1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 лютого 2021 року

Київ

справа №821/358/16

адміністративне провадження №К/9901/10264/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №821/358/16

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства доходів і зборів України, Генічеської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області, Державної фіскальної служби України про скасування наказів, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Генічеської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Хом`якової В.В., суддів Бездрабка О.І., Кузьменко Н.А., та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Скрипченка В.О., суддів Золотнікова О.С., Осіпова Ю.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1.                    ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства доходів і зборів України (далі - відповідач-1, Міндоходів), Генічеської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - відповідач-2, Генічеська ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-3, ДФС України) з вимогами: скасувати наказ Голови комісії з реорганізації Міндоходів від 19 лютого 2016 року №17-0 і наказ в.о. начальника Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 19 лютого 2016 року №18-0 про звільнення позивача з посади заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області у зв`язку з реорганізацією та скороченням штатної чисельності відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю (далі - КЗпП України; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин); поновити позивача на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області з 19 лютого 2016 року; стягнути з Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу; допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення позивача на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області з 19 лютого 2016 року та стягнення заробітної плати за один місяць в розмірі 4170 грн.

2.                    На обґрунтування позовних вимог позивач указує, що 01 жовтня 2015 року Генічеську ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області як юридичну особу припинено, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Створено Генічеську ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, яка є правонаступником всього майна, усіх прав та обов`язків Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області. Відповідно до штатного розпису Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області на 2015 рік та 2016 рік посаду заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області збережено. Позивач зазначив, що у разі реорганізації юридичної особи (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників. Отже, позивач уважає, що оскільки посада, яку він займав, збереглася в реорганізованій Генічеській ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, скорочення цього штату не відбулося, а тому його звільнення, відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України, є незаконним.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3.                    Наказом Міндоходів від 08 липня 2014 року №1959-о позивач був поновлений з 22 серпня 2013 року на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області.

4.                    Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року №160 утворено ДФС України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України, реорганізувавши Міндоходів шляхом перетворення. Постановою Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року №311 "Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби України та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи ДФС України, реорганізовано територіальні органи Міндоходів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів ДФС України. Згідно з додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року №311 "Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби України та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України", Генічеська ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області реорганізується шляхом приєднання до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області. Наказом ДФС України від 21 серпня 2014 року №66 затверджено Положення про Генічеську ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

5.                    Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 03 листопада 2014 року до державного реєстру внесено запис за №1 487 102 0000 001370 про державну реєстрацію Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

6.                    Наказом Міндоходів від 07 листопада 2014 року №29 розпочато реорганізацію територіальних органів Міндоходів у Херсонській області, утворено комісії з реорганізації територіальних органів Міндоходів у Херсонській області, призначено керівників зазначених комісій.

7.                    Згідно з наказом Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області від 10 листопада 2014 року №341 "Про реорганізацію Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області" розпочато реорганізацію Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області шляхом приєднання до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

8.                    Наказом від 10 листопада 2014 року №1 Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області розпочато виконання Генічеською ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області функцій і повноважень Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області, що припиняється. Відповідно до штатного розпису Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області на 2015 рік, затвердженого 26 січня 2015 року в.о. начальника ГУ ДФС у Херсонській області, та штатного розпису Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області на 2016 рік, затвердженого 18 січня 2016 року начальником ГУ ДФС у Херсонській області, посаду заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ збережено в новоствореній структурі.

9.                    Голова комісії з проведення реорганізації ГУ Міндоходів у Херсонській області, заступник начальника ГУ Міндоходів у Херсонській області письмово неодноразово попереджував ОСОБА_1 про наступне вивільнення з посиланням на наказ ГУ Міндоходів у Херсонській області від 27 лютого 2015 року №23-о "Про попередження щодо наступного вивільнення" та на пункт 1 статті 40 КЗпП України. Дата звільнення ОСОБА_1 неодноразово переносилася.

10.                    ГУ Міндоходів у Херсонській області видано наказ від 27 лютого 2015 року №23-о "Про попередження щодо наступного вивільнення", яким заступник начальника -    начальник Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області попереджений про наступне звільнення з займаної посади 29 квітня 2015 року за пунктом 1 статті 40 КЗпП України. Позивачу у період з 04 по 08 червня 2015 року відповідно до вимог статті 49-2 КЗпП України були запропоновані такі вакантні посади: начальника управління податкового аудиту ДПІ у м. Херсоні ГУ ДФС у Херсонській області, заступника начальника відділу організації та супроводження перевірок платників податків та митного аудиту ГУ ДФС у Херсонській області, на які ОСОБА_1 не погодився. У судовому засіданні ОСОБА_1 зазначив, що зайняття цих посад потребувало переїзду до м. Херсон, що не влаштовувало позивача.

11.                    11 серпня 2015 року позивачу була запропонована посада заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, на що ОСОБА_1 погодився.

12.                    Листом ГУ ДФС у Херсонській області від 12 серпня 2015 року №4071/8/21-22-04-37 направлено до ДФС України подання щодо призначення ОСОБА_1 на посаду заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, однак матеріали повернуті без розгляду листом ДФС України від 05 жовтня 2015 року, причини залишення без розгляду не зазначені. У судовому засіданні представник відповідачів повідомив, що можливо матеріали щодо призначення ОСОБА_1 були повернуті через відсутність погодження з районною державною адміністрацією. Так, головою Нижньосірогозької районної державної адміністрації на адресу ГУ ДФС у Херсонській області направлені листи від 15 квітня 2015 року №165/02-31 та від 11 вересня 2015 року №405/02-14 щодо відсутності співпраці з боку заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ОСОБА_1, як з районною державною адміністрацією, так і з органами місцевого самоврядування, та бездіяльності в частині забезпечення повноти наповнення бюджетів усіх рівнів та інші.

13.                    30 вересня 2015 року комісією з проведення реорганізації Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області складено передавальний акт про передачу всієї сукупності майна, майнових прав та обов`язків Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області на баланс правонаступника - Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області. За цим актом до новоствореної Генічеської ОДПІ перейшли права та обов`язки, передбачені пунктом 1 частини першої статті 40, статті 49-2 КЗпП України, щодо працівників, зокрема, ОСОБА_1 (заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ) з урахуванням закінчення термінів попередження про наступне вивільнення.

14.                    02 листопада 2015 року ОСОБА_1 були запропоновані вакантні посади начальника управління інфраструктури ГУ ДФС у Херсонській області, завідувача сектору місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДФС у Херсонській області, на які він не погодився.

15.                    Наказом ДФС України від 10 лютого 2016 року №298-о на посаду заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області призначена в порядку переведення ОСОБА_2 .

16.                    19 лютого 2016 року начальником ГУ ДФС у Херсонській області ОСОБА_1 були запропоновані вакантні посади головного державного ревізора-інспектора Новотроїцького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, головного державного ревізора інспектора Іванівського відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, головного державного ревізора-інспектора Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, на що ОСОБА_1 не погодився.

17.                    Наказом Голови комісії з реорганізації Міндоходів від 19 лютого 2016 року №17-0 ОСОБА_1 звільнено 19 лютого 2016 року з посади заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області у зв`язку з реорганізацією та скороченням штатної чисельності відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України.

18.                    Наказом в.о. начальника Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 19 лютого 2016 року №18-0 ОСОБА_1 звільнено 19 лютого 2016 року з посади заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області у зв`язку з реорганізацією та скороченням штатної чисельності за пунктом 1 статті 40 КЗпП України.

19.                    ОСОБА_1 не погоджується із звільненням, вважає його незаконним.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

20.                    Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року, позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправним і скасовано наказ Голови комісії з реорганізації Міндоходів від 19 лютого 2016 року №17-0 про звільнення ОСОБА_1 з посади заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області у зв`язку з реорганізацією та скороченням штатної чисельності відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України. Визнано протиправним і скасовано наказ в.о. начальника Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 19 лютого 2016 року №18-0 про звільнення ОСОБА_1 . Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області з 19 лютого 2016 року. Стягнуто з Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області на користь ОСОБА_1 11119 грн 92 коп середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 20 лютого 2016 року по 18 травня 2016 року. Допущено негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області з 19 лютого 2016 року та стягнення заробітної плати за один місяць в розмірі 4170 грн.

21.                    Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що встановлена законодавством можливість реорганізації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде в тому числі виконувати повноваження (завдання) установи, що ліквідується (приєднується), не виключає, а передбачає зобов`язання роботодавця (держави) щодо працевлаштування працівників реорганізованої установи.

22.                    Сторони не заперечують факт того, що позивачу була запропонована посада в новоствореній установі заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, аналогічна тій, яку він займав в Генічеській ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області, і позивач погодився на цю посаду. Водночас відповідачами не наведено суттєвих причини не призначення ОСОБА_1 на таку. Посилання представника відповідачів на те, що перешкодою в призначенні ОСОБА_1 на посаду заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області стало відсутність погодження його кандидатури з головою Нижньосірогозької районної адміністрації, суди попередніх інстанцій визнали необґрунтованим. Так, відповідачами не надано доказів вчинення дій щодо дотримання процедури погодження призначення ОСОБА_1 на посаду керівника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

23.                    Також суди попередніх інстанцій наголосили, що такий порядок застосовується при призначенні особи на вакантну посаду керівника територіального органу. Однак у цьому випадку ініціювалося питання переведення ОСОБА_1 з аналогічної посади ліквідованої установи.

24.                    З огляду на наведене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про протиправність дій Міндоходів при прийнятті наказу від 19 лютого 2016 року №17-0 щодо звільнення ОСОБА_1 .

25.                    Наказ Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 19 лютого 2016 року №18-0 щодо звільнення ОСОБА_1, на думку судів попередніх інстанцій, також є неправомірним, з урахуванням того, що до компетенції керівника Генічеської ОДПІ не входить питання звільнення з посади заступника начальника Генічеської ОДПІ. Генічеська ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області могла прийняти наказ про оголошення позивачу наказу Міндоходів щодо його звільнення, а не дублювати наказ про звільнення ОСОБА_1 .

26.                    При вирішенні позовної вимоги про поновлення позивача на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області суди попередніх інстанцій врахували, що поновити ОСОБА_1 в Генічеській ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області неможливо внаслідок того, що вчинені дії по припиненню такої установи. Водночас у Генічеській ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області збереглась посада начальника Нижньосірогозького відділення, який є одночасно заступником начальника Генічеської ОДПІ. При цьому, відповідачі не довели, що ця посада за функціональними обов`язками та посадовою інструкцією не є аналогічною із раніше займаною посадою позивача.

27.                    Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість позовної вимоги про поновлення позивача саме на посаді заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

28.                    Вирішуючи позовну вимогу про стягнення на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суди попередніх інстанцій виходили з того, що вимушений прогул позивача отримав з 20 лютого 2016 року по 18 травня 2016 року.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

29.                    У касаційній скарзі Генічеська ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволені адміністративного позову у повному обсязі.

30.                    Касаційну скаргу скаржник мотивує тим, що ГУ ДФС у Херсонській області у своїй діяльності керується наказом ДФС України від 03 листопада 2014 року №240 "Про організацію добору кадрів у ДФС України", який є обов`язковим до виконанням. Наказом затверджено Порядок призначення на посади та звільнення з посад працівників номенклатури ДФС України. Цим порядком чітко передбачений пакет документів стосовно погодження призначення на посади працівників номенклатури ДФС України, зокрема в підпункті 2.4.20 пункту 2.1 розділу 2 Порядку №240 визначено, що обов`язково необхідно долучати до переліку документів лист - погодження з головою відповідної місцевої державної адміністрації.

31.                    Скаржник наголошує, що судами попередніх інстанцій не було надано належної правової оцінки листам голови Нижньосірогозької районної державної адміністрації від 15 квітня 2015 року №165/02-31 та від 11 вересня 2015 року №405/02-14, що направлені на адресу ГУ ДФС у Херсонській області щодо відсутності співпраці з боку заступника начальника - начальника Нижньосірогозького відділення Генічеської ОДПІ ОСОБА_1, як з районною державною адміністрацією, так і з органами місцевого самоврядування, та бездіяльності в частині забезпечення повноти наповнення бюджетів усіх рівнів та інші.

32.                    Скаржник також, посилаючись на пункт 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06 листопада 1992 року №9 "Про практику розгляду судами трудових спорів", зауважує, що працівник не має права вимагати поновлення його на роботі в новоствореному підприємстві, якщо він не був переведений туди в установленому порядку.

33.                    Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 лютого 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

34.                    15 грудня 2017 року, у зв`язку із початком роботи Верховного Суду, припинено процесуальну діяльність Вищого адміністративного суду України.

35.                    26 січня 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

36.                    За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Бевзенку В.М., суддям Шарапі В.М., Данилевич Н.А.

37.                    Розпорядженням в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 27 квітня 2020 року №676/0/78-20, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.

38.                    За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 квітня 2020 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

39.                    Від позивача надійшли заперечення на касаційну скаргу відповідача-2, в яких він наполягає на безпідставності останньої, просить у її задоволенні відмовити і залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

40.                    Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набрав чинності 15 грудня 2017 року, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.


................
Перейти до повного тексту