ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2021 року
м. Київ
справа № 200/7774/19-а
адміністративне провадження № К/9901/34242/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 200/7774/19-а
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації
про визнання дій неправомірними
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року (головуючий суддя Олішевська В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Казначеєва Е.Г., суддів: Гайдара А.В., Компанієць І.Д.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2019 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся з позовом до Міністерства соціальної політики України (далі по тексту відповідач 1), Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (далі по тексту відповідач 2), в якому, з урахуванням уточнень, просив:
- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 1, Міністерства соціальної політики України, які полягають в неотриманні від Державної казначейської Служби України субвенції на виконання бюджетної програми 2511190 на 2019 рік та неперерахуванні грошових коштів на рахунок Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації, що передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" з метою подальшої виплати коштів ОСОБА_1 ;
- зобов`язати відповідача 1, Міністерство соціальної політики України, вчинити дії, а саме - отримати від Державної казначейської служби України субвенції на виконання бюджетної програми 2511190 на 2019 рік та перерахувати грошові кошти на рахунок Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, отримавши інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік від ДСЗН Донецької ОДА;
- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, яка полягає в ненаданні (неподанні) інформації щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 01.03.2019 року по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік по Донецькій області до Міністерства соціальної політики, що передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", а саме п. 24 Порядку виплати грошової компенсації;
- зобов`язати відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації вчинити дії, а саме надати інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 01.03.2019 року по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік по Донецькій області до Міністерства соціальної політики, згідно п. 24 Порядку виплати грошової компенсації;
- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, а саме - неперерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1, відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м. Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн.;
- зобов`язати відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, вчинити дії щодо перерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1, відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м. Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн. негайно після отримання грошових коштів від Міністерства соціальної політики України за бюджетною програмою 2511190 на 2019 рік.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що бездіяльність відповідачів завдала шкоди його соціальним правам в сфері забезпечення житла у першочерговому порядку як учаснику бойових дій та інваліду внаслідок війни, а саме шляхом невиконання норм Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та постанови КМ України №280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачем-2 дотримано вимоги Постанови № 280 щодо надання інформації щодо потреби в наданні грошової компенсації за формою згідно з додатком, яка подається до Мінсоцполітики станом на 1 березня поточного року, а відповідачем-1 дотримано вимоги Постанови № 280 та Бюджетного кодексу України щодо розподілу субвенції на виплату грошової компенсації, з урахуванням рівня обов`язкового видатку на одного отримувача у повному обсязі. Оскільки виплати грошової компенсації проводяться в порядку черговості взяття на квартирний облік, позивач отримає грошову компенсацію після отримання зазначеної компенсації особами, які взяті на облік раніше ніж позивач. Виплата грошових коштів не в порядку черговості може порушити права, свободи та інтереси інших осіб, які перебувають на обліку попереду позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У грудні 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року, в якій скаржник просить скасувати вказані рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю або направити справу на новий розгляд у новому складі суду.
6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що судами не надано оцінки бездіяльності Відповідача 1 щодо невиконання обов`язків головного розпорядника державних коштів. Бюджетним кодексом України передбачено, що розподілу коштів повинна передувати робота щодо розробки проектів, з`ясування обсягу потреб у коштах на пільгове забезпечення житлом, а не тільки пасивне отримання Міністерством соціальної політики України інформації про потреби у коштах станом на 01 березня 2019 року та розподіл коштів між Департаментами соціального захисту населення регіонального рівня. Крім того, суди не звернули увагу на широкий спектр обов`язків Відповідача 2, наданих Бюджетним кодексом України щодо планування, проектування, фактичного виконання дій, направлених на виконання вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII та Постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. №280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", якими встановлений чіткий порядок освоєння коштів державної субвенції за бюджетною програмою 2511190. Обов`язок відповідача-2 полягає не лише у пасивному отриманні списків пільговиків та сум, оскільки орган створювався для дієвого виконання законодавства України, а і пропонувати, вимагати від вищих органів соціального захисту населення докладати зусилля для реалізації бюджетної програми.
Також скаржник звертає увагу на порушення судами процесуальних норм, а саме щодо вирішення справи в суді першої інстанції неповноважним судом, а також те, що суддею протягом судового розгляду справи порушувалось право позивача бути присутнім у відкритому судовому засіданні, оскільки декілька клопотань про розгляд справи у режимі відеоконференції були безпідставно та нелогічно відхилені.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 09 грудня 2019 року в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 грудня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного суду від 11 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року у справі №200/7774/19-а за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про визнання неправомірними діями.
10. Ухвалою Верховного Суду від 01 березня 2021 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 02 березня 2021 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є громадянином України, взятий на облік як особа, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, а саме: з АДРЕСА_1 (том 1, а.с. 9,13).
12. Рішенням комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (учасниками війни) № 3/І/V/5 від 26 лютого 2016 року ОСОБА_1 встановлено статус учасника бойових дій (том 1, а.с. 11).
13. Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_2, виданого Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради 02 травня 2019 року, ОСОБА_1 встановлена 3 група інвалідності та вказано, що він має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни (том 1, а.с. 12).
14. Згідно посвідчення серія НОМЕР_3, виданого Головним управління Національної поліції в Донецькій області 12 травня 2016 року, ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій (том 1, а.с. 10).
15. Позивач звернувся до відповідача з пакетом документів для прийняття на квартирний облік за місцем проживання для отримання державного житла.
16. Департамент по роботі з активами управління міської ради Маріупольської міської ради листом від 23 січня 2019 року № 36/2763/146 повідомив позивача про те, що його документи з питань прийняття на квартирний облік за місцем мешкання для отримання державного житла було розглянуто. Після розгляду документів з висновками комісії було винесено на чергове засідання виконкому міської ради. Згідно прийнятого виконкомом рішення від 16 січня 2019 року № 9, ОСОБА_1 прийнято на квартирний облік з правом першочергового отримання житлової площі державного житлового фонду, як учасника бойових дій у зв`язку з проведенням АТО, зі складом родини - 4 особи (том 1, а.с. 14).
17. Рішенням № 137 комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 14 лютого 2019 року комісія вирішила призначити ОСОБА_1, внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередньо участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, забезпечення її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 99,82 кв.м. з урахуванням членів його родини: дружини - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, малолітньої доньки - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3 , малолітнього сина - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_4, що проживають сумісно із заявником. ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов (рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 16 січня 2019 року № 9) зі складом родини - 4 особи, номер облікової справи - 5029, номер черги у загальному списку першочерговиків - 2491. Призначено та затверджено ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 863 539,58 грн.(том 1, а.с. 15).
18. Позивачем з Публічним акціонерним товариством "Державний ощадний банк України" укладений договір № 19426358306 про відкриття та обслуговування спеціального поточного рахунку для зарахування грошової компенсації за належні для отримання жиле приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей від 14 лютого 2019 року, відповідно до якого банк, для обліку коштів та здійснення операцій відповідно до вимог чинного законодавство України та нормативних актів Національного банк України, відкриває вкладнику поточний рахунок № НОМЕР_1 в рамках реалізації порядку: виплата грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 719 - якщо відкриття спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього порядку; або виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 214 - якщо відкриття спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього порядку; або виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2018 року № 280 - якщо відкриття Спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього Порядку (том 1, а.с. 16-19).
19. 04 березня 2019 року представником позивача до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради направлено адвокатський запит від 04 березня 2019 року, відповідно до якого останній просив повідомити який по черзі знаходиться ОСОБА_1 на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; чи відомо коли планується виконання Постанови №280 (том 1, а.с. 20).
20. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 11 березня 2019 року № 56.4-6196-56.1 зокрема повідомив представника позивача, що за результатами розгляду прийнятих комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації при виконкомі Маріупольської міської ради станом на 11 березня 2019 року рішення щодо призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" ОСОБА_1 у загальному списку осіб, яким призначена грошова компенсація, значиться за № 197. Відповідно до п. 20 Порядку № 280, копія пакету документів ОСОБА_1 разом із копіями протоколу та рішення комісії № 137 15 березня 2019 року Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради були направлені до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації для подальшого вирішення питання згідно з чинним законодавством. Також зазначено, що на теперішній час до моменту надходження субвенції з державного бюджету місцевому бюджету для надання ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради виконав свої функції згідно із зазначеною Постановою в повному обсязі (том 1, а.с. 21-22).
21. 07.03.2019 позивач звернувся до Міністерства соціальної політики України з заявою, в якій просив повідомити, коли перерахують на спеціальний рахунок грошову компенсацію для придбання житла у розмірі 1863539,58 грн. (том 1, а.с. 25).
22. Міністерство соціальної політики України листом від 20 березня 2019 року №236/0/243-19 повідомило позивача, що спрямування субвенції з державного бюджету на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України буде здійснено в установленому законом Порядку та в межах коштів передбачених в державному бюджеті (том 1, а.с. 26).
23. 08 квітня 2019 року позивач звернувся до заступника директора департаменту - начальника управління фінансових ресурсів департаменту Коробка І.О. з заявою, в якій просив повідомити коли перерахують на спеціальний рахунок грошову компенсацію для придбання житла у розмірі 1863539,58 грн. (том 1, а.с. 23).
24. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 12 квітня 2019 року № Г-6270-11-1.1.2 повідомив, що позивач станом на 12 квітня 2019 року перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом першочергового отримання державного житла як учасник бойових дій у зв`язку з проведення АТО. Відповідно до п. 3 Порядку № 280 грошова компенсація виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Згідно п. 2 Порядку головним розпорядником субвенції (грошової компенсації) та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Відповідно до п. 20 Порядку 15 лютого 2019 року копія пакету документів разом із копіями протоколу № 5 від 14 лютого 2019 року та рішення № 137 Департаментом соціального захисту населення міської ради були направлені до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації для подальшого вирішення питання згідно з чинним законодавством. Таким чином, на теперішній час до моменту надходження субвенції з державного бюджету місцевому бюджету для надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради виконав свої функції згідно з Постановою в повному обсязі (том 1, а.с. 24).
25. Позивач, не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів та не отриманням на теперішній час, шляхом перерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1, відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м.Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн., звернувся до суду з відповідним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
27. Внутрішньо переміщеною особою у розумінні статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706) є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
28. Відповідно до частин 2, 3 статті 7 Закону № 1706, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
29. Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч. ч. 1, 2 ст. 4 Закону № 1706).
30. Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі по тексту - Закон № 3551) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
31. Статтею 1 Закону № 3551 визначено, що закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я та активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.
32. Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 12 Закону № 3551, учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
Учасники бойових дій, які дістали поранення, контузію або каліцтво під час участі в бойових діях чи при виконанні обов`язків військової служби, забезпечуються жилою площею, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій, - протягом двох років з дня взяття на квартирний облік.
33. Статтею 48-1 Житлового кодексу УРСР встановлено, що порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.
34. За положенням ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України.
35. Кабінет Міністрів України Постановою від 18 квітня 2018 року №280 затвердив: Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України Постанови № 280 (далі - Порядок та умови надання субвенції Постанови № 280) та Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Порядок виплати грошової компенсації Постанови № 280).
36. Відповідно до п. 1 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280 порядок виплати грошової компенсації визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п. 11 - 14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п. 19 і п. 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) відповідно до Житлового кодексу УРСР та перебувають протягом року на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних).
37. Згідно з п. 2 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280, право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п.п. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19 і 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (далі - квартирний облік).
38. Грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни III групи відповідно до п.п. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19 і 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (п. 3 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280).
39. Отже, нормами вищезазначеного порядку передбачена виплата грошової компенсації в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації.
40. Пунктом 4, 6, 9, 11, 20 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280 встановлено, що для розгляду подання про виплату грошової компенсації утворюються за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах (крім м. Києва) рад (далі - органи соціального захисту населення) за рішенням виконавчого комітету міської, районної в місті (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - комісія).