П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2021 року
м. Київ
Справа № 9901/18/20
Провадження № 11-423заі20
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.
розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року (судді Радишевська О. Р., Бевзенко В. М., Кашпур О. В., Смокович М. І., Уханенко С. А.) у справі № 9901/18/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія), третя особа - Полтавський окружний адміністративний суд, про визнання протиправним і скасування рішення в частині та
ВСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. У січні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до ВККС,у якому просив визнати протиправним і скасувати абзац третій резолютивної частини рішення Комісії від 15 липня 2019 року № 603/ко-19, яким визначено, що це рішення набирає чинності відповідно до абзацу третього підпункту 4.10.8 пункту 4.10 розділу VI Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням ВККС від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (далі - Регламент).
2. На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що при проведенні його кваліфікаційного оцінювання відповідач ухвалив протокольне рішення від 31 травня 2019 року про залишення без розгляду висновку Громадської ради доброчесності (далі - ГРД) від 21 травня 2019 року, оскільки такий подано з пропуском строку, визначеного пунктом 4.10 розділу IV Регламенту. Отже, вказаний висновок ГРД не мав розглядатися, а тому у Комісії не було підстав для зазначення в абзаці третьому резолютивної частини рішення від 15 липня 2019 року № 603/ко-19 порядку набрання таким рішенням чинності відповідно до абзацу тркетього підпункту 4.10.8 пункту 4.10 розділу IV Регламенту.
3. Крім того, рішення ВККС від 15 липня 2019 року № 603/ко-19 воскаржуваній частині є немотивованим, не містить указівок і жодних мотивів щодо прийняття до розгляду висновку ГРД, а також щодо визначення порядку набрання рішенням чинності.
4. На думку позивача, оскаржуване рішення ВККС у частині щодо визначення порядку набрання ним чинності (абзац третій резолютивної частини) прийнято з порушенням вимог частини другої статті 19 Конституції України, Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 1402-VIII) і Регламенту.
5. ОСОБА_1 також зауважив, що рішення ВККС від 15 липня 2019 року № 603/ко-19 в оскаржуваній частині має вплив на гарантії незалежності судді, зокрема на належне матеріальне забезпечення, оскільки постановлене за наслідками кваліфікаційного оцінювання судді рішення про відповідність займаній посаді вважається таким, що не набрало чинності. Отже, здійснюючи правосуддя з 15 липня 2019 року, позивач позбавлений можливості отримувати винагороду в розмірі посадового окладу судді місцевого суду, який пройшов кваліфікаційне оцінювання, а тому має місце втручання в право на мирне володіння майном, гарантоване статтею 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини іосновоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція).
Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції
6. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 19 жовтня 2020 року відмовив у задоволенні позову.
7. Судове рішення мотивовано тим, що рішення Комісії у складі колегії про підтвердження здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя у відповідному суді набирає чинності з дня його ухвалення, проте за наявності негативного висновку ГРД необхідно, щоб це рішення було підтримане не менш ніж одинадцятьма членами Комісії у пленарному складі. Враховуючи надання ГРД висновку про невідповідність судді Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 критеріям доброчесності та професійної етики, колегія ВККС правомірно винесла питання щодо підтримки прийнятого нею рішення про відповідність судді займаній посаді на розгляд Комісії у пленарному складі.
Короткий зміст та обґрунтування заявлених в апеляційній скарзі вимог
8. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини справи і, як наслідок, помилково ухвалив рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
9. На думку скаржника, оскільки у спірних відносинах колегія ВККС до початку проведення з ним співбесіди ухвалила протокольне рішення про залишення висновку ГРД без розгляду, то у колегії не було підстав для зазначення в оскаржуваному рішенні окремого порядку набрання ним чинності.
10. ОСОБА_1 також зазначив, що суд першої інстанції не надав жодної оцінки доводам позивача щодо того, що рішення ВККС в оскаржуваній частині: є немотивованим, не містить указівок і жодних мотивів щодо прийняття до розгляду висновку ГРД щодо судді, а також щодо визначення порядку набрання цим рішенням чинності; має вплив на гарантії незалежності судді, зокрема на належне матеріальне забезпечення, оскільки постановлене за наслідками кваліфікаційного оцінювання рішення про відповідність судді займаній посаді вважається таким, що не набрало чинності, відтак позивач позбавлений можливості отримувати винагороду в розмірі посадового окладу судді місцевого суду, який пройшов кваліфікаційне оцінювання.
11. На підставі викладеного ОСОБА_1 просить скасувати оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та прийняти нове, яким задовольнити повністю його позовні вимоги.
Позиція інших учасників справи
12. На час розгляду справи відповідач відзиву на апеляційну скаргу не надіслав.
Рух апеляційної скарги
13. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 14 грудня 2020 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року, а ухвалою від 11 січня 2021 року призначила справу до розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників на підставі пункту 1 частини першої та частини третьої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки в апеляційній скарзі ОСОБА_1 міститься клопотання про розгляд справи без його участі та немає клопотань від інших учасників справи про розгляд справи за їх участю, а також ураховуючи те, що характер спірних правовідносин не вимагає участі сторін.
Обставини справи, установлені судом першої інстанції
14. ОСОБА_1 відповідно до Указу Президента України від 06 серпня 2010 року № 802/2010 "Про призначення суддів" призначений на посаду судді Полтавського окружного адміністративного суду строком на п`ять років.
15. Указом Президента України від 03 квітня 2017 року № 95/2017 "Про призначення суддів" ОСОБА_1 призначено на посаду судді Полтавського окружного адміністративного суду (безстроково).
16. Комісія рішенням від 07 червня 2018 року № 133/зп-18 призначила кваліфікаційне оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді за списком згідно з додатком № 1, зокрема і щодо судді ОСОБА_1 .
17. ВККС рішенням від 30 листопада 2018 року № 294/зп-18 затвердила результати першого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді "Іспит", складеного 09 липня 2018 року, зокрема судді Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1, якого допущеного до другого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних суддів на відповідність займаній посаді "Дослідження досьє та проведення співбесіди".
18. Комісія призначила проведення співбесіди із суддею Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 за результатами дослідження досьє в межах кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді на 31 травня 2019 року.
19. 21 травня 2019 року о 23 год 39 хв ГРД надіслала до ВККС висновок про невідповідність судді Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 критеріям доброчесності та професійної етики, що затверджений 21 травня 2019 року.
20. Згідно з відеозаписом проведення співбесід від 31 травня 2019 року (https://www.youtube.com/watch?v=E7f85eiOVHY&t=4092s) та витягом з протоколу засідання від 31 травня 2019 року № 225 ВККС у складі колегії: Гладія С. В., Заріцької А. О., Луцюка П. С., розпочала проведення співбесіди із суддею Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 . Під час доповіді членом Комісії Гладієм С. В. оголошено, що 21 травня 2019 року на адресу Комісії надійшов висновок ГРД про невідповідність судді Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 критеріям доброчесності та професійної етики. Доповідач зазначив, що висновок ГРД подала з пропуском строку, визначеного пунктом 4.10 розділу IV Регламенту, а тому на обговорення колегії поставлено питання про залишення цього висновку без розгляду. За результатами голосування колегія прийняла рішення залишити без розгляду висновок ГРД, а інформацію, яка міститься в ньому, дослідити в ході співбесіди із суддею.
21. Комісія рішенням від 15 липня 2019 року № 603/ко-19: визначила, що суддя Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 за результатами кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді набрав 759,25 бала; визнала суддю Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 таким, що відповідає займаній посаді.
22. В абзаці третьому резолютивної частини вказаного рішення Комісії зазначено, що рішення набирає чинності відповідно до абзацу третього підпункту 4.10.8 пункту 4.10 розділу IV Регламенту.
23. Згідно з рішенням ВККС від 07 серпня 2019 року № 739/ко-19 до рішення Комісії від 15 липня 2019 року № 603/ко-19 внесено зміни шляхом заміни в тексті рішення слів та цифр з "підпункту 4.10.8" на "підпункту 4.10.5".
24. Не погодившись із абзацом третім резолютивної частини рішення ВККС від 15 липня 2019 року № 603/ко-19 щодо визначення порядку набрання ним чинності, позивач звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновку суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. На підставі підпункту 4 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України з дня набрання чинності Законом України від 02 червня 2016 року № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" (далі - Закон № 1401-VIII) відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п`ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом № 1401-VIII, має бути оцінена в порядку, визначеному законом. Виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади. Порядок і вичерпні підстави оскарження рішення про звільнення судді за результатами оцінювання встановлюються законом.
27. Згідно з пунктом 20 розділу ХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1402-VIII відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п`ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом № 1401-VIII, оцінюється колегіями ВККС у порядку, визначеному цим Законом. Виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади за рішенням Вищої ради правосуддя на підставі подання відповідної колегії Комісії.
28. За правилами частин першої, другої та п`ятої статті 83 Закону № 1402-VIII кваліфікаційне оцінювання проводиться ВККС з метою визначення здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя у відповідному суді за визначеними законом критеріями. Критеріями кваліфікаційного оцінювання є: 1) компетентність (професійна, особиста, соціальна тощо); 2) професійна етика; 3) доброчесність. Порядок та методологія кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення затверджуються Комісією.
29. Однією з підстав для призначення кваліфікаційного оцінювання є рішення Комісії про призначення кваліфікаційного оцінювання судді у випадках, визначених законом (пункт 2 частини четвертої статті 83 Закону № 1402-VIII).
30. Суд першої інстанції встановив, що рішенням Комісії від 07 червня 2018 року № 133/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді за списком згідно з додатком № 1, зокрема і щодо судді ОСОБА_1 .
31. ВККС рішенням від 30 листопада 2018 року № 294/зп-18 затвердила результати першого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді "Іспит", складеного 09 липня 2018 року, зокрема судді Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1, якого допущеного до другого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних суддів на відповідність займаній посаді "Дослідження досьє та проведення співбесіди".
32. Комісія призначила проведення співбесіди із суддею Полтавського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 за результатами дослідження досьє в межах кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді на 31 травня 2019 року.
33. Відповідно до частин першої, шостої статті 87 Закону № 1402-VІІІ ГРД утворюється з метою сприяння Комісії у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання. ГРД: збирає, перевіряє та аналізує інформацію щодо судді (кандидата на посаду судді); надає ВККС інформацію щодо судді (кандидата на посаду судді); надає, за наявності відповідних підстав, ВККС висновок про невідповідність судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності, який додається до досьє кандидата на посаду судді або до суддівського досьє; делегує уповноваженого представника для участі у засіданні Комісії щодо кваліфікаційного оцінювання судді (кандидата на посаду судді); має право створити інформаційний портал для збору інформації щодо професійної етики та доброчесності суддів, кандидатів на посаду судді.
34. Згідно з пунктом 16 частини четвертої статті 85 Закону № 1402-VІІІ суддівське досьє має містити висновок ГРД (у разі його наявності).
35. Пунктом 4.20 Порядку формування і ведення суддівського досьє, затвердженого рішенням ВККС від 15 листопада 2016 року № 150/зп-16, визначено, що висновок ГРД підлягає включенню до суддівського досьє невідкладно після його надходження до Комісії.
36. Частиною дев`ятою статті 85 Закону № 1402-VІІІ передбачено, що співбесіда полягає в обговоренні результатів дослідження досьє.