1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

Іменем України



24 лютого 2021 року     

м.Київ

справа №607/8188/17

адміністративне провадження №К/9901/4356/19

                           

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача- Уханенка С.А.,

суддів -    Кашпур О.В.,    Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради про визнання неповноважним пленарного засідання XV сесії 7 скликання Тернопільської міської ради від 02 червня 2017 року, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 05 липня 2018 року, ухвалене у складі головуючого судді Сливки Л.М. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року, ухвалену у складі головуючого судді Кузьмича С.М., суддів Довгої О.І., Шавеля Р.М.

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У лютому 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської міської ради в якому просив:

- визнати пленарне засідання XV сесії 7 скликання Тернопільської міської ради від 02 червня 2017 року неповноважним.

2. На обґрунтування позову зазначає про відсутність необхідної кількості депутатів для визнання сесії ради повноважною.

ІІ. Встановлені судами обставини справи

3. Відповідно до постанови Тернопільської міської виборчої комісії "Про встановлення результатів виборів депутатів Тернопільської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі" № 76 від 30.10.2015, вважаються обраними на місцевих виборах, що відбулися 25.10.2015, депутатами Тернопільської міської ради наступні особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_1, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42 (42 особи).

4. 06.11.2015 Тернопільська міська виборча комісія прийняла постанову № 81 "Про реєстрацію депутатів Тернопільської міської ради", згідно з переліком: Артимович А.І., Баб`юк М.П., ОСОБА_4, Бич П.Д., Білан Т.Б., ОСОБА_7, ОСОБА_8, Газилишин А.Б., ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_1, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42 (42 особи).

5. Посаду міського голови обіймає ОСОБА_43 .

6. У протоколі п`ятнадцятої сесії Тернопільської міської ради сьомого скликання (пленарне засідання від 02 червня 2017 року, ранкове засідання) зазначено список депутатів, які взяли участь в роботі п`ятнадцятої сесії міської ради 02.06.2017 року згідно з електронною системою голосування "ВІЧЕ" - всього 24 особи.

7. При цьому, відповідно до списку присутніх зазначеному у вказаному вище протоколі, останній містить 22 особи з врахуванням особи міського голови.

8. В свою чергу список відсутніх відповідно налічує 21 особу.

9. Відповідно до наданого Тернопільською міською радою, на запит апеляційного суду про надання інформації про персональний склад депутатів зареєстрованих в системі "ВІЧЕ" перед початком пленарного засідання XV сесії 7 - го скликання Тернопільської міської ради від 02.06.2017 списку зареєстрованих депутатів перед початком пленарного засідання XV сесії 7 - го скликання Тернопільської міської ради від 02.06.2018, станом на 10 год. 06 хв. зареєстровано було 22 депутати, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_12, ОСОБА_15, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_36, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_42 та міський голова ОСОБА_43 .

10. Вказуючи на відсутність необхідної кількості депутатів на пленарному засіданні сесії ради від 02.06.2017 для її повноважності, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

11. Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 05 липня 2018 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

12. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції дійшов висновку, що пленарне засідання XV сесії 7 скликання Тернопільської міської ради від 02 червня 2017 року було повноважним, оскільки в сесійній залі були присутні 21 депутат Тернопільської міської ради та міський голова, який також наділений правом голосу.

Також вказав, що відсутність у позивача прав чи обов`язків, які могли виникнути з прийняттям щодо нього на пленарному засіданні XV сесії 7 скликання Тернопільської міської ради від 02 червня 2017 року рішень чи ненормативних актів, не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із цим позовом.

13. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 05 липня 2018 року залишено без змін.

14. Погодившись з висновком суду першої інстанції щодо відмови в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції зазначив, що встановлені у цій справі фактичні обставини та зважаючи на їхній зміст та юридичну природу, оскаржувані дії та рішення відповідача не зачіпають конкретних прав та інтересів позивача та останнім не наведено обґрунтування щодо існування негативного впливу но конкретні його права чи інтереси від вчинення оскаржуваних дій, а саме проведення XV сесії 7 - го скликання Тернопільської міської ради 02.06.2018.

Разом з цим апеляційний суд зазначив про помилковість врахування судом першої інстанції міського голови до загального складу відповідної міської ради для визначення кворуму для пленарного засідання. При цьому визначив, що дана обставина не спростовує висновку суду першої інстанції, з огляду на встановлення, що на момент реєстрації 02.06.2017 о 10 год. 06 хв. було зареєстровано 22 депутати, не враховуючи міського голову ОСОБА_43, що являється більше половини депутатів від загального складу ради.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги і аргументи сторін

15. Не погоджуючись з судовими рішеннями судів попередніх інстанцій позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права судами попередніх інстанцій, що призвело до неправильного вирішення справи по суті, просить скасувати оскаржені судові рішення судів попередніх інстанцій і прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

16. На обґрунтування касаційної скарги позивач, посилаючись на встановлення судом першої інстанції присутності на пленарному засіданні 21 депутата та міського голови зазначає, що міський голова не є депутатом міської ради, а тому не підлягає врахуванню для визнання повноважною сесії ради та вказує про безпідставність визнання повноважною сесію ради апеляційним судом на підставі наданого відповідачем списку зареєстрованих депутатів.

Також наводить обґрунтування порушення його прав та інтересів проведенням вказаної сесії ради.

17. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому останній просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

18. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), Cуд зазначає наступне.

19. Згідно з приписами частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

20. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

21. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".

22. За змістом частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова, серед іншого, забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.

23. Відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п`яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради.

24. Частиною четвертою статті 46 Закону встановлено, що наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.

25. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (ч.5 ст.46 цього Закону).

26. Відповідно до приписів частини 12 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

27. Згідно з частиною четвертою статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

28. Приписами частини 4 статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено обов`язок депутата брати участь у роботі сесій ради, засідань постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано.

29. Частиною другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

30. Відповідно до Регламенту Тернопільської міської ради, Тернопільська міська рада - представницький орган місцевого самоврядування, що представляє Тернопільську міську територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською Хартією місцевого самоврядування, Статутом територіальної громади міста Тернополя та іншими нормативно - правовими актами.

31. Вказаним регламентом передбачено, що відповідно до Закону України "Про місцеві вибори" загальний склад міської ради сьомого скликання становить 42 депутати міської ради (п.11.1 статті 11 Регламенту).

32. Статтею 24 Регламенту передбачено:

24.1. Тернопільська міська рада проводить свою роботу сесійно. Сесії міської ради складаються з пленарних засідань і засідань постійних і тимчасових комісій.


................
Перейти до повного тексту