1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 821/3195/15-а

адміністративне провадження № К/9901/49011/18, К/9901/49369/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В.,    Губської    О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання - Носадчої О.Е.

позивача - ОСОБА_1

представника позивача - Аль-Раджабі Ю.В.

представників відповідачів - Суптелі А.В., Верещак А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №821/3195/15-а

за позовом ОСОБА_1 до Служби безпеки України в особі голови Грицака Василя Сергійовича, Управління Служби безпеки України в Херсонській області в особі начальника Ярмака Дмитра Борисовича про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на службі, визнання дій протиправними, стягнення коштів за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами ОСОБА_1, Служби безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді- Мельничука В.П., суддів: Горяйнова А.М., Глущенко Я.Б.)

У С Т А Н О В И В :

І. Суть спору

1. У вересні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Служби безпеки України в особі голови Грицака В.С., Управління Служби безпеки України в Херсонській області в особі начальника Ярмака Д.Б., в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

1.1. визнати незаконними дії Служби безпеки України в частині невиконання Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України в частині непризначення ОСОБА_1 на посаду начальника відділу в Управлінні Служби безпеки України в Херсонській області у відповідності до наказу голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року;

1.2. визнати незаконною бездіяльність Управління Служби безпеки України в Херсонській області в частині невиконання наказу голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року щодо призначення на посаду начальника відділу в Управлінні Служби безпеки України в Херсонській області;

1.3. визнати незаконною бездіяльність Служби безпеки України щодо непризначення ОСОБА_1 на посаду начальника відділу в Управління Служби безпеки України в Херсонській області;

1.4. визнати незаконними дії Управління Служби безпеки України в Херсонській області по невиконанню наказу голови Служби безпеки України № 10/75-ос "По особовому складу" від 06.11.2014 року;

1.5. визнати незаконними дії (бездіяльність) голови Служби безпеки України та начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області щодо порушення термінів перебування полковника ОСОБА_1 у розпорядженні за наказами голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року та № 10/75-ос "По особовому складу" від 06.11.2014 року у відповідності до Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України;

1.6. визнати незаконним та скасувати наказ голови Служби безпеки України № 810-ос "По особовому складу" від 22.08.2015 року;

1.7. винести рішення суду про поновлення ОСОБА_1 в Управлінні служби безпеки України в Херсонській області по посаді начальника відділу у відповідності до наказу Голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року;

1.8. поновити ОСОБА_1 на військової службі в Службі безпеки України з 08.09.2015 року;

1.9. зобов`язати Голову Служби безпеки України провести призначення ОСОБА_1 по посаді начальника відділу в Службі безпеки України;

1.10. включити до списку особового складу Служби безпеки України ОСОБА_1 ;

1.11. визнати незаконним та скасувати наказ Управління Служби безпеки України в Херсонській області "По особовому складу" від 08.09.2015 року № 624-ос;

1.12. стягнути з Управління Служби безпеки України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 матеріальне та грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 22.08.2015 року по дату поновлення на роботі, стягнути з Управління Служби безпеки України в Херсонській області недоплачену суму коштів (грошового забезпечення) в розмірі на день ухвалення рішення суду;

1.13. стягнути зі Служби безпеки України на його користь моральну шкоду в розмірі 50000,00 грн.;

1.14. стягнути з Управління Служби безпеки України в Херсонській області на його користь моральну шкоду в розмірі 50000,00 грн.;

1.15. стягнути зі Служби безпеки України недоплачену суму коштів (одноразову винагороду) за тривалу безперервну військову службу;

1.16. стягнути недоплачену суму коштів (заборгованість) з Управління Служби безпеки України в Херсонській області (згідно до розрахунку в додатку), понесені ним судові витрати покласти на відповідача в повному обсязі, прийняти постанову про негайне виконання постанови суду з дати оголошення рішення;

1.17. встановити Службі безпеки України в особі голови Грицака B.C. та Управлінню Служби безпеки України в Херсонській області в особі начальника управління Зубкова О.П. термін надання звіту про виконання судового рішення до суду.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що його було незаконно не призначено на посаду начальника відділу в Управлінні Служби безпеки України в Херсонській області, хоча це було передбачено наказом № 28-ос від 15.01.2014 року, терміни перебування позивача у розпорядженні були порушені відповідачами, позивача було безпідставно звільнено із військової служби в органах Служби безпеки України, не була дотримана процедура такого звільнення, його звільнення було невмотивованим та недоцільним, а тому він підлягає поновленню на роботі та призначенню на посаду начальника відділу в УСБУ в Херсонській області.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1 проходив службу в органах Служби безпеки України з січня 1998 року.

3.1. З 2013 року позивач проходив службу на посаді начальника відділу Головного відділу по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Управління Служби безпеки України в Донецькій області.

3.2. Наказом голови Служби безпеки України від 15.01.2014 року по особовому складу № 28-ос полковника ОСОБА_1 з 15 січня 2014 року по 15 лютого 2014 року за підпунктом "а" пункту 48 Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України (далі - Положення) було зараховано у розпорядження начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області по посаді начальника відділу зі збереженням розмірів раніше встановлених надбавок, доплати та преміювання згідно з Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовців Служби безпеки України, затвердженою наказом Служби безпеки України №35/ДСК-2008 року, звільнивши його з посади начальника відділу управління Служби безпеки України в Донецькій області.

3.3. Відповідно до Наказу голови Служби безпеки України від 06.11.2014 року по особовому складу № 10/75-ОС полковника ОСОБА_1, який перебуває у розпорядженні начальника управління по посаді начальника відділу (полковник) за підпунктом "а" пункту 48 Положення, було зараховано у розпорядження начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області за підпунктом "б" пункту 48 (у зв`язку з проведенням організаційних заходів згідно з розпорядженням Центрального управління Служби безпеки України від 08 січня 2014 року №1/ДСК) з 06 листопада 2014 року по 06 лютого 2015 року.

3.4. 09 червня 2015 року Управлінням Служби безпеки України в Херсонській області було складено висновок про неможливість подальшого службового використання позивача.

3.5. Згідно з довідками від 09 червня 2015 року, від 22 липня 2015 року та від 13 серпня 2015 року службовими особами Управління Служби безпеки України в Херсонській області з позивачем проведено бесіди та, зокрема, повідомлено про відсутність в Управління Служби безпеки України в Херсонській області відповідних посад, на які розраховує ОСОБА_1, а також підготовлений висновок про неможливість його подальшого службового використання.

3.6. 10 серпня 2015 року начальником Управління Служби безпеки України в Херсонській області підготовлено подання до звільнення позивача з військової служби за підпунктом "б" пункту 61 (у запас Збройних Сил України) та за підпунктом "г" пункту 63 (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості використання на службі) Положення.

3.7. Наказом Голови Служби безпеки України від 22.08.2015 року № 810-ос позивача було звільнено з військової служби по Управлінню Служби безпеки України в Херсонській області за підпунктом "б" пункту 61 та підпунктом "г" пункту 63 Положення (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості використання на службі) у запас Збройних Сил України.

3.8. Наказом т.в.о. начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області від 08.09.2015 року позивача було виключено із списків особового складу за підпунктом "б" пункту 61, підпунктом "г" пункту 63 Положення (у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості використання на службі) у запас Збройних Сил України.

3.9. Не погоджуючись з вказаними наказами та вважаючи дії відповідачів протиправними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

4. Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 22 червня 2017 року позов задоволено частково.

4.1. Визнано незаконними дії голови Служби безпеки України та начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області щодо порушення термінів перебування полковника ОСОБА_1 у розпорядженні за наказом голови Служби безпеки України № 28-ос від 15.01.2014 року та № 10/75-ос від 06.11.2014 року.

4.2. Стягнуто зі Служби безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області солідарно на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 1000,00 грн.

4.3. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4.4. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачами було порушено терміни перебування позивача у розпорядженні командира. А саме, замість передбачених п.п. "а" і "б" пункту 48 Положення 1 і 3 місяці відповідно, позивач через різні чинники знаходився у розпорядженні начальника Управління СБУ в Херсонській області з 15 січня 2014 року по день звільнення зі служби - 08 вересня 2015 року.

5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2018 року скасовано постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 22 червня 2017 року та ухвалено нову постанову, якою позов задоволено частково.

5.1. Визнано незаконною бездіяльність Служби безпеки України в частині невиконання Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України в частині непризначення ОСОБА_1 на посаду начальника відділу в Управлінні Служби безпеки України в Херсонській області у відповідності до наказу голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15 січня 2014 року та наказу голови Служби безпеки України № 10/75-ос "По особовому складу" від 06 листопада 2014 року.

5.2. Визнано протиправною бездіяльність начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області Ярмака Дмитра Борисовича по невиконанню наказів голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року, № 10/75-ос "По особовому складу" від 06.11.2014 року.

5.3. Визнано протиправною бездіяльність голови Служби безпеки України та начальника Управління Служби безпеки України в Херсонській області щодо порушення термінів перебування ОСОБА_1 у розпорядженні за наказами голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року та № 10/75-ос "По особовому складу" від 06.11.2014 року у відповідності до Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України.

5.4. Визнано протиправним та скасовано наказ голови Служби безпеки України № 810-ос "По особовому складу" від 22.08.2015 року.

5.5. Поновлено ОСОБА_1 на військовій службі в органах Служби безпеки України з 22 серпня 2015 року.

5.6. Визнано протиправним та скасовано наказ Управління Служби безпеки України в Херсонській області "По особовому складу" від 08.09.2015 року № 624-ос.

5.7. Поновлено ОСОБА_1 в списках особового складу Управління Служби безпеки України в Херсонській області.

5.8. Стягнуто з Управління Служби безпеки України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 матеріальне та грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 22.08.2015 року, яке на час ухвалення рішення складає 273226 (двісті сімдесят три тисячі двісті двадцять шість) грн. 43 коп.

5.9. Стягнуто з Управління Служби безпеки України в Херсонській області, Служби безпеки України за рахунок бюджетних асигнувань в рівних частинах на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 75000 (сімдесят п`ять тисяч) грн.00 коп.

5.10. Стягнуто з Служби безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 2000 (дві тисячі) грн. 00 коп. та 3000 (три тисячі) грн. 00 коп. відповідно.

5.11. В іншій частині позовних вимог, відповідно до яких, позивач просив:

- визнати незаконною бездіяльність Служби безпеки України щодо непризначення ОСОБА_1 на посаду начальника відділу в Управління Служби безпеки України в Херсонській області;

- визнати незаконними дії Управління Служби безпеки України в Херсонській області по невиконанню наказу голови Служби безпеки України № 10/75-ос "По особовому складу" від 06.11.2014 року;

- винести рішення суду про поновлення ОСОБА_1 в Управлінні служби безпеки України в Херсонській області по посаді начальника відділу у відповідності до наказу Голови Служби безпеки України № 28-ос "По особовому складу" від 15.01.2014 року;

- зобов`язати Голову Служби безпеки України провести призначення ОСОБА_1 по посаді начальника відділу в Службі безпеки України;

- стягнути зі Служби безпеки України на його користь моральну шкоду в розмірі 50000,00 грн.; (відмовлено в межах суми 48000 грн.)

- стягнути з Управління Служби безпеки України в Херсонській області на його користь моральну шкоду в розмірі 50000,00 грн.; (відмовлено в межах суми 47000 грн.)

- стягнути зі Служби безпеки України недоплачену суму коштів (одноразову винагороду) за тривалу безперервну військову службу;

- встановити Службі безпеки України в особі голови Грицака B.C. та Управлінню Служби безпеки України в Херсонській області в особі начальника управління Зубкова О.П. термін надання звіту про виконання судового рішення до суду - відмовлено.

5.12. Допущено до негайного виконання рішення суду.

IV. Касаційне оскарження

6. У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог та ухвалити нове рішення в цій частині.

6.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує на помилковість висновків суду апеляційної інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог. Скаржник наголошує на неповному з`ясуванні обставин справи судом апеляційної інстанції.

6.2. У відзиві на касаційну скаргу Служба безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області наголошують на правомірності висновків суду апеляційної інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог.

7. У касаційній скарзі Служба безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нову постанову в цій частині, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

7.1. В обґрунтування касаційної скарги Служба безпеки України та Управління Служби безпеки України в Херсонській області посилаються на помилковість висновків суду апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог.

7.2. У відзиві на касаційну скаргу відповідачів, позивач наголошує на правомірності висновків суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог. Зокрема, зазначає, що постанова суду апеляційної інстанції у вказаній частині прийнята з дотриманням вимог процесуального права. При перегляді справи, суд апеляційної інстанції повністю дослідив всі докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилалися в апеляційній скарзі.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

8. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

9. Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

11. Відповідно до частин 1 та 2 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

11.1. Порядок проходження громадянами України військової служби, їх права та обов`язки визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження військової служби громадянами України, які затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

12. Згідно частиною 1 статті 1 Закону України "Про Службу безпеки України" Служба безпеки України - державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України.

13. Статтею 19 Закону України "Про Службу безпеки України" визначено, що кадри Служби безпеки України складають, зокрема, співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби. Порядок обліку кадрів Служби безпеки України затверджується Головою Служби безпеки України.

14. Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про Службу безпеки України" умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками - військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

15. Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 48 Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України № 1262/2007 (далі - Положення) в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, зарахування військовослужбовців Служби безпеки України у розпорядження прямих начальників (командирів) допускається, зокрема, за службовою потребою в разі переведення військовослужбовців до нового місця служби - до 1 місяця, у разі скорочення штатів або проведення організаційних заходів - до 3 місяців.

16. Відповідно до абзаців 2-5 пункту 48 вказаного Положення після закінчення строку перебування військовослужбовця у розпорядженні прямого начальника (командира), а також у разі відсутності підстав для подальшого перебування в розпорядженні, він призначається на посаду або звільняється в установленому порядку з військової служби.

16.1. Військовослужбовці Служби безпеки України звільняються з посад та зараховуються в розпорядження прямих начальників (командирів) наказами по особовому складу начальників, які мають право призначення на ці посади.

16.2. Час перебування військовослужбовця на лікуванні, в основній та встановлених законодавством додаткових відпустках із загальної тривалості періоду перебування у розпорядженні прямих начальників (командирів) виключається.

16.3. За військовослужбовцями, зарахованими у розпорядження прямих начальників (командирів), зберігається матеріальне та грошове забезпечення всіх видів за посадами, які вони займали, якщо інше не передбачено законодавством.

17. За приписами пункту 61 Положення звільнення військовослужбовців з військової служби здійснюється, зокрема, у запас Служби безпеки України - осіб офіцерського складу, якщо вони не досягли граничного віку перебування у запасі і за станом здоров`я придатні до військової служби в мирний або воєнний час у разі недоцільності використання їх у запасі Служби безпеки України або на їх прохання.

17.1. Звільнення військовослужбовців Служби безпеки України з військової служби здійснюється за підставами, передбаченими пунктами 62 і 63 цього Положення, як правило, без зарахування в розпорядження прямих начальників (командирів).

17.2. Рішення про звільнення з військової служби в запас або у відставку доводиться до відома військовослужбовців Служби безпеки України, як правило, не пізніше ніж за два місяці до подання про звільнення. Безпосередні та прямі начальники проводять з ними особисті бесіди.

18. Відповідно до підпункту "г" пункту 63 Положення особи офіцерського складу, які проходять кадрову військову службу, звільняються з військової служби у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі.

19. Згідно з підпунктом "б" пункту 67 Положення звільнення військовослужбовців Служби безпеки України з військової служби здійснюється, щодо осіб офіцерського складу Служби безпеки України - у військових званнях від полковника (капітана 1 рангу) до генерал-лейтенанта (віце-адмірала) - Головою Служби безпеки України.

20. Відповідно до пункту 68 Положення днем звільнення військовослужбовців Служби безпеки України з військової служби в запас або у відставку вважається день, з якого їх наказом виключено зі списків особового складу Служби безпеки України.

21. Аналогічні положення закріплені й у Інструкції про організацію виконання Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженій наказом Служби безпеки України від 14 жовтня 2008 року № 772, в редакції, що діяла на час спірних правовідносин (далі - Інструкція), яка визначає механізм реалізації вимог Положення.

22. Згідно з абзацами 1, 2, 4 пункту 4.9. Інструкції зарахування військовослужбовців у розпорядження відповідних начальників - це визначення їх тимчасового службово-посадового становища, коли вони проходять військову службу у підпорядкуванні відповідних начальників, але без призначення на конкретні посади.

22.1. Зарахування у розпорядження відповідних начальників (із зазначенням їх конкретних посад) проводиться наказами по особовому складу з обов`язковим визначенням дати початку та закінчення терміну розпорядження та доводиться до відома військовослужбовців, які зараховані в зазначене розпорядження, їх начальниками в установленому порядку.

22.2. Начальники, у розпорядженні яких перебувають військовослужбовці, зобов`язані організовувати їх службову діяльність, здійснювати контроль за нею відповідно до вимог військових статутів Збройних Сил України, Положення, інших нормативно-правових актів та несуть відповідальність за дотримання встановлених термінів перебування підлеглих у розпорядженні. Вони зобов`язані своєчасно, до закінчення терміну перебування в розпорядженні, ініціювати призначення таких військовослужбовців на відповідні посади чи у разі наявності підстав вживати заходів щодо їх звільнення з військової служби. Управління роботи з особовим складом здійснює загальний контроль за дотриманням встановлених термінів перебування військовослужбовців Служби безпеки України у розпорядженні відповідних начальників.

23. Відповідно до пункту 4.10 Інструкції зарахування військовослужбовців у розпорядження прямих начальників у разі скорочення штатів або проведення організаційних заходів (підпункт "б" пункту 48 Положення) здійснюється за рішенням Голови Служби безпеки України на підставі мотивованих рапортів відповідних начальників у разі звільнення їх з посад у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням у Службі безпеки України або її органах, підрозділах, закладах, установах інших організаційних заходів. При проведенні організаційно-штатних змін, унаслідок яких передбачається скорочення посад військовослужбовців, разом з організаційно-штатними пропозиціями подаються в установленому порядку пропозиції щодо подальшого використання військовослужбовців, посади яких скорочуватимуться.

23.1. З військовослужбовцем, якого звільнено з посади у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів та зараховано у розпорядження, начальник, у розпорядження якого він зарахований, або один із його заступників (з військовослужбовцем, який зарахований у розпорядження Голови Служби безпеки України, - Голова Служби безпеки України чи за його дорученням один із його заступників або начальник Управління роботи з особовим складом) проводить бесіду, під час якої ознайомлює його з наказом про зарахування у розпорядження, роз`яснює права та обов`язки, пов`язані з перебуванням у розпорядженні, доводить тимчасові функціональні обов`язки на період перебування у розпорядженні, а також попереджає про те, що у разі, якщо до завершення строку перебування у розпорядженні він не буде призначений на штатну посаду відповідно до пунктів 44 - 46 Положення, у встановленому порядку вирішуватиметься питання про можливість його подальшого використання на військовій службі. Результати цієї бесіди оформлюються довідкою (рапортом), яка (який) долучається до частини "Особова справа" матеріалів особової справи військовослужбовця.

23.2. При комплектуванні вакантних посад в органах, підрозділах, закладах, установах у першу чергу розглядаються питання про призначення на ці посади військовослужбовців, посади яких скорочуються або які зараховані в розпорядження відповідних начальників у зв`язку з проведенням організаційних заходів. Їх призначення на посади здійснюється відповідно до вимог пунктів 1.3, 4.3 цієї Інструкції.

23.3. У разі відсутності в органі, підрозділі, закладі, установі рівної посади, яку займав військовослужбовець до зарахування в розпорядження, керівник цього органу, підрозділу, закладу, установи не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку перебування військовослужбовця в розпорядженні організовує через Управління роботи з особовим складом підбір відповідних посад у системі Служби безпеки України з урахуванням його фахової підготовки, досвіду та напряму роботи, результатів попередньої діяльності, стану здоров`я. Зазначені заходи не проводяться у випадку прийняття посадовою особою, визначеною у пункті 67 Положення, рішення про задоволення клопотання (поданого рапорту) військовослужбовця, який зарахований у розпорядження, про звільнення з військової служби у Службі безпеки України у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів.

23.4. У разі неможливості призначення військовослужбовця, який перебуває в розпорядженні у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, на рівну посаду відповідним начальником приймається рішення про призначення такого військовослужбовця на нижчу посаду (не більше як на один ступінь), а за його бажанням чи згодою згідно з поданим рапортом - на будь-яку іншу нижчу посаду або звільнення з військової служби в установленому порядку. Після закінчення строку перебування військовослужбовця у розпорядженні (з урахуванням його продовження відповідно до пункту 4.14 цієї Інструкції, але не пізніше ніж через 6 місяців з дня зарахування у розпорядження відповідного начальника) та у разі прийняття з урахуванням вимог законодавства, яким встановлено додаткові гарантії соціального захисту для окремих категорій осіб, рішення про неможливість подальшого його службового використання в органах, підрозділах, закладах, установах складається та затверджується їх керівниками висновок, який долучається до матеріалів на звільнення військовослужбовця з військової служби. У зазначеному висновку в обов`язковому порядку зазначаються:

- біографічні дані військовослужбовця (прізвище, ім`я та по батькові, дата народження, стаж військової служби);

- остання посада перед зарахуванням у розпорядження з датою призначення на неї;

- строк останнього перебування в розпорядженні;

- вжиті заходи щодо подальшого службового використання цього військовослужбовця та посадові особи, які брали участь у цих заходах;

- результати медичного огляду в разі направлення військовослужбовця до військово-лікарських комісій для визначення ступеня придатності до військової служби за станом здоров`я;

- результати вжитих заходів та висновки щодо подальшого службового використання військовослужбовця.

23.5. Висновок, передбачений абзацом шостим цього пункту, також обов`язково складається стосовно військовослужбовців, які зараховані у розпорядження за підпунктом "є" пункту 48 Положення.

24. Згідно з пунктом 4.13 Інструкції звільнення військовослужбовця з посади та зарахування його в розпорядження відповідного начальника провадиться не раніше дня видання наказу по особовому складу про таке звільнення з посади та зарахування в розпорядження, а у разі, якщо таке звільнення з посади здійснюється у зв`язку із проведенням організаційно-штатних заходів з дня набрання чинності наказом про зміни в штаті або дня, зазначеного в цьому наказі.

25. Час перебування військовослужбовця, який перебуває у розпорядженні відповідного начальника, на лікуванні, в щорічній основній, додаткових, творчих, соціальних відпустках та відпустках у зв`язку із хворобою, за сімейними обставинами та з інших поважних причин, продовжує строк цього розпорядження на період перебування військовослужбовця на лікуванні у зазначених відпустках, про що видаються відповідні накази по особовому складу щодо продовження строку перебування в розпорядженні (пункт 4.14 Інструкції).


................
Перейти до повного тексту