ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2021 року
м. Київ
справа №380/2458/20
адміністративне провадження №К/9901/26320/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губська О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Львівського прикордонного загону (військова частина 2144) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Львівського прикордонного загону (військова частина 2144) на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2020 року (суд у складі судді-доповідача - Костецького Н.В.), постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2020 року (колегія суддів у складі судді-доповідача - Шевчук С.М., суддів: Кухтея Р.В., Носа С.П.)
I. СУТЬ СПОРУ
1. У березні 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся з позовом до Львівського прикордонного загону (військова частина 2144; далі - відповідач, Прикордонний загін), в якому просив:
- визнати протиправними дії Прикордонного загону щодо нарахування та виплати йому при звільненні компенсації за неотримане речове майно пропорційно часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу органу Держприкордонслужби, а також не за цінами встановленими розпорядженням Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 січня 2019 року № 21 "Про доведення розрахунку вартості предметів речового майна для нарахування грошової компенсації та утримання за речове майно, строк носіння якого не закінчився";
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу з відрахуванням раніше проведених виплат грошову компенсацію за належне, але не отримане протягом проходження військової служби речове майно відповідно до Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2016 року № 178 без застосування пропорції часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу органу Держприкордонслужби за цінами предметів обмундирування, визначеними розпорядженням Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 січня 2019 року № 21 "Про доведення розрахунку вартості предметів речового майна для нарахування грошової компенсації та утримання за речове майно, строк носіння якого не закінчився".
1.1. В обґрунтування позовних вимог вказано про не здійснення відповідачем в повному обсязі компенсації за неотримане речове майно, оскільки проведений розрахунок здійснено із порушенням абзацу 2 пункту 1 статті 9-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", пункту 5 Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2016 року №178 (далі - Порядок №178). Вказаним порядком визначено, що довідка про вартість речового майна, що належить до видачі, видається речовою службою військової частини, виходячи із закупівельної вартості такого майна, розрахованої станом на 01 січня поточного року. Проте, у довідці на виплату компенсації позивачу здійснено нарахування вартості речового майна пропорційно термінам носіння такого майна, тим самим зменшено розмір грошової компенсації.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. ОСОБА_1 проходив військову службу в Державній прикордонній службі України.
3. 21 серпня 2019 року позивачем подано рапорт (вх.№9821) начальнику Львівського прикордонного загону з проханням, зокрема, виплатити грошову компенсацію при звільненні за неотримане речове майно; надати довідку про вартість речового майна, належного при звільненні; надати копію наказу про виплату компенсації вартості неотриманого речового майна при звільненні; нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення.
4. Наказом начальника прикордонного загону (І категорії) Західного регіонального управління (І категорії) Державної прикордонної служби України від 17 вересня 2019 року № 240-ОС припинено контракт та звільнено з військової служби старшого лейтенанта ОСОБА_1 (П-007615) без права носіння військової форми одягу за підпунктом "е" (у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання чи позбавлення права займати певні посади) пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у запас.
5. Згідно з наказом начальника прикордонного загону (І категорії) Західного регіонального управління (І категорії) Державної прикордонної служби України від 18 вересня 2019 року № 243-ОС старшого лейтенанта ОСОБА_1 (П-007615) виключено зі списків особового складу загону та всіх видів забезпечення, остаточна дата закінчення військової служби - 18 вересня 2019 року.
6. 18 вересня 2019 року відповідачем складено довідку №80/19 про вартість речового майна, що належить до видачі старшому лейтенанту ОСОБА_1 на суму 14 421,94 грн. Також складено довідку-розрахунок нарахування суми грошової компенсації за недоноси речового майна, строк носіння якого не скінчився за час проходження служби в ДПСУ №8/19 на суму 1 634,42 грн.
7. Відповідно до наказу Львівського прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 20 вересня 2019 року №353-к наказано провести виплату грошової компенсації старшому лейтенанту ОСОБА_1 (за неотримане під час проходження служби речове майно на підставі довідок-розрахунків про вартість речового майна 14 421,94 грн (з даної суми утримати вартість майна, строк якого не закінчився у розмірі 1 634,42 грн).
8. 18 вересня 2020 року (зареєстровано відділенням документального забезпечення Львівського прикордонного загону 23 вересня 2019 року, вх.№11154) позивачем подано рапорт начальнику Львівського прикордонного загону з проханням нарахувати грошову компенсацію за неотримане під час проходження військової служби в ДПСУ речове майно особистого користування. З наявним на складі речовим майном ознайомлений, отримувати відмовляється. Виявляє бажання отримати грошову компенсацію замість належних до видачі предметів речового майна особистого користування.
9. Як підтверджується наявними матеріалами справи, нарахування компенсації за недоотримане речове майно було здійснене відповідачем відповідно до цін на речове майно, які були встановлені в період набуття права на отримання відповідного майна, та зі застосуванням пропорції часу, що минув з дня виникнення права на отримання майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу.
10. Проте позивач не погодився з таким нарахуванням і, вважаючи, що відповідачем порушено порядок і умови здійснення грошової компенсації за належне, але неотримане протягом проходження військової служби речове майно, звернувся із даним позовом до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2020 року, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2020 року, позовні вимоги задоволено частково.
11.1. Визнано протиправними дії Львівського прикордонного загону щодо нарахування та виплати при звільненні ОСОБА_1 компенсації за неотримане речове майно пропорційно часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу органу Держприкордонслужби.
11.2. Зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу з відрахуванням раніше проведених виплат грошову компенсацію за належне, але не отримане протягом проходження військової служби речове майно відповідно до Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2016 року № 178 без застосування пропорції часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу органу Держприкордонслужби, виходячи із закупівельної вартості такого майна станом на 01 січня 2019 року.
11.3. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що розрахунок суми, яка підлягає позивачу до виплати, не був проведений виходячи із закупівельної вартості такого майна станом на 01 січня поточного року, а ціни, зазначені у довідці № 74/19 від 05 серпня 2019 року, не відповідають цінам визначеним у розпорядженням Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 січня 2019 року № 21 "Про доведення розрахунку вартості предметів речового майна для нарахування грошової компенсації та утримання за речове майно, строк носіння якого не закінчився".
13. Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні керувався висновками Касаційного адміністративного суд у складі Верховного Суду, викладеними в постановах від 04 липня 2019 року у справі №821/2/18, від 23 серпня 2019 року у справі 32040/7697/18, від 22 квітня 2020 року у справі №820/611/17.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
14. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
15. Відповідно до ухвали Верховного Суду від 12 листопада 2020 року касаційне провадження у цій справі відкрито на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме: суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
16. У скарзі відповідачем зазначено, що ОСОБА_1 дійсно має право на грошову компенсацію замість не отриманого речового майна, однак це право було у повному обсязі реалізовано відповідачем. При визначені суми, яка підлягає виплаті, відповідач керувався часом виникнення права на отримання відповідного речового майна та ціною цього майна в момент виникнення права відповідно до розрахунків, що затверджені розпорядженнями Адміністрації Державної прикордонної служби України. Відповідно до довідки №80/19 від 18 вересня 2019 року на виплату грошової компенсації позивачу за неотримане речове майно було нараховано 14 421,94 грн.( з даної суми утримано вартість майна строк якого не закінчився у розмірі 1 634,42 грн). Вищевказана довідка, яка є чинною та позивачем не оскаржувалась.
17. Відповідач зазначив, що судами попередніх інстанцій не застосовано норми матеріального права, які підлягали застосуванню до спірних правовідносин, а саме - Інструкція про порядок речового забезпечення військовослужбовців та працівників Державної прикордонної служби України в мирний час та особливий період, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31 жовтня 2016 року N 1132 (далі - Інструкція №1132).
18. Також у касаційній скарзі представник Прикордонного загону вказав, що судом апеляційної інстанції необґрунтовано застосовані правові висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 04 липня 2019 року у справі №821/2/18, від 23 серпня 2019 року у справі №2040/7697, від 22 квітня 2020 року у справі №820/611/17, оскільки в зазначених справах був інший предмет спору, а також в цих справах суд касаційної інстанції надав оцінку правомірності застосування Інструкції №178, а не Інструкції №1132.
19. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому він просив скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
20. У відзиві представник ОСОБА_1, обґрунтовуючи свою позицію, послався на правовий висновок, викладений в постанові Верховного Суду від 17 березня 2020 року у справі №815/5826/16.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
21. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, єдину систему їх соціального та правового захисту встановлює Закон України від 20 грудня 1991 року N2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон N 2011-XII).
23. Згідно з частиною першою статті 9 Закону N 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
24. Абзацом 2 частини першої статті 9-1 Закону N 2011-XII визначено, що речове забезпечення військовослужбовців здійснюється за нормами і в терміни, що визначаються відповідно Міністерством оборони України, у тому числі для Державної спеціальної служби транспорту, іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування, Головою Служби безпеки України, начальником Управління державної охорони України, Головою Служби зовнішньої розвідки України, Головою Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, а порядок грошової компенсації вартості за неотримане речове майно визначається Кабінетом Міністрів України.
25. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2016 року №178 затверджено Порядок виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно.