1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 березня 2021 року

Київ

справа №520/13038/19

адміністративне провадження №К/9901/13785/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Блажівської Н.Є.,

суддів: Желтобрюх І.Л., Яковенка М.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області

на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року (суддя Панченко О.В.)

та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року (головуючий суддя Калиновський В.А., судді: Кононенко З.О., Сіренко О.І.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164"

до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Харківській області

про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,



ВСТАНОВИВ:

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1.1. Короткий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" (надалі також - Позивач, ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство-164") звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України (надалі також - Відповідач 1), Головного управління ДПС у Харківській області (надалі також - Відповідач 2, скаржник), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило суд:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації по податковій накладній від 15 жовтня 2019 року №1306762/33608607 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 17 вересня 2018 року та від 15 жовтня 2019 року №1306761/33608607 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 17 вересня 2019 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №1 від 17 вересня 2019 року складену ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство -164" датою її отримання, а саме 3 жовтня 2019 року та податкову накладну №2 від 17 вересня 2019 року складену ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство-164" датою її отримання, а саме 3 жовтня 2019 року;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, викладене у протоколі про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" таким, що відповідає підпункту 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку;

зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" з переліку ризикових платників податків.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначав про порушення контролюючим органом норм пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки у ДПС не було достатньої правової підстави для зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Акцентував на тому, що підприємство не відповідає зазначеним у підпункті 1.6 Критеріям ризиковості платника податку та вказував на те, що спірне рішення не містить мотивів та обґрунтувань віднесення Позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" задоволено:

визнано протиправним та скасовано рішення комісії ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації по податковій накладній: від 15 жовтня 2019 року №1306762/33608607 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 17 вересня 2019 року та від 15 жовтня 2019 року №1306761/33608607 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 17 вересня 2019 року;

зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №1 від 17 вересня 2019 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" датою її отримання, а саме 3 жовтня 2019 року та податкову накладну №2 від 17 вересня 2019 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" датою її отримання, а саме 3 жовтня 2019 року;

визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, викладене у протоколі про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" (код ЄДРПОУ 33608604) таким, що відповідає підпункту 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку;

зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно-монтажне підприємство-164" (код ЄДРПОУ 33608604) з переліку ризикових платників податків.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог суди попередніх інстанцій вказали на те, що Відповідачем не доведено обґрунтованість підстав для віднесення підприємства Позивача до ризикових платників за критерієм "наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій". На підтвердження такої інформації Відповідачем не надано жодних доказів, а судами не встановлено підстав, які б підтверджували правомірність та обґрунтованість рішення Головного управління ДПС України в Харківській області щодо відповідності ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство - 164" підпункту 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку.

Також суди попередніх інстанцій виходили    з того, що Відповідач як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Відповідач 2 звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги залишити без задоволення.

Позивач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що 9 вересня 2019 року між ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство - 164" (виконавець), основним видом діяльності якого є "Будівництво залізниць і метрополітену" (код КВЕД 42.12), та АТ "ТУРБОАТОМ" (замовник) укладено договір підряду №130819-2, відповідно до якого Позивач приймає на себе виконання таких видів робіт: капітальний ремонт під`їзної залізничної колії довжиною 66,03 м інв.№3501176 під`їзна залізнична колія 5 у головний корпус 1-ий виробничий майданчик (пр.Московський, 199) довжина 400,08 м. (42.12.10-00.00).

На виконання умов цього договору АТ "ТУРБОАТОМ" 17 вересня 2019 року здійснило попередню оплату на підставі рахунку-фактури №0909/2 від 9 вересня 2019 року на суму 309883,2 грн (у тому числі ПДВ - 51647,2 грн), що підтверджується платіжним дорученням №7677 від 17 вересня 2019 року, а Позивачем виписано АТ "ТУРБОАТОМ" податкову накладну №1 від 17 вересня 2019 року.

Також, 9 вересня 2019 року між ТОВ "Будівельно-монтажне підприємство - 164" (виконавець) та АТ "ТУРБОАТОМ" (замовник) укладено договір підряду №130819-1, за умовами якого Позивач приймає на себе виконання таких робіт: капітальний ремонт під`їзної залізничної колії довжиною 261,16 м. інв.№03501176 під`їзна залізнична колія 5 у головний корпус 1-ий виробничий майданчик (пр.Московський, 199) довжина 400,08 м (42.12.10-00.00).

На виконання цього Договору АТ "ТУРБОАТОМ" 17 вересня 2019 року здійснило попередню оплату на підставі рахунку-фактури №0909/1 від 9 вересня 2019 року на суму 353117,4 грн (у тому числі ПДВ - 58852,9 грн), що підтверджується платіжним дорученням №7678 від 17 вересня 2019 року, а Позивачем виписано АТ "ТУРБОАТОМ" податкову накладну №2 від 17 вересня 2019 року.

Засобами електронного зв`язку Позивач направив податкові накладні №1 від 17 вересня 2019 року на загальну суму 309883,20 грн (у тому числі ПДВ 51647,20 грн)    та №2 від 17 вересня 2019 року на загальну суму 353117,40 грн (у тому числі ПДВ 58852,90 грн) на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4 жовтня 2019 року засобами електронного зв`язку Позивач отримав від ДПС України квитанції №9228088537 та №9228103526, в яких зазначено "документ прийнято, реєстрація зупинена", з посиланням на те, що подані податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем було складено та подано до контролюючого органу пояснення щодо господарських операцій, за якими виписані відповідні податкові накладні, та копії документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрація яких зупинена ДПС України.

В подальшому, комісією ДПС України прийняті оскаржені рішення №1306762/33608607 від 15 жовтня 2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 17 вересня 2019 року та №1306761/33608607 від 15 жовтня 2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 17 вересня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач оскаржив до ДПС України вказані рішення, однак листом від 5 листопада 2019 року за №8222/619900.06.05-01-15 ДПС України відмовлено у задоволенні скарг Позивача.

3. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

3.1. Доводи Відповідача (особи, яка подала касаційну скаргу)

Свої вимоги скаржник обґрунтовує тим, що суди попередніх інстанцій невірно застосували положення статей 61, 62, 71, 201 Податкового кодексу України, Порядку №117 без урахування позиції Верховного Суду за подібних правовідносин у справах №480/4006/18 та №540/2077/18. Зазначає, що законодавством регламентовано порядок виконання контролюючими органами функцій щодо податкового контролю, які у спірних правовідносинах визначено у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених операцій.

Акцентує на тому, що оскаржуючи до суду проміжне рішення податкового органу (протокол про включення до переліку ризикових платників) Позивач обрав спосіб захисту, що суперечить закону.

4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

4.1. Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України; тут і наділі у редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

У пункті 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України).

Згідно з пунктом 71.1 статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Порядок збору податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючими органами встановлений статями 72, 73 ПК України.

Відповідно до статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.


................
Перейти до повного тексту