ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2021 року
м. Київ
справа № 808/1716/18
адміністративне провадження № К/9901/5820/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 808/1716/18
за позовом ОСОБА_1
до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року (головуючий суддя: Лазаренко М.С.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2020 року (колегія у складі: головуючого судді Панченко О.М., суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо неналежного проведення перерахунку позивачу пенсії призначеної з 29 січня 2014 року відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року №1058-IV;
- зобов`язати відповідача виключити з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії позивачу періоди: з 01.05.2002 по 31.12.2002; з 11.10.2004 по 21.11.2004; з 27.07.2011 по 21.04.2012, як час перебування на обліку в центрі зайнятості населення в місті Мелітополі, та з 01.07.2000 по 31.07.2000 і з 01.10.2005 по 31.01.2011, як період з найменшим заробітком відповідно до вимог ч. 1 ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV;
- зобов`язати відповідача включити до розрахунку коефіцієнта заробітної плати позивачу суми отримані в серпні 2004 року 345,90 гривень (види нарахувань "Бонус 050" - 226,00 грн., "Бонус 052" - 113,00 грн.) у вересні 2004 року - 1366,17 грн. (вид нарахувань "Відпускні у поточному місяці") як заробітну плату нараховану за період роботи на ГРП "Інструментальник", відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV;
- зобов`язати відповідача провести позивачу індексацію пенсії з урахуванням фіксованої суми індексації, визначеної з базового місяця грудня 2013 року та індексу споживчих цін за період з травня 2014 року, вимог Закону України від 3 липня 1991 року №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, починаючи нарахування та виплату фіксованої суми індексації пенсії із травня 2014 року;
- зобов`язати відповідача зробити повторний перерахунок пенсії позивача та здійснити виплату недорахованих сум, відповідно до вимог ч.1 ст.44, ч.2 ст.46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року у справі № 808/1716/18 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправними дії Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо неналежного проведення перерахунку позивачу пенсії призначеної з 29.01.2014, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV в частині невключення до розрахунку коефіцієнта заробітної плати позивачу суми отримані в серпні 2004 року 345,90 гривень (види нарахувань Бонус 050 - 226,00 грн., Бонус 052 - 113,00 грн. як заробітну плату нараховану за період роботи на ГРП "Інструментальник", відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.
Зобов`язано Мелітопольське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області включити до розрахунку коефіцієнта заробітної плати позивачу суми отримані в серпні 2004 року 345,90 гривень (види нарахувань Бонус 050 - 226,00 грн., Бонус 052 - 113,00 грн.) як заробітну плату нараховану за період роботи на ГРП "Інструментальник", відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.
У задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача виключити з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії позивачу періоди: з 01.05.2002 по 31.12.2002; з 11.10.2004 по 21.11.2004; з 27.07.2011 по 21.04.2012, як час перебування на обліку в центрі зайнятості населення в місті Мелітополі, та з 01.07.2000 по 31.07.2000 і з 01.10.2005 по 31.01.2011, як період з найменшим заробітком відповідно до вимог ч.1 ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV відмовлено.
У задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача провести позивачу індексацію пенсії з урахуванням фіксованої суми індексації, визначеної з базового місяця грудня 2013 року та індексу споживчих цін за період з травня 2014 року, вимог Закону України від 3 липня 1991 року №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, починаючи нарахування та виплату фіксованої суми індексації пенсії із травня 2014 року відмовлено.
Зобов`язано відповідача зробити повторний перерахунок пенсії позивача та здійснити виплату недорахованих сум, відповідно до вимог ч. 1 ст. 44, ч. 2 ст. 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV з урахуванням мотивувальної частини даного рішення;
3. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2018 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року у справі № 808/1716/18 за позовом ОСОБА_1 до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії змінено: доповнено резолютивну частину рішення після абзацу п`ятого абзацом наступного змісту: "Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Запорізької області про зобов`язання відповідача включити до розрахунку коефіцієнта заробітної плати суму, отриману у вересні 2004 року у розмірі 1366,17 грн.". В іншій частині рішення залишено без змін.
4. 21 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з заявою про перегляд судового рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року за нововиявленими обставинами у справі за позовом ОСОБА_1 до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, в якій заявник просив:
- визнати дії відповідача при розрахунку пенсії позивача на підставі Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року протиправними, які полягають у фальсифікації наданих документів судам при розгляді справи № 808/1716/18 від 13.06.2018 року, а також при повторному перерахунку пенсії позивача: а) фальсифікації періодів оптимізації; б) фальсифікації індивідуальних відомостей про застраховану особу - зроблені виправлення після майже 13-річного внесення даних до відомостей; в) помилки у розрахунку стажу;
- зобов`язати відповідача виключити (оптимізувати) із розрахунку заробітної плати для нарахування пенсії наступні періоди: з 01.04.2002 року по 31.12.2002 року, з 01.10.2004 року по 30.11.2004 року, з 01.07.2011 року по 30.04.2012 року, як час перебування на обліку в Мелітопольському центрі зайнятості населення та з 01.10.2005 року по 31.01.2011 року, як період з найменшою зарплатнею з одночасним виключенням періоду з 01.10.1989 року по 30.09.1994 року до липня 2000 року, так як після липня 2000 року страховий стаж становить більше 90 місяців на підставі ч. 1 ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року;
- зобов`язати відповідача провести перерахунок стажу згідно трудової книжки та індивідуальних відомостях про застраховану особу форми ОК-5 від 27.08.2013 року;
- зобов`язати відповідача включити в розрахунок коефіцієнту стажу не тільки повні місяці стажу, але й періоди страхового стажу на підставі ч. 3 ст. 24 та ч. 1 ст. 25 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року;
- зобов`язати відповідача включити в розрахунок коефіцієнта заробітної плати суму 1366,17 грн. отриману в вересні 2004 року, як зарплатню, зароблену за період роботи з 01.10.2003 року по 26.07.2004 року в ГРП "Інструментальник" ЗАТ "ЗАЗ";
- зобов`язати відповідача провести перерахунок індексації пенсії за 2014 рік згідно вимог Закону України № 491-IV від 06.02.2003 року "Про індексацію грошових доходів населення" та постанови КМУ № 1078 від 17 липня 2003 року "Порядок проведення індексації грошових доходів населення", як занижені та невідповідаючі індексам споживчих цін за даними Держкомстату в 2014 році;
- зобов`язати відповідача зробити повторний перерахунок пенсії та здійснити виплату недоотриманих сум відповідно ч. 1 ст. 42 та ч. 2 ст. 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року.
5. В обґрунтування заяви ОСОБА_1 зазначав, що в результаті переписки з Мелітопольським ОУПФУ в Запорізькій області йому сталі відомі обставини, які мали для суду першої та апеляційної інстанції суттєве значення для вирішення справи. Так, вже після вступу рішення в законну сили, ОСОБА_1 звернувся до свого територіального пенсійного органу із вимогою про надання копії розрахунку його пенсії. В листопаді 2018 року він отримав лист Мелітопольського ОУПФУ в Запорізькій області № 211/Д-7 від 15 листопада 2018 року, з якого вбачається, що оптимізація здійснена з абсолютно іншими періодами, які не відповідають періодам, зазначеним у відзивах Мелітопольського ОУПФУ в Запорізькій області. Вважав, що за таких дій відповідача, судом не належним чином досліджені: період знаходження позивача в центрі зайнятості населення, періоди отримання ним мінімальних доходів та періоди з найменшою заробітною платою. Крім того, зазначав, що в індивідуальних відомостях про застраховану особу форми ОК-5 спеціалістами пенсійного органу здійснені виправлення в бік зменшення страхового стажу позивача. Також вказував на неврахування до коефіцієнту заробітної плати суми 1366,17 грн. та на неправильно проведену індексацію розміру його пенсії в 2014 році. Вважав, що використані судами першої та апеляційної інстанції при первинному розгляді справи документи не відповідали дійсності та були сфальсифіковані, що в свою чергу суттєво вплинуло на обґрунтування та законність винесених рішень.
6. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у задоволенні заяви відмовлено.
7. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2020 року ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року залишено без змін.
8. Відмовляючи в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що передбачені ч. 2 ст. 361 КАС України підстави для перегляду рішення суду від 13 червня 2018 року за нововиявленими обставинами відсутні.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. У березні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2020 року, в якій просив суд скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким заяву про перегляд судового рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року задовольнити в повному обсязі.
10. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає аналогічні аргументи, що і у поданій до суду першої інстанції заяві про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
11. 02 березня 2020 року в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2020 року.
12. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 березня 2020 року визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача: Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 16 березня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2020 року у справі №808/1716/18 за заявою ОСОБА_1 про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Мелітопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
14. Ухвалою Верховного Суду від 01 березня 2021 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи пункту 3 частини першої статті 345 КАС України, постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 02 березня 2021 року.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами є окремою процесуальною формою судового процесу, яка визначається юридичною природою цих обставин та є процесуальним засобом перевірки правильності судових постанов, ухвал, що має забезпечувати їх законність і обґрунтованість, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними своїх повноважень на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, а також і на виконання завдань і досягнення мети адміністративного судочинства.