ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2021 року
м. Київ
справа №815/4150/17
адміністративне провадження №К/9901/58739/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Південний електротехнічний завод" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (головуючий суддя Бітов А.І., судді: Лук`янчук О.В., Ступакова І.Г.) у справі №815/4150/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Південний електротехнічний завод" до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, податкової вимоги та рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Південний електротехнічний завод" (надалі - позивач, підприємство, товариство, платник податків) звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДФС в Одеській області (надалі - відповідач, податковий орган, контролюючий орган), в якому просило (з урахуванням уточненого адміністративного позову) визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25 липня 2017 року №0022841208, податкової вимоги від 14 серпня 2017 року №13825-17 та рішення про опис майна у податкову заставу від 14 серпня 2017 року.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірного податкового повідомлення-рішення з огляду на те, що податковим органом порушено 30-ти денний строк для проведення камеральної перевірки, при цьому саме право на проведення камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних надано контролюючим органам з 1 січня 2017 року, тоді як відповідачем проведено таку перевірку за період листопад 2015 року - лютий 2016 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 8 лютого 2018 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення від 25 липня 2017 року №0022841208, податкову вимогу від 14 серпня 2017 року №13825-17 та рішення про опис майна у податкову заставу від 14 серпня 2017 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив із того, що термін реєстрації податкових накладних не є об`єктом, який підлягає вивченню податковим органом шляхом проведення камеральної перевірки, оскільки не є даними податкової звітності. Право проведення перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних в межах камеральної перевірки надано контролюючому органу лише з 1 січня 2017 року. Податковим органом перевірку проведено з порушенням вимог пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України.
Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 липня 2018 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове рішення, яким відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що питання своєчасності реєстрації податкових накладних може бути предметом камеральної перевірки. Також суд апеляційної інстанції зазначив, що 30-денний термін проведення камеральної перевірки передбачений для перевірки даних податкової декларації, а не своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі. Суд дійшов висновку про помилковість висновку суду першої інстанції про те, що право проводити камеральні перевірки щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних контролюючий орган набув лише з 1 липня 2017 року.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, товариством подана касаційна скарга, в якій позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 8 лютого 2018 року.
Касаційна скарга мотивована тим, що право на проведення перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних в межах камеральної перевірки було надано контролюючим органам лише з 1 січня 2017 року. Вважає, що невиконання контролюючим органом вимог закону щодо порядку призначення та проведення перевірок призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої. Зазначає про відсутність підстав у податкового органу для прийняття податкової вимоги з огляду на неузгодженість податкового боргу. Вважає, що судом апеляційної інстанції безпідставно поновлено строк на апеляційне оскарження. Зазначає, що суд апеляційної інстанції вийшов за межі доводів апеляційної скарги та прийняв рішення на підставі недопустимих доказів.
Відзив на касаційну скаргу від відповідача у справі не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
Верховний Суд, переглянувши рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що податковим органом проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на листопад 2015 року - лютий 2016 року, за результатами якої складено акт від 6 липня 2017 року №3796/15-32-12-08/33455588 (надалі - акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом строків, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме: несвоєчасно зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних за листопад 2015 року, лютий 2016 року на загальну суму податку на додану вартість 291265,46 грн.
На підставі акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 25 липня 2017 року № 0022841208, яким за затримку реєстрації податкових накладних нараховано штраф в загальному розмірі 48054,69 грн.
Акт перевірки отримано підприємством 15 липня 2017 року засобами поштового зв`язку. Позивач 20 липня 2017 року звернувся до податкового органу із запереченнями до акту перевірки, вимагаючи його скасувати. Під час розгляду заперечень, призначених на 31 липня 2017 року, підприємство повідомлено про прийняття податкового повідомлення-рішення від 25 липня 2017 року №0022841208.
Податковим органом прийняті та направлені на адресу позивача податкова вимога від 14 серпня 2017 року №13825-17 та рішення про опис майна у податкову заставу від 14 серпня 2017 року, які у подальшому скасовані податковим органом до розгляду справи судом першої інстанції.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів зазначає про таке.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Верховний Суд не погоджується з твердженням скаржника, що право проводити камеральні перевірки щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних контролюючий орган набув лише з 01 липня 2017 року з таких підстав.