1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



25 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 640/10758/19

адміністративне провадження № К/9901/35826/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л.,    Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами    у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/10758/19

за позовом Акціонерного товариства (далі - АТ) "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - НАК "Нафтогаз України") до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування розпорядження в частині, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою    НАК "Нафтогаз України"

на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.09.2019, ухвалену у складі судді Бояринцева М.А. та

постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Безименної Н.В., суддів Аліменка В.О.,      Бєлової Л.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 13.06.2019 НАК "Нафтогаз України" звернулася до суду з позовом, у якому просила визнати протиправними та нечинними окремі положення розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18", які стосуються НАК "Нафтогаз України", а саме:

укласти до 14.10.2017 договори із суб`єктами господарювання, що здійснюють виробництво теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню та/або виробництва теплової енергії для релігійних організацій, з дотриманням вимог Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016    № 357, та з дотриманням принципу недискримінацїї;

забезпечити протягом опалювального сезону 2017/18 року безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії в рамках виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню;

прискорити укладення договорів про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ з теплопостачальними і теплогенеруючими організаціями, включеними до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до Закону України від 03.11.2016 № 1730-VIII "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (далі - Закон № 1730-VIII).

2. Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 17.07.2019 залишив без руху позовну заяву НАК "Нафтогаз України" та надав строк для усунення її недоліків шляхом подання заяви про поновлення строку звернення до суду із наданням відповідних доказів на підтвердження своєї позиції.

3. Ухвалою від 10.09.2019 Окружний адміністративний суд міста Києва на підставі пункту 9 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2019, повернув позовну заяву НАК "Нафтогаз України", оскільки визнав неповажними наведені позивачем підстави для поновлення строку звернення до суду.

4. 20.12.2019 НАК "Нафтогаз України" звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати    ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.09.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2019, а справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.

5.    Верховний Суд ухвалою від 27.12.2019 відкрив касаційне провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. 13.06.2019 НАК "Нафтогаз України" звернулась до суду з позовом про визнання протиправними та нечинними окремих положень розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18", які стосуються НАК "Нафтогаз України".

Оспорюване розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18" набрало чинності 04.10.2017, опубліковано в газеті "Урядовий кур`єр" 13.10.2017.

Пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р встановлено з метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального сезону 2017/18 року Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України":

укласти до 14.10.2017    договори із суб`єктами господарювання, що здійснюють виробництво теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню та/або виробництва теплової енергії для релігійних організацій, з дотриманням вимог Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016    № 357, та з дотриманням принципу недискримінації;

разом з операторами газотранспортних та газорозподільних мереж забезпечити протягом опалювального сезону 2017/18 року безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії в рамках виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню;

прискорити укладення договорів про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ з теплопостачальними і теплогенеруючими організаціями, включеними до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії".

Ухвалою від 17.07.2019 Окружний адміністративний суд міста Києва залишив без руху позовну заяву НАК "Нафтогаз України" та надав строк їй для усунення її недоліків шляхом подання заяви про поновлення строку звернення до суду із наданням відповідних доказів на підтвердження своєї позиції.

На виконання ухвали суду від 17.07.2019 НАК "Нафтогаз України" подала заяву про поновлення строку звернення до суду, у якій зазначила, що вона звернулась з адміністративним позовом у межах строків, встановлених КАС України з тих підстав, що розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18 року" є спеціальним підзаконним нормативним актом. Позивачем зазначено, що момент, коли НАК "Нафтогаз України"    вона дізналась про порушення своїх прав повинен обраховуватися не з дати набрання розпорядженням чинності або дати його публікації, а з дати, коли у зв`язку із прийняттям рішень Верховним Судом (зокрема, у справах № 904/9265/17, № 904/8966/17, № 904/9570/17, № 904/8963/17, № 922/4187/17) НАК "Нафтогаз України"    зазнала непередбачених фінансових витрат, виникнення яких викликано саме дією оспорюваного розпорядження Кабінету Міністрів України 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18 року".

Суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, визнав неповажними викладені у заяві НАК "Нафтогаз України"    підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду та повернув позовну заяву.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Повертаючи позовну заяву НАК "Нафтогаз України" суд першої інстанції, з висновком якого погодися й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оспорюване розпорядження є ненормативним правовим актом, тому в даному випадку застосовуються загальні правила щодо обчислення строку на звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів, наведені в частині другій статті 122 КАС України, які пропущені позивачем, а вказані НАК "Нафтогаз України" підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду визнані судом неповажними.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційну скаргу НАК "Нафтогаз України"    обґрунтувала тим, що судами    першої та апеляційної інстанцій неправильно тлумачаться норми пункту 18 частини першої статті 4 КАС України щодо поняття нормативно-правовий акт, статті 49 Закону України від 27.02.2014 № 794-VII "Про Кабінет Міністрів    України" (далі - Закон № 794-VII) та частини другої статті 122 КАС України. Також НАК "Нафтогаз України" зазначає, що в даному випадку у питанні строків звернення до суду підлягає застосуванню частина третя статті 264 КАС України, яка поширюється на оскарження розпорядження Кабінету Міністрів України. При цьому позивач вказує на те, що на нормативний характер оспорюваного у цій справі    розпорядження як спеціального підзаконного акта неодноразово вказував Верховний Суд, зокрема у постановах від 06.09.2018 у справі № 904/9265/17, від 29.08.2018 у справі 904/8966/17, від 04.09.2018 у справі № 904/9570/17, від 03.10.2018 у справі № 904/8963/17.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України [далі - КАС України; в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; далі - Закон № 460-IX )], колегія суддів виходить із такого.

10. Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

11. Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні створено систему адміністративних судів.

12. Порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає КАС України, частиною першою статті 5 якого визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

13. Відповідно до частин першої та другої статті 122 КАС України    позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

14. Згідно із частиною третьою статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

15. Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень регламентовані статтею 264 КАС України, яка поширюється на розгляд адміністративних справ щодо законності (крім конституційності) розпоряджень Кабінету Міністрів України (крім рішень Кабінету Міністрів України, визначених частиною першою статті 266-1 цього Кодексу), а також визначає, що нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

16. Таким чином, строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.

17. Так, після пред`явлення позову, за правилами частин першої та другої статті 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.


................
Перейти до повного тексту