами України.

4. Рух адміністративної справи

Ухвалою Верховного Суду від 10 березня 2021 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 11 березня 2021 року.

У судовому засіданні представник позивача вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив рішення суду першої інстанції скасувати, постановити нове судове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, просив відмовити в її задоволенні.

Представник третьої особи - ОСОБА_2. у судовому засіданні також заперечував проти апеляційної скарги з мотивів викладених у відзиві на касаційну скаргу.

5. Установлені обставини справи

Судом першої інстанції установлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 569 призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на неділю, 28 березня 2021 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 23 лютого 2021 року № 71 ОСОБА_1. зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року, у зв`язку з чим позивачу видано посвідчення № КД-13 від 23 лютого 2021 року.

Голова Політичної партії "Порядок" Ільїна С.Г. 24 лютого 2021 року подала до Центральної виборчої комісії заяву про реєстрацію кандидатом у народні депутати України на вказаних виборах ОСОБА_2. До Центральної виборчої комісії 25 лютого та 01 березня 2021 року були надані також додаткові документи з метою пояснення причин відсутності ОСОБА_2. на території України у період з травня 2018 року по січень 2019 року.

ОСОБА_1. 01 березня 2021 року звернувся до Центральної виборчої комісії зі скаргою, в якій просив відмовити в реєстрації ОСОБА_2. кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року.

Центральна виборча комісія постановою від 01 березня 2021 року № 80 зареєструвала ОСОБА_2. кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року.

Листом від 02 березня 2021 року № 21-36-967 Центральна виборча комісія повідомила ОСОБА_1. про повернення його скарги від 01 березня 2021 року без розгляду, а також про реєстрацію ОСОБА_2. кандидатом у народні депутати України згідно з постановою від 01 березня 2021 року № 80.

Не погоджуючись з вищенаведеними обставинами, позивач уважає, що Центральна виборча комісія допустила протиправну бездіяльність щодо не прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2., а тому звернувся до суду з відповідним позовом.

6. Джерела права та акти їх застосування

Конституція України

Частиною другою статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з частиною третьою статті 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підпунктом 2 п.2 розділу ХХХХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України        визнано такими, що втратили чинність з дня набрання чинності цим Кодексом        Закон України "Про вибори народних депутатів України", крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.

Оскільки спірні правовідносини виникли в рамках організації та проведенні проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 50 (Донецька область) до них підлягає застосуванню Закон України "Про вибори народних депутатів України".

Закон України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI), яким установлений порядок підготовки та проведення виборів народних депутатів України,        та визначені основні засади виборів народних депутатів України.


................
Перейти до повного тексту