ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2021 року
м. Київ
справа № 640/23179/19
адміністративне провадження № К/9901/26528/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Желєзного І. В.
суддів: Берназюка Я. О., Коваленко Н. В.,
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Інтергал"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Бєлової Л. В., суддів: Аліменка В. О., Безименної Н. В. від 30.09.2020
у справі №640/23179/19
за позовом Дочірнього підприємства "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Інтергал"
до Державної архітектурно-будівельної інспекції України,
треті особи: Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Дачно-будівельний кооператив "Трудовий відпочинок",
про визнання протиправними рішення та наказу,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2019 року Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Інтергал" (далі також - позивач) звернулося до суду із позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі також - відповідач), за участю третіх осіб: Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (далі також - третя особа 1), Дачно-будівельного кооперативу "Трудовий відпочинок" (далі також - третя особа 2), у якому просило визнати протиправними рішення головного інспектора будівельного нагляду від 04.10.2019 №25 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт" та наказу від 04.10.2019 №25-"Д" Державної архітектурно-будівельної інспекції України "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт".
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2020 позов задоволено у повному обсязі: визнано протиправним та скасовано рішення головного інспектора будівельного нагляду від 04.10.2019 №25 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт"; визнано протиправним та скасовано наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 04.10.2019 №25-"Д" "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт".
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2020 скасовано та ухвалено нове, яким відмовлено у задоволенні позову.
4. У жовтні 2020 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020, у якій просить її скасувати та залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2020.
5. Ухвалою Верховного Суду від 03.11.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Дочірнього підприємства "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Інтергал" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020.
6. 25.11.2020 від Дачно-будівельного кооперативу "Трудовий відпочинок" надійшов відзив на касаційну скаргу позивача на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020, у якому просить залишити її без задоволення, оскаржуване судове рішення - без змін.
7. 28.12.2020 від Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області надійшли пояснення на касаційну скаргу позивача, у яких просить залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020 у цій справі - без змін.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій установлено, що Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано дозвіл на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 № ІУ 113191580912: "Будівництво курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал".
9. У листі Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.08.2019 № 01-15/292п за підписом в.о. директора департаменту ОСОБА_3 вказано, що для проектування об`єкту будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал" містобудівні умови та обмеження в Департаменті не зареєстровані.
10. У листі Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.08.2019 № 01-15/295п за підписом в.о. директора департаменту ОСОБА_2 повідомлено, що за інформацією архіву та відділу загального листування, містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал" в Департаменті не зареєстровані.
11. У листі Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.08.2019 № 01-15/295п за підписом в.о. директора департаменту ОСОБА_2 вказано, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 01-06/151 від 17.02.2015 в Департаменті (колишнє - управління) не зареєстровані.
12. З копій журналу видачі документів, наданого Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, за 2015 рік вбачається, що інформація про видачу 17.02.2015 містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкту будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал" відсутня.
13. Аналогічна інформація щодо відсутності в Департаменті архітектури та містобудування Одеської міської ради зареєстрованих містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкту будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал" викладена в листі Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.09.2019 № 01-11/3452 на ім`я заступника директора Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області за підписом в.о. директора департаменту ОСОБА_2
14. Згідно зі службовою запискою директора Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 04.10.2019 № 1015-7/15-8855 відсутні зареєстровані містобудівні умови і обмежень для проектування об`єкту будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал" з посиланням на лист Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради.
15. Позивач вказує, що 09.02.2015 він звернувся до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради із заявою № 01-06/151 щодо розроблення містобудівних умов та обмежень, а самі містобудівні умови та обмеження отримані ним за № 01-06/151 від 17.02.2015.
16. У відповіді Департаменту (колишнє - управління) архітектури та містобудування Одеської міської ради від 25 жовтня 2019 року № 01-15/361 вказано, що наказ від 17.02.2015 № 01-06/151 не зареєстрований в журналі реєстрації наказів по основній діяльності.
17. Згідно з листом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 24.02.2020 № 01-15/34п реєстрація вхідної документації в департаменті проводиться із застосуванням Системи автоматизації діловодства і електронного документообігу "Діло 8.9".
18. Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради надано витяг з Системи автоматизації діловодства і електронного документообігу щодо реєстрації вхідної кореспонденції за період з 09.02.2015 по 10.02.2015 та повідомлено, що реєстрація будь-якого звернення 09.02.2015 під номером 01-06/151 у Системі автоматизації діловодства і електронного документообігу "Діло 8.9" не значиться.
19. Згідно із заявою Дачно-будівельного кооперативу "Трудовий відпочинок" від 04.10.2019 замовник будівництва не отримував у встановленому порядку містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, розташованої у м. Одеса, Київський, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика) від 17.02.2015 № 01-06/151, на підтвердження чого заявником надано копії листів Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.08.2019 № 01-15/292п, від 30.08.2019 № 01-15/295п та від 27.09.2019 № 01-15/333п. Вказані факти також підтверджуються листом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.09.2019 № 01-11/3452, адресованим Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області.
20. На підставі вищевикладеного, керуючись пунктом 4 частини шостої статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", головним інспектором будівельного нагляду Державної архітектурно-будівельної інспекції України винесено рішення від 04.10.2019 № 25 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт", яким вирішено анулювати дозвіл на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 № ІУ 113191580912 "Будівництво курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал".
21. На підставі цього рішення та відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівельної діяльності" Державною архітектурно-будівельною інспекцією України винесено наказ від 04.10.2019 № 25-"Д" "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт", яким визначено вважати анульованим дозвіл на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 № ІУ 113191580912: "Будівництво курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)", замовник об`єкта будівництва - Дочірнє підприємство "Інтергал-Буд" Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Інтергал", а також виключити з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, дані про видачу дозволу на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 №ІУ 113191580912.
22. Уважаючи рішення та наказ протиправними, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.
IІI. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
23. Позивач в обґрунтування позовних вимог посилався на те, що зазначена відповідачами підстава для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт - нереєстрація (відсутність) містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва - не зазначена у частині шостій статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" як підстава для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт, перелік яких є вичерпним. Жодних підстав для скасування містобудівних умов та обмежень не існує та не існувало, з урахуванням того, що станом на момент винесення оскаржуваних рішень спірні містобудівні умови та обмеження були і є дійсними, інформація про їх скасування відсутня.
24. Відповідач заперечував щодо задоволення позову, посилаючись на те, що містобудівні умови та обмеження є однією з основних складових вихідних даних для проектування об`єкта містобудування; їх фактична відсутність позбавляє замовника (у цьому випадку позивача) права як на розроблення проектної документації, так і на отримання дозволу на виконання будівельних робіт, у зв`язку з чим прийнято оскаржуваний наказ. Безпідставними є доводи позивача в частині вичерпного переліку підстав для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт, оскільки частина шоста статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не містить такого застереження.
25. Третя особа 1 заперечувала щодо задоволення позову, оскільки головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області Олещуком Ю.А. неодноразово здійснювалися виїзди для проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва курортно-рекреаційного, розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика), розташований за адресою: Одеська обл., м. Одеса, Київський район, 13 станція Великого Фонтану (кадастровий номер земельної ділянки 5110136900:35:001:0005) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на зазначеному об`єкті будівництва та встановлено, що будівельні роботи на об`єкті будівництва не виконуються та не розпочаті, будівельники та будівельна техніка відсутні, забудовник або його уповноважена особа на час виїздів відсутні, на підставі чого у Департаменту відсутні підстави для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю. Проте Департаментом отримано лист від Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.09.2019 №01-11/3452 з інформацією про те, що містобудівні умови та обмеження для проектування зазначеного об`єкта будівництва не зареєстровані, а тому рішення відповідача є обґрунтованими та не підлягають скасуванню.
26. Третя особа 2 заперечувала щодо задоволення позову, посилаючись на те, що позивач з відповідною заявою про отримання містобудівних умов і обмежень не звертався, а містобудівні умови та обмеження від 17.02.2015 суперечать цільовому призначенню земельної ділянки та містобудівній документації.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
27. Окружний адміністративний суд міста Києва, ухвалюючи рішення від 15.04.2020, виходив з того, що у головного інспектора будівельного нагляду були відсутні підстави для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 №ІУ 113191580912 з підстав скасування містобудівних умов та обмежень, оскільки таке скасування не мало місця у межах спірних правовідносин. Положення частини шостої статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містить вичерпний перелік підстав для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт. Відсутні законодавчо мотивовані підстави для ототожнення двох різних за своєю правовою природою понять "скасування містобудівних умов та обмежень" та "відсутність реєстрації містобудівних умов та обмежень". Інші підстави для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт від 07.06.2019 №ІУ 113191580912, згідно з наведеним у частині шостій статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" переліком, перевіряючими у межах спірних правовідносин не встановлювалась, виходячи зі змісту оскаржуваних рішення та наказу, а тому у суду відсутні підстави для дослідження інших, можливих, підстав для анулювання відповідного дозволу.
28. Шостий апеляційний адміністративний суд, ухвалюючи постанову від 30.09.2020, виходив з того, що будь-які підтвердження видачі уповноваженим органом містобудування та архітектури - Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради - містобудівних умов і обмежень об`єкта будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика)" відсутні та саме встановлення відсутності у позивача містобудівних умов та обмежень як однієї з основних складових вихідних даних для проектування об`єкта містобудування і в подальшому отримання дозволу на будівництво стало підставою для прийняття головним інспектором будівельного нагляду рішення від 04.10.2019 №25 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт". Підставою для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з приписами шостої статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" може бути лише, зокрема, скасування містобудівних умов та обмежень. Однак законодавець не передбачав і не міг передбачати на законодавчому рівні як окрему підставу для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт саме відсутність містобудівних умов та обмежень, оскільки у випадку прямого застосування приписів містобудівного законодавства, зокрема Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", така ситуація a priori не може виникнути. Водночас органом, спеціально уповноваженим для надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні - Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, було підтверджено відсутність містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкту будівництва курортно-рекреаційного розважального комплексу-пансіонату сімейного типу з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом, розташованого в м. Одеса, 13 ст. Великого Фонтану (біля концертного майданчика), а отже, безпосередньо процедура скасування містобудівних умов та обмежень відповідачем не могла бути застосована з огляду на встановлену відсутність предмета скасування.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ПОЯСНЕНЬ ДО КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
29. Позивач у касаційній скарзі на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020 посилається на те, що судом апеляційної інстанції не надано оцінки наявним у справі містобудівним умовам та обмеженням та результатам почеркознавчої експертизи, яка підтвердила справжність підпису та печатки на таких містобудівних умовах та обмеженнях. На час видання позивачу містобудівних умов та обмежень законодавством не було передбачено будь-яких вимог щодо здійснення реєстрації видачі офіційних документів. Така реєстрація здійснюється поза межами впливу особи, яка отримує офіційний документ. При скасуванні дозволу на виконання будівельних робіт не за результатами здійснення архітектурно-будівельного контролю відповідач діяв не у спосіб, що передбачений статтею 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Відповідачем не надано суду належних та достатніх доказів проведення перевірки позивача та виявлення під час її проведення порушень, які б слугували підставою прийняття оскаржуваного наказу. Наслідки перевірки не оформлено контролюючим органом відповідним актом, припис за результатами її проведення не складався, що свідчить про необґрунтованість притягнення позивача до відповідальності у сфері містобудівної діяльності у вигляді анулювання дозволу на виконання будівельних робіт. Порушене право позивача бути присутнім під час проведення перевірки, подавати заперечення на акт перевірки та надавати пояснення щодо встановлених порушень, а отже порушення процедури проведення перевірки є достатньою підставою для скасування її результатів. Судом апеляційної інстанції порушено норми процесуального права, оскільки не залучено до участі у справі у якості третьої особи генпідрядника.
30. Дачно-будівельний кооператив "Трудовий відпочинок" у відзиві на касаційну скаргу позивача посилається на те, що постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020 не підлягає касаційному оскарженню. Суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку, що надані на підтвердження відсутності містобудівних умов та обмежень докази є достатніми для скасування рішення суду першої інстанції та залишення оскаржуваних рішень відповідача в силі.
31. Третя особа 1 у поясненнях на касаційну скаргу позивача посилається на те, що суд апеляційної інстанції у повній мірі встановив обставини у цій справі та ухвалив законне рішення з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
32. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
33. Суд відхиляє доводи Дачно-будівельного кооперативу "Трудовий відпочинок" щодо відсутності підстав для касаційного перегляду постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020, оскільки розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження судами першої та апеляційної інстанцій не виключає можливості касаційного оскарження ухвалених ними рішень за наявності однієї із умов, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, встановивши наявність якої (касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики) та наявність підстави для касаційного оскарження, передбаченої частиною четвертою статті 328 КАС України (неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах), Верховний Суд дійшов висновку про відкриття касаційного провадження, про що постановив відповідну ухвалу від 03.11.2020, яка є остаточною та оскарженню не підлягає.
34. Згідно з пунктом 8 частини першої статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
35. Відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
36. Статтею 13 Закону України "Про архітектурну діяльність" (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що до уповноважених органів містобудування та архітектури належать: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері архітектури; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архітектури; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури; структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань архітектури; виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури.
37. Частинами другою та третьою статті 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
38. Згідно з положеннями статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
39. У частині п`ятій цієї статті визначено, що проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
40. Відповідно до частини першої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.
41. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.
42. Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі № 445/765/16-а, від 27.02.2019 у справі № 809/721/18, від 10.10.2019 у справі № 260/1499/18, від 20.02.2020 у справі № 813/52/13-а.
43. Частиною другою статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
44. Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 912/19650 (далі - Порядок № 109, у редакції, чинній на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень).
45. Пунктом 2.1 Порядку № 109 визначено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".