1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції





ПОСТАНОВА

Іменем України



09 березня 2021 року

Київ



справа №855/17/21

адміністративне провадження №А/9901/14/21



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В. М.,

суддів: Білак М. В., Єресько Л. О.



за участю:

секретаря судового засідання - Совяк-Круковського М. В.,

представника позивача Пономарьова Д. Г.,

представника відповідача Зозулі Т. М.,



розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року (судді Федотов І. В., Сорочко Є. О., Василенко Я. М.) у справі № 855/17/21 за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

04 березня 2021 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі альтернативно - відповідач, ЦВК або Комісія), у якому просив:

- визнати протиправною та скасувати Постанову Центральної виборчої комісії № 93 від 03 березня 2021 року "Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87" (далі - спірна постанова) у частині    затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87;

- зобов`язати ЦВК повторно затвердити форми, колір і текст виборчого бюлетеня з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні щодо необхідності проставлення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, у яких міститься інформація про персональні дані кандидатів у народні депутати України та    їх кольорових фотографій.

Позовні вимоги мотивовані тим, що серед кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих на проміжних виборах народних депутатів України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87, зареєстровано три кандидати з тотожними прізвищем та ім`ям, водночас у двох із них повністю збігаються прізвище, ім`я та по батькові. На думку скаржника такі факти свідчать про наявність ознак виборчої технології "двійників" у висуванні ОСОБА_1, 1974 року народження, яка вводить в оману виборців під час голосування та має своїм наслідком спотворення результатів волевиявлення громадян. Саме тому, на думку позивача, з метою уникнення перекручення волевиявлення виборців за наявності вже зареєстрованих однофамільців, одним із варіантів можливого розмежування таких кандидатів є розміщення їх у виборчому бюлетені в алфавітному порядку із присвоєнням їм порядкового номеру та передбачити розміщення кольорових фотографій кандидатів у народні депутати України. Водночас, спірною постановою ЦВК затверджено форму виборчого бюлетеня, яка не містить порядкових номерів кандидатів та не передбачає розміщення їх кольорових фотографій. Указане, на думку скаржника, свідчить про порушення ЦВК покладених на неї завдань та призведе до помилкового розуміння виборцями зробленого ними вибору, чим порушить принцип вільних виборів та спотворить результати волевиявлення виборців по виборчому окрузі № 87.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Шостий апеляційний адміністративний суд рішенням від 05 березня 2021 року відмовив у задоволенні позову кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 .

Також ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

Відмовляючи у задоволенні позову, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що законодавець делегував ЦВК повноваження установлювати форму та затверджувати текст виборчих бюлетенів, однак визначив чіткий (конкретний) перелік відомостей, які повинен містити текст виборчого бюлетеня. Таким чином установлення форми виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України повністю віднесено до дискреційних повноважень ЦВК. Суд зауважив, що виборчим законодавством не установлено вимог щодо обов`язкового проставлення нумерації кандидатів та розміщення їх кольорових фотографій у виборчих бюлетенях.

Суд зазначив, що невстановлення у виборчому бюлетені порядкових номерів кандидатів у народні депутати України та їх кольорових фотографій не може впливати на волевиявлення виборців, їхній вільний та усвідомлений вибір, а тим більше призвести до спотворення результатів виборів чи делегітимізації виборчого процесу, оскільки виборці забезпечуються належним доступом до інформації про кандидатів.

Суд указав, що будь-яких доказів неправомірності прийнятого ЦВК спірного рішення позивачем не надано. Крім того зазначив, що позовна вимога щодо зобов`язання відповідача повторно затвердити форму, колір і текст виборчого бюлетеня, а саме з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні щодо необхідності проставлення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня та розміщення кольорових фотографій кандидатів у народні депутати України, є прямим втручанням у компетенцію державного органу - ЦВК.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції ( відзив та пояснення) інших учасників справи

Представник позивача - довірена особа Лукач С. І. 07 березня 2021 року подав на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року апеляційну скаргу, у якій просить скасувати це рішення та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги.         

Обґрунтовуючи свої вимоги, з-поміж іншого, зазначив про те, що висновок суду першої інстанції про відсутність порушеного права, яке потребувало б захисту та про втручання у повноваження ЦВК є помилковим. Посилання суду на відсутність у абзаці другому частини четвертої статті 80 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI) положень щодо розміщення у виборчому бюлетені нумерації граф кандидатів та фотографій, не можуть бути законним обґрунтуванням правомірності спірної постанови ЦВК, адже така стаття не містить виключного переліку реквізитів форми виборчого бюлетеня.

Переконує, що посилання суду на положення інших законів України, предметом правого регулювання яких є організація підготовки та проведення місцевих виборів чи виборів народних депутатів України, не обґрунтовує відсутність у ЦВК повноважень встановити форму виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України з нумерацією відповідних граф та передбаченням кольорових фотографій кандидатів поряд із текстовою частиною виборчого бюлетеня. На думку апелянта, такі дії (за наявності вже зареєстрованих кандидатів однофамільців - ОСОБА_1    та ОСОБА_3 ) могли бодай якось зменшити ймовірність введення виборців в оману та стати запорукою дотримання принципів та засад виборчого процесу, гарантованих Конституцією України.

Додав, що передбачення нумерації кандидатів та їх кольорових фотографій, дало б змогу виборцям чітко ідентифікувати кандидатів, забезпечило б належний процес волевиявлення громадян та призвело б до об`єктивного результату виборів.

На спростування висновку суду першої інстанції про те, що обставини прийняття та висновки викладені у постанові Вищого адміністративного суду України від 22 грудня 2009 року № А-67/09 не є подібними до обставин цієї справи, оскільки редакція статті 71 Закону України "Про вибори Президента України" від 2009 року та редакція цієї статті у 2014 року змінювались, апелянт указує, що жодна редакція не містила вимог нумерації відповідних граф, водночас суд у справі № А-67/09 зробив висновки про необхідність затвердження форми виборчого бюлетеня із нумерацією його відповідних граф.

Ухвалою від 08 березня 2021 року Верховний Суд відкрив апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 . Судовий розгляд цієї справи призначено на 09 березня 2021 року о 11:00 год. Про місце, дату і час судового засідання учасники справи повідомлені належним чином.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначив, що вимоги позивача необґрунтовані і підстав для їх задоволення немає. Зокрема зазначив, що затвердження форми і тексту виборчого бюлетеня належить до дискреційних повноважень ЦВК, які обмежуються законодавчо встановленими вимогами щодо відомостей, які обов`язково мають міститися у виборчих бюлетенях з виборів народних депутатів України. Переконував, що ЦВК приймаючи спірну постанову діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги та з наведених у ній мотивів, просив їх задовольнити.

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги і залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін та    дослідивши матеріали справи, установила наступне.

Установлені обставини справи

Постановою ЦВК від 27 листопада 2020 року № 522 "Про призначення проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано-Франківська область)", відповідно до частини п`ятої статті 15, частини шостої статті 16, статті 106 Закону, підпункту 2 пункту 2 розділу ХХХХII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України, ЦВК призначила проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 Івано-Франківська область на неділю, 28 березня 2021 року та оголосила про початок виборчого процесу цих виборів з 27 січня 2021 року.

Постановою ЦВК від 09 лютого 2021 року № 46 "Про реєстрацію кандидата в народні депутат України ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року" ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 від політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

Постановою ЦВК від 02 березня 2021 року № 89 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року" зареєстровано кандидатами у народні депутати України у одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано- Франківська область) на умовах самовисування наступних осіб:

- ОСОБА_1, народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта вища, тимчасово не працює, безпартійний, проживає у селі Дзвінкове Фастівського району Київської області, судимість відсутня, самовисування;

- ОСОБА_3, народився ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Києві, громадянин України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, освіта професійно-технічна, електрозварник ручної зварки, ГОВ "ЮНІБІЛД", безпартійний, проживає в місії Києві, судимість відсутня, самовисування.

Зважаючи на вказані обставини, з метою забезпечення вільного формування та виявлення волі виборців, недопущення дій спрямованих на спотворення результатів народного волевиявлення, делегітимізації виборчого процесу, порушення принципів та засад виборчого процесу, гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян, позивач звернуся до ЦВК із заявами, в яких просив при затвердженні форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 передбачити розміщення у виборчому бюлетені кольорових фотографій та порядкових номерів кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року.

У задоволенні вказаних заяв відповідачем було відмовлено.

ЦВК 03 березня 2021 року прийнято постанову № 93 "Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87", якою затверджено форму і текст виборчих бюлетенів з проміжних виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року для голосування в одномандатних виборчих округах № 50 та № 87.

Оскільки затвердженні указаною постановою ЦВК форми виборчих бюлетенів не містять кольорових фотографій та порядкових номерів кандидатів у народні депутати України, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції

Згідно з частиною першою статті 308 Кодексу адміністративного судочинства    України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Верховний Суд, заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги в межах, визначених статтею 308 КАС України, дійшов наступних висновків.

В силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Стаття 71 Конституції України визначає, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом (частина третя статті 77 Основного Закону).

Таким спеціальним законом, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, є Закон України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI), який втратив чинність 1 січня 2020 року у зв`язку з прийняттям Виборчого кодексу України, крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.

Згідно з частиною п`ятою статті 15 Закону № 4061-VI проміжні вибори депутата призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата, обраного в одномандатному окрузі.

Частиною другою статті 106 Закону № 4061-VI встановлено, що проміжні вибори депутата в одномандатному окрузі проводяться в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування рішення про їх призначення. Утворення виборчих комісій, висування і реєстрація кандидатів у депутати та інші виборчі процедури проводяться в порядку, встановленому цим Законом з особливостями, передбаченими у статті 107 цього Закону.

Відповідно до положень частини першої статті 30 Закону № 4061-VI повноваження Центральної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються цим Законом, Законом України від 30 червня 2004 року № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон № 1932-IV) та іншими законами України.

За частиною першою статті 1 Закону № 1932-IV ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

Стаття 19 указаного Закону визначає повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України. Зокрема, Комісія затверджує форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному виборчому окрузі та форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах, забезпечує їх виготовлення.

Зазначені положення кореспондуються з пунктом 14 частини другої статті 30 Закону № 4061-VI, відповідно до яких Комісія затверджує форму, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах; забезпечує централізоване виготовлення у необхідній кількості та облік виборчих бюлетенів і передає їх окружним виборчим комісіям.

Отже, саме на ЦВК держава поклала обов`язок забезпечення організації і проведення виборів народних депутатів України, складовою якого є затвердження форми, кольору і тексту виборчого бюлетеня.


................
Перейти до повного тексту