1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



25 лютого 2021 року

м. Київ



справа №0740/903/18

адміністративне провадження №К/9901/15501/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Закарпатської митниці ДФС про визнання протиправним і скасування наказу, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Закарпатської митниці ДФС на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року, ухвалене в складі головуючого судді Ващиліна Р.О., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 травня 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шавеля Р.М., суддів Улицького В.З., Довгої О.І.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним і скасувати наказ Закарпатської митниці ДФС від 26 липня 2018 року №23-д "Про застосування дисциплінарного стягнення", яким застосовано до нього - начальника відділу митного оформлення №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС дисциплінарне стягнення у вигляді попередження про неповну службову відповідність.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний наказ прийнятий без належного з`ясування усіх обставин, із порушенням принципів розумності, неупередженості та справедливості. ОСОБА_1 посилався на те, що відповідачем не доведено вчинення ним дисциплінарних проступків, передбачених, зокрема пунктами 2, 4 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу"                                                            від 10 грудня 2015 року №889-VIII (у редакції, чинній на момент виникнення                                спірних правовідносин; далі - Закон №889-VIII), і те, якими саме умисними та/або необережними його діями порушено етичну поведінку та спричинено шкоду авторитету державної служби. Позивач указував, що Закарпатською митницею                              ДФС не дотримано вимог частини першої статті 75 Закону №889-VIII та не відібрано                                    у нього відповідних пояснень, а ті, що наявні в матеріалах справи, не відповідають вимогам закону. ОСОБА_1 також зазначав про те, що відповідачем не було дотримано 10-денного терміну на прийняття відповідного рішення за результатами розгляду пропозиції дисциплінарної комісії.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 лютого                              2019 року позов задоволено. Визнано протиправним і скасовано наказ Закарпатської митниці ДФС від 26 липня 2018 року №23-д про застосування дисциплінарного стягнення у вигляді попередження про неповну службову відповідність до начальника відділу митного оформлення №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС ОСОБА_1 . Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Закарпатської митниці ДФС на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 704,80 грн.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 травня                                    2019 року апеляційну скаргу Закарпатської митниці ДФС залишено без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 лютого                                                          2019 року - без змін.

5. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач оскаржуваним наказом неправомірно застосував до ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у вигляді попередження про неповну службову відповідність.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, Закарпатська митниця                                ДФС подала касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 травня 2019 року.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані судові рішення є незаконними, ухваленими з порушенням норм матеріального права. Скаржник указує на те,                                    що за результатами службового розслідування на підставі зібраних матеріалів і наявних відомостей у дисциплінарній справі, Дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ Закарпатської митниці ДФС (далі - Дисциплінарна комісія) дійшла висновку про наявність у діях позивача ознак дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 2, 4 частини другої статті 65 Закону №889-VIII, що є правомірною підставою для застосування до останнього дисциплінарного стягнення. Оскаржуваний наказ, як стверджує скаржник, прийнятий із додержанням вимог законодавства, є правомірним і скасуванню не підлягає.     

ІV. Позиція інших учасників справи

8. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 травня 2019 року - без змін, оскільки вони прийняті                            з додержанням норм матеріального і процесуального права.   

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:                                        судді-доповідача Кашпур О.В., суддів Радишевської О.Р., Уханенка С.А. ухвалою від 03 липня 2019 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

10. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Кашпур О.В. від 23 лютого 2021 року справу призначено                                    до розгляду в попередньому судовому засіданні на 25 лютого 2021 року.

VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

11. ОСОБА_1 з 26 грудня 1994 року проходив службу в митних органах, з 19 квітня 2017 року обіймав посаду начальника відділу митного оформлення №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС.

12. Дисциплінарною комісією відповідно до наказу Закарпатської митниці ДФС                                    від 08 травня 2018 року №274 "Про відкриття дисциплінарного провадження", керуючись статтями 68, 71, 72 Закону №889-VIII, проведено службове розслідування стосовно позивача.

13. Підставою для відкриття дисциплінарного провадження стала ухвала слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва в справі №761/16131 у рамках кримінального провадження №42018010000000050, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12 березня 2018 року, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 368 Кримінального кодексу України (далі - КК України), на підставі якої співробітниками Головного слідчого управління Служби безпеки України 08 травня 2018 року були проведені слідчі дії в приміщеннях Закарпатської митниці ДФС щодо фіксації фактів причетності до вказаного кримінального правопорушення начальника відділу митного оформлення №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці                                    ДФС ОСОБА_1 .

14. У наданих під час проведення службового розслідування поясненнях позивач факт вчинення корупційного правопорушення заперечив та повідомив, що він ніколи не вимагав і не отримував грошових коштів від юридичних та фізичних осіб за безперешкодне переміщення транспортних засобів у пункті пропуску "Солотвино", жодних незаконних вказівок підлеглим не давав. Під час проведення обшуку в приміщенні пункту пропуску "Солотвино", в належному йому транспортному засобі та його особисто жодних грошових коштів не виявлено. За весь час роботи на пункті пропуску "Солотвино" він виконував свої службові обов`язки відповідно до законів і нормативних актів, які регламентують роботу органів ДФС, та вказівок керівника митного посту.

15. Безпосередній керівник ОСОБА_1 та інші працівники митного посту "Солотвино" у своїх поясненнях повідомили про те, що про вчинене правопорушення їм нічого невідомо.

16. За результатами проведеного службового розслідування Дисциплінарною комісією складено відповідний висновок від 09 липня 2018 року, в якому, серед іншого зазначено, що під час службового розслідування встановлені численні факти, які негативно впливають на репутацію ОСОБА_1, як державного службовця, а також шкодять авторитету державної служби, а саме:

- 08 травня 2018 року ОСОБА_1 затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 368 КК України;

- 09 травня 2018 року ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 368 КК України;

- 10 травня 2018 року Шевченківським районним судом міста Києва стосовно ОСОБА_1 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою з можливістю внесення застави у розмірі 140960 грн;

- ухвалою Шевченківського районного суду міста Києва від 23 травня 2018 року відсторонено ОСОБА_1 від посади начальника відділу митного оформлення                            №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС;

- засобами масової інформації розповсюджено численні публікації щодо затримання співробітниками правоохоронних органів Закарпатської області за підозрою у вчиненні злочину начальника відділу митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС із наявними фотоматеріалами.

17. Дисциплінарна комісія дійшла висновків про протиправну винну дію позивача, що полягає у недотриманні ним вимог пунктів 1.2, 5, 11 Правил етичної поведінки                              та запобігання корупції в органах ДФС, затверджених наказом ДФС від 01 грудня 2016 року №979 (чинних на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Правила), допущенні фактів, які явно негативно впливають на його репутацію - як державного службовця, а також шкодять авторитету державної служби. Установлено вчинення ОСОБА_1 дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 2, 4 частини другої статті 65 Закону №889-VIII, а саме: порушення                              правил етичної поведінки державних службовців та вчинення дій, що шкодять авторитету державної служби.

18. Водночас, ураховуючи відсутність рішення суду, яким ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 368 КК України, Дисциплінарна комісія дійшла висновку про неможливість остаточного дослідження питання щодо отримання ним неправомірної вигоди до завершення розгляду кримінальної справи судом.

19. На підставі висновку службового розслідування головою Дисциплінарної                            комісії - заступником начальника Закарпатської митниці ДФС складено доповідну записку та внесено начальнику Закарпатської митниці ДФС подання про застосування до ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді попередження про неповну службову відповідність відповідно до пункту 3 частини першої та частини четвертої статті 66 Закону №889-VIII.

20. Наказом Закарпатської митниці ДФС від 26 липня 2018 року №23-д відповідно до пункту 3 частини першої статті 66 Закону №889-VIII застосовано до ОСОБА_1, начальника відділу митного оформлення №3 митного посту "Солотвино" Закарпатської митниці ДФС, дисциплінарне стягнення у вигляді попередження                              про неповну службову відповідність.

VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

21. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту