ПОСТАНОВА
Іменем України
24 лютого 2021 року
Київ
справа №852/2а-8/19
адміністративне провадження №А/9901/4/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Чиркіна С.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Шарапи В.М.,
секретаря судового засідання: Грабовської Т.О.,
за участі представників:
відповідача: Ілієнко І.С.;
третьої особи-1: Майструка В.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" на рішення Третього апеляційного адміністративного суду від 19.12.2019 (головуючий суддя: Ясенова Т.І., судді: Суховаров А.В., Головко О.В.) у справі №852/2а-8/19 за позовом Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Коалін Азов", Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2", про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2019 року Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області (далі - Оріхівська РДА Запорізької області або позивач) в порядку статті 267 КАС України звернулася до Третього апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або відповідач), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Коалін Азов" (далі - ТОВ "Коалін Азов"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" (далі - ТОВ "Александр-Агро 2"), в якому просила:
примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, розташованої на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільського господарського виробництва, яка належить на праві приватної власності відповідачці для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, за викупною ціною земельної ділянки в розмірі 580 944,00 грн, за рахунок коштів ініціатора відчуження ТОВ "Каолін Азов";
зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, протягом 10 днів після повного відшкодування вартості земельної ділянки, яка примусово відчужується в розмірі 580 944 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Каолін Азов" на підставі спеціального дозволу на користування надрами на території Буряківського родовища кварцових пісків, що знаходиться за межами населеного пункту с. Новопавлівка та території Оріхівського району Запорізької області, здійснює діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення. Під розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків третій особі вже передано у користування земельну ділянку площею 49,3804 га. Надалі розпорядженням голови Оріхівської РДА від 22.07.2015 №203 "Про розробку детального плану території під розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцевих пісків, розташованого за межами населеного пункту с. Новопавлівка та території Оріхівського району Запорізької області" погоджено черговість розробки кар`єру, до другої та третьої черги якого відносяться площі земельних ділянок, які перебувають у приватній власності громадян, в т.ч., ОСОБА_1 площею 12,7400 га. У зв`язку із необхідністю розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків ТОВ "Каолін Азов" ініціювало питання щодо викупу зазначеної земельної ділянки, проте за наслідками проведеної позивачем процедури відчуження бажаної земельної ділянки у власність держави для подальшої передачі її надрокористувачу у користуваня, відповідачка не дала згоди на добровільне припинення права власності на землю. Відтак, відсутність добровільної згоди власника земельної ділянки з кадастровим номером 2323984000:02:002:0033 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб та передачу її ТОВ "Каолін Азов" для розміщення кар`єру слугувала підставою для звернення з цим позовом до суду.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Третього апеляційного адміністративного суду від 19.12.2019 позов задоволено.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем дотримано порядок примусового викупу земельної ділянки для суспільних потреб (видобування кварцевих пісків). Також при прийнятті рішення суд врахував подану відповідачкою у ході судового розгляду справи заяву, у якій остання скориставшись своїм процесуальним правом визнала позов та просила його задовольнити. Суд встановив, що визнання позову не порушує права та інтереси інших осіб в межах даної адміністративної справи.
Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду, ТОВ "Александр-Агро 2" подало апеляційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм права просить суд скасувати зазначене судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову. Звертаючись із апеляційною скаргою, апелянт вказав на те, що рішення у цій справі порушує його права та інтереси як орендаря спірної земельної ділянки, позаяк останній обробляє її, у зв`язку з чим поніс фінансові витрати. Апелянт наголосив, що на законодавчому рівні закріплені гарантії землекористувача внаслідок примусового вилучення (викупу) земельної ділянки у вигляді відшкодування збитків, пов`язаних із таким відчуженням. Проте, інтереси суб`єкта господарювання у процедурі примусового відчуження земельної ділянки не враховані. Також апелянт наголосив на тому, що позивачем не доведено суспільного інтересу, який дозволяв би позбавити відповідача права мирного володіння майном.
Позиція інших учасників справи
На адресу суду засобами поштового зв`язку від позивача, відповідача та ТОВ "Каолін Азов" надійшли відзиви на апеляційну скаргу ТОВ "Александр-Агро 2", у яких останні з посиланням на законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, просять суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Верховного Суду від 06.02.2020 відкрито апеляційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад колегії суддів: головуючий суддя: Чиркін С.М., судді: Бевзенко В.М., О.П., Шарапа В.М.
Ухвалою Верховного Суду від 13.10.2020 апеляційний розгляд справи призначено до розгляду у відкрите судове засідання.
Присутні у судовому засіданні представники відповідача та ТОВ "Каолін Азов" заперечили проти доводів та вимог апеляційної скарги третьої особи, з підстав наведених у раніше поданих відзивах на апеляційну скаргу. Просили суд відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити оскаржуване судове рішення без змін.
Обставини справи
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, яка розташована на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, що підтверджується інформацією, зазначеною у витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 03.04.2014 року № 35215611.
ТОВ "Каолін Азов" є суб`єктом господарювання та має спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий Міністерством охорони навколишнього середовища України, від 21.06.2006 реєстраційний №3912 на 20 років, а саме на видобування кварцових пісків як сировини для виробництва скла, видобування супутньої корисної копалини-суглінків і глин, для виробництва керамічної цегли марки " 100" в Буряківському родовищі, розташованого на земельній ділянці в Запорізькій області, Оріхівський район, 0,6 км на захід від с. Новопавлівка, загальною площею 98,0 га.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827 "Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення" кварцевий пісок належить до корисних копалин загальнодержавного значення.
У зв`язку з необхідністю розміщення та обслуговування на земельній ділянці об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин, ТОВ "Каолін Азов" в січні 2018 року звернулося до Оріхівської РДА Запорізької області із клопотанням про викуп земельної ділянки, в якому просило розпочати процедуру викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, а саме для розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків, що перебувають у власності, зокрема, ОСОБА_1, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, площа 12,7400 га (Новопавлівська сільська рада, Оріхівський район, Запорізька область).
26.06.2018 головою Оріхівської РДА Запорізької області видано розпорядження №184, яким розпочато процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин).
Розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області від 15.02.2019 № 51 "Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян", зобов`язано викупити для суспільних потреб земельні ділянки, що знаходяться за межами населеного пункту на території Новопавлівської сільської ради, зокрема, площею площею12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, вартістю 580 944 грн, власником якої є ОСОБА_1 .
Письмовим повідомленням від 19.02.2019 № 01-33/111 ОСОБА_1 було поставлено до відома про умови викупу належної їй на праві приватної власності земельної ділянки.
Листом від 09.07.2019 ОСОБА_1 повідомила Оріхівску РДА Запорізької області про відсутність у неї наміру укладати договір купівлі-продажу земельної ділянки.
Розпорядженням голови Оріхівської РДА Запорізької області від 10.07.2019 № 208 зобов`язано здійснити примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033 на території Новопавлівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянці ОСОБА_1 .
Відсутність добровільної згоди ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стало підставою для звернення з цим позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків суду першої інстанції і доводів учасників справи
Особливості провадження у справах за адміністративними позовами про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності регламентовані статтею 267 КАС України.
Відповідно до зазначеної норми, право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об`єкти для суспільних потреб.
Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
Судом апеляційної інстанції у справах про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності є Верховний Суд. Судові рішення Верховного Суду набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Отже, Верховний Суд у спірних правовідносинах діє як суд апеляційної інстанції, з наданими цій інстанції законом усіх повноважень.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до статті 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Відповідно до статті 147 Земельного кодексу України підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначено Законом України №1559-VI від 17.11.2009 "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі - Закон № 1559-VI).
Відповідно до статті 1 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Положеннями абзацу 2 частини третьої статті 4 Закону №1559-VI визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 та 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються. (частина четверта статті 4 Закону № 1559-VI)
Відповідно до статті 5 Закону № 1559-VI викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.