ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2021 року
м. Київ
справа № 826/9192/18
адміністративне провадження № К/9901/29112/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Мороз Л.Л., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 826/9192/18
за позовом ОСОБА_1
до Кабінету Міністрів України
про визнання недійсними окремих положень постанови та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 червня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Григоровича П. О., суддів: Каракашьяна С. К., Смолія І. В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Парінова А. Б., суддів: Літвіної Н. М., Лічевецького І. О.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України, в якому просив:
1) визнати постанову Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409 (зі змінами) в частині стосовно обмеження соціальних нормативів на користування житлово-комунальних послуг, які обмежують права інвалідів війни, осіб пільгових категорій на отримання гарантованих державою пільг такою, що не відповідає Конституції України та чинному законодавству та є недійсною в наступних пунктах:
- зміни внесені до підпункту 1 пункту 3 постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови КМУ від 06 серпня 2014 року № 409" від 06 лютого 2017 року № 51;
- зміни внесені до підпункту 5 пункту 3 постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови КМУ" від 18 серпня 2017 року № 609;
- підпункт 7 пункту 3 для користування послугами з електропостачанням (з 01 січня 2018 року) у житлових приміщеннях (будинках);
2) зобов`язати Кабінет Міністрів України поширити дію постанови на отримання гарантованих державою пільг на пільгові категорії громадян відповідно до вимог чинного законодавства; внести до постанови окремий розділ в якому визначити розмір пільг та категорії осіб на яких вони розповсюджуються;
3) привести у відповідність вимогам Конституції України та чинного законодавства постанову Кабінету Міністрів України "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" від 06 серпня 2014 року № 409 (зі змінами), а саме:
- у підпункті 1 пункту 3 постанови залишити чинними норми встановлені Постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 842 до зазначених категорій, а саме: " 0,0548 Гкал на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період";
- доповнити підпункт 2 пункту 3 абзацом в якому передбачити додаткове надання обсягу газу для підігріву води у разі перерви у наданні послуг з централізованого постачання гарячої води (більш як на 14 діб);
- у підпункті 5 пункту 3 постанови для користування послугами з газопостачання залишити чинними " 4,4 куб. метри на одну особу на місяць";
- зазначені в підпункті 6 пункту 3 Постанови встановлені соціальні нормативи для користування послугами з електропостачання до 31 грудня 2017 року в житлових приміщеннях (будинках) залишити чинними для зазначених пільгових категорій;
- доповнити абзац 3 підпункту 6 пункту 3 словами такого змісту: після слів "обладнаних стаціонарними електроплитами" додати "та газовими плитами з електричними духовками";
4) визнати Кабінет Міністрів України таким, що грубо порушив Конституцію України та чинне законодавство.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що оскаржувані пункти постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409 порушують гарантовані Конституцією України його соціальні права, як інваліда війни.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивачем не надано до матеріалів справи жодного належного та допустимого доказу на підтвердження того, що Кабінетом Міністрів України при прийнятті оскаржуваної постанови не було дотримано вимог Конституції України, Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" або Закону України "Про Кабінет Міністрів України". Одночасно позивачем не надано доказів того, що у зв`язку з прийняттям оскаржуваного нормативно-правового акту його позбавлено будь-якої з пільг, що існували раніше.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 22 жовтня 2019 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 червня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року, в якій скаржник просить скасувати вказані рішення і прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. Так, судами попередніх інстанцій було проігноровано рішення Конституційного Суду України та вимоги чинного законодавства. Не взято до уваги те, що оскаржувані положення нормативно-правового акту суттєво обмежують права ОСОБА_1 та гарантовані державою пільги, а тому відповідно є неконституційними, суперечать вимогам чинного законодавства та мають бути визнані недійсними.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 жовтня 2019 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценко С. Г., суддів Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.
8. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Стрелець Т. Г., яка входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справ, на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року № 2046/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 грудня 2019 року, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів Мороз Л. Л., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного Суду від 04 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 червня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання недійсними окремих положень постанови та зобов`язання вчинити дії.
10. Ухвалою Верховного Суду від 02 березня 2021 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і призначено такий в порядку письмового провадження з 03 березня 2021 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 06 лютого 2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 51 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409", якою:
1. у підпункті 1 пункту 3 постанови № 409:
1) в абзаці другому цифри " 0,0548" замінено цифрами " 0,0431";
2) в абзаці третьому цифри " 5,5" замінено цифрами " 5,0";
3) в абзаці четвертому цифри " 65" замінити цифрами " 51".
12. Вказані числові значення стосувались соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії для централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання):
- у разі використання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) абонентами, житлові будинки яких обладнані будинковими та/або квартирними приладами обліку, - 0,0431 Гкал на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період;
- у разі використання природного газу для індивідуального опалення - 5,0 куб. метра природного газу на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період;
- у разі використання електричної енергії для індивідуального опалення - 51 кВт·г на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період.
13. Між тим, пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2017 рок № 609 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", у підпункті 5 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" (Офіційний вісник України, 2014 року, № 73, ст. 2064; 2016 р., № 35, ст. 1367):
1) в абзаці другому цифри " 4,4" замінити цифрами " 3,3";
2) в абзаці третьому цифри " 7,1" замінити цифрами " 5,4";
3) в абзаці четвертому цифри " 14" замінити цифрами " 10,5".
14. Вказані числові значення стосувались соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії для користування послугами з газопостачання:
- за наявності газової плити та централізованого гарячого водопостачання - 3,3 куб. метра на одну особу на місяць;
- за наявності газової плити в разі відсутності централізованого гарячого водопостачання та газового водонагрівача - 5,4 куб. метра на одну особу на місяць;
- за наявності газової плити та газового водонагрівача - 10,5 куб. метрів на одну особу на місяць.
15. Згідно з пп.7 п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409, установлено такі соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії для користування послугами з електропостачання (з 01 січня 2018 року) у житлових приміщеннях (будинках):
- у житлових приміщеннях (будинках), крім тих, що зазначені в абзацах третьому - шостому цього підпункту, - 70 кВт·г на місяць на сім`ю (домогосподарство) з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім`ї (домогосподарства), але не більш як 190 кВт·г на місяць;
- обладнаних стаціонарними електроплитами, за наявності централізованого постачання гарячої води - 110 кВт·г на місяць на сім`ю (домогосподарство) з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім`ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 230 кВт·г на місяць;
- обладнаних стаціонарними електроплитами, за відсутності централізованого постачання гарячої води - 130 кВт·г на місяць на сім`ю (домогосподарство) з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім`ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 250 кВт·г на місяць;
- не обладнаних стаціонарними електроплитами, за відсутності централізованого постачання гарячої води та газових водонагрівальних приладів - 100 кВт·г на місяць на сім`ю (домогосподарство) з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім`ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 220 кВт·г на місяць;
- у селах і селищах міського типу для громадян, яким відповідно до законодавства держава забезпечує безоплатне освітлення житла, - 30 кВт·г на місяць на одну особу.
16. Вважаючи вказані норми постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014року № 409 такими, що порушують гарантовані Конституцією України соціальні права позивача, як інваліда війни, останній звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
18. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Згідно з положеннями ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
20. Тож суди мали перевірити, чи прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409 на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, добросовісно, пропорційно.
21. Так, повноваження Кабінету Міністрів України у спірних правовідносинах регламентовано Конституцією України, Законами України від 27 лютого 2014 року № 794-VII "Про Кабінет Міністрів України" (далі - Закон № 794-VII), від 11 вересня 2003 року № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 1160-IV), Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою КМУ від 18 липня 2007 року № 950 та іншими нормативно-правовими актами.