ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2021 року
м. Київ
справа № 808/4261/15
адміністративне провадження № К/9901/40789/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні справу за позовом Комунального підприємства "Запоріжринок" до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (правонаступника Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області) на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 05.11.2015 (суддя - Калашник Ю.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.02.2017 (головуючий суддя - Лукманова О.М., судді: Божко Л.А., Прокопчук Т.С.) у справі № 808/4261/15.
встановив:
Комунальне підприємство "Запоріжринок" (далі - КП "Запоріжринок") вернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя) від 29.05.2015 №0000902208.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 05.11.2015, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.02.2017, позов задоволено частково. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області від 29.05.2015 №0000902208 в частині визначення суми штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 8217227,22 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 05.11.2015, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.02.2017 та прийняти у справі нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю.
В обґрунтування своїх вимог ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя посилається на неповне з`ясування всіх обставин справи та зазначає, що в акті перевірки повністю відображено факти порушення позивачем пунктів 2.6, 2.8 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, що свідчить про правомірність нарахування штрафних санкцій згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
В письмових запереченнях на касаційну скаргу КП "Запоріжринок" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, контролюючим органом проведена фактична перевірка господарської одиниці КП "Запоріжринок" - ринку по вул.40 Років Радянської України у м. Запоріжжя.
За наслідками проведеної перевірки складено акт від 30.12.2014 № 0012/08/01/22/01559577, в якому зафіксовано порушення позивачем пункту 2.6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 № 637, затвердженого Постановою Правління Національного Банку України, в частині неоприбуткування готівкових коштів в касі Критого ринку на суму 1867797,73 грн.
На підставі названого акту перевірки, ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.01.2015 № 0000172208, згідно з яким нараховано суму штрафних санкцій у розмірі 9344463,65грн.
Не погоджуючись із зазначений рішенням, позивачем в адміністративному порядку до ГУ ДФС у Запорізькій області подано скаргу від 18.03.2015 № 228.
З метою об`єктивного розгляду скарги та перевірки питань, що стали предметом оскарження, фахівцями ГУ ДФС у Запорізькій області на підставі наказу №293 від 12.05.2015 проведено позапланову документальну перевірку КП "Запоріжринок" щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій за період з 01.10.2014 по 20.12.2014.
За наслідками цієї перевірки ГУ ДФС у Запорізькій області складено акт перевірки від 22.05.2015 № 0041/08-01-22/01559577, в якому відображено висновки про порушення позивачем:
пункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 № 637, а саме - неоприбуткування готівки на суму 242483,84 грн., неповне оприбуткування готівки на суму 136980,38 грн., та несвоєчасне оприбуткування готівки на суму 1095,00 грн.;
пункту 2.8. глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 № 637 - перевищення ліміту залишку готівки на суму 92453,06 грн.
На підставі акту перевірки від 22.05.2015 № 0041/08-01-22/01559577 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.05.2015 № 0000902208, згідно з яким до КП "Запоріжринок" застосовані штрафні санкції у розмірі 8222702,22 грн.
Щодо висновків податкового органу про порушення позивачем пункту 2.6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 № 637, а саме: неоприбуткування готівкових коштів у центральній касі позивача на загальну суму 207035,95 грн. судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі договору від 26.12.2012 № 3680 на розрахунково-касове обслуговування з банком Філія "Запорізька РУ" АТ Банк "Фінанси та Кредит" КП "Запоріжринок" здійснює операції по інкасації готівкових коштів.
Згідно наказу КП "Запоріжринок" № 99 від 11.04.2014 касир-контролер Критого ринку веде касову книгу в електронній формі. Критий ринок, має свою касу, та веде касову книгу, відмінну від касової книги КП "Запоріжринок".
Під час проведення позапланової перевірки посадовими особами контролюючого органу касова книга не досліджувалась, оскільки перевірка проводилась не за місце розташуванням Критого ринку, а за юридичною адресою КП "Запоріжринок".
Надаючи оцінку доводам контролюючого органу про порушення позивачем пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 № 637 судами попередніх інстанцій встановлено, що КП "Запоріжринок" своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі здійснював оприбуткування готівкових коштів у період, за який проводилася позапланова перевірка центральної каси підприємства, тобто, здійснював облік зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК), а також здійснював облік готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Водночас, надаючи оцінку правомірності прийняття оскаржуваного акта індивідуальної дії, необхідно враховувати правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.05.2020 у справі № 1340/3510/18.
Так, Велика Палата Верховного Суду в цьому судовому рішенні зазначила, що відповідно до статті 25 Конституційного Договору між Верховною Радою України та Президентом України "Про основні засади організації функціонування державної влади і місцевого самоврядування в Україні на період до прийняття нової Конституції України" від 08.06.1995 № 1к/95-ВР Президент України в межах своїх повноважень видає укази і розпорядження, які є обов`язковими для виконання на всій території України, дає їх тлумачення. Президент України видає укази з питань економічної реформи, не врегульованих чинним законодавством України, які діють до прийняття відповідних законів.
Пунктом 3 статті 18 цього Договору також передбачено, що виключно законами визначаються, зокрема, діяння, які є злочинними, адміністративними і дисциплінарними порушеннями, відповідальність за них.
Положеннями абзацу третього статті 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 № 436/95 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами-громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
06.07.1995 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", у преамбулі якого вказано, що він визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на всіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
Пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві положення" цього Закону визначено, що до приведення чинного законодавства у відповідність із цим Законом чинні закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно з пунктом 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.
Пунктом 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), установлено, що вся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням реєстратора розрахункових операцій або використанням розрахункової книжки оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків реєстратора розрахункових операцій (даних розрахункової книжки).
Тобто, як норма пункту 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), так і норма пункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), встановлюють для суб`єкта підприємницької діяльності, який здійснює розрахункові операції готівкою із застосуванням реєстратора розрахункових операцій, обов`язок забезпечення обліку отриманих готівкових коштів у повній сумі надходжень від розрахункових операцій. При цьому такий облік згідно з пунктом 13 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) здійснюється в денному звіті (за визначенням, наведеним у статті 2 цього Закону, денний звіт - це документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить інформацію про денні підсумки розрахункових операцій, проведених з його застосуванням), а згідно з пунктом 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), - у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків реєстратора розрахункових операцій.