ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 810/3295/17
адміністративне провадження № К/9901/50860/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 810/3295/17
за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інкос Лайн" до Київської митниці Державної фіскальної служби про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
за касаційною скаргою Київської митниці Державної фіскальної служби на рішення Київського окружного адміністративного суду (суддя Василенко Г. Ю.) від 22 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду (склад колегії суддів: Ісаєнко Ю. А., Мельничук В. П., Земляна Г. В.) від 03 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У жовтні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інкос Лайн" (далі - ТОВ "Інкос Лайн") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Київської митниці Державної фіскальної служби (далі - Київська митниця), в якому просило:
- визнати протиправним і скасувати рішення Київської митниці про коригування митної вартості товарів від 24 травня 2017 року № UA125000/2017/000103/2;
- зобов`язати Київську митницю повернути ТОВ "Інкос Лайн", сплачену гарантію у розмірі 59 981,60 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що митним органом безпідставно застосовано другорядний метод визначення митної вартості товарів на підставі спірного рішення про коригування митної вартості товарів, оскільки надані декларантом документи підтверджували числове значення митної вартості автомобіля за ціною договору.
3. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2018 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Київської митниці про коригування митної вартості товарів від 24 травня 2017 року № UA125000/2017/000103/2.
Стягнуто з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Київської митниці на користь ТОВ "Інкос Лайн" сплачений судовий збір у загальному розмірі 1 600 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 16 травня 2018 року Київська митниця звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2018 року, в частині задоволення позовних вимог, у ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити ТОВ "Інкос Лайн" у задоволенні позову.
В касаційній скарзі Київська митниця також заявила клопотання про зупинення виконання оскаржуваних судових рішень.
5. 16 травня 2018 року касаційну скаргу Київської митниці на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2018 року передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (склад колегії суддів: Шипуліна Т. М. - головуючий суддя, Бившева Л. І., Хохуляк В. В.).
6. Ухвалою Верховного Суду від 27 липня 2018 року, після усунення недоліків касаційної скарги, поновлено строк на касаційне оскарження зазначених судових рішень, відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.
Цією ж ухвалою відмовлено Київській митниці у задоволенні клопотання про зупинення виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2018 року у справі № 810/3295/17.
7. 08 серпня 2018 року від ТОВ "Інкос Лайн" до Верховного Суду надійшли заперечення на касаційну скаргу, в яких позивач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги Київської митниці, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 січня 2018 року залишити без змін.
8. На підставі розпорядження в. о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 2303/0/78-20 від 25 листопада 2020 року призначено повторний автоматизований розподіл цієї справи, у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 15 жовтня 2020 року № 2830/0/15-20 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку".
9. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 25 листопада 2020 року, визначено склад колегії суддів: Яковенко М. М. - головуючий суддя, Дашутін І. В., Шишов О. О.
10. Ухвалою Верховного Суду справу прийнято до провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у попередньому судовому засіданні.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20 квітня 2017 року ТОВ "Інкос Лайн" придбало у дилера David Johnson Ford Lincoln Ltd (Великобританія) автомобіль марки Lincoln MKZ МХ 64, 2015 року випуску, країна походження Сполучені Штати Америки. Відповідно до договору та інвойсу від 20 квітня 2017 року ціна придбаного автомобіля становить 11 250 фунтів стерлінгів, яка сплачена згідно виписки по банківському рахунку з АТ "Прокредит Банк".
12. 19 травня 2017 року уповноваженою особою ТОВ "Інкос Лайн" до митного оформлення на Київську митницю була подана електронна митна декларація № ІМ 40 ДЕ UA125110/2017/407883 на легковий автомобіль марки Lincoln MKZ МХ 64, 2015 року випуску, за заявленою митною вартістю 11 250 фунтів стерлінгів, яка визначена із застосуванням основного методу - за ціною договору (контракту).
Декларантом одночасно з митною декларацією були подані документи, що підтверджують заявлену митну вартість товару, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України (далі - МК України), та додаткові документи, передбачені частинами третьою та четвертою статті 53, статті 335 МК України, а саме: інвойс, договір, виписка по банківському рахунку, прайс-лист, довідка та фіскальні чеки щодо придбання пального при транспортуванні та про витрати на поромну переправу.
13. Після прийняття митної декларації до митного оформлення Київською митницею запропоновано позивачу надати додаткові документи, які б підтверджували визначену декларантом митну вартість товару, а саме: зовнішньоекономічний договір, договір з третіми особами, рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, транспортні документи, висновки про якісні та вартісні характеристики товару.
14. На виконання зазначеної вимоги посадової особи Київської митниці, декларантом було подано висновок експерта про якісні та вартісні характеристики товару. Також було повідомлено про те, що інші документи при придбанні товару не складались.
15. 24 травня 2017 року посадовою особою Київської митниці прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № UA125000/2017/000103/2, яким за методом визначення митної вартості за ціною договору щодо ідентичних товарів, скориговано митну вартість товару, заявленого у митній декларації від 19 травня 2017 року № ІМ 40 ДЕ UA125110/2017/407883 (змінено вартість товару на 17 580 фунтів стерлінгів (599 815,96 грн.)).
16. В обґрунтування вказаного рішення зазначено, що митна вартість імпортованого товару не може бути визнана за вартістю, визначеною декларантом щодо товарів, які імпортуються, оскільки декларантом не подано всіх додаткових документів, витребуваних митницею, згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у статті 53 МК України.
При цьому, у зазначеному рішенні митним органом вказано про неможливість застосування інших другорядних методів визначення митної вартості (статті 58- 63 МК України) у зв`язку з відсутністю інформації щодо угод на ідентичні та подібні (аналогічні) товари (статті 59, 60 МК України) та даних, на підставі яких можливе визначення митної вартості згідно методів на основі віднімання вартості та на основі додавання вартості (статті 62, 63 МК України).
17. Вважаючи зазначене рішення протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що митний орган неправомірно відмовив позивачу у визнанні задекларованої ним митної вартості товару, а тому рішення Київської митниці про коригування митної вартості товарів від 24 травня 2017 року № UA 125000/2017/000103/2 є протиправним.
19. Такий висновок судів попередніх інстанцій обґрунтовано тим, що доказами, які містяться в матеріалах справи підтверджується, що заявлена позивачем митна вартість товару базувалась на документально підтверджених відомостях, що піддавались обчисленню, а поданих документів було достатньо для прийняття рішення на їх підставі. При цьому митний орган не надав належної оцінки поданим документам та не встановив конкретних обставин та фактів, які перешкоджають митному оформленню товарів за ціною договору.
20. Крім того суди зауважили, що будь-яких переконливих аргументів та доказів, які б викликали обґрунтовані сумніви у достовірності проведеного позивачем розрахунку митної вартості товару за ціною договору відповідачем не наведено та не надано, a інших обставин, які б впливали на ціну задекларованої ТОВ "Інкос Лайн" митної вартості товару не встановлено.
21. Стосовно позовних вимог про зобов`язання Київську митницю повернути сплачену гарантію у розмірі 59 981,60 грн, суд першої інстанції з посиланням на статтю 301 МК України, дійшов висновку про відсутність підстав для їх задоволення, з огляду на їх передчасність.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
22. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.
23. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем та вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій окремих положень МК України щодо митного контролю, а також ненадання позивачем документів, які б давали можливість впевнитися в достовірності заявлених відомостей щодо митної вартості товару за ціною договору.
24. При цьому скаржник наголошує, що проаналізувавши надані до митного оформлення документи та інформаційне повідомлення автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (далі - АСАУР), було з`ясовано, що у наданих до митного оформлення документах були виявлені розбіжності та встановлено відсутність інформації щодо всіх складових митної вартості а саме:
- в інвойсі від 20 квітня 2017 року № 00363 країна походження транспортного засобу зазначено USA, але згідно VIN-коду країною походження транспортного засобу є Мексика, виробник - Ford Motor Co SA de CV;
- декларантом задекларовані умови постачання товару FCA - MANCHESTER, але жодного документа для підтвердження зазначеної умови поставки не надано. Вказані у графі 20 митної декларації умови поставки FCA передбачають, при визначенні митної вартості, необхідність включення до ціни товару суми транспортних витрат;
- на порушення частини другої статті 53 МК України декларантом взагалі не надіслано електронної копії зовнішньоекономічного контракту;
- у графі 25 митної декларації декларантом зазначено, що ОСОБА_2 потрапив на митну територію України у вантажному автомобілі, але жодного товаротранспортного митниці не надано.
25. З огляду на зазначене скаржник вважає, що твердження судів попередніх інстанцій про те, що Київською митницею не зазначено конкретних обставин, які викликали сумніви, не надано обґрунтування підвищення митної вартості, не вказано обставини, які мають підтвердити документи, що витребовувались, не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки вся вказана інформація повідомлялася декларанту позивача під час консультації.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Враховуючи положення пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 460-ІХ, а також те, що касаційна скарга на судові рішення у цій справі була подана до набрання чинності цим Законом і розгляд їх не закінчено до набрання чинності цим Законом, Верховний Суд розглядає цю справу у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Отже, застосуванню підлягають положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у редакції, чинній до 08 лютого 2020 року.
27. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.
28. Відповідно до статей 49, 50 МК України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. Відомості про митну вартість товарів використовуються, зокрема, для нарахування митних платежів.
29. Згідно з частиною першою статті 51, частиною першою статті 52 МК України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу; заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
30. Як встановлено частиною другою статті 52 МК України, декларант зобов`язаний: заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом; подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням митному органу додаткової інформації.
31. Згідно з частинами першою, другою статті 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Документами, які підтверджують митну вартість товарів, зокрема, є: декларація митної вартості та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.