1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

Іменем України



01 березня 2021 року

Київ

справа №490/843/15-а

адміністративне провадження №К/9901/45370/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів:    Бучик А.Ю., Рибачука А.І.

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №490/843/15-а

за позовом ОСОБА_1 до Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області про скасування постанови, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області на постанову Центрального районного суду м.Миколаєва від 24 березня 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Батченка О.В., та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 7 червня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: Зуєвої Л.Є., суддів: Шевчук О.А., Федусика А.Г.

в с т а н о в и в :

У січні 2015 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови № 204 по справі про адміністративне правопорушення від 01.08.2014.

Свої вимоги обґрунтовувала тим, що протокол про адміністративне правопорушення складений неправомірно, без дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті "Будівництво масиву котеджної забудови по АДРЕСА_1 ", з порушенням строків притягнення до адміністративної відповідальності, оскільки про невідповідність робочого проекту вимогам закону, які викладені в акті перевірки від 17.07.2014, відповідачу було відомо ще з 04.11.2013.

Постановою Центрального районного суду м.Миколаєва від 24 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 7 червня 2017 року, позов задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області № 204 від 01 серпня 2014 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та провадження в адміністративній справі відносно ОСОБА_1 - закрито.

Суди встановили, що 17.07.2014 відповідачем було складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил приватним підприємством фірма "Игдем" на об`єкті будівництва масиву котеджної забудови по АДРЕСА_1 .

17.07.2014 на підставі Акту відносно ОСОБА_1 було складено протокол про адміністративне правопорушення та 01.08.2014 було винесено постанову №204 по справі про адміністративне правопорушення, якою ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.96-1 КУпАП та накладено штраф в сумі 17 000,00 грн.

Також встановлено, що 04.11.2013 відповідачем вже здійснювалася позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо ПП фірма "Игдем" на об`єкті будівництва масиву котеджної забудови по вул. Чкалова в Центральному районі м.Миколаєва.

В акті від 04.11.2013 відповідач зазначив, що робочий проект на об`єкті "Будівництво масиву котеджної забудови по вул. Чкалова, 42, в Центральному районі м.Миколаєва" був розроблений ТОВ "Миколаївпроект" та затверджений замовником наказом №06 від 03.03.2012. На момент перевірки виконані роботи "нульового циклу", збудовані зовнішні та внутрішні стіни всіх котеджів, влаштована покрівля на двох котеджах. Під час перевірки ведуться покрівельні роботи та оздоблювальні роботи, влаштовується благоустрій території. Готовність об`єкту становить приблизно 85-90%.

В акті від 04.11.2013 встановлено порушення п.5 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкту архітектури, в актах на закриття прихованих робіт по влаштуванню опалубки та арматурного каркасу відсутня відмітка про прийняття представником технічного нагляду.

Не погодившись із вищевказаною постановою Інспекції № 204, позивачка звернулася до суду із даним позовом.

Задовольняючи позов, суди виходили з ідентичності підстав оскарження позивачем постанови № 204 від 01.08.2014 у даній справі та у справі №814/284/15, по якій прийнято апеляційним судом рішення, яким визнано протиправними та скасовано приписи Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області від 17 липня 2014 року №48, №231, а також визнано протиправною та скасовано постанову Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області від 1 серпня 2014 року №49/7/14-4191-14.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення скарги з огляду на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основним законом, який регулює вказані правовідносини є Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Закон України "Про архітектурну діяльність".

Згідно ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд. Державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. Державний контроль та нагляд у системі центрального органу виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури здійснює Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи.

Згідно із ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно ч.1 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 5, 7 даного Порядку №553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Пунктами 16, 18 Порядку № 553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком. Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю. Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку та суб`єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.

У справі № 814/284/15 Одеським апеляційним адміністративним судом встановлено, що 17 липня 2014 року Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області у присутності відповідальної особи за виконання будівельних робіт директора ПП "АСВ" ОСОБА_2 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил ПП фірми "Игдем" на об`єкті: "Будівництво масиву котеджної забудови по АДРЕСА_1 ".


................
Перейти до повного тексту