ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2021 року
м. Київ
справа № 160/2467/19
адміністративне провадження № К/9901/944/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №160/2467/19
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу від 21 листопада 2018 року, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого - судді Семененка Я.В., суддів Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.)
У С Т А Н О В И В :
І. Суть спору
1. В березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 21 листопада 2018 року №3665/8 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
1.1. В обґрунтування позовних вимог вказує, що оскаржуваний наказ прийнятий відповідачем з порушенням процедури проведення перевірки; на підставі необгрунтованих висновків щодо порушення приватним нотаріусом вимог законодавства під час проведення реєстраційних дій; наказ не містить жодних обґрунтувань та мотивів на підставі яких приватному нотаріусу тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
2. Царейкін Михайло Самуілович є приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу.
2.1. На підставі наказу Міністерства юстиції України від 22 жовтня 2018 року № 3752/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Царейкіна Михайла Самуіловича" проведено камеральну перевірку державного реєстратора приватного нотаріуса Царейкіна М.С., за результатами якої складено довідку за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 від 06.11.2018 року.
2.2. Згідно вказаної довідки, у ході камеральної перевірки встановлено наступні порушення:
- вимог статей 10, 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктів 12, 18 Порядку № 1127, пунктів 10, 11 Порядку № 1141 ОСОБА_1 під час розгляду заяв за № № 26192490, 27346198, 27392695, оскільки, рішення за результатом розгляду заяв прийнято без пошуку відомостей у Державному реєстрі прав, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек та Реєстрі прав власності на нерухоме майно (відсутні сформовані пошуки відомостей у Державному реєстрі прав);
- вимог статей 10, 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктів 10-1, 12, 18 Порядку № 1127 ОСОБА_1 під час формування та розгляду заяви за № 26270066, оскільки не отримано автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу відомостей Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку; крім того, за результатом розгляду заяви № 26270066 ОСОБА_1 відкрито розділи у Державному реєстрі прав;
- вимог ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. 18 Порядку № 1127 за заявою про державну реєстрацію права власності № 25446276, оскільки державну реєстрацію права власності проведено з порушенням законодавчо встановленого строку;
- у ході перевірки встановлено, що 12.02.2018 року у Державному реєстрі прав ОСОБА_1 зареєстровано заяву про державну реєстрацію права власності № 26714243 (далі - заява № 26714243), подану ОСОБА_2 . Разом із заявою № 26714243 для державної реєстрації прав подано такі документи (електронні копії розміщені у Державному реєстрі прав): технічний паспорт від 08.12.2017, виготовлений товариством з обмеженою відповідальністю "ЄОК"; довідка від 20.11.1980 № 75, видана Очеретуватською сільською Радою народних депутатів Магдалинівського району Дніпропетровської області (далі - довідка № 75); довідка від 01.12.2017 № 671, видана комунальним підприємством "Магдалинівське бюро технічної інвентаризації"; довідка від 29.11.2017 № 325, видана Олександрівською сільською Радою Магдалинівського району Дніпропетровської області (далі - довідка № 325); довідка від 29.11.2017 № 324, видана Олександрівською сільською Радою Магдалинівського району Дніпропетровської області. 19.02.2018 року ОСОБА_1 за результатом розгляду заяви № 26714243 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) № 39750334, відкрито розділ у Державному реєстрі прав за № 1489166712223 та зареєстровано право власності № 24904834 за ОСОБА_2 на житловий будинок загальною площею - 59,4 кв. м, житловою площею - 25,4 кв. м, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
2.3. Відповідно до довідки № 325 житловий будинок розташований за адресою: АДРЕСА_1, натомість у довідці № 75 вказано, що ОСОБА_2 постановою загальних зборів колгоспу "Фрунзе" від 20.01.1980 року надано у користування земельну ділянку загальною площею 0,50 га, на якій розташований будинок АДРЕСА_2 житловою площею 18 кв. м, без зазначення адреси.
2.4. Отже в порушення вимог ст. 3, 10, 24, 31 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктів 12, 40, 43 Порядку № 1127 проведено державну реєстрацію права власності за заявою № 26714243 за наявності підстав для відмови у державній реєстрації прав на підставі документів, що не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
2.5. У довідці викладена пропозиція тимчасово заблокувати доступ державного реєстратора - приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 (чотири) місяці.
2.6. На підставі вказаної довідки Міністерством юстиції України видано наказ від 21.11.2018 року № 3665/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора приватного Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
2.7. Згідно з пунктом 1 наказу тимчасово заблоковано доступ позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 (чотири) місяці.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
3.1. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що проведеною відповідачем перевіркою встановлено порушення позивачем нотаріусом вимог законодавства під час проведення реєстраційних дій. Вказані обставини, відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є достатньою підставою для вжиття заходів реагування, шляхом блокування доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. У спірному випадку позивачу заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 місяці. Визначення строку, на який вживаються санкції (блокування доступу) є дискреційними повноваженням відповідача, при цьому, чинним законодавством не передбачено строків, на які може бути заблокований доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у зв`язку з чим відповідач має право визначати такі строки на власний розсуд, враховуючи характер порушення та його наслідки. Крім цього суд першої інстанції виходив і з того, що на час розгляду справи сплив строк, на який оскаржуваним наказом заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що свідчить про те, що спірний наказ, як акт індивідуальної дії, вичерпав свою дію, у зв`язку з чим відсутні як підстави для його скасування так і підстави для висновку про порушене право позивача.
4. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року та прийнято нову постанову про задоволення позову.
4.1. Визнано неправомірним та скасовано Наказ Міністерства юстиції України від 21.11.2018 року №3665/8 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
4.2. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що довідки №671, 325, 324 встановлювали адресу майна, а саме: АДРЕСА_1 . Тобто, згідно інформації у Довідці, на час здійснення реєстраційних дій, приватний нотаріус мав інформацію щодо об`єкта нерухомого майна та його належності, а отже у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови у здійсненні реєстраційних дій з підстав того, що подані документи не давали змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
4.3. Також суд зазначив, що оскаржуване рішення відповідача не відповідає критеріям правомірності, які пред`являють до рішень суб`єкта владних повноважень, у зв`язку з чим таке рішення є неправомірним. Оскаржений наказ №3665/8 від 21 листопада 2018 року не містить будь-яких мотивів чи обґрунтувань блокування доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно саме на чотири місяці.
4.4. Крім цього, суд апеляційної інстанції зазначив, що сам факт реалізації наказу, як акту індивідуальної дії, не пов`язується законом із можливістю його оскарження. У такому випадку право на судовий захист пов`язане із самою протиправністю оскаржуваного рішення, а отже закінчення строку блокування доступу до Реєстру, який визначено цим наказом, не може бути підставою для відмови у задоволенні позову.
IV. Касаційне оскарження
5. Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, відповідач подав до Верховного Суду касаційну скаргу.
5.1. В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказує, що при прийнятті рішення у формі наказу Міністерства юстиції України №3665/5 від 21 листопада 2018 року щодо тимчасово блокування доступу позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 (чотири) місяці відповідач діяв у межах та у спосіб передбачений законодавством, оскільки вказане рішення було обґрунтовано прийнято на підставі довідки про результати камеральної перевірки.
5.2. У зв`язку із наведеним відповідач просить скасувати оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
6. Позивач відзиву на касаційну скаргу до суду не подавав.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
7. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
8. Приписами частини 1 статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
9. Правовідносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952-IV (в редакції чинній на момент спірних правовідносин, далі - Закон №1952-IV)
10. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру прав.
11. Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 3 Закону №1952-IV внесення відомостей до Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставах та в порядку, визначених Законом.
12. Відповідно до пунктів 1, 2 частини 3 статті 10 Закону №1952-IV державний реєстратор:
встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
13. Частиною 1 статті 18 Закону №1952-IV передбачено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
14. Згідно з пунктом 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (далі - Порядок № 1127) (у редакції, чинній на момент проведення реєстраційних дій), розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.
14.1. Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав.
15. Відповідно до пункту 10 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1141 (далі - Порядок № 1141), під час розгляду заяви державний реєстратор здійснює пошук у Державному реєстрі прав відомостей про:
нерухоме майно;
право власності та суб`єкта цього права;
інші речові права та суб`єкта цих прав;
іпотеку та субєкта цього права;
обтяження прав на нерухоме майно та суб`єкта цих прав.
16. Відповідно до пункту 11 Порядку № 1141 Пошук у Державному реєстрі прав відомостей здійснюється за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна. У разі коли відомості про реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна у заяві (запиті) не зазначаються, пошук у Державному реєстрі прав відомостей здійснюється за такими ідентифікаторами:
1) за ідентифікаційними даними фізичної або юридичної особи:
для фізичної особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства) - прізвище, ім`я та (за наявності) по батькові, податковий номер;
для фізичної особи (громадянина України, який через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомив про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України) - прізвище, ім`я та (за наявності) по батькові, номер і серія паспорта громадянина України;
для юридичної особи (резидента та нерезидента) - найменування юридичної особи та податковий номер;
2) за адресою об`єкта нерухомого майна/місцезнаходженням земельної ділянки - назва адміністративно-територіальної одиниці (Автономна Республіка Крим, область, м. Київ, м. Севастополь), району, населеного пункту або селищної, сільської ради.
17. Згідно з пунктом 12 Порядку № 1141 під час проведення державної реєстрації прав державний реєстратор додатково здійснює пошук інших заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на те саме майно та рішень судів про заборону вчинення дій, пов`язаних з державною реєстрацією таких прав, у базі даних про реєстрацію заяв і запитів.
18. Відповідно пункту 13 Порядку № 1141 пошук заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у базі даних про реєстрацію заяв і запитів здійснюється за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна та ідентифікаторами, визначеними у підпунктах 2 і 3 пункту 11 цього Порядку.
19. Статтею 2 Закону №1952-IV передбачено, що реєстраційна справа - сукупність документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документів, сформованих у процесі проведення таких реєстраційних дій, що зберігаються у паперовій та електронній формі.
20. Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 10 Закону №1952-IV державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
21. Відповідно до частини 1 статті 23 Закону №1952-IV розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором виключно у таких випадках:
подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством;
неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 Закону №1952-IV, інформації про зареєстровані до 01.01.2013 речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
22. Відповідно до частини другої статті 17 Закону №1952-IV реєстраційна справа включає документи у паперовій та електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій.
23. Згідно з частиною 1 статті 16 Закону №1952-IV державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій.
24. Згідно з пунктом 25 Порядку № 1127 (у редакції, чинній на момент проведення реєстраційних дій) документи та/або відомості, сформовані державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час розгляду заяви, а також електронні копії оригіналів документів, поданих для державної реєстрації прав, виготовлені шляхом сканування та долучені до відповідної заяви, зберігаються в електронній формі у цьому Реєстрі.
25. Згідно з частиною першою статті 24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;