1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 лютого 2021 року



м. Київ

справа № 127/26952/16-а

адміністративне провадження № К/9901/15863/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.



розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області

на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.05.2017 (колегія у складі суддів Совгири Д.І., Драчук Т.О., Курка О.П.)

у справі №127/26952/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області

третя особа Міністерство внутрішніх справ України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.



І. РУХ СПРАВИ



1.                    19.12.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, третя особа Міністерство внутрішніх справ України, в якому просив:

- визнати бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії з 01.01.2016 відповідно до вимог Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900-VІІІ від 23.12.2015, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", № 947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету    Міністрів України від 9 березня 2006 року №268" протиправною;

- зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії у відповідності до довідки виданої Вінницьким вищим професійним училищем Департаменту поліції охорони Національної поліції України, як правонаступника Департаменту Державної служби охорони при МВС України №81    від 16.11.2016, згідно з якою грошове забезпечення аналогічної посади складає 16060,00 грн. (із них, посадовий оклад - 3300 грн.; оклад за військове звання поліцейського - 2200 грн.; надбавка за вислугу років 40% - 2200 грн.; надбавка за роботу в умовах таємності 10% - 330 грн.; місячна премія, яка носить постійний характер 100% - 8030 грн.), з 01.01.2016 без обмеження граничного розміру, тобто з дати виникнення права на перерахунок пенсії та сплатити різницю в пенсії за минулий час з 01.01.2016 по 31.12.2016.

2.                    Постановою Вінницького міського суду Вінницької області від 28.03.2017 у задоволенні позову відмовлено.

3.                    Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.05.2017 позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку пенсії згідно довідки Вінницького вищого професійного училища департаменту поліції охорони №81 від 16.11.2016;

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до довідки № 81 від 16.11.2016 Вінницького вищого професійного училища Департаменту поліції охорони, починаючи з 18.11.2016;

- в задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

4.                    29.05.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.05.2017. У касаційній скарзі відповідач із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати оскаржуване рішення та залишити в силі постанову Вінницького міського суду Вінницької області від 28.03.2017.

5.                    Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 31.05.2017 відкрито провадження у справі.

6.                    У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



7.                    Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 05.01.1985 по 02.09.2005 позивач перебував на службі в органах внутрішніх справ.

8.                    Наказом департаменту державної служби охорони МВС України від 31.08.1985 №149 о/с позивача було звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України за п.64 "а" (за віком) відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, з 02.09.2005, з посади заступника начальника Вінницького вищого професійного училища Департаменту Державної служби охорони при МВС України, в званні підполковника міліції.

9.                    Вислуга років на день звільнення складає в календарному обчисленні 20 років 07 місяців 27 днів, в пільговому обчисленні - 23 роки 01 місяць 06 днів.

10.                    З 02.09.2005 позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

11.                    Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015, який набув чинності з 29.12.2015, внесено зміни до    Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зокрема статтю 63 після частини другої доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього    Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

12.                    Позивач, вважаючи, що у зв`язку із внесенням змін до зазначеного вище Закону у нього з`явились підстави для проведення перерахунку раніш призначеної пенсії, звернувся до Вінницького вищого професійного училища Департаменту поліції охорони про отримання довідки щодо розміру грошового забезпечення за аналогічною посадою та 16.11.2016 отримав таку довідку за №81.

13.                    18.11.2016 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із письмовою заявою про перерахунок пенсії з урахуванням суми грошового забезпечення відповідно до вищевказаної довідки.

14.                    Листом відповідача від 28.11.2016 №1231/Я-12 позивачу надано роз`яснення щодо розміру призначеної пенсії та порядку перерахунку призначених пенсійних виплат. Зокрема, зазначено, що Міністерство (відомство) силової структури зобов`язане повідомити Пенсійний фонд України про необхідність проведення перерахунку, а уповноважений орган силової структури надати довідки про грошове забезпечення для обчислення нового розміру пенсії, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого    Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45. У зв`язку з тим, що від силових структур відповідних повідомлень не надходило, відсутні підстави для проведення такого перерахунку.

15.                    Позивач з відмовою не погодився і звернувся до суду.



ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН



16.                    В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що Кабінет Міністрів України прийняв постанови № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і № 947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 № 268". Вказаними постановами встановлені розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадові оклади і спеціальні звання, а також надбавки за стаж служби в поліції, які значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання, а також відсоток надбавки за стаж служби колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Тобто, відбулися зміни, які є підставою для перерахунку раніше призначеної пенсії, що зобов`язують органи, на які покладено проведення перерахунку пенсій здійснити його.

17.                    Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області заперечувало проти задоволення позовних вимог, зазначаючи про те, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" не може бути підставою для перерахунку пенсії колишнім працівникам територіальних органів Міністерства внутрішніх справ.



ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



18.                    Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що органи Пенсійного фонду України самостійно не визначають розмірів грошового забезпечення, а лише призначають та перераховують пенсії пенсіонерам на підставі документів у передбаченому законодавством порядку. За відсутності процедур, передбачених пунктами 2 та 3 Порядку № 45, відповідач, як суб`єкт владних повноважень не уповноважений самостійно вирішувати питання щодо наявності у пенсіонера підстав для перерахунку пенсії.

Довідка Вінницького вищого професійного училища Департаменту поліції охорони від 16.11.2016 за № 81, на думку суду, не може слугувати підставою для проведення перерахунку пенсії позивачу.

19.                    Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи частково позовні вимоги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, пенсіонер органів внутрішніх справ має право самостійно отримати довідку про складові грошового забезпечення та подати її до певного територіального управління Пенсійного фонду. Порушене право позивача підлягає відновленню з дати його звернення до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, тобто з 18.11.2016.


................
Перейти до повного тексту