П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
3 лютого 2021 року
м. Київ
Справа № 9901/301/20
Провадження № 11-425заі20
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Прокопенка О. Б.,
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Офіс Президента України, Верховна Рада України далі - ВРУ), Кабінет Міністрів України, голова Одеської обласної державної адміністрації Куций Максим Васильович, голова Одеської обласної ради Паращенко Сергій Володимирович, голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області ОСОБА_5, Лиманська районна державна адміністрація Одеської області, голова Лиманської районної ради Одеської області ОСОБА_7, виконуюча обов`язки Трояндівського сільського голови Лиманського району Одеської області (далі - Трояндівський сільський голова рада) ОСОБА_3, Фермерське господарство "Назари", ОСОБА_4, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 23 листопада 2020 року (судді Білак М. В., Загороднюк А. Г., Калашнікова О. В., Соколов В. М., Уханенко С. А.),
УСТАНОВИЛА :
У вересні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Президента України Зеленського В. О., в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Президента України Зеленського В. О. щодо відсутності контролю за протиправною бездіяльністю та корупційною діяльністю ОСОБА_5 - голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, спричинених цілеспрямованою відсутністю контролю за наявною протиправною діяльністю ОСОБА_3, виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження Трояндівського сільського голови поза межами дев`яностоденного строку після припинення 13 лютого 2019 року повноважень ОСОБА_2 на цій посаді, що призвело до істотного обмеження права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування, а також порушень законодавства у сфері підтримання об`єктів благоустрою у належному стані, зокрема вираженою відсутністю затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою при використанні не за цільовим призначенням коштів загального фонду в сумі 13 282 694,37 грн та субвенції в розмірі 5 447 570,40 грн;
- зобов`язати Президента України Зеленського В. О. призначити іншого голову Лиманської районної державної адміністрації Одеської області.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_3, виконуючи повноваження Трояндівського сільського голови після дев`яностоденного строку дострокового припинення 19 лютого 2019 року повноважень на цій посаді ОСОБА_2, діє у протиправний спосіб, оскільки законодавець не делегував останню здійснювати повноваження сільського голови поза межами дев`яностоденного строку, відлік якого розпочався 19 лютого 2019 року.
Отже, зазначає позивач, 19 лютого 2020 року сплив річний термін перебування ОСОБА_3 на посаді виконуючої повноваження голови Трояндівської сільської ради, однак на час звернення із позовом до суду ОСОБА_3 в порушення норм, передбачених статтею 79 Закону України від 21 травня 1997 року № 28/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 28/97-ВР), виконує обов`язки Трояндівського сільського голови у зв`язку з триваючою протиправною бездіяльністю ВРУ як єдиного законодавчого органу в Україні, вираженою у непризначенні у дев`яностоденний строк з 13 лютого 2019 року позачергових виборів Трояндівського сільського голови (рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справі № 420/2651/20 від 10 червня 2020 року). Зазначене призвело до істотного обмеження права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування, в тому числі і права позивача, вказує останній.
Лиманська районна державна адміністрація Одеської області, яка за своїм основним видом діяльності здійснює державне управління загального характеру та Лиманська районна рада Одеської області як орган місцевого самоврядування з огляду на делеговані їм повноваження зобов`язані були здійснювати контроль з метою запобігання протиправній бездіяльності ОСОБА_3, виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження Трояндівського сільського голови, та в такий спосіб унеможливити істотне обмеження прав сільської територіальної громади на місцеве самоврядування, в тому числі і прав позивача.
Отже, звертає увагу позивач, протиправна бездіяльність Президента України Зеленського В. О. виражена відсутністю контролю за наявною протиправною бездіяльністю ОСОБА_5 - голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_7 - голови Лиманської районної ради Одеської області, яка пов`язана з цілеспрямованою відсутністю контролю за протиправною діяльністю ОСОБА_3, виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження Трояндівського сільського голови щодо неповаги до Закону № 28/97-ВР, зокрема виконання у протиправний спосіб обов`язків голови Трояндівської сільської ради внаслідок наявної триваючої протиправної бездіяльності ВРУ щодо непризначення у дев`яностоденний строк з 13 лютого 2019 року, після дострокового припинення повноважень Трояндівського сільського голови, позачергових виборів на цю посаду.
Враховуючи наведене, позивач стверджує, що зазначений ієрархічний ланцюжок протиправної бездіяльності підриває довіру населення та сприяє формуванню у громадян, у тому числі й ОСОБА_1, негативного ставлення до цих структур як мафіозних, що притаманно нинішньому керівництву Лиманського району Одеської області та про що всім відомо, окрім теперішнього гаранта Конституції.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 23 листопада 2020 року відмовив у задоволенні позову.
Судове рішення мотивоване тим, що позивачем у справі, що розглядається, не наведено жодної норми, порушеної Президентом України, не наведено також, а судом не встановлено наявності відповідного порушеного права, свободи чи інтересу позивача з боку Президента України в спірних правовідносинах. Натомість відповідач у цій справі довів, що до його повноважень не належить вирішення питань призначення позачергових виборів сільських голів та здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади в контексті предмета спору.
Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що суд першої інстанції ухилився від дослідження характеру спірних правовідносин, предмета доказування та складу учасників цієї адміністративної справи.
На думку скаржника, у спірних правовідносинах відповідач порушив статтю 7 Конституції України, якою в Україні визначається і гарантується місцеве самоврядування. При цьому внаслідок протиправної бездіяльності Президент України як гарант Конституції України на порушення статті 38 Основного Закону України обмежив позивача та територіальну громаду в праві обрати на позачергових виборах Трояндівського сільського голову.
На підставі викладеного ОСОБА_1 просить скасувати оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та задовольнити його позовні вимоги.
У відзиві на апеляційну скаргу представник Президента України зазначив, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини у справі та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Представник ВРУ у відзиві на апеляційну скаргу вказав, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що згідно з Конституцією України до повноважень Президента України не належить здійснення контрольних функцій за діяльністю ВРУ щодо призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування.
Кабінет Міністрів України у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що питання обрання сільського голови регулюється нормами Закону № 28/97-ВР та Конституцією України і до повноважень Президента України не належить. Крім того, позивачем не наведено жодної норми, порушеної Президентом України, і судом першої інтонації не встановлено наявності відповідного порушеного права, свободи чи інтересу позивача з боку Президента України.
У зв`язку з викладеним представники Президента України, ВРУ, Кабінету Міністрів України просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.
Також надійшов відзив і від голови Одеської обласної ради ОСОБА_8, в якому зазначено, що, на думку обласної ради, предмет спору в цій справі відсутній, оскільки 25 жовтня 2020 року відбулися чергові вибори, на яких було обрано депутатів сільських, селищних і міських рад та сільських, селищних і міських голів.
Крім того, згідно з додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 720-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області" до Доброславської територіальної громади входять Доброславська, Трояндівська, Шомполівська, Кремидівська територіальні громади в смт Доброслав.
Тобто на сьогоднішній день не існує такого органу, як Трояндівська сільська рада, та відповідно посади Трояндівського сільського голови.
Також голова Одеської обласної ради повідомив, що рішенням Одеської обласної ради від 4 грудня 2020 року № 5-VIII "Про обрання голови Одеської обласної ради" головою Одеської обласної ради VIII скликання обрано ОСОБА_8 .
Вважає, що ні Одеська обласна рада, ні її голова не порушували та не порушують жодних прав апелянта, а отже, просить у задоволенні апеляційна скарги відмовити.
На час розгляду справи інші треті особи відзивів на апеляційну скаргу ОСОБА_1 до Великої Палати Верховного Суду не надіслали.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені в апеляційній скарзі та відзивах на неї доводи, перевіривши матеріали справи, Велика Палата Верховного Суду переглянула оскаржуване судове рішення й не виявила порушень норм матеріального чи процесуального права, які б могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати.
Як установлено судом та вбачається з матеріалів справи, Трояндівська сільська рада рішенням № 339-VII від 13 лютого 2019 року "Про обрання секретаря Трояндівської сільської ради VII скликання" вирішила затвердити протокол № 5 засідання лічильної комісії ради про результати таємного голосування з виборів секретаря Трояндівської сільської ради та обрати секретарем Трояндівської сільської ради VII скликання ОСОБА_3, депутата від виборчого округу № 2, 1971 року народження, позапартійну, відповідно до пункту 4 частини першої статті 26, частини першої статті 50 та частини третьої статті 59 Закону № 28/97-ВР.
Рішенням Трояндівської сільської ради від 13 лютого 2019 року № 340-VII "Про виконання секретарем Трояндівської сільської ради повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради та уповноваження її на вчинення певних дій" вирішено на секретаря цієї ради ОСОБА_3 покласти виконання повноважень Трояндівського сільського голови та надати право першого підпису, а також зобов`язати звернутися у п`ятнадцятиденний строк до Верховної Ради України з клопотанням про призначення позачергових виборів сільського голови.
Відповідно до розпорядження Трояндівської сільської ради "Про вступ на посаду секретаря Трояндівської сільської ради ОСОБА_3 " від 19 лютого 2019 року № 18/2019-КР ОСОБА_3 приступила до роботи на посаді секретаря Трояндівської сільської ради з 19 лютого 2019 року.
Згідно з розпорядженням Трояндівської сільської ради від 19 лютого 2019 року № 19/2019-КР "Про виконання секретарем Трояндівської сільської ради ОСОБА_3 повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області" ОСОБА_3 приступила до виконання повноважень сільського голови цієї ради з 19 лютого 2019 року.
27 лютого 2019 року відповідно до вимог частини третьої статті 42 Закону
№ 28/97-ВР в.о. сільського голови Трояндівської сільської ради ОСОБА_3 звернулася до ВРУ з клопотанням про призначення позачергових виборів сільського голови цієї ж сільської ради.
Також з наявної в матеріалах справи копії звіту про роботу Трояндівської сільської ради за 2019 рік суд встановив, що в дохід бюджету Трояндівської сільської ради за 2019 рік надійшло доходів з урахуванням субвенцій на культуру та дошкільну освіту та інших субвенцій по загальному фонду 13 282 694,37 грн, без урахування субвенцій на культуру, та дошкільну освіту та інших субвенцій фактично надійшло 5 447 570,40 грн.
Не погодившись із таким станом речей, а також із тим, що ОСОБА_3 продовжує виконувати обов`язки Трояндівського сільського голови, вважаючи бездіяльність Президента України протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 5 КАС визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті.
Як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_1, звертаючись до суду з позовом, просив, зокрема, визнати протиправною бездіяльність Президента України Зеленського В. О., яка полягає у відсутності контролю за протиправною бездіяльністю та корупційною, на його думку, діяльністю ОСОБА_5 - голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, спричинених цілеспрямованою відсутністю контролю за наявною протиправною діяльністю ОСОБА_3, виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження Трояндівського сільського голови поза межами дев`яностоденного строку після припинення 13 лютого 2019 року повноважень ОСОБА_2 на цій посаді.