1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



05 березня 2021 року

м. Київ

справа № 160/1832/19

адміністративне провадження № К/9901/14120/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М.,    Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України,    Прем`єр-міністра України Гройсмана Володимира Борисовича, про визнання прав, повноважень та обов`язків, зобов`язання вчинити певні дії, відшкодування моральних та матеріальних збитків, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2019 року (у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І., суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.),

ВСТАНОВИВ:

І. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

1. 25 лютого 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Кабінету Міністрів України, прем`єр-міністра України Гройсмана Володимира Борисовича з позовними вимогами про визнання прав, повноважень та обовязків, зобов`язання вчинити певні дії, відшкодування моральних та матеріальних збитків.

2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року позовну заяву ОСОБА_1 повернуто заявнику на підставі пункту 3 частини 4 статті 169 КАС України згідно вимог пункту 1 частини 4 цієї ж статті.

3. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач звернувся із апеляційною скаргою до Третього апеляційного адміністративного суду.

4. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без руху у зв`язку з її невідповідністю вимогам        КАС України, а саме, заявником апеляційної скарги не надано до суду належним чином оформленої апеляційної скарги у письмовій формі відповідно до вимог        статті 296 Кодексу адміністративного судочинства України        та її копій відповідно до кількості учасників справи.

5. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 08.05.2019 апеляційну скаргу ОСОБА_1 повернуто відповідно до приписів частини 2 статті 298 КАС України.

6. Дане судове рішення обґрунтовувалось тим, що на момент подання ОСОБА_1 апеляційної скарги, Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система не функціонувала, а тому апеляційна скарга мала би бути подана до суду у письмовій формі з власноручним підписом апелянта.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

7. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 08.05.2019 та ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.02.2019, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

8. В обґрунтуваннях скарги касатор зазначає, що судом апеляційної інстанції було порушене право на захист у суді та не надано правової оцінки щодо приховування судом першої інстанції юридичного факту про звернення до суду на підставі статті 8 Конституції України та статті 6 КАС України тощо.

ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

9. 16 травня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

10. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.05.2019 визначено склад суду: Головуючий суддя - Білоус О.В., судді: Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

11. Ухвалою Верховно Суду від 20.05.2019 відмовлено у відкритті касаційного провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року, відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 8 травня 2019 року.             

12. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 30.05.2019 призначено повторний автоматизований розподіл справи №160/1832/19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В., що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.

13. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.06.2019 визначено склад суду: Головуючий суддя - Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

14. Ухвалою судді Верховного Суду від 03.03.2021 дану справу прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Жука А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М. та призначено до письмового розгляду за наявними у справі матеріалами.

IІІ. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакцій, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

15. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

15.1. Стаття 18 КАС України У судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

Позовні та інші заяви, скарги та інші визначені законом процесуальні документи, що подаються до суду і можуть бути предметом судового розгляду, в порядку їх надходження підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в день надходження документів.

Визначення судді або колегії суддів (судді-доповідача) для розгляду конкретної справи здійснюється Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою у порядку, визначеному цим Кодексом (автоматизований розподіл справ).

Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також        фіксування судового процесу        і участь учасників        судового процесу        у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їх офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом та Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

Адвокати, нотаріуси,        приватні виконавці, судові експерти, державні органи та        органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Реєстрація в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному цим Кодексом.

Особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи,        письмові        та        електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до        Закону України "Про електронний цифровий підпис", якщо інше не визначено цим Кодексом.

Особливості використання електронного цифрового підпису в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі визначаються Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи в електронній формі. Процесуальні та інші документи і докази у паперовій формі не пізніше трьох днів з дня їх надходження до суду переводяться у електронну форму та долучаються до матеріалів електронної судової справи в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

У разі неможливості розгляду справи судом в електронній формі з технічних причин більше п`яти днів, що може перешкодити розгляду справи у        строки, встановлені цим Кодексом, справа розглядається за матеріалами в паперовій формі, для чого матеріали справи невідкладно переводяться в паперову форму у порядку, встановленому Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

Процесуальні та інші документи і        докази        в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в        суді першої інстанції        та у разі необхідності можуть бути оглянуті        учасниками справи        чи судом першої інстанції або витребувані судом        апеляційної        чи        касаційної інстанції        після надходження до них відповідної        апеляційної        чи        касаційної скарги.

Несанкціоноване втручання в роботу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та в автоматизований розподіл справ між суддями тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система підлягає захисту із застосуванням комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю.

Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Державної судової адміністрації України та після консультацій з Радою суддів України.

15.2. Частина 7        статті 44 КАС України. Документи (в тому числі процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо) можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися учасниками справи в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.

15.3. Частина 8        статті 44 КАС України.        Процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом заповнення форм процесуальних документів відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.


................
Перейти до повного тексту