1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 березня 2021 року

м. Київ

справа № 752/9907/16-а

адміністративне провадження № К/9901/16067/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Желєзного І.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від                28 лютого 2017 року у складі колегії суддів: Федотова І.В. (головуючий), суддів: Ісаєнко Ю.А., Оксененка О.М. у справі за його позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі - ГУ ПФУ в м. Києві) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА                   

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У червні 2016 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати протиправними дії ГУ ПФУ в м. Києві щодо відмови у перерахунку та виплаті йому пенсії без обмежень починаючи з 1 жовтня 2011 року із розрахунку 100% грошового забезпечення з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії;

1.2 - зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві, перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 з                1 жовтня 2011 року пенсію без обмежень із розрахунку 100% грошового забезпечення, згідно довідки Київського міського військового комісаріату від                          25 червня 2013 року №123320 (вихідний КМВК №3366 від 25 червня 2013 року) з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії, у тому числі додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-ї категорії - 50% мінімальної пенсії за віком, виходячи з її фактичного розміру та проведених виплат, а також підвищення пенсій, установлених Постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2012 року №355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - постанова КМУ №355) збільшивши основний розмір пенсії з 1 липня 2012 року на 11% пенсій, обчислених відповідно до статей 13, 21, 36 цього Закону, з 1 вересня 2012 року до 23 відсотків та з 1 січня 2013 року до 35%;

1.3 - зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві, відповідно до Закону України від 19 жовтня              2000 року №2050-ІІІ "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати", нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати з 1 жовтня 2011 року частини грошових доходів у зв`язку з несвоєчасною виплатою пенсії.

2. Голосіївський районний суд м. Києва постановою від 6 грудня 2016 року позов задовольнив.

Визнав протиправними дії ГУ ПФУ в м. Києві щодо відмови у перерахуванні та виплаті ОСОБА_1 пенсії без обмежень починаючи з 1 жовтня 2011 року із розрахунку 100% грошового забезпечення з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії;

Зобов`язав ГУ ПФУ в м. Києві, перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 з                                  1 жовтня 2011 року пенсію без обмежень із розрахунку 100% грошового забезпечення, згідно довідки Київського міського військового комісаріату від                            25 червня 2013 року №123320, (вихідний КМВК №3366 від 25 червня 2013 року) з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії, у тому числі додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-ї категорії- 50% мінімальної пенсії за віком, виходячи з її фактичного розміру та проведених виплат, а також підвищення пенсій, установлених постановою КМУ №355 збільшивши основний розмір пенсії з 1 липня 2012 року на 11 відсотків пенсій, обчислених відповідно до статей 13,21, і 36 Закону, з 1 вересня 2012 року до 23 відсотків та з                    1 січня 2013 року до 35 відсотків;

Зобов`язав ГУ ПФУ в м. Києві, відповідно до Закону України від 19 жовтня 2000 року №2050-ІІІ "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати", нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати з 1 жовтня 2011 року частини грошових доходів у зв`язку з несвоєчасною виплатою пенсії.

2.1 Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що відповідач протиправно не провів перерахунок пенсії позивачу з          1 жовтня 2011 року із розрахунку 100% грошового забезпечення з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії.

3. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 28 лютого 2017 року скасував постанову суду першої інстанції та прийняв нову, якою позов в частині позовних вимог за період з 1 жовтня 2011 року по 29 грудня 2015 року включно - залишив без розгляду. У задоволенні позову в іншій частині позовних вимог - відмовив.

3.1 Приймаючи постанову суд апеляційної інстанції виходив із того, що предметом оскарження в цій справі є, зокрема дії та бездіяльність ГУ ПФУ в м. Києві, які мали місце у період починаючи з жовтня 2011 року. Звернувшись до суду з позовом лише 30 червня 2016 року, позивач порушив шестимісячний строк, визначений частиною другої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), тому позов у частині позовних вимог за період з 1 жовтня 2011 року по 29 грудня 2015 року залишив без розгляду.

У іншій частині позовних вимог апеляційний суд відмовив уважаючи, що відповідач діяв у відповідності до вимог, передбачених чинним законодавством.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

4.1 ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у м. Києві, отримує пенсію військовослужбовця на підставі Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII).

4.2 З 1 жовтня 2011 року пенсія ОСОБА_1 стала складатися із наступних показників грошового забезпечення: посадовий оклад - 2076 грн; оклад за військове звання - 135 грн; процентна надбавка за вислугу років (40%) - 884,40 грн; надбавка за особливо важливі завдання (100%)- 3095,40 грн; надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами (20% від посадового окладу) - 415,20 грн; надбавка за почесне звання "Заслужений" (20%- посадового окладу) -415,20 грн, премія (33,3% від грошового забезпечення) - 2338,06 грн. Всього - 9359,26 грн. Основний розмір пенсії 100% грошового забезпечення - 9359,06 грн. Підвищення або надбавки до основного розміру пенсії: інвалід війни 3 групи (30% від мінімального прожиткового рівня для осіб, які втратили працездатність) - 229,20 грн; 1 категорія ЧАЕС (інвалід війни 3-ї групи) за рішенням суду 50% від мінімальної пенсії за віком - 382,0 грн; інваліди війни 3-ї групи при виконанні обов`язків військової служби - 50 грн; надбавка за особливі заслуги перед Батьківщиною (25%) - 191,0 грн. Підсумок пенсії з надбавками -10211 грн 46 коп.

4.3 Головним обмеженням, яке відповідач за період з жовтня 2011 року по травень 2016 року застосував при виплаті пенсії ОСОБА_1 є те, що йому виплачували пенсію з обмеженням максимального розміру із розрахунку на 29 вересня 2011 року - 10211 грн 46 коп. Це підтверджується розрахунками пенсії, а саме: з 1 січня по                    31 грудня 2012 року - підсумок пенсії з надбавками 12500,94 грн, виплачували 10211,46грн; з 1 січня по 31 грудня 2013 року - підсумок пенсії з надбавками          13097,00 грн, виплачували 10211,46 грн; з 1 лютого по 31 грудня 2014 року - підсумок пенсії з надбавками 13143,75 грн, виплачували 10211,46 грн; з 1 січня по 31 серпня 2015 року - підсумок пенсії з надбавками 13143,75 грн, виплачували 10211,46 грн; з            1 вересня по 31 грудня 2015 року - підсумок пенсії з надбавками 13143,75 грн, виплачували 10740,00 грн; з 1 січня по 31 травня 2016 року - підсумок пенсії з надбавками 13143,75 грн, виплачували 10740,00 грн.

4.4 Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2012 року №355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 1 липня 2012 року установлені підвищення до пенсій, призначених до зазначеної дати відповідно до Закону №2262-XII у розмірі 11 відсотків пенсій, обчислених відповідно до статей 13,21, і 36 Закону, збільшивши його з 1 вересня 2012 року до 23 відсотків та з 1 січня 2013 року до 35 відсотків. Відповідачем - ГУ ПФУ в м. Києві підвищення йому розміру пенсії згідно з данною постановою не здійснено. Не проведено нарахування, перерахунок та виплату пенсії.

4.5 ГУ ПФУ в м. Києві з 1 жовтня 2011 року не виконує рішення Голосіївського районного суду міста Києва від 7 травня 2009 року, обмежує пенсію ОСОБА_1, і до цього часу виплачує пенсію з урахуванням пункту 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону №3668-УІ в розмірі пенсійної виплати, яка склалася на      30 вересня 2011 року, тобто 10740 грн.

4.6 Наступним обмеженням, яке застосовував відповідач до пенсії ОСОБА_1, є те, що 7 грудня 2009 року Голосіївським районним судом м. Києва за позовом ОСОБА_1 прийнято постанову, яка набрала чинності 17 грудня 2011 року згідно Ухвали Апеляційного суду м. Києва, якою зобов`язано ГУ ПФУ в м. Києві виплачувати ОСОБА_1, учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС 1-ї категорії, інваліду 3 групи, щомісячної додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю, з 16 лютого 2009 року у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком.

4.7 З 1 жовтня 2011 року ОСОБА_1 проведено виплати в розрахунку пенсії без застосування рішення суду- 50 % мінімальної пенсії за віком, а згідно постанови від 6 липня 2011 року №745 "Про встановлення деяких розмірів виплат що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету" - 30% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а з 1 січня 2012 року додаткова пенсія виплачувалася в розмірах, встановлених постановою КМУ №1210 від 23 листопада 2011 року, для інвалідів-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-категорії - інвалідам війни III групи - 30 % мінімальної пенсії за віком.

4.8 Позивач, уважаючи, що відповідач протиправно не здійснив перерахунок та виплату з 1 жовтня 2011 року пенсії без обмежень із розрахунку 100% грошового забезпечення, згідно довідки Київського міського військового комісаріату від                            25 червня 2013 року №123320, з усіма видами підвищення та надбавок до пенсії, у тому числі додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-ї категорії - 50% мінімальної пенсії за віком, а також підвищення пенсій, установлених постановою КМУ №355, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанцій.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, що обмеження пенсії є протиправними. Скаржник з посиланням на положення статей 22, 58 Конституції України, вказує на те, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

5.2 Скаржник посилається на те, що згідно пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №3668-VI обмеження пенсії максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом. Зазначає, що пенсію йому було призначено у 1998 році на підставі Закону №2262-XII. Відтак, зменшення відповідачем розміру належних позивачу пенсійних виплат з посиланням на зміни пенсійного законодавства, норми якого не поширюються на позивача, є неприпустимим та протиправним.

6. Відповідач відзив на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

8. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

10. 8 липня 2011 року прийнято Закон України №3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (далі - Закон              №3668-VI).

11. За правилами статті 2 Закону №3668-VI, який набрав чинності 1 жовтня 2011 року максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Митного кодексу України, законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про Національний банк України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", "Про пенсійне забезпечення", "Про судоустрій і статус суддів", Постанови Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року "Про затвердження Положення про помічника-консультанта народного депутата України", не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

12. Наведені норми кореспондуються з положеннями частини п`ятої статті 43 Закону №2262-XII (у редакції Закону №911-VIII від 24 грудня 2015 року, чинній з 1 січня по 20 грудня 2016 року), за якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, у період з 1 січня по 31 грудня        2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

13. Згідно абзацу першого, другого пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №3668-VI обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Пенсіонерам, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом і в яких розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) перевищує максимальний розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановлений цим Законом, виплата пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) здійснюється без індексації, без застосування положень частин другої та третьої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та проведення інших перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) відповідатиме максимальному розміру пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановленому цим Законом.

14. Зазначені положення Закону №3668-VI та статті 43 Закону №2262-XII (на час звернення позивача до суду з позовом) неконституційними не визнавалися.

15. Аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що вказану норму не можна тлумачити як підставу для скасування обмеження максимального розміру пенсій, призначених до набрання чинності Законом №3668-VI. У даному випадку ця норма не скасовує обмеження розміру пенсії позивача, а лише визначає, що до моменту, коли розмір пенсії не відповідатиме встановленому максимальному розміру, виплата такої пенсії здійснюється без підвищень, доплат та інших перерахунків.

16. Ці норми не звужують змісту вже набутих прав пенсіонерів, розмір призначеної пенсії яких більший зазначеного максимального розміру. Водночас запроваджують обмеження, у тому числі на період з 1 січня по 20 грудня 2016 року, щодо розміру призначених та перерахованих пенсій, зокрема відповідно до Закону №2262-XII.


................
Перейти до повного тексту